[XP] Maxtor - Status : Afwijkend... Help !

Pagina: 1
Acties:

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Ik heb afgelopen week mijn vertrouwde Maxtor 40 Gb weggegooid omdat hij wat gekke geluidjes begon te maken. Deze schijf deed dienst als System-disk, de XP-installatie stond hier dus op. Samen met een tweede Maxtor 120 Gb, die als slave dienst deed, vormde dit olijke koppel al jaren een solide systeempje. :)

Er is vandaag een nieuwe Maxtor, weer 40 Gb, voor de oude 40 Gb in de plaats gekomen. Na de installatie heb ik de 120 Gb ook weer in het systeem gehangen. In bios staat alles goed :

Primaire Master : de 40 Gb
Primaire Slave : de 120 Gb

In windows worden beide schijven ook herkend, en lijken goed te functioneren. Maaaaaaaaaar, de 120 Gb is nergens terug te vinden, althans, niet bij deze computer. Wel in apparaatbeheer, en daar staat bij Eigenschappen > Volumes het volgende :

Schijf : Schijf 1
Type : Dynamisch
Status : Afwijkend
Stijl van partitie : MBR

Dat is niet goed, het type moet "Standaard" zijn, en de status "Online" . Hoe losik dit probleem op ? Windows ziet de schijf dus wel, maar doet er niets mee ? Formateren is geen optie, de data op de schijf is me te kostbaar... Help ! :)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien een stationsletter die ruzie heeft met een ander? FF veranderen naar Z: ofzo, kijken of ie het dan wel doet.

• Polle
Hoe exact ? Het spijt me, wellicht een dom vraagje, maar ik kan voor de rest weinig informatie of opties betreffende de schijf tevoorschijn toveren...

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ga naar Computerbeheer (Rechtermuis op Deze computer > Beheren), Schijfbeheer, rechtermuisknop op de schijf in kwestie en dan Stationsletter en paden wijzigen...

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:56

SkyStreaker

Move on up!

Hmmm, interresant probleem. Haal ze beide eens los, reset je BIOS en start je PC weer opnieuw op. Wellicht lost dat wel wat op.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb er wel eens last van gehad dat ik m'n dynamische disk opnieuw moest activeren in schijfbeheer. Dit kwam voor na een nieuwe Windows install, een bekend verhaal dus. Je kan de disk activeren in schijfbeheer met het rechtermuisknop-menu op de naam van de disk (linkerkolom: bijvoorbeeld Disk 0 / Dynamic / etc).

• Polle
Aiai, de oplossing van Aikeleer meldt dat de gegevens verloren zullen gaan wanneer ik de schijf naar een standaardschijf converteer... Dat wil ik eigenlijk zien te voorkomen, om maar niet te zeggen dat dit niet MAG gebeuren...

Edit, het is toch gelukt ! Ik heb de afwijkende groep schijven geimporteerd, en nu werkt alles ! Mijn god, ik zat me hier een partijtje te zweten, 30 Gb aan werkbestanden, en 20 Gb aan foto's, ik moet er niet aan denken die kwijt te raken. Tijd voor nog een schijf ! Dank u allen ! :)

[ Voor 39% gewijzigd door Polle op 03-09-2004 19:14 ]

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:56

SkyStreaker

Move on up!

Ik denk: Back-uppen?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Polle
Uiteraard ! :) Ik verwachte alleen geen problemen, de schijf is nog niet oud, en ik dacht hem er, net als normaal, gewoon weer bij te kunnen prikken. 60 Gb is een beetje moeilijk te backuppen natuurlijk, maar ik denk me maar eens een extern removable gevalletje te gaan halen. Maar gelukkig is bovenstaand probleempje opgelost. :)
Pagina: 1