[Flash] foto overbelichtings-effect

Pagina: 1
Acties:

• Toni
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ola! Ik ben op zoek naar de methode om het foto overbelichtings-effect te realiseren zoals dat is gedaan op www.flashtival.nl en op www.woedend.nl. Ik ben al een tijdje op zoek geweest maar helaas kan ik nergens iets vinden. Kan iemand mij de weg wijzen? Alvast bedankt!

We need more cowbell

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06-2025
foto openen in fotosoep, CTRL+M (curven)

daar beetje mee spelen, maar niet te veel, dat wordt erg lelijk!

!! GOOD LUCK !!

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Smart Einstein schreef op 03 september 2004 @ 18:23:
foto openen in fotosoep, CTRL+M (curven)

daar beetje mee spelen, maar niet te veel, dat wordt erg lelijk!

!! GOOD LUCK !!
Volgens mij bedoelt hij de overgangs effecten die in Flash zijn uitgevoerd, je ziet eerst een wit beeld dat lijkt op overbelichting, dat fade naar een normale foto.

Misschien kan je het opbouwen door een stel frames over elkaar te zetten, van wit "overbelicht" tot de oorspronkelijke foto.

Ik heb er niet zo heel veel verstand van.

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij bedoeld TS iets anders, namelijk een foto die verschijnt uit een witte flits. Dat is gewoon een wit vlak over je foto startend op 100% alpha en dan naar 0% (of andersom).
Ik zie in ieder geval geen overbelichte foto's op die sites (die ik overigens op dezelfde manier als Smart Einstein zou maken)

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In flash is er een brightness optie, maar ik denk niet dat het hier voor geschikt is. Beste is 2 bitmaps. 1 normaal, 1 overbelicht door in photoshop een beetje met de brightness te spelen.

Layer 1: Frame 1 -> normale bitmap als button. On rollover play frame 2
Layer 2: Frame 1 overbelichte bitmap met alpha = 0% . Frame 6 overbelicht met alpha=100%. Dan motion tween
Layer 4: Originele normale bitmap als ondergrond

Dit is natuurlijk geen mooie oplossing. Beste is dat je met movie clips werkt. Elke knop heeft dus in principe 1 alpha tween.

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Ooit eens van "Blending modes" en dan in het bijzonder "Color Dodge" gehoord? Mooi. Zit ook in Flash. Gewoon witte layer erover met die specifieke blending mode (de namen zijn anders, de resultaten hetzelfde), en die even met een tween van 0% naar 40% laten schieten o.i.d.

Liquid's oplossing is het meest praktische, maar geeft niet het "halo" (outer glow) effect van een echte dodge.

[ Voor 21% gewijzigd door Yoozer op 03-09-2004 21:44 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Hi Toni,

Dat kan je met actionscript realiseren,
op proto.layer51.com kan je een aantal variaties vinden.

groetjes,
Geetje

Verwijderd

Maak van de foto een Symbol (modify > convert to symbol en geef het beestje een naam).

Zet de Symbol op frame 1 (als ie daar al niet stond) van een willekeurige layer en maak op frame 20 een nieuw keyframe (rechtermuismenu > insert keyframe).

Ga terug naar frame 1 en klik met linkermuis op de Symbol on Stage. Haal het properties venstertje naar boven (standaard onderin) en rechts staat "color: none" in een pulldown menu. Kies hier alpha en zet deze op 0.

Klik vervolgens met je rechtermuis op een frame tussen 1 en 19 en kies de optie "create motion tween".

Tot slot ctrl + enter (of control > test movie) en aanschouw het resultaat. Nu een beetje spelen met de snelheid e.d. et voila!

edit:
Ik zei "zet alpha op 0" in dit geval moet je natuurlijk Brightness kiezen en deze heel hoog zetten, zodat het plaatje helemaal wit wordt!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 02:06 ]

• Liquid
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 02:04:
Maak van de foto een Symbol (modify > convert to symbol en geef het beestje een naam).

Zet de Symbol op frame 1 (als ie daar al niet stond) van een willekeurige layer en maak op frame 20 een nieuw keyframe (rechtermuismenu > insert keyframe).

Ga terug naar frame 1 en klik met linkermuis op de Symbol on Stage. Haal het properties venstertje naar boven (standaard onderin) en rechts staat "color: none" in een pulldown menu. Kies hier alpha en zet deze op 0.

Klik vervolgens met je rechtermuis op een frame tussen 1 en 19 en kies de optie "create motion tween".

Tot slot ctrl + enter (of control > test movie) en aanschouw het resultaat. Nu een beetje spelen met de snelheid e.d. et voila!

edit:
Ik zei "zet alpha op 0" in dit geval moet je natuurlijk Brightness kiezen en deze heel hoog zetten, zodat het plaatje helemaal wit wordt!
Klikt wel ok enzo, maar heb je het geprobeerd, want de brightness van flash brengt het hele plaatje van visibility 100 naar 0. Je plaatje wordt dat dus helemaal en overal even hard overbelicht. Photoshop daarentegen houdt rekening met donkere vlakken en lichtere vlakken. Hierdoor lijkt het alsof de lichtere vlakken eerder belicht worden en vanuit die punten word het plaatje uiteindelijk helemaal wit. Dus echt een gloweffect.

Met mijn manier werkt het precies zoals de onderste knopjes van www.woedend.nl,
maar Yoozers manier is een goede in flash oplossing. Al heb ik zelf die blending options van flash niet kunnen vinden.

@ Yoozer kan je mij misschien vertellen waar die blending options (naast, alpha/brightness advanced enzo) in flash mx te vinden zijn? Alvast bedankt :)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

In dat flash voorbeeld dat je geeft is het volgens Yellow slechts een simpele whiteout. Gewoon een wit vlak van 0% naar 100% laten schieten en dan iets langzamer terug tweenen naar 0%.

Als je nog een extra foto gebruikt die je in photoshop hebt ge-edit dan heb je wat extra kb's die je gebruiker moet downloaden, maar je kan het er iets gelikter uit laten zien.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Indd als je op zoek bent naar een glow effect voor een button oid, dan is mijn oplossing niet echt mooi. Maar de TS wil eenzelfde effect als in zijn voorbeeld; zodra een foto verschijnt snel een overbelichtings effect. Die duurt maximaal zo'n 2 seconden en dan valt het gewoon niet op als je het volgens mijn oplossing doet. Het is dan ook de indruk die je wekt, het zal je verbazen hoe vaak een heel mooi effect enorm simpel gemaakt is. Omdat het vaak snel afspeelt en je zélf al een perceptie hebt van een dergelijk effect lijkt het al een stuk mooier ;)
Knal mijn voorbeeld maar eens in een filmpje en zorg dat het niet langer dan 2 secs aanhoudt (en zet je vooroordeel ff aan de kant).
edit:
maar toegegeven, met een overbelicht plaatje erover zit het er net ff iets lekkerder uit!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 13:58 ]

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 15:11
Dit effect heb ik al vaak gebruikt, onder andere op mijn homepage (zie profile). Het is een actionscript-trucje, dat ik destijds als prototype uitgewerkt heb. Is ook ooit een thread over geweest hier...

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/727827/

Zonder scripten wordt het lastig (wat maar eens weer aangeeft dat een goede webdesigner ook z'n techniek moet kennen :) )

• Liquid
  • Niet online
Oke het is duidelijk dat de TS 2 verschillende voorbeelden heeft laten zien die hij eigenlijk als 1 effect ziet. Op flashtival is het waarschijnlijk gewoon een wittransparantlaag of brightness control. Maar op woedend.nl waar ik ervan uit ben gegaan net als Yoozer en waarschijnlijk geetje, zie je duidelijk een gloweffect. Bij de bmw button onderaan zie het beste waar ik vanuit ben gegaan.

Mocht de topic starter dat van 0% --> 100% bedoelen dan is dit eigenlijk geen topic waard :X

Verwijderd

Liquid schreef op 04 september 2004 @ 13:56:
Mocht de topic starter dat van 0% --> 100% bedoelen dan is dit eigenlijk geen topic waard :X
Hahaha eens! >:)

• Toni
  • Niet online
Geetje! geweldige tip en een geweldige site met heel veel info! :) Het is me na wat experimenteren ondertussen gelukt met actionscript! Nogmaals hartelijk bedankt!

(Ohja, het ging inderdaad om het colorDodge actionscript - dus niet die witte alpha layer)

[ Voor 23% gewijzigd door Toni op 04-09-2004 14:46 ]

We need more cowbell

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Weefselkweekje schreef op 04 september 2004 @ 13:53:
Dit effect heb ik al vaak gebruikt, onder andere op mijn homepage (zie profile). Het is een actionscript-trucje, dat ik destijds als prototype uitgewerkt heb. Is ook ooit een thread over geweest hier...

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/727827/

Zonder scripten wordt het lastig (wat maar eens weer aangeeft dat een goede webdesigner ook z'n techniek moet kennen :) )
met stom ^^^ :)

Stoer; Marduq

Verwijderd

Dat overbelichtings effectje kan ook met gewoon tweenen hoor; kies op een mc 'advanced' in de 'Color:' dropdown en zet overal 255 achter de 100% (behalve bij alpa). Dan motion tweenen naar 'Color: none'.

Koekje gebakje.
Pagina: 1