[PHP5] MySQLd niet bereikbaar vanuit scripts*

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fromalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-01 14:35
Ik weet dat het eerder een software probleem is, maar bij software zitten niet erg veel mensen met ervaring hiermee! Nu daarom dat k even prob het hier te posten!
K heb zojuist met succes de meest recente apacha en php geinstalleerd op mn laptop, nu heb k ook een mysql 4;X db geinstalleerd en wou ik als laatste stap een phpmyadmn versie 2.2.26 installeren, bij deze laatste downloadke hem, un zipte, opende de config, veranderde: $cfg['PmaAbsoluteUri_DisableWarning'] = TRUE; van flase naar true dus ;-)
Voerde ipv root mn gebruikersnaam in en mn paswoord... Mn ini file vn mysql ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#This File was made using the WinMySQLAdmin 1.4 Tool
#3/09/2004 17:38:44

#Uncomment or Add only the keys that you know how works.
#Read the MySQL Manual for instructions

;extension=php_mssql.dll
;extension=php_msql.dll
extension=php_mysql.dll
;extension=php_oci8.dll
;extension=php_openssl.dll

[mysqld]
basedir=C:/Webserver/mysql
#bind-address=192.168.0.5
datadir=C:/Webserver/mysql/data
#language=C:/Webserver/mysql/share/your language directory
#slow query log#=
#tmpdir#=
#port=3306
#set-variable=key_buffer=16M
[WinMySQLadmin]
Server=C:/Webserver/mysql/bin/mysqld-nt.exe
user=fromalk
password=******

Deze is volledig std buiten dat ik dit zowel id ini v mysql als die van phpinvoerde:
code:
1
2
3
4
5
;extension=php_mssql.dll
;extension=php_msql.dll
extension=php_mysql.dll
;extension=php_oci8.dll
;extension=php_openssl.dll

Ik voerde het in omdat het zo staat op deze tutorial:
http://www.bazzinet.info/WindowsWebserver.html#PHP_MySQL
De error die k krijg is:
Kan de mysql extentie niet laden,
Controleer de PHP Configuratie
Documentatie
En bij de documentatie staat:
[1.20] I receive the error "cannot load MySQL extension, please check PHP Configuration".
To connect to a MySQL server, PHP needs a set of MySQL functions called "MySQL extension". This extension may be part of the PHP distribution (compiled-in), otherwise it needs to be loaded dynamically. Its name is probably mysql.so or php_mysql.dll. phpMyAdmin tried to load the extension but failed.

Usually, the problem is solved by installing a software package called "PHP-MySQL" or something similar.
Ik dacht dat k dat opgelost had door dat scriptje van die tutorials site in te voeren, heb gegokt daar k het script zowel in de ini v php als mysql heb staan :-s

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:54

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Toch is dit een configuratieprobleem :)

In Programming & Webscripting geven we geen support op andersmans software :) Dus bij problemen met standaard software zal je of bij de maker moeten zijn, of in Software Algemeen moeten zijn :)

>> Software Algemeen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt waarschijnlijk de php installer gedraait, die ZONDER extensions wordt geleverd...

• fromalk
Ik heb een zup file afgehaald en deze geinstalled... (van php welliswaar)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

PHP 5 zijn de extensions veranderd d8 ik.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
KillerAce_NL schreef op 03 september 2004 @ 19:25:
Je hebt waarschijnlijk de php installer gedraait, die ZONDER extensions wordt geleverd...
de implementatie van MySQL is in PHP5 veranderd.

fromalk, heb je de documentatie omtrent het installeren van extensies al bekeken?

bekijk verder ook deze faq entry, daar staat het volgende:
This won't actually affect that many people. Unix users, at least the ones who know what they are doing, tend to always build PHP against their system's libmyqlclient library simply by adding the --with-mysql=/usr option when building PHP. Windows users may enable the extension php_mysql.dll inside php.ini. Also, copy libmySQL.dll into the appropriate %SYSTEMROOT% directory, just like you do with every other bundled DLL from the dll directory.

[ Voor 44% gewijzigd door G33rt op 03-09-2004 19:31 ]

• G33rt
Verder een titeledit, want het heeft niets met phpmyadmin te maken :)

Localhost phpmyadmin prob ==> [PHP5] MySQLd niet bereikbaar vanuit scripts

• fromalk
Sorry v d slechte titel, ok ik veranderde het extensie gedoe als volgt:
in php.ini:
extension=php_mssql.dll
extension=php_msql.dll
extension=php_mysql.dll
extension=php_oci8.dll
extension=php_openssl.dll

En heb het verwijdert uit de my.ini ,nu op een ander fora zij mn me de libmysql.dll file naar de system32 folder e kopiere wat in bovenstaande FAQ ook staat, zonder succes wellisaar :-(

heb inmiddels de andere extensis in php.ini ook verandert zonder enig succes :-(
;Windows Extensions
;Note that ODBC support is built in, so no dll is needed for it.
;

extension=php_bz2.dll
extension=php_cpdf.dll
extension=php_curl.dll
extension=php_dba.dll
extension=php_dbase.dll
extension=php_dbx.dll
extension=php_exif.dll
extension=php_fdf.dll
extension=php_filepro.dll
extension=php_gd2.dll
extension=php_gettext.dll
extension=php_iconv.dll
extension=php_ifx.dll
extension=php_iisfunc.dll
extension=php_imap.dll
extension=php_interbase.dll
extension=php_java.dll
extension=php_ldap.dll
extension=php_mbstring.dll
extension=php_mcrypt.dll
extension=php_mhash.dll
extension=php_mime_magic.dll
extension=php_ming.dll
extension=php_mssql.dll
extension=php_msql.dll
extension=php_mysql.dll
extension=php_oci8.dll
extension=php_openssl.dll
extension=php_oracle.dll
extension=php_pdf.dll
extension=php_pgsql.dll
extension=php_shmop.dll
extension=php_snmp.dll
extension=php_sockets.dll
extension=php_sybase_ct.dll
extension=php_tidy.dll
extension=php_w32api.dll
extension=php_xmlrpc.dll
extension=php_xsl.dll
extension=php_yaz.dll
extension=php_zip.dll

[ Voor 61% gewijzigd door G33rt op 03-09-2004 19:56 ]

• G33rt
fromalk, zou je als je binnen 24 uur na je laatste post als jij de laatste poster bent en je wilt info toevoegen de edit knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/silver/images/icons/edit.gif willen gebruiken? Anders komt het als kicken over, en dat mag niet binnen 24 uur. Ik heb je posts even samengevoegd :)

Verder wil ik je even op het volgende wijzen:
code:
1
2
C:\Documents and Settings\Geert>echo %systemroot%
C:\WINDOWS

Trek je conclusies, en kopieer je file even goed :)

Tot slot: zou je je zinnen even willen overlezen voor je op 'verstuur' drukt? Het stikt van de spelfouten, en wat je precies bedoeld is af en toe lastig uit je post je halen. Probeer iets duidelijker te zijn :)

[ Voor 30% gewijzigd door G33rt op 03-09-2004 19:57 ]

• fromalk
Ok ik zal in het vervolg de edit knop gebruiken en meer op mn typfouten letten ;-)
Nu ik kopieerde libmysql.dll ondertussen naar:
C:\Documents and setting\stijn
C:\WINDOWS
en C:\WINDOWS\system32 , zonder enig succes want ik heb nog steeds dezelfde error, k snap echt niet wat er nog mis kan zijn, en krijg behoorlijk wat stress v dit probleem :-(

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je je webserver herstart na de configuratiewijzigingen? Staan er entries in je apache error_log of php error_log? Bekijk zelf de output van
PHP:
1
phpinfo()
eens en vertel ons of mysql daar wel bij genoemt staat? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• fromalk
Server is meervuldig herstart zonder succes, nog steeds dezelfde fout...
het was toch enkel libmysql.dll dat moest verplaatst worden want er is ook nog een file: libmysqli.dll in de php root folder... Die error logs waar vind k die?
En bij phpinfo vond ik niks van mysql :-s Waar moet k er sprecifiek voor kijken?

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

fromalk schreef op 03 september 2004 @ 20:17:
Server is meervuldig herstart zonder succes, nog steeds dezelfde fout...
het was toch enkel libmysql.dll dat moest verplaatst worden want er is ook nog een file: libmysqli.dll in de php root folder... Die error logs waar vind k die?
En bij phpinfo vond ik niks van mysql :-s Waar moet k er sprecifiek voor kijken?
Volgens mij hoef je niet eens die library te verplaatsen; zorg er gewoon voor dat je extension_dir goed staat ingesteld en dan zou PHP de library wel moeten kunnen vinden. Controleer error_log in je apache directory, stel error_reporting in op E_ALL zet
display_startup_errors op On, zet log_errors op On en stel een error_log in. In je error_log moeten vervolgens alle problemen wel voorbij komen. :) Als het woord mysql niet voorkomt op je phpinfo pagina dan weet je zeker dat de extensie niet geladen is; en dat de fout niet bij de applicatie ligt.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• fromalk
Maar wat is er dan toch nog fout aan mn extensies?
K word echt gek ervan, en waar precies kan k die error dinge aan zetten?

• G33rt
In je php.ini :)

• tjerk_de_boer
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hier onder een paar opies

Staat je extensin dir wel goed?
Staat libmysql.dll wel inde apache dir? kan gewoon in de apache root dir
Staat de libmysql.dll wel in de bin map in je mysql dir?

Dit heeft voor mij ooit eens een soortgelijk probleem opgelost

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Waarschijnlijk los je het op door de PATH environment variabele setten op je systeem. Systeemeigenschappen -> Geavanceerd -> Omgevingsvariabelen en dan de link zetten naar je php directory(bv: C:\Program Files\Webserver\Php;). Vergeet het ; niet en ook niet vergeten het op te slaan en je computer af te sluiten.

Overigens had ik ook nog de mysql extentie + php.ini gekopieerd naar mijn windows map en naar mijn system32 map(Weet nog steeds niet in welke het moet, maar het werkt). Misschien dat dat ook nog helpt :). Succes het heeft mij ongeveer 3 uur gekost mysql te laten werken, en volgens mij moet dit de oplossing zijn. Heb tien verschillende dingen geprobeerd dus het de oplossing kan ook een combinatie daarvan zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door dev icey op 03-09-2004 21:07 ]

• G33rt
Waarschijnlijk los je het op door de PATH environment variabele setten op je systeem. Systeemeigenschappen -> Geavanceerd -> Omgevingsvariabelen en dan de link zetten naar je php directory(bv: C:\Program Files\Webserver\Php;). Vergeet het ; niet en ook niet vergeten het op te slaan en je computer af te sluiten.
Dat zal geen effect hebben, %SYSTEMROOT% staat al in je path. Dus of je daar je extensie neerzet, of in een of andere andere dir in je path, boeit niets :)

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 12:00
Er staat ook een dir met DLLs in de PHP directory, heb je deze ook naar je C:\Windows\System32 gekopieerd?

• McRubz
  • Niet online
is er nu al een algemene oplossing voor het probleem? ik zit met het zelfde namelijk:S

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

McRubz schreef op 21 september 2004 @ 17:19:
is er nu al een algemene oplossing voor het probleem? ik zit met het zelfde namelijk:S
Op GoT doen we niet echt aan 'algemene oplossingen' ;) Heb je de tips in dit topic allemaal al eens langsgelopen? Je komt namelijk met bar weinig informatie wat je zelf al hebt geprobeerd :)

---

Pagina: 1