Toon posts:

temperatuurverschil tussen Sata en Pata

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mij Pc deze 2 Maxtor 120Gb schijven als data schijven zitten. een 6Y120L0 en een 6Y120M0, deze worden beide gekoeld door een 8cm fan in een Chieftec behuizing

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/pleuris/IMG_0162.jpg heb al verschillende manieren gepbrobeerd met allemaal hetzelfde resultaat. De SATA is ongeveer 8° warmer. Waaraan kan dat temperatuursverschil liggen, de SATA voelt warmer aan. Dus niet enkel de SMART waarde maar ook in het écht is ze warmer.

De reden van de vraag is omdat ik nog een aantal schijven zou aankopen en de warmteproductie toch wat in de gaten wil houden. De waarde wordt soms tot 48° tijdens defragmenteren en dergelijke, ondanks de koeling. Als ze niet gebruikt wordt is het rond de 36°, de andere is maar een 3-4° graden warmer als de omgeving.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

de ene schijf verwarmt de andere misschien, warmte stijgt op dus dat zou het best kunnen zijn (ik kan zo even niet duidelijk zien welke sata en welke pata is)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
mijn 120GB sata schijf van maxtor word ook best heet zonder front fan.. Zonder fan was het soms 50graden :X Maar nu is het hoogstens 40graden..wat ik nog steeds heet vind, want de hete lucht van de hdd wordt wel de kast ingeblazen. Daarom had ik als ik nu een nieuwe hardeschijf moest kopen een samsung sata schijf gekocht (of pata..)
een maat van mij heeft nl een samsung schijf..die sneller, veel stiller, en veel minder warm wordt als mijn maxtor (zonder fan hoogstens 40graden). Laatst was er ook een test over 5 160GB sata schijven op de frontpage van tweakers..

[ Voor 3% gewijzigd door BvK P4 op 03-09-2004 20:49 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Topicstarter
zoals gezegd heb ik de PATA al eens onderaan gehangen met hetzelfde resultaat. Maar kabeltechnisch is het makkelijker dat ze bovenaan hangt. Daar zit de schijf met het OS een Maxtor 40Gb (zonder koeling nooit boven de 38°)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 20:52:
zoals gezegd heb ik de PATA al eens onderaan gehangen met hetzelfde resultaat. Maar kabeltechnisch is het makkelijker dat ze bovenaan hangt. Daar zit de schijf met het OS een Maxtor 40Gb (zonder koeling nooit boven de 38°)
Dan moet je mij eens vertellen waar in je bericht staat dat je hem weleens onderaan hebt gehangen, dat zie ik namelijk nergens staan

En verder moet ik zeggen dat ik eventjes geen verschil weet, hoe zit het eigenlijk met de snelheden van de schijven?
Is de ene sneller dan de andere (draait misschien iets sneller en daardoor heter?)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 20:45:
heb al verschillende manieren gepbrobeerd met allemaal hetzelfde resultaat.
Ok ik geef toe dat het niet duidelijk was, ik bedoel natuurlijk verschillende ophangmanieren. Het zijn beide 7200Rpm schijven, lees en schrijfsnelheden zijn vergelijkbaar. Normaal zijn het dezelfde schijven de ene met een PATA en de andere met een bridgechip.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb 2 van die brackets in mijn Chieftec. Tot voor een paar maanden had ik in elk daarvan 2 schijven echter één onder en één boven in het bracket. De luchtstroming is dan aanzienlijk groter.

Bij het ontbreken van een tweede bracket zou je ook iets kunnen maken om de extra HD's onder het bracket te hangen óf op de bodemplaat te monteren.

Grote temperatuursverschillen in gelijke omstandigheden zullen er nauwelijks (kunnen) zijn. Mogelijk wordt een schijf vaker benaderd waardoor er wat meer werk aan de winkel is voor de schrijfkoppen.

[ Voor 24% gewijzigd door Guardian Angel op 03-09-2004 21:12 ]

ARME AOW’er

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom zorg je niet dat er wat afstand is tussen je schijven?
Zo te zien heb je nog een lege plek over....

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet de PATA afgekoppeld en losgemaakt, de temperatuur blijft nog steeds 35° idle. De koeling is dus niet echt het probleem, maar de drive. Nu ja, probleem, het is toch raar dat een schijf die intern exact hetzelfde is ongeveer 10° warmer loopt. (heb ze op dezelfde plek gestoken als de PATA, dus aan de fan kan het ook niet liggen)
Pagina: 1