Toon posts:

2 HD's op SATA en 2 HD's OP SATA RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat geprobeerd,met mijn nieuwe moederboard:
Asus p4c800 E -deluxe.
Maar ik krijg de configuratie die ik wil,niet aan de praat..
Wat ik wil:

mijn WD raptor op SATA 1 (opstartschijf)
mijn Maxtor 250 GB op SATA 2 (oplsag)
mijn 2 Maxtors ieder 80 GB in RAID 0 op de andere 2
SATA RAID aansluitingen van Promise,op het moederboard.

Als ik de SATA RAID van promise wil gebruiken,
moet ik de RAID functie van het moederboard op enabled zetten,logisch,
maar dan staan gelijk de raptor, en de maxtor van 250 GB op de andere 2 SATA
aansluitingen ook gelijk in een RAID array.

Ik heb mijn OS op de raptor staan..werkt perfect,
als ik de RAID functie van mijn promise SATA RAID wil gebruiken,
waaraan de twee Maxtor's hangen van ieder 80 GB,boot ie niet meer,
omdat ik dus RAID heb moeten enablen in de bios.

Later RAID enablen,(softwarematig in windows)en de Promise drivers laden als ie eenmaal is opgestard in Windows (xp sp2) helpt ook niet,
dan geeft ie wel aan dat de Pomise RAID controller is geinstalleerd, maar de schijfen die eraan hangen,worden niet gezien,in windows..

Als ik nu op 1 of andere manier die 2 maxtors van 80 gb (160 in RAID 0 )schijfen in windows zichtbaar kan maken,die aan de SATA RAID van Promise
hangen op het moederboard ben ik klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 11:03 ]

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-03 21:11

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Heb juist hetzelfde probleem :( maar dan met de PATA controller op de P4C800-E Deluxe (die rechts onderaan) die ook aan Promise controller hangt !

Verwijderd

vanuit windows in de hardware layer gaan prutsen heeft volgens mij geen zin. (helaas.) Ik snap eigenlijk niet waarom je de optie "configure as raid" aan moet zetten om vervolgens via de andere sata aansluiting (lees promise controller" een raid config te draaien. Maar misschien is alleeen de Promise controller aanzetten met 2 schijven eraan niet voldoende?!
Je zou natuurlijk ook naar een andere config kunnen kijken, bv de 2 schijven in raid 0 draaien via de ICH5R van intel (sata1) deze wordt vaak ook sneller getest dan de promise.
ps. heb je wel op gelet om het juiste bootdevice te kiezen voor hd, alvorens de boot priority in te stellen? (met het wisselen van schijven gooit ie dat vaak door elkaar. (de bios dus.)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 11:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan natuurlijk,als dit gewoon niet mogelijk blijkt te zijn..
de twee maxtors van 80 GB,in sata raid 0 zetten op de tweede sata raid controller.

Een raptor erbij kopen,en die in sata raid 0 samen met degene die ik al heb,(zal hem dan wel opnieuw moeten installeren),zetten op de eerste sata raid controller.

een PCI sata kaartje kopen met voor 4 sata aansluitingen,en daaraan de 250 GB van maxtor hangen..(en dat hoeft geen RAID te zijn verder)en dan is er zelfs nog plaats voor bijv. 3 schijfen van 250 GB..om maar wat te noemen..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 11:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 11:14:
vanuit windows in de hardware layer gaan prutsen heeft volgens mij geen zin. (helaas.) Ik snap eigenlijk niet waarom je de optie "configure as raid" aan moet zetten om vervolgens via de andere sata aansluiting (lees promise controller" een raid config te draaien. Maar misschien is alleeen de Promise controller aanzetten met 2 schijven eraan niet voldoende?!
Je zou natuurlijk ook naar een andere config kunnen kijken, bv de 2 schijven in raid 0 draaien via de ICH5R van intel (sata1) deze wordt vaak ook sneller getest dan de promise.
ps. heb je wel op gelet om het juiste bootdevice te kiezen voor hd, alvorens de boot priority in te stellen? (met het wisselen van schijven gooit ie dat vaak door elkaar. (de bios dus.)
ja, daar heb ik op gelet,
alleen de promise activeren was mijn bedoeling ook..maar dan moet je in de bios 'configure sata as raid' aanzetten, en dan staan dus gelijk de andere sata schijfen ook in raid..

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-03 17:59
Ik heb hetzelfde bord met ook een promise chip. Alles geprobeerd maar ik krijg het niet spits om dat ding tegelijk in raid en standaard modus te gebruiken. Mijn gok is dat het gewoon niet gaat.

<-bookmarked: voor het geval dat het wel mogelijk blijkt te zijn->

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf dat deze config,voor mij dan gewoon het beste is:

Even doorsparen voor nog een WD raptor,en een PCI-SATA kaartje met 4xSATA,
dan de twee raptors in ICH5R SATA RAID 0 met het OS,de twee Maxtors van 80 GB in Promise SATA RAID 0.
En de 250 GB Maxtor aan het PCI SATA kaartje..
Pagina: 1