[ADSL router / ISDN] Welke router bevelen jullie aan?

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hallo mensen,

Ik post deze topic wegens slechte ervaringen met vorige routers, van onder andere Sweex. Het gaat om het volgende.. ik wil een alles in 1 apparaat, dat:

1. Mijn Planet ADSL verbinding via ISDN verzorgt (kortom, een ADSL modem is).

2. Een interne 100 mbit switch heeft, waar ik een LAN op kan aansluiten.

3. Waarvan ik alle poorten naar buiten toe probleemloos kan sluiten (je zou zeggen dat dit geen probleem is, maar er zijn routers waar poorten als de HTTP en telnet open staan en alleen met trucjes te sluiten.. walgelijk).

4. Die aan portforwarding doet. Ik wil bijvoorbeeld de SSH poort door kunnen sturen naar machine A in het netwerk, en de HTTP poort naar machine B.

5. Een interne loopback heeft. Wat ik vaak meegemaakt heb, is dat een router bijvoorbeeld poort 80 kan forwarden naar een machine in het LAN, maar dat deze machine met het externe IP adres alleen van buitenaf toegankelijk is. Dat wil ik niet, ik wil de machine met het externe IP adres ook vanuit het LAN kunnen bereiken.

6. Aan NAT doet. Dit is een basisvoorwaarde, maar dat kunnen ze in principe ook allemaal.

7. Uiteraard een webinterface heeft voor configuratie.

Het is belangrijk dat het apparaat werkelijk aan alle voorwaarden voldoet. Momenteel gebruik ik een Sweex en loop ik ertegen aan dat hij geen interne loopback heeft, wat soms echt vervelend kan zijn.

Alvast bedankt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Is in jouw situatie een linux machine met een goedkoop ADSL modem niet een betere oplossing? Zo te zien heb je nogal wat wensen en zeker de interne loopback is nogal een probleem voor de goedkope NAT routers (ook voor de dure trouwens) en een embedded OS kan je nu eenmaal niet aanpassen, maakt niet uit waar het op gebaseerd is).

iptables is zo te configueren dat het alles doet wat je wilt en kan nog eens meegaan met je (eventueel groeiende) wensen.

• cryhtorchild
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

Als ik dat zo lees, dan lijk mij de router met modem en swich van Linksys een goede keus. Er zit goede software in, die je ook veel mogelijkheden geeft. Een beetje kennis hebben over verschillende protocollen e.d is wel handig. Maar daar kom jij denk ik wel uit.

Meer info over die router op: http://www.linksys.com/in...duct.asp?coid=28&ipid=181

Fucking... What the fuck. Who the fuck fucked this fucking... How did you two fucking fucks... FUCK.

• cryhtorchild
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 21:02:
Is in jouw situatie een linux machine met een goedkoop ADSL modem niet een betere oplossing? Zo te zien heb je nogal wat wensen en zeker de interne loopback is nogal een probleem voor de goedkope NAT routers (ook voor de dure trouwens) en een embedded OS kan je nu eenmaal niet aanpassen, maakt niet uit waar het op gebaseerd is).
Na verloop van tijd is een kant en klaar routertje goedkoper. Daarnaast lopen er voor b.v. Linksys verschillende projecten met nieuwere / btere firmware waardoor je meer functionaliteit hebt.

Een ander voordeel is dat je bij een kant en klare router niet zit met bewegende onderdelen zoals een hd, en coolers die vrij snel kapot kunnen ga bij 24/7 gebruik.

Fucking... What the fuck. Who the fuck fucked this fucking... How did you two fucking fucks... FUCK.

• Lethalis
  • Niet online
Alvast bedankt voor de reacties.

Een Linux machine is geen optie, omdat ik er geen omkijken naar wil hebben en de mensen die er later mee omgaan niets van Linux (willen) weten. Het is juist dat ik al tijden een Linux machine probeer te vervangen.

De routers van LinkSys schijnen geen ondersteuning voor ADSL via ISDN te hebben als ik op het overzichtssheetje kijk :(

Verwijderd

Een goedkoop routertje is een mooie oplossing als je niet al teveel wensen hebt en geen tijd wilt spenderen aan configureren. Sowieso zal het op de langere termijn altijd goedkoper zijn maar als een goedkope oplossing niet doet wat je wilt dan is het niet de juiste oplossing.

De ADSL routers die nu op de markt zijn zijn hele mooie machines en het niet hebben van draaiende onderdelen is natuurlijk heel erg fijn maar daar zit hem natuurlijk ook direct zijn beperking in, hij is namelijk niet eigenhandig aan de eigen wensen aan te passen.

Voor ieder wat wils en de voordelen die je noemt zijn de nadelen die ik vaak aangeef bij klanten, de juiste oplossing zoeken voor je wensen, ideeën opdoen en tot een conclusie/beslissing komen.

• cryhtorchild
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

Wat je ook zou kunnen doen, is het modem wat kpn levert te gebruiken. Dat is de speedtouch 510i (de i voor ISDN). Daarvan alleen de modem functie gebruiken, en daar dan nog een router achter hangen die aan jou eisen voldoet. En dan zou ik nog steeds voor linksys kiezen. :)

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09
Een Draytek Vigor 2500-B is ook een goede optie, ik heb zelf de 2600-A, maar die is alleen voor PSTN.
Kijk anders op de site www.draytek.nl, onder support staan alle handleidingen online.

• Lethalis
  • Niet online
cryhtorchild schreef op 03 september 2004 @ 21:35:
Wat je ook zou kunnen doen, is het modem wat kpn levert te gebruiken. Dat is de speedtouch 510i (de i voor ISDN). Daarvan alleen de modem functie gebruiken, en daar dan nog een router achter hangen die aan jou eisen voldoet. En dan zou ik nog steeds voor linksys kiezen. :)
Wat doe je dan in het geval een netwerk hikje?

Nog voordat ik naar alles in 1 apparaten keek, kwam ik erachter dat de communicatie tussen router en modem niet altijd even soepel verloopt als de router van slag raakt. Zo kan het bijv gebeuren dat het Alcatel modem tijdelijk geen LCP echo's terugstuurt en de router dan denkt dat hij de verbinding opnieuw moet opbouwen, terwijl dat helemaal niet het geval is (want de verbinding staat nog gewoon). Dit heeft onder andere een ISB SOHO router in een soort van eindloze loop gestuurd. Elke keer als dit gebeurde (bijna elke week), klapt de router eruit en moest ik alles opnieuw opstarten. Heel vervelend.

Met Linux kon ik dat soort dingen gewoon opvangen.. sterker nog, de pptp client van Linux was soepel genoeg dat het hem niet uitmaakte. En als de verbinding er toch uitklapte, had ik een scriptje dat via cron om de zoveel minuten even controleerde of alles in orde was en zo niet, de pptp verbinding opnieuw opzette.

Ik hoor graag ervaringen en of bijv LinkSys routers stabiel genoeg zijn. Heb je bijv weleens last gehad van het bovenstaande en hoelang gebruik je ze al?

Verwijderd

ZyXEL is ook een goed alternatief.....

• cryhtorchild
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

Lethalis schreef op 03 september 2004 @ 21:48:
[...]

Ik hoor graag ervaringen en of bijv LinkSys routers stabiel genoeg zijn. Heb je bijv weleens last gehad van het bovenstaande en hoelang gebruik je ze al?
Ok, ik heb zelf een situatie met een speedtouch 510i en daar achter de Linksys WRT54G. Op de meeste avonden hangen daar een 5 computers achter, 2 draadloos en 3 bedraad. Nooit geen problemen met dat de verbinding er uit ligt. Daar heb ik een goede graadmeter voor, want me zusje zit de hele dag te chatten, en die klaagt nooit :)
Problemen in de verbinding zou je moeten merken met messenger prog's, en daar heb ik nooit geen last van. Daarnaast draai ik ook een webserver via de WRT54G, en ik krijg nooit klachten dat die niet bereikbaar is.

Pagina: 1