[Digitale Camera] Film opeens beschadigd!?

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-12 19:20

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Tijdens mijn reis naar afrika heb ik 5 bandjes van 60 minuten opgenomen met mijn nieuwe panasonic digitale camera. Ging allemaal perfect en ding werkte prima.

Toen ik thuis mijn bandjes wilde bekijken ontdekte ik dat er door het eerste bandje een soort blokkerige streep zat die zo'n 10% van het beeld in beslag nam. Het beeld was ook weg. Hiermee met de leverancier gebeld en die vertelde iets over vuile koppen van de camea terwijl het ding nieuw was 8)7 . Ook had hij er iets van dat er zand op het bandje kon hebben gezeten. Heb het bandje in volledig stof vrije ruimte en netjes erin gedaan dus dat kan het ook niet zijn.

Met dit verlies ben ik akkoord gegaan en ik ben verder gegaan met het videobewerken van de volgende bandjes. Ik laad alle bandjes in met pinnacle in preview kwaliteit. Daarna record hij het echte goede beeld. Zo had ik ook het volgende bandje ingeladen en bekeken met die preview kwaliteit. Ging perfect. Geluid goed alles goed.

Dat bandje heb ik bewerkt en toen ik het echte beeld wilde ophalen kwam er weer een streep door het beeld |:( . Dit bandje had ik nog op de tv bekeken en niets aan de hand en zomaar ineens begaf hij het.

Weet iemand wat ik met dit probleem aan moet. Kan ik mijn gram halen bij de dealer, panasonic of fuji (merk bandjes). Of heeft iemand dit zelfde probleem ook gehad? Alvast bedankt :) .

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:15
Ik ben geen held met DV video, maar ik kan me een topic herinneren waarin ter sprake kwam dat niet elk merk bandje zich thuis voelt in elk merk camera. Blijkbaar doen je fuji's het niet lekker met je cam, dus probeer eens een ander merk. En als dat goed werkt, blijf daar dan bij :)

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:08
Ik denk eerder dat of condens het probleem is of de aandruk rol van je camera de bamd beschadigd.

Probeer eens een ander merk.

snameroc

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
snameroc schreef op 03 september 2004 @ 22:00:
Ik denk eerder dat of condens het probleem is of de aandruk rol van je camera de bamd beschadigd.

Probeer eens een ander merk.
Dat zou kunnen maar de dealer had dezelfde camera en adviseerde deze bandjes? Uberhaupt komt fuji altijd als beste bandje uit de test!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Maar weet dan niemand waar het nog meer aan kan liggen?

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Niks experimenteren met andere bandjes. Nieuwe camera eisen (heb je alle recht op!). Erg genoeg dat je hele reisverslag naar zijn grootje is.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
max3D schreef op 06 september 2004 @ 08:58:
Niks experimenteren met andere bandjes. Nieuwe camera eisen (heb je alle recht op!). Erg genoeg dat je hele reisverslag naar zijn grootje is.
Vind jij dat of heb ik daar echt recht op?

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

hihi... op reis naar afrika!
leuk hoor, ben ik 2 jaar geleden ook geweest en heb daar er lustig op los gefilmd.

Eén ding waar je daar op moet letten is stof.. van dat fijne rode stof!! mooi hoor als je een busje ziet rijden met zo'n grote stofwolk er achter..

Alleen, killing voor je (video) apparatuur.

Tip: reinigingstape kopen bij de dealer en camera schoonmaken.
1* je dv tapes capturen naar je computer (evt tussendoor weer de reinigingstape gebruiken), en daarna de 'afrika' tapes NOOIT meer in je camera steken.. Stof wat zich verzameld in de tapes loopt zich vanzelf weer terug in de camera. Desnoods spoel je het materiaal terug uit je computer op nieuwe dv-tapes.

Ook is je camera supergevoelig voor condens... Camera van de buren (rondreis in china) heeft hun reis maar net overleefd (dure reparatie) en hun tapes hebben ze 1 keer kunnen bekijken, deze tapes in mijn camera geprobeerd, maar meteen begon deze te sputteren en mede te delen dat ik de koppen moest schoonmaken.

Algemene tips voor je dv-cam op reis:
* altijd je cam in de handbagage (net als je laptops trouwens...)
* supergoed ingepakt houden tijdens rondreizen/safaris etc... stof komt overal tussen en in, vocht idem dito (zakjes silica(?) gel in de camera tas!!
* niet vanuit de hitte in een keer een coole ruimte in --> condens (ook op de wintersport als je van de piste de apres-ski tent (bah) in gaat!!)

Kortom. Neem het verlies van je DV-tapes voor lief, de kans dat daar stof en vuil op zit is erg groot... en als dat zo is, en je zou je tapes blijven gebruiken in je camera, dan breng je al dat vuil weer terug de camera in... en aangezien reparaties aan je dv-cam snel erg duur worden..........

Trouwens... stof trekt zich niets aan van het merk bandjes of camera.....

[ Voor 1% gewijzigd door surfpunk op 06-09-2004 10:59 . Reden: taalkundig ;o) ]

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
surfpunk schreef op 06 september 2004 @ 10:53:
hihi... op reis naar afrika!
leuk hoor, ben ik 2 jaar geleden ook geweest en heb daar er lustig op los gefilmd.

Eén ding waar je daar op moet letten is stof.. van dat fijne rode stof!! mooi hoor als je een busje ziet rijden met zo'n grote stofwolk er achter..

Alleen, killing voor je (video) apparatuur.

Tip: reinigingstape kopen bij de dealer en camera schoonmaken.
1* je dv tapes capturen naar je computer (evt tussendoor weer de reinigingstape gebruiken), en daarna de 'afrika' tapes NOOIT meer in je camera steken.. Stof wat zich verzameld in de tapes loopt zich vanzelf weer terug in de camera. Desnoods spoel je het materiaal terug uit je computer op nieuwe dv-tapes.

Ook is je camera supergevoelig voor condens... Camera van de buren (rondreis in china) heeft hun reis maar net overleefd (dure reparatie) en hun tapes hebben ze 1 keer kunnen bekijken, deze tapes in mijn camera geprobeerd, maar meteen begon deze te sputteren en mede te delen dat ik de koppen moest schoonmaken.

Algemene tips voor je dv-cam op reis:
* altijd je cam in de handbagage (net als je laptops trouwens...)
* supergoed ingepakt houden tijdens rondreizen/safaris etc... stof komt overal tussen en in, vocht idem dito (zakjes silica(?) gel in de camera tas!!
* niet vanuit de hitte in een keer een coole ruimte in --> condens (ook op de wintersport als je van de piste de apres-ski tent (bah) in gaat!!)

Kortom. Neem het verlies van je DV-tapes voor lief, de kans dat daar stof en vuil op zit is erg groot... en als dat zo is, en je zou je tapes blijven gebruiken in je camera, dan breng je al dat vuil weer terug de camera in... en aangezien reparaties aan je dv-cam snel erg duur worden..........

Trouwens... stof trekt zich niets aan van het merk bandjes of camera.....
Fijn de uitgebreide reactie moet ik zeggen. Maar het eerste bandje dat volledig mislukt is heb ik er thuis ingedaan in een ruimte waar stof niet echt aanwezig is.

Heb ik er dasn recht op om een nieuwe camera ofzo te claimen? De koppen hebben ze namelijk al wel gereinigd en dat hielp niet.

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je hebt recht op een redelijke gebruiksduur van je apparaat. Dat vervalt alleen als je waanzinnige dingen doet met je camera (laten vallen, onder water etc.). Het klinkt alsof je er alleszins redelijk mee omgegaan bent, dus je hebt:
a) recht op garantie (meestal 2 jaar voor consumentenprodukten)
b) buiten die garantieperiode recht op een aangepast reparatiebedrag daar de leverancier/fabrikant zijn aandeel in de ellende dient te nemen binnen de verwachte levensduur van het apparaat.

Dus gesteld dat je verhaal klopt dat het een vrij nieuwe camera was en je hem niet achterlijk behandeld hebt. zou ik om te beginnen een nieuwe recorder eisen. Dat is je recht idd. Bij problemen: wordt lid van de consumentenbond en krijg alsnog je gelijk.

Verwijderd

Dat niemand dit weet zeg, dit is een bekende ziekte in de digitale video camera wereld.

Het is 100% normaal dat je dat krijgt. Je hebt daarvoor clean bandjes. Het lijkt misschien alsof dat niet kan omdat die net nieuw is, maar dat is niet ongebruikelijk. Een cleaning bandje kopen, en alles is weer goed !

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Januszjes schreef op 08 september 2004 @ 21:11:
[...]

Fijn de uitgebreide reactie moet ik zeggen. Maar het eerste bandje dat volledig mislukt is heb ik er thuis ingedaan in een ruimte waar stof niet echt aanwezig is.

Heb ik er dasn recht op om een nieuwe camera ofzo te claimen? De koppen hebben ze namelijk al wel gereinigd en dat hielp niet.
.. maar de camera heb je meegenomen naar afrika (bah, stof) en daar heb je het bandje volgefilmd, er uit gehaald en in je koffer gestoken... Heb je dat in een 100% stofvrije ruimte gedaan? en het bandje in een geseald plasticje? en hoe heb je je camera opgeborgen? etc etc...

Het is ondoenlijk om je camera stofvrij te houden. bandjes gaan nog redelijk, maar als ze in de camera zitten, zijn ze ook vogelvrij.

En tuurlijk heb je recht op een reparatie van je camera (mits garantie en 'goed' gebruik), maar voor je op hoge poten naar je verkoper gaat, kun je het beter eerst eens goed uitleggen. Als je je cam niet bij de mediamarkt gekocht heb maar bij een goede videoboer, dan zal hij je best wel helpen... waarom altijd meteen moeilijk gaan doen, zeker in zo'n geval is het gewoon een risico (duh.. ik heb 5 jaar garantie afgekocht en heb de cam na mijn reizen naar australie en afrika gewoon onder de garantie laten repareren (de laatste keer na 3 jaar na aankoop)).

Heb je al een cleaning tape gekocht en gebruikt? Hoe neemt de cam dan op op nieuwe tapes? (niet je afrika tapes..)

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
surfpunk schreef op 14 september 2004 @ 00:55:
[...]

.. maar de camera heb je meegenomen naar afrika (bah, stof) en daar heb je het bandje volgefilmd, er uit gehaald en in je koffer gestoken... Heb je dat in een 100% stofvrije ruimte gedaan? en het bandje in een geseald plasticje? en hoe heb je je camera opgeborgen? etc etc...

Het is ondoenlijk om je camera stofvrij te houden. bandjes gaan nog redelijk, maar als ze in de camera zitten, zijn ze ook vogelvrij.

En tuurlijk heb je recht op een reparatie van je camera (mits garantie en 'goed' gebruik), maar voor je op hoge poten naar je verkoper gaat, kun je het beter eerst eens goed uitleggen. Als je je cam niet bij de mediamarkt gekocht heb maar bij een goede videoboer, dan zal hij je best wel helpen... waarom altijd meteen moeilijk gaan doen, zeker in zo'n geval is het gewoon een risico (duh.. ik heb 5 jaar garantie afgekocht en heb de cam na mijn reizen naar australie en afrika gewoon onder de garantie laten repareren (de laatste keer na 3 jaar na aankoop)).

Heb je al een cleaning tape gekocht en gebruikt? Hoe neemt de cam dan op op nieuwe tapes? (niet je afrika tapes..)
Allereerst wil ik even zeggen dat ik zo'n cleaning bandje natuurlijk allang heb gebruikt, dit was een van de eerste dingen die ik geprobeerd heb. Hierdoor ging die het dus niet beter doen.

Het gloednieuwe stofvrije bandje dat ik in Nederland in mijn camera heb gedaan en hooguit 2 dagen mee heb gefilmd in Afrika was dus stuk. Ik heb de camera ten alle tijden in een daarvoor bestemde tas gedaan. De bandjes heb ik in een stofvrije tas gedaan.

Wat mij een beetje stoort is het volgende: voordat ik deze camera bij mijn verkoper kocht had ik een 8mm camera. Hier liep de tape continu mee vast. Heel erg jammer, de man raadde me toen om tal van redenen aan om een digitale te kopen. Bij een digitale camera zou de tape onmogelijk kapot kunnen gaan. Toen heb ik dat gedaan en nu is hij alweer stuk. Dit heb ik ook tegen de die man gezegd en hij erkende dat dit niet mocht voorkomen, maar wat heb ik daaraan 8)7.

Nu is het opgestuurd met de garantie, is het daarna risicovol mijn oude bandjes weet te gebruiken, het moet eigenlijk gewoon want mijn opnames staan erop waar ik voor een grote groep mensen een film voor aan het maken ben O-)

• Captain00
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-12 12:11
Het is niet zo netjes maar wat ik zou doen is een camera huren en een dv kabeltje en dan het bandje ff kopieren. Aangezien digitaal kopieren van dv bandjes geen verlies oplevert heb je dan een goeie kopie en kan je het orginele stoffige bandje weggooien.
Huur een semi pro camera die hebben vaak wat minder last van stof en zo en aangezien ze toch in twee jaar worden afgeschreven is een zoveelste ranzige klant met stoffige bandjes geen probleem.

Camera huren kan bijvoorbeeld bij openstudio.nl of bij je lokale televisieomroep
succes

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Andere mogelijkheid is radio(actieve) apparatuur op het vliegveld.. :/

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

surfpunk schreef op 14 september 2004 @ 00:55:
[...]

.. maar de camera heb je meegenomen naar afrika (bah, stof) en daar heb je het bandje volgefilmd, er uit gehaald en in je koffer gestoken... Heb je dat in een 100% stofvrije ruimte gedaan?
Je hebt gelijk dat je geen tape moet wisselen als je achter in een stoet zit over onverharde rode wegen maar komop zeg. Zijn er altijd zandstormen? Kan je er geen hand voor ogen zien door het stof??

Ik ben een tijd terug in zimbabwe geweest samen met mijn vader die daar voor zijn werk moest filmen. Ik mocht de microfoon vasthouden :O

Er zijn daar zat tapes verwisseld en zelfs in amateur camera's mag dit nul komma nul uitmaken. Je legt dat ding toch niet op de grond tijdens het wisselen?

en een 100% stofvrije ruimte in afrika??? Er staan er vast wat bij seagate en maxtor in ierland heeft er ook wel eentje. Als ik in de huiskamer een tape in de camera doe is dat ook levensgevaarlijk, je moest eens weten hoeveel stof er rond hangt.

Dit probleem had hem in Nederland ook kunnen overkomen, het ligt eerder aan de camera dan aan het afrikaanse stof. En dan neem ik voor het gemak wel aan dat ie geen rare fratsen uithaalt achter een rijdend busje.

He bah.. afrika!! :(

Enne, niet om t een of ander. Iedereen z'n eigen merk hoor. Maar er zijn hier al tientallen sony's op reis gegaan. Bagageruim, warm, vochtig, koud, stof enz. en ze hebben geen kik gegeven. Gewoon filmen en daarmee uit.

[ Voor 40% gewijzigd door Pixal op 16-09-2004 06:11 ]

Verwijderd

Tijdens mijn reis op java bali heb ik na 10/15 bandjes ook last van de melding "need cleaning casette". Ik kan geen tapes meer bekijken, maar wellicht nog wel verder filmen aangezien het rode lampje wel gewoon brand.

1 Weet iemand of ik idd nog door kan filmen?

Ik heb een sony hcr 20e.
Ik heb idd wel wat stof gehad van een vulkaan ed..

Hier op bali mag je al blij zijn als je uberhaupt een cleaning tape kan vinden, ze verkopen hier dus alleen cleaning tapes van panasonic, zijn deze ook geschikt voor de sony, of kan ik beter wachten tot in nederland en de sony cleaning tape kopen???

alvast bedankt.

Verwijderd

ik vond ieg deze: http://www.tapestockonline.com/mindvheadcle.html

This MiniDV head cleaner tape is designed to do a complete cleaning in ONLY 10 SECONDS and is suitable for all MiniDV camcorders from Sony, Panasonic, Canon, JVC, Sharp and others.

Standard Cleaning Procedure:
Consult your recorder’s owners manual for recommended cleaning schedules and procedures. Each cleaning causes a certain amount of head wear so do not clean your heads more frequently than needed.
Insert and play the cleaning tape for 10 seconds. Using a cleaning tape more than 10 seconds at a time could cause it to damage your heads.
Eject the cleaning tape.
Insert a pre-recorded tape.
Play the tape and see if you have drop-outs in the picture. You may have one or two right when you start playing the tape but let it play for a good 30 seconds or more and see if you have any more.
If you do have drop-outs even after cleaning the heads and letting it play for a little bit, re-insert the cleaning tape and clean it for another 10 seconds.
Check it again with the pre-recorded tape.
If the problem doesn’t go away after four 10-second cleanings, take your camera in for service.
Discard the cassette when the tape has reached the end.
In addition to regular scheduled cleanings, it is also recommended that you clean your heads when you switch brands or grades of tape, in case they use different types of lubricants that may be incompatible. We also recommend that you clean the heads after using a camera in an unusually dirty environment.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:20

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb een soortgelijk, maar ook weer niet probleem... alleen ik heb geen garantie meer op mn cam :( tis nog van het Digital8 type (van Sony) (meer dan 2 jaar geleden gekocht) en hij laat 3 dikker grijze strepen door het beeld zien, de rest van het beeld loopt wel goed incl geluid :?... ik heb een oplossing voor mij probleem, n paar tikken tegen het cassettebandhoudertje aan en hij speelt weer normaal, schijnt dat het loopsysteem (oid) niet helemaal meer in orde is, de reparatie ervan is alleen duurder dan een nieuwe kopen :(, dus nu kijk ik eerst of het goed afspeelt, en dan schakel ik om naar opneem stand :)..
waarschijnlijk is de cam n keer door iemand fout in zn tas gestopt ofzo, of teveel geforceerd... :( en die cleaning tape werkte bij mij dus ook nie.

Gallery V&A

Pagina: 1