Toon posts:

17" TFT, films moeten perfect zijn, games nvt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus op zoek naar een TFT, die ik meestal gebruik voor internet maar waarop ik ook een film wil kijken af en toe en de beeldkwaliteit moet dan perfect zijn. Nu zat ik te denken aan de Samsunt 710T, ik heb het bijbehorende topic gelezen.

Nu heb ik begrepen dat deze TFT ook bij uitstek geschikt is om op te gamen, dat doe ik niet. Nu ben ik bang dat die lage responsetijd van die 710T wellicht ten koste is gegaan van de beeldkwaliteit. Misschien kan ik dus beter een ander scherm kopen met wellicht een lagere responsetijd, maar met bijvoorbeeld een beter kleurenpanel.

Wat ik dus eigenlijk ook wil weten is; wat is de minimale responsetijd waarbij een film nog perfect te kijken is. En ik bedoel dus niet "acceptabel", maar een film moet net zo zijn alsof je hem op je tv kijkt, qua reactietijd dan. Of weet iemand wellicht een beter model/merk dan de 710T?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 14:44 ]

Verwijderd

Een film heeft meestal een framerate van 30 FPS en daar is een TFT meestal ruim voldoende voor. Ik heb een 25 ms TFT en heb nergens last van bij het bekijken van films, bij games daarentegen soms wel.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat bedoel ik nou, dan moet ik dus mijn besluit niet af laten hangen van die responstijd, maar meer van de kwaliteit van het kleurenpanel bijvoorbeeld. Misschien kan ik dus wel beter een Eizo TFT kopen met een lagere responstijd maar met componenten van hogere kwaliteit.

• Almering
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02-2024

Almering

Notebook niet voor games!

Bij veel TFT's geldt:

Hoe hoger de response tijd... hoe kleiner de kijkhoek.... let hier dus ook op!

Zelf bezitter van iyama E431S (16 mx) 17' met DVI, zeer scherp en mooie kleuren.
(kijkhoek kan beter >:) )

Verwijderd

Topicstarter
Met een hoge responstijd, bedoel je bijvoorbeeld 25ms?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 14:25:
Misschien kan ik dus wel beter een Eizo TFT kopen met een lagere responstijd maar met componenten van hogere kwaliteit.
je bedoelt met een hogere responstijd.

Verwijderd

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op 04 september 2004 @ 14:42:
[...]

je bedoelt met een hogere responstijd.
Klopt ja, foutje

Verwijderd

Ik zou je aanraden voor films en internet etc. de Iilyama schermpjes met glas ervoor te nemen, geeft een zeer natuurlijk beeld. Nog beter is even naar de paradigit of wat voor winkel dan ook te gaan en de tft schermpjes (waar vaak filmpjes op worden gedraaid) te bekijken.

Ik heb trouwens zelf de fujitsu siemens scaleoview 17-3, deze geeft de allerbeste kleurenweergave die ik tot nu toe heb gezien, erg duidelijk ook op het internet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 14:50:
Ik zou je aanraden voor films en internet etc. de Iilyama schermpjes met glas ervoor te nemen, geeft een zeer natuurlijk beeld. Nog beter is even naar de paradigit of wat voor winkel dan ook te gaan en de tft schermpjes (waar vaak filmpjes op worden gedraaid) te bekijken.

Ik heb trouwens zelf de fujitsu siemens scaleoview 17-3, deze geeft de allerbeste kleurenweergave die ik tot nu toe heb gezien, erg duidelijk ook op het internet.
Iiyama schermpjes met GLAS ervoor?

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Als je perfecte filmkwaliteit wilt, dan zou ik je TFT afraden. Je zit nl. met een resolutie probleem. Je kunt een filmpje op 100% van de originele grootte afspelen op de standaardresolutie van je scherm. No problem, maar ik denk dat je het allemaal veel liever beeldvullend hebt. Dan heb je 3 mogelijke oplossingen. De eerste is om het scherm over te laten schakelen naar de resolutie waarin het filmpje is gemaakt, de tweede is om het filmpje te stretchen naar de grootte van je scherm, en de derde is om je scherm naar de dichtstbijzijnde resolutie te schakelen en je filmpje niet te schalen.

Nu kan een CRT scherm iedere resolutie ongeveer even scherp weergeven. Een TFT-scherm kan dat niet, omdat de positie van de pixels "verankerd" is. Dat betekent dus dat de enige manier om perfecte beeldkwaliteit te krijgen met films is om het filmpje als een klein venstertje op je desktop op de originele grootte af te spelen. Ga je stretchen, dan verlies je altijs sowieso een stuk kwaliteit (CRT of TFT maakt niet uit). Ga je resolutie veranderen, dan verlies je bij een TFT ook bijna altijd kwaliteit (alleen als de verkleiningsfactor T.O.V. de standaardresolutie een heel getal is niet).

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• THEVGE
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Laatst had ik thuis 3 monitoren staan, waaronder een TFT. Deze ging per direct de deur uit nadat ik DVD's ging kijken. De kleurechtheid was om te huilen, sommige stukken leken wel zwart-wit ! Kan natuurlijk aan het model liggen (iiyama prolite 481-s 19 ") vergeleken met een CRT VisionMaster Pro 450 en een 203DT.

Snelheid is zoals hierboven genoemd absoluut niet het grootste probleem! Probeer te regelen dat je een film op CRT en TFT tegelijk kan kijken (zal moeilijk zijn in de winkel). Ik wilde ook TFT, bij voorkeur de Samsung T213, maar ik blijf bij mijn 5-jaar oude CRT totdat ie het echt niet meer doet.

Verwijderd

THEVGE schreef op 05 september 2004 @ 01:13:
Laatst had ik thuis 3 monitoren staan, waaronder een TFT. Deze ging per direct de deur uit nadat ik DVD's ging kijken. De kleurechtheid was om te huilen, sommige stukken leken wel zwart-wit ! Kan natuurlijk aan het model liggen (iiyama prolite 481-s 19 ") vergeleken met een CRT VisionMaster Pro 450 en een 203DT.
Tja, je moet dan wel eerst een gekalibreerd kleurenprofiel downloaden. Ik heb perfecte kleuren op m'n TFT, zowel in games als in digitale foto's als in high definition video's.
Pagina: 1