Toon posts:

Allied Telesyn 8024GB VLAN Tagged Port problem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

heb net een 8024GB managed switche van Allied Telesyn gekocht, maar zit met aardig probleempje. Ik wil 2 vlan's aanmaken die mekaar voor een 6-tal poorten overlappen.

Dus :

VLAN1 : Untagged : Poort 1 - 10
VLAN1 : Tagged : Poort 11-15
VLAN2 : Untagged : Poort 16-24
VLAN2 : Tagged : Poort 11-15

Nu wat ik ook doe, toestellen op de tagged ports zien NIETS of NIEMAND. Ze zien de andere toestellen niet in de tagged ports, ze zien geen toestellen in de Untagged Ports ...

toestellen in de untagged ports in VLAN1 zien mekaar perfect, en de toestellen in de untagged ports in VLAN2 zien mekaar eveneens perfect.

Kan me niet voorstellen dat er een bug in de firmware zit ..

Alle hulp meer dan welkom !

Thx,
Dieter

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 11:33 ]

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
Vlans kunnen niet elkaar overlappen. Of je moet speciale software hebben op de nics die vlan tagging ondersteunen. Of het moet een switch zijn die ook die vlan's kan verwerken.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MoBi schreef op 04 september 2004 @ 12:03:
...speciale software hebben op de nics...
Meestal in hardware geïmplementeerd, hoor. 802.1Q ondersteuning, heet dat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Intelligente switches kunnen bij mijn weten zelf de dubbele vlan's aansturen, dus dubbele tags moet lukken, echter is het afhankelijk van de 802.1Q tag die de NIC (en de software of iig driver die het ondersteund inderdaad) op welke vlan traffic actief wordt.
Echter vroeg ik me af, met "untagged" bedoel je neem ik aan tagged voor maar 1 vlan right? Je moet wel 1-15 aan vlan1 toewijzen, en 11-24 aan vlan 2, anders snappen de "untagged" poorten sowiezo niet dat ze bij de tagged poorten horen.

Verwijderd

Topicstarter
De 8024GB switch ondersteund Port en Tagged based VLAN's. In een Tagged VLAN kan je dus zeker poorten hebben die in verschillende VLAN's zitten.

Untagged poort = poort die maar aan één VLAN getagged zit.
Tagged poort = poort die aan meerdere vlan's getagged zit.

Heb config even aangepast

VLAN1 = Untagged = poort 1-15
VLAN2 = Untagged = Poort 16-24
VLAN2 = Tagged = Poort 11-15

Maar nog altijd nougat bollen. In de range 1-15 of 16-24 zien de apparaten mekaar. In de range 11-15 die dus ook de range 16-24 zou moeten zien, is dat laatste niet het geval. Binnen de range 11-15 zien de toestellen mekaar wel, maar dat is uiteraard omdat ze ook in untagged range van vlan1 zitten.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
Kan je niet de vlan's op de poorten 11 t/m 15 op untagged zetten?
Meerdere untagged VLAN's moet prima kunnen lijkt me, veel goedkope switches kunnen dit prima.

En anders moet je inderdaad 802.1Q tags gebruiken en software op je NIC om de VLAN's weer uit elkaar te trekken.

[ Voor 77% gewijzigd door FatalError op 04-09-2004 12:23 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Het is net typisch voor een untagged poort dat ze maar in één VLAN kan zitten.

Zal toch maar es een firmware flash doen

Verwijderd

Topicstarter
Firmware update gelukt, maar geen verandering in de situatie

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kunnen de machines in je tagged VLAN 802.1Q aan? Zo niet zullen ze 't niet snappen: 802.1Q is een setje extra bits achter de bestaande ethernet frame aan. Tagged VLANs zijn bedoeld om VLANs tussen meerdere switches te kunnen laten bestaan. Zo kunnen de switches de VLANs uit elkaar houden en kun je een apparaat op switch1 in hetzelfde VLAN proppen als een apparaat op switch2, en dat meermaals. Het VLAN wordt dan in een trunk over een draadje getransporteerd (of meerdere bij een channel bond).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR you are so right ... Gvd ze hebben mij bij mijn pietje he ... Miljaar miljaar ... Had deze switch al verschillende keren geplaatst maar direct switchen achter gehangen en nu moeten er direct PC's achter die die klote standaard niet volgen. Iemand die linkje kent met compatbile toestellen ? (NIC's)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 19:49:
... Iemand die linkje kent met compatbile toestellen ? (NIC's)
Je kunt zelf toch ook wel verzinnen dat je dan naar www.3com.com, www.intel.com, www.hp.com etc. kunt gaan en daar in de search FF "802.1q" intikt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit gaat onnozel klinken, maar het kan toch niet dat enkel die duurdere managed aparaten 802.1q compatibel zijn.

Ik heb hier een batterij DLINK 3226 hangen die met tagged ports werken en daar hangen gewoon DLINK 1008D of 1016D aan en dat werkt als een wolkje.

Is dien 3226 van DLINK dan zoveel beter dan dien 8024 van AT ? Heb hier nu geen 1008D om te testen of die "802.1q" compatibel is ? De site van DLINK zegt weinig.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Begrijp niet waar je je druk om maakt:
kaartje met 802.1q ondersteuning van €17,97 zie specs

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
De meeste (alle?) Intel kaarten kunnen ook 802.1Q, gewoon met behulp van de Proset 2 software.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Die NIC had ik ook al gevonden, ben eerder op zoek naar switches (soho modellen) die 802.1q aankunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Voor mensen die net als ik dit probleem voor hadden ... Vandaag wat research gedaan, wat heen en weer gebeld.

Tot voor enkele maanden volgde DLINK een aantal IEEE standaarden niet, waardoor het niet noodzakelijk was IEEE 802.1q devices aan getaggede poorten te hangen. Zo kon je met het very high end toestel (DES 6000) perfect pc's met netwerkkaarten van 5 euro aan getaggede poorten hangen.

Sinds kort volgt DLINK de IEEE standaarden blijkbaar wel, en Allied Telesyn heeft dat altijd al gedaan, waardoor ik nu wel degelijk IEEE 802.1q devices moet gaan hangen aan mijn getaggede poorten.

Netwerkkaarten : vanaf 15 euro (DLINK 550 TX)
Switches : niks beschikbaar in SOHO reeksen.
Pagina: 1