De Powershot a80 of de a95

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jos_zwa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04-2019

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
Mensen,

Ik krijg van de verzekering waarschijnlijk geld terug voor mijn kapotte Canon powershot 80 die 4MP is. Nu wil ik zo snel mogelijk een nieuwe cam kopen, maar nu zag ik de dat powershot a95 helemaal zo veel duurder meer is en deze cam is 5 megapixel. Nu hoorde ik ook dat het formaat CCD gewoon hetzelfde formaat heeft als de a80 (dus meer pixels op hetzelfde oppervlakte gepropt) wat dus voor meer ruis zou kunnen gaan zorgen in hogere ISO waardes.

Weet iemand hier meer van? zou er echt veel ruis bij komen? heeft iemand de a95 al en kan die persoon hier wat shots posten met ISO 200 ofzo?

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26
Tussen de a80 en a95 zit het zelfde ruisverschil als tussen de ixus 430 en 500 denk ik (ook 4/5mp op 1/1.8"ccd)... dus kijk daar eens naar in wat reviews op internet ofzo.

Groot pluspunt van de a95 is dat het lcd scherm veel groter is dan dat van de a80.

Verwijderd

Mocht besluiten dat de A80 alsnog jouw keuze is, dan moet je wel opschieten, want de camera is uitlopend, hetgeen betekent dat de camera door de winkels niet meer bestelbaar meer is bij Canon. Misschien dat er op korte termijn nog wel partijen op de markt komen tegen een mooie prijs, maar daar is niets zinnigs over te zeggen of dat gaat gebeuren, wanneer dat gaat gebeuren en tegen welke prijs dit dan wordt.

Verwijderd

is dat ruisverschil echt duidelijk?
want ik twijfel ook tussen deze 2.

Verwijderd

Over de pixels en de ruis zou ik me geen zorgen maken, dat maakt niet veel uit, het grotere schermpje is IMO een beter keiuzeargument......

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-02 12:05

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Ik heb deze (A95) sinds een week, ruim 170 foto's mee geschoten inmiddels.
Van eventuele ruis heb ik niets kunnen merken moet ik zeggen.

Ik heb ook nog niets op ISO200 geschoten, dus ik kan je ook niet aan sample pictures helpen :Y)

Ben er erg tevreden mee dus

edit: add A95

[ Voor 6% gewijzigd door D3ton4tor72 op 04-09-2004 16:05 ]

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
oke mensen dan weet ik genoeg :D ik ga voor de a95 :D woei!! :D iemand die nog pics kan plaatsen hier met ISO200 ofzo ?

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-02 12:05

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Als er meer mensen zijn die ook een A95 gekocht hebben kunnen we misschien een ervaringen topic opstarten (hint hint)

gedeelde kennis = meer kennis

p.s. Jos_zwa, als je 'm ook koopt laat ff weten wat je er van vind

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:06

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het ruisniveau ligt behoorlijk hoger. Zelfde "truck" hebben ze ook gedaan met de G5 welke in vrijwel alle gevallen minder is dan de G3. Zoek eens wat reviews zou ik zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 04-09-2004 19:21 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 04 september 2004 @ 19:16:
Het ruisniveau ligt behoorlijk hoger. Zelfde "truck" hebben ze ook gedaan met de G5 welke in vrijwel alle gevallen minder is dan de G3. Zoek eens wat reviews zou ik zeggen.
De Canon manier van upgraden, zie ook S45> S50..........

Verwijderd

En ongeveer alle andere fabrikanten, Flits flits.

5, 6, en zelfs 7 MP op 1/1.8" schijnt tegenwoordig normaal te zijn, daar waar "vroeger" (2 jaar terug) 2 en 3MP op 1/1.8" inch werd gezet. Sommigen doen zelfs al 5 MPix op 1/2.7 en 4 MP op 1/3.2... over niet al te lange tijd zullen we wel de eerste 5MPix op 1/3.2 zien, daar waar de betere camera's 5 MPix op 2/3 hebben.

De sensors moeten wel ERG veel beter worden om zoveel pixels op steeds kleinere oppervlakten toe te laten... mijn F717 met 5 MPix op 2/3 is mijn eerste, en ook mijn laatste "compact" (nou ja, compact :P) camera. Ik zie niet veel heil in die dingen als de MPix race blijft doorgaan. DSLR's hebben niet voor niets 6.3 MPix op een véél grotere sensor, met dienovereenkomstig betere kwaliteit...

IMHO is 4 MPix voor 1/1.8" het hoogste wat ik wil gaan voor die maat sensor. Ik zou dus voor de A80 kiezen.

Verwijderd

Ik vraag me alleen af, is dat verschil in ruis zichtbaar voor de niet ervaren persoon?

Verwijderd

Op een 15x10 afdruk niet. Op een 30x20 afdruk wel, van korterbij. Op het scherm 100% zeker.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 12:31:
Ik vraag me alleen af, is dat verschil in ruis zichtbaar voor de niet ervaren persoon?
Op ISO 50 is er vrijwel geen ruis, maar dat neemt op 100 en 200 snel toe en dat beperkt je toch wel.............

Verwijderd

wat is ISO50, 100, 200?
:+

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

http://www.imaging-resource.com - ga naar een review van de Canon A serie, ga naar de gedetailleerde commentaren van de beeldkwaliteit en vergelijk het verschil in ISO (=lichtgevoeligheid van de sensor) zelf. Hoe hoger de gevoeligheid, hoe meer korreligheid en oneffenheden in het beeld.

Alors.

Verwijderd

idd, ik zie wat je bedoelt.

Ik denk toch voor de A95 te gaan vanwege het groter schermpje.
De kwaliteit in foto's zal normaal bijna hetzelfde moeten zijn dan de A80.

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Grappig, je kunt voor minder geld een cam kopen met betere beeldkwaliteit, maar gaat voor de duurdere met slechtere beeldkwaliteit omdat er een groter LCD-schermpje op zit :?

Volgens mij mis je dan waar het bij foto's nemen om draait... Misschien is het verschil op iso50 niet zo groot, iso200 is, zodra er wat minder licht is, onontbeerlijk en blijkbaar ga je het verschil dan echt wel zien.

Great minds think alike!

Verwijderd

de prijs voor beide is namelijk nethetzelfde...

de shop waar ik wil bestellen staan ze beide voor €315.

En deze camera zal grotendeels alleen gebruikt worden voor wat familie foto's enzo te trekken, snap je..

en dan nog zou jij voor de A80 gaan?

Grtz

• dribbel
Verbal Kint schreef op 05 september 2004 @ 19:30:
Grappig, je kunt voor minder geld een cam kopen met betere beeldkwaliteit, maar gaat voor de duurdere met slechtere beeldkwaliteit omdat er een groter LCD-schermpje op zit :?

Volgens mij mis je dan waar het bij foto's nemen om draait... Misschien is het verschil op iso50 niet zo groot, iso200 is, zodra er wat minder licht is, onontbeerlijk en blijkbaar ga je het verschil dan echt wel zien.
mwah, beetje onzinnig

ik ga met een a60 al nooit hoger dan iso 50. In plaats van hogere iso kan je ook langere sluitertijd ofzo pakken. ISO 200 ziet er op een a60 al niet uit. Dus ik denk niet dat het er op de a80 veel beter uitziet :S... hogere ISO suckt gewoon op iedere compactcam die je hier pakt

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Niet mee eens, dribbel.

Als je ooit in een oud gebouw komt en je wil daar bijvoorbeeld een Fresco fotograveren met omgevingslicht, en met ISO 50 kom je uit op 1/10 maar met 200 kom je uit op 1/30 of 1/40 en je hebt echt geen plek om je ministatief ergens neer te zetten, dan ga ik liever voor ISO 200 dan een bewogen foto op ISO 50. Noise removal programma eroverheen en voila, mooie foto.

Alors.

Verwijderd

Op een Duits forum kwam ik een melding tegen over de toch wel sterkere blooming van de A95 t.o.v. de A80 (wel voorspelbaar maar het moet natuurlijk allemaal nog wel blijken)

Verwijderd

blooming?

Verwijderd

Populaire term voor chromatische aberatie. Zie FAQ

• dribbel
Stereotomy schreef op 05 september 2004 @ 22:13:
Niet mee eens, dribbel.

Als je ooit in een oud gebouw komt en je wil daar bijvoorbeeld een Fresco fotograveren met omgevingslicht, en met ISO 50 kom je uit op 1/10 maar met 200 kom je uit op 1/30 of 1/40 en je hebt echt geen plek om je ministatief ergens neer te zetten, dan ga ik liever voor ISO 200 dan een bewogen foto op ISO 50. Noise removal programma eroverheen en voila, mooie foto.
juist ja, als je toch een noise removal programma gebruikt... wat maakt die extra noise dan uit

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 20:03
In een ander topic heb ik al eens deze afbeelding gepost over hoge isowaarden. Hier zie je dat een hoge iso op de canonpowershot A75, dus waarschijnlijk de hele Axx serie, vrij waardeloos is.

Klik (2mb!)

[ Voor 3% gewijzigd door Mercarra op 06-09-2004 10:48 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:52

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Voor de mensen die het nog niet gezien hadden heeft DC Resource sinds gisteren de Canon A95 review online staan:

http://www.dcresource.com...ot_a95-review/index.shtml

Ow ja misschien voor iemand die dat nog niet wist, het uitklapbare schermpje van de A80 is niet alleen kleiner (1.5") dan die van de A95 (1.8"), maar ook de resolutie scheelt nogal! Op de A80 is dit 67k en op de A95 118k pixels!!

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
op die pagina is een nightshot te zien (ergens in het midden) van een grote stad. in ISO 50,100,200 en 400 geschoten... ben er niet erg kapot van

[ Voor 24% gewijzigd door jos_zwa op 06-09-2004 13:49 ]

• hars73

hars73

jos_zwa schreef op 06 september 2004 @ 13:49:
op die pagina is een nightshot te zien (ergens in het midden) van een grote stad. in ISO 50,100,200 en 400 geschoten... ben er niet erg kapot van
De ISO 50 en 100 zijn wel goed hoor.. bij 200 begint er inderdaad ruis te ontstaan, maar dat zie je bij heel veel camera's. Moet inderdaad wel zeggen dat de A80 op ISO 200 iets minder ruis heeft dan de A95. Maar kijk daarentegen eens naar de Canon G6.. die heeft ook aardig wat ruis op ISO 400. En je moet je natuurlijk afvragen hoe erg je dit terugziet op een 10x15 foto.. iedereen zit tegenwoordig naar 5 of 7 megapixel foto's te kijken op beeldschermen.. wat je dan ziet is natuurlijk niet te vergelijken met een 10x15 foto ;)

A95:
http://www.dcresource.com...5-review/nightshot400.jpg

A80:
http://www.dcresource.com...review/nightshot2-400.jpg

G6:
http://www.dcresource.com...6-review/nightshot400.jpg

• GSM-IT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-10-2025
Verwijderd schreef op 06 september 2004 @ 00:07:
Op een Duits forum kwam ik een melding tegen over de toch wel sterkere blooming van de A95 t.o.v. de A80 (wel voorspelbaar maar het moet natuurlijk allemaal nog wel blijken)
Kijk maar eens naar een van de A95 sample pictures van www.steves-digicams.com:
http://www.steves-digicam.../a95/samples/img_7015.jpg
Het is een foto van een park met speeltoestellen. De boomtakken en bladeren in de linker bovenhoek vertonen vette blauwe randen. Tegen de blauwe lucht valt het wel minder op dan tegen de nederlandse luchten. Mijn A80 heeft er trouwens ook veel last van.

Gerrit

• Leutje
  • Niet online

Leutje

o7

Na maanden lang reviews lezen en heel veel hier te lurken kwam ik tot de conclusie dat voor mij de A80 gewoon in deze (prijs)klasse de beste optie was. Natuurlijk kwam op dat moment de aankondeging van de A95 dus besloot ik nog even te wachten met het kopen van een camera. Ik heb de reviews van de A80 en A95 eens allemaal naast elkaar gezet met als conclusie (voor mij dus) dat alleen de Lcd van de A95 'meerwaarde' had t.o.v de A80.
Nu ben ik sinds een kleine week de trotse bezitter van een A80+256mb+GP Powebank 2300mA voor minder als 330 euro :) (Laatste model in de winkel dus lekker korting)
Beeldruis op 400 iso is inderdaad te zien maar valt in het niet bij die van de A95. De review op dcresource hierboven heeft flink meer ruis dan mijn A80 vreemd genoeg.

De doorslag voor mij was dus dat de A80 mooiere foto's maakt dan de A95. En dat ik daarmee heel wat euro's kon besparen hielp ook wel een beetje

A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT

• hars73

hars73

Leutje schreef op 06 september 2004 @ 14:21:
... Ik heb de reviews van de A80 en A95 eens allemaal naast elkaar gezet met als conclusie (voor mij dus) dat alleen de Lcd van de A95 'meerwaarde' had t.o.v de A80 ...
...Beeldruis op 400 iso is inderdaad te zien maar valt in het niet bij die van de A95. De review op dcresource hierboven heeft flink meer ruis dan mijn A80 vreemd genoeg.
Ik denk dat iedereen zich ook af moet vragen wat ie uiteindelijk met z'n camera gaat doen. Als je constant nachtfoto's maakt die je dan ook nog eens vergroot tot A4 formaat of groter, dan ga je je inderdaad ergeren aan de ruis. Maar als je zo af en toe 's nachts een foto maakt en je drukt ze gewoon af op 10x15 is er volgens mij niks aan de hand.
Ik ga de A95 binnenkort aanschaffen, voor mij telt het betere schermpje dus wel ;)

Verwijderd

dribbel schreef op 06 september 2004 @ 08:45:
[...]

juist ja, als je toch een noise removal programma gebruikt... wat maakt die extra noise dan uit
Als het allemaal zo simpel was............
Met de ruis haal je ook details weg, de beeldkwaliteit wordt er qua ruis beter op , maar wat de rest betreft dus niet.................

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
GSM-IT schreef op 06 september 2004 @ 14:13:
[...]

Kijk maar eens naar een van de A95 sample pictures van www.steves-digicams.com:
http://www.steves-digicam.../a95/samples/img_7015.jpg
Het is een foto van een park met speeltoestellen. De boomtakken en bladeren in de linker bovenhoek vertonen vette blauwe randen. Tegen de blauwe lucht valt het wel minder op dan tegen de nederlandse luchten. Mijn A80 heeft er trouwens ook veel last van.
dat viel mij ook op bij mijn a80. ik nam een zwarte auto op de foto en idd er was een paarsige gloed te zien langs de randen. niet veel maar wel wat.

zelf denk ik dat ik toch voor de a95 zal gaan eigenlijk. dat LCD schermpje trekt mij ook wel. en ik neem toch alleen pics op ISO100 ook bij nachtfoto's

• jos_zwa

jos_zwa

Flying Dutchman

Topicstarter
nu we het toch over ruis hebben. wat is eigenlijk het meest effectieve programmatje om noise te verwijderen?

Verwijderd

Neat Image en Noise Ninja worden gezien als de beste twee. Ze zijn echter beiden niet gratis, voor zover ik weet.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 22:13 ]

Pagina: 1