hulp bij samenstellen server

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Topicstarter
Ik schrijf op dit moment aan een server programma wat samen met de DataBase (SQL) op een server moet komen, die tevens nog als fileserver zal dienen(slechts beperkt!!)...

deze server hoeft nog besteld te worden, en daarover heb ik enkele vraagjes.
Eerst wou ik deze zelf helemaal samenstellen, stuk per stuk, maar aangezien ik in de server-wereld niet zo thuis ben, en ik ook niet alle stukken die ik wou kon krijgen, begon ik ook eens rond te neuzen naar kant-en-klaar servers van grote fabrikanten.

bvb deze van Asus:
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=AW171&langs=01
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=AP1720-E1&langs=01

maar hier staat nu nogal veel:
Processors Support
Support dual FSB 533MHz Intel Xeon Processor

Memory capacity
ECC Un-Buffered DDR333 DIMM x4
Maximum up to 4GB
Memory Type
PC2700 ECC Un-Buffered DDR RAM module
DIMM Sizes
128MB, 256MB, 512MB, 1GB

Drives
-1 x 1.44MB FDD
-1 x 52X ASUS CD-ROM, with 2 x 5 1/4" Device empty space
- 4x Internal or Hot-Swop IDE/ SCSI HDD bays(upgradable to 8 HDDs)
kan ik hieruit afleiden dat de processor, RAM, HD's enz niet meegeleverd zijn, en deze nog apart gekocht hoeven te worden??

toen ik zelf was beginnen samenstellen raakte ik zover dat ik een XEON 2.8 zou nemen met EM64T en FSB800 of een OPTERON 1.8 maar ik raakte algauw gekneld toen ik een moederbord moest kiezen...

dit is wat ik nodig zou hebben:
1 van bovenstaande processoren (beide zijn +- 200€ dus normaal qua prijs)
1G RAM (schat ik toch)
RAID-5 (databeveiliging is een must-have)
Harde schijven (niet zoveel opslagruimte vereist, de DataBase zal niet ZO snel zwellen dat deze GB's inneemt, en het fileserver gedeelte zal ook ZEKER niet meer dan 1G in beslag nemen)

met bvb 3*36G komen we zeker al toe. ikzelf twijfelde bvb enorm tss S-ATA en SCSI... en bijhorene controllers... ik kon enkel aan LSI controllers (van ASUS) geraken maar die zijn SCSI, en S-ATA controllers zijn 3WARE's maar deze presteren volgens Tweakers.net niet zo lekker... dus zat ik weer lekker vast...

verder heeft deze server geen speciale vereisten voor zover ik weet... ze wordt in Indonesie geplaatst op een lijn met het internet en zal ter plaatse gebruikt worden en over VPN geplaatst worden met 2 sites in Belgie

als iemand mij desnoods verder kan helpen hiermee...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 07:32

FastBunny

Give it the Works !

Het bord wat je hebt gekozen is voor een 533MHZ FSB Xeon niet voor een 800MHz Xeon. De keuze tussen SATA en SCSI is lastig, hoe belangrijk vind je preformance en downtime en wegen die op tegen de extra kosten? SCSI heeft 15k schijven als je er geld voor wil uitgeven. Hoeveel gebruikers verwacht je etc.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Dat Asus spul zijn barebones inderdaad, net als de Shuttle serie, maar dan voor servers. Zelf ram (duur ecc registered) cpu (het ding is bedoelt voor dual Xeon, als je single 64bit wilt, neem dan een Opteron 1xx op een single bord) en harddisks sowiezo zelf (sommige mensen hebben liever 36gb raptors voor snelheid, anderen liever 250gb disks voor opslag.

Als je niet verwacht extreem dikke controllers nodig te hebben (in *hetzelfde* systeem). En inderdaad volstaat met 1 CPU, zou je voor een oplossing op basis van de Tyan TomCat K8S met 1 Opteron 148 kunnen gaan. Dat is ook niet de meest problematische om een bijvoorbeeld een 1U chassis te bouwen.

[edit]Ah lol, verkoopt Asus ook niet 19" barebone servers, volgende keer eens op het linkje klikken *voor* ik een reply typ.

In dat geval, zelfbouw op basis van bijvoorbeeld die genoemen Tomcat K8S zou een optie zijn, tenzij je verwacht 10 64bit pci kaarten erin te willen doen natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Kippenijzer op 04-09-2004 10:22 ]

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
njah, maar is de CPU bijgeleverd in die ASUS-voorbouw-server of niet??

ik verwacht neit veel users... maximaal 10 op dit moment.
het programma is eigenlijk een opvolging van het productieprocess maar is niet geautomatiseerd (dus niet met barcodelezers enz) eerder macro-achtig (dit hebben we aangekocht, en zal daarvoor dienen... eens verwerkt wordt het verkocht en weten we exact waar het vandaan kwam)

eigenlijk op zich is er volgens mij geen nood aan SCSI, maar wel aan een veilige RAID-setup
RAID-1 is veilig, maar niet fout-tolerant, dus 5 is de beste optie denk ik.
zo'n extra schijfperformance is er denk ik niet nodig. wij testen DB en server op gewone desktops (om te debuggen) dus eigenlijk zou S-ATA genoeg zijn, maar ik kan voor zover ik zie enkel aan 3WARE S-ATA RAID controllers komen die volgens tweakers.net een slecht performance geven... en dan vind ik het het geld niet waard...

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 04 september 2004 @ 10:20:
Dat Asus spul zijn barebones inderdaad, net als de Shuttle serie, maar dan voor servers. Zelf ram (duur ecc registered) cpu (het ding is bedoelt voor dual Xeon, als je single 64bit wilt, neem dan een Opteron 1xx op een single bord) en harddisks sowiezo zelf (sommige mensen hebben liever 36gb raptors voor snelheid, anderen liever 250gb disks voor opslag.

Als je niet verwacht extreem dikke controllers nodig te hebben (in *hetzelfde* systeem). En inderdaad volstaat met 1 CPU, zou je voor een oplossing op basis van de Tyan TomCat K8S met 1 Opteron 148 kunnen gaan. Dat is ook niet de meest problematische om een bijvoorbeeld een 1U chassis te bouwen.

[edit]Ah lol, verkoopt Asus ook niet 19" barebone servers, volgende keer eens op het linkje klikken *voor* ik een reply typ.

In dat geval, zelfbouw op basis van bijvoorbeeld die genoemen Tomcat K8S zou een optie zijn, tenzij je verwacht 10 64bit pci kaarten erin te willen doen natuurlijk.
uit wat jij reply't kan ik afleiden dat CPU, RAM en HD's zelf te kopen zijn bij zo'n systeem...

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Raid1 is wel fout tollerant, want het spiegelt 2 schijven (-> 2*36gb heb je maar 1*36gb beschikbaar). Als 36gb bijvoorbeeld voldoende is, en je (dus) geen dure raid controllers nodig hebt, kijk dan naar het tyan Tomcat K8S bord met S-ATA, daar 1 Opteron 148 op, 2 36gb raptors eraan en wat ram (voorlopig dan bijvoorbeeld 2*512 reg ecc pc3200).

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 04 september 2004 @ 10:26:
Raid1 is wel fout tollerant, want het spiegelt 2 schijven (-> 2*36gb heb je maar 1*36gb beschikbaar). Als 36gb bijvoorbeeld voldoende is, en je (dus) geen dure raid controllers nodig hebt, kijk dan naar het tyan Tomcat K8S bord met S-ATA, daar 1 Opteron 148 op, 2 36gb raptors eraan en wat ram (voorlopig dan bijvoorbeeld 2*512 reg ecc pc3200).
njah, maar stel dat 1 schijf foute data wegschrijft en deze wordt nadien terug ingelezen...

welke schijf moet de controller dan geloven?? bij RAID-5 kan adhv de 3 bits en de XOR de fout gecorrigeerd worden. met RAID-1 niet...

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18
Je gaat toch geen server bouwen op basis van desktop chipsets? Of wordt het een low budget server?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
Move PMG -> CSL :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
The Source schreef op 04 september 2004 @ 10:38:
[...]
Je gaat toch geen server bouwen op basis van desktop chipsets? Of wordt het een low budget server?
als je de specs leest zie je dat het wel degelijk server chipsets zijn...

in die zin low budget, dat er niet meer op moet zitten dan nodig is.... zoals mijn verlanglijstje in eerste post aangeeft... in die eerste post staat ook duidelijk waarvoor die zal dienen...

maar eigenlijk nog steeds geen duidelijk antwoord of bij die ASUS systemen nu reeds processor, ram en HD's zitten...

@abaddon: ik heb net deze topic in PMG gestart omdat ik in CSL geen reacties kreeg binnen aanzienlijke tijd... en ik vond em nog redelijk op z'n plaats in PMG :S

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

IWriteCode

Less = more

Een en ander is natuurlijk erg afhankelijk van je budget. Zelf heb ik goede ervaringen met kant en klare servers van http://www.buyaserver.be en er zijn hier redelijk wat topics te vinden van mensen die een server zoeken.
verder heeft deze server geen speciale vereisten voor zover ik weet... ze wordt in Indonesie geplaatst op een lijn met het internet en zal ter plaatse gebruikt worden en over VPN geplaatst worden met 2 sites in Belgie
Nou, als hij in indonesie staat, dan lijkt me betrouwbaarheid wel het allerbelangrijkste... wie doet het onderhoud? En de garantie e.d.? En waarom staat ie daar? Omdat het cheap is?

[ Voor 49% gewijzigd door IWriteCode op 05-09-2004 10:27 ]

Less = more

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
nee, het bedrijf is in die zin internationaal dat ze daar een site hebben, en in belgie nog 2.
aangezien in indonesie de server het vaakst aangesproken zal worden, zal ze daar geplaatst worden.

over betrouwbaarheid heb je een zeer goed punt: ik was net bezig een mail aan het zenden naar iemand van het bedrijf met vragen over wie het onderhoud ter plaatse op zich zal nemen enz.

thx voor de link, ik zal ze zeker eens grondig doornemen.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 07:32

FastBunny

Give it the Works !

HIGHGuY schreef op 04 september 2004 @ 10:28:
[...]

njah, maar stel dat 1 schijf foute data wegschrijft en deze wordt nadien terug ingelezen...

welke schijf moet de controller dan geloven?? bij RAID-5 kan adhv de 3 bits en de XOR de fout gecorrigeerd worden. met RAID-1 niet...
Als 1 schijf defect is, heb je nog 1 goede schijf, de data van de defecte schijf wordt geheel overschreven als je die terugplaatst.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
FastBunny schreef op 05 september 2004 @ 15:11:
[...]

Als 1 schijf defect is, heb je nog 1 goede schijf, de data van de defecte schijf wordt geheel overschreven als je die terugplaatst.
dat weet ik... maar RAID-1 beschermt enkel bij een crash van 1 van de schijven. niet bij corrupte data...

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

IWriteCode

Less = more

HIGHGuY schreef op 05 september 2004 @ 18:03:
[...]

dat weet ik... maar RAID-1 beschermt enkel bij een crash van 1 van de schijven. niet bij corrupte data...
Raid 5 volgens mij ook niet hoor... :)

Less = more

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
Jamal schreef op 05 september 2004 @ 18:21:
[...]
Raid 5 volgens mij ook niet hoor... :)
RAID-5 gebruikt XOR om uit 2 delen het 3de te halen... als 1 deel fout is, kan adhv de andere 2 de fout hersteld worden... toch?

maar de RAID-modes zijn hier niet van belang... als ik antwoord krijg op de vragen gesteld in de startpost, ben ik al tevreden :)

[ Voor 20% gewijzigd door H!GHGuY op 05-09-2004 20:31 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
HIGHGuY schreef op 05 september 2004 @ 20:30:
[...]

RAID-5 gebruikt XOR om uit 2 delen het 3de te halen... als 1 deel fout is, kan adhv de andere 2 de fout hersteld worden... toch?
als 1 schijf dood is en vervangen door een nieuwe kan hij idd de data terugrekenen, hij kan geen corrupte data op 1 disk terugrekeken

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1