welk apparaat voor internet delen in thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 20:12
ok niet direct sluiten aub! waarschijnlijk hebben jullie tenslotte heel snel een antwoord op mijn vraag, terwijl ik zelf al een week aan het zoeken ben met overal een ander resultaat! het is allemaal nogal verwarrend als er niemand is die het even simpel kan uitleggen.

ik wil kpn adsl (via wanadoo) delen over 2 pc's, eentje met win98se en eentje met winXP. ik wil af van windows ICS, want dat neemt veel te veel gezeur met zich mee en niemand heeft me uit kunnen leggen hoe ik mijn portmaps moet aanleggen.

oplossing: een multi-pc modem/router. uiteraard wil ook niet te veel geld uitgeven. een alcatel speedtouch 510 lijkt dan een goede optie! is dat dan echt zo of zie ik nog iets over het hoofd? ik heb overigens een switch liggen. kan ik dan alsnog beter de versie aanschaffen mét switch, of werkt alles net zo goed als ik de modem/router op de switch aansluit en daarop de pc's?

kunnen jullie alsjeblieft helpen? hoe langer ik aan het zoeken ben, hoe minder goed ik het lijk te snappen! de lokale computerwinkels lijken er nog een stuk minder van te begrijpen dan ik.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
dit al eens gelezen?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Een router waar je meerdere pc's op kunt aansluiten is stiekem een router met ingebouwde switch. Je mag daar natuurlijk ook weer een switch aanhangen; dat mag je zelf weten, maar 't is niet nodig.

Een router zorgt alleen dat de pakketjes bij de juiste pc's aankomen, voor de portmapping en 't NAT-werk dus. De (ingebouwde) switch zorgt dat je daadwerkelijk pc's kunt aansluiten op 't kastje.

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:33

elinsen

Fear me......

Als je dus al een modem hebt voor 1 PC kan je die switch die je hebt ook daaraan hangen via de uplink.

Vervolgens sluit je op de switch de beide PC's aan en krijgen deze allebei een eigen IP adres. En dan hoef je niets te kopen als wat kabel.

E.P.M. Linsen

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Die ST510 krijg je volgens mij gratis bij WANADOO en een switch heb je al. Veel geld kost het dus niet en met de juist kabels en wat ethernet kaarten kan je alles fijn aansluiten. Verder is deze vraag toch echt te basic voor GoT en voor dit soort vragen zijn er zeker 1001 FAQs te vinden op het internet.

succes dus!

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

elinsen schreef op 03 september 2004 @ 23:51:
Als je dus al een modem hebt voor 1 PC kan je die switch die je hebt ook daaraan hangen via de uplink.

Vervolgens sluit je op de switch de beide PC's aan en krijgen deze allebei een eigen IP adres. En dan hoef je niets te kopen als wat kabel.
Ja

(als wat kabel wat? tis iig niet draadloos en je hebt ethernet 10/100/1000 poorten nodig op je PC)

Verwijderd

Heb je al ADSL en zo ja, wat voor kastje heb je daarbij ?

Psst -> Leesvoer & Zoek

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 00:06 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

toilet duck schreef op 03 september 2004 @ 23:44:
ok niet direct sluiten aub! waarschijnlijk hebben jullie tenslotte heel snel een antwoord op mijn vraag, terwijl ik zelf al een week aan het zoeken ben met overal een ander resultaat!
Vertel eigenlijk dan eens wat je verwarrend vindt... en niet oppervlakkig graag, maar gewoon even gedetailleerd. Wat heb je gevonden en wat heb je ervan begrepen?

Als je al een week aan het zoeken bent kan ik maar 1 conclusie trekken en dat is dat je verkeerd zoekt.

• elinsen

elinsen

Fear me......

SSH schreef op 03 september 2004 @ 23:56:
[...]

Ja

(als wat kabel wat? tis iig niet draadloos en je hebt ethernet 10/100/1000 poorten nodig op je PC)
....ik wil af van windows ICS.....
Als je goed leest heeft hij dus al internet op enige wijze. En dit is gedeeld via windows Internet Connection Sharing. Beide PC's hebben DUS al een netwerkkaart. Het gaat dus enkel nog om de kabel voor de tweede PC, want de eerste heeft al een lijntje liggen naar het huidge modem. Tenzij hij internette via een 56K lijn, dan moet voor beide PC's nog kabel worden getrokken.

En de kabel is dan CAT5 netwerkkabel wel te verstaan. Beide kanten RJ45 aansluiting, en gewone UTP aansluitingen (Un Twisted Pair dus)

[ Voor 11% gewijzigd door elinsen op 04-09-2004 00:15 ]

E.P.M. Linsen

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:34
elinsen schreef op 04 september 2004 @ 00:13:
[KNIP]
gewone UTP aansluitingen (Un Twisted Pair dus)
Dat zijn niet toevallig Unshielded Twisted Pairs?? :Y)
de paren zijn namelijk altijd getwist, anders word t n beetje n puinhoop om alle kleuren weer bij elkaar te sprokkelen, lijkt mij

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

elinsen schreef op 04 september 2004 @ 00:13:
Als je goed leest heeft hij dus al internet op enige wijze. En dit is gedeeld via windows Internet Connection Sharing. Beide PC's hebben DUS al een netwerkkaart. Het gaat dus enkel nog om de kabel voor de tweede PC, want de eerste heeft al een lijntje liggen naar het huidge modem. Tenzij hij internette via een 56K lijn, dan moet voor beide PC's nog kabel worden getrokken.

En de kabel is dan CAT5 netwerkkabel wel te verstaan. Beide kanten RJ45 aansluiting, en gewone UTP aansluitingen (Un Twisted Pair dus)
Als je dan wat zegt zorg dat het klopt. Ik zal je dat UTP foutje vergeven maar ICS is niet per defenitie over 10/100 UTP ethernet. Je verzint het ter plekke en daarnaast bezat mijn post natuurlijk wat sarcasme(kort antwoord, lange uitleg tussen haakjes), jammer dat je dat niet opviel.

• elinsen

elinsen

Fear me......

Als je dan wat zegt zorg dat het klopt. Ik zal je dat UTP foutje vergeven maar ICS is niet per defenitie over 10/100 UTP ethernet. Je verzint het ter plekke en daarnaast bezat mijn post natuurlijk wat sarcasme(kort antwoord, lange uitleg tussen haakjes), jammer dat je dat niet opviel.
Het viel me wel op, echter ik probeer de TS hier te helpen. Er zijn idd meerdere mogelijkheden, echter lijkt met het vrij waarschijnlijk dat TS beschikt over netwerkkaarten in beide PC's.

Overigens is de startpost van TS ook niet uitgebreid genoeg om goed te kunnen beoordelen wat de oplossing hier is. Ik neem dan ook aan dat hij na het lezen van de reacties vanzelf met meer info zal komen. Wel verstandig als hij geholpen wil worden met zijn vraag.

E.P.M. Linsen

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:09

Jimbolino

troep.com

Als je van prutsen houd:

Schroef een oude P1/2 in elkaar en maak er een linux router van...

Btw portmappen met ICS is het makkelijkste wat er is, ik snap niet hoe je dat niet gelukt is...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Mja, sorry; deze gaat toch dicht hoor.

Dit is echt basiskennis netwerken. Je kunt gewoon een leuk modem/routertje aanschaffen en daarmee moet het allemaal lukken.

En als je de lokale computershop uitlegt wat je precies wilt weet ik zeker dat ze je kunnen helpen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.