Toon posts:

Zelfgemaakte VGA/NB waterkoelers te koop (misschien)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het idee gekomen om zelf waterkoelblokken voor m'n videokaart en northbridge te maken, omdat een beetje fatsoenlijke koeler uit de winkel al gauw 50 euro kost.

Ik zit echter met een klein probleem: ik kan kiezen tussen: geen koper kopen, of 4 meter koper kopen.

In het laatste geval kost het dus rond de 100 euro, ik zat daarom te denken om nog wat meer koelertjes te maken en deze te verkopen (rond de 25 euro ofzo).

Het ontwerp is vrij simpel: het is een blok van 42x42 mm, 10mm kanalen (en aansluitingen in de vorm van een spiraal (koud water in het midden.
ongeveer zo:

+---------------------+
|..............................|
|..+--------------+.....|
|..|....................|.....|
|..|..........IN-----+....|
|..|..........................|
|..+-------------OUT..|
|.............................|
+---------------------+

sorry voor de brakke tekening, jpg oid. komt vandaag of morgen nog wel ff.

mijn vraag is: zijn er mensen die eventueel belangstelling hebben hiervoor, dat geeft voor mij het voordeel dat ik mezelf niet kapotbetaal en ook niet met 4 meter koper opgescheept zit (want wat moet je er mee?) en voor jullie is het voordeel dat je een goede koeler voor zeer weinig geld hebt (20-25 euro).

Als iemand nog andere ideeen heeft voor 4 meter koper (ander ontwerp koeler ofzo) dan hoor ik het ook graag.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 18:03 ]

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
http://www.frigus.nl/

meer zeg ik niet.

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Misschien moet je een animocheck aanmaken op www.inkoopacties.net :)

Hoe was je trouwens van plan ze te gaan produceren? met een CNC frees ofzo?

[ Voor 37% gewijzigd door Syngrow op 03-09-2004 18:19 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Topicstarter
Syngrow schreef op 03 september 2004 @ 18:18:
Misschien moet je een animocheck aanmaken op www.inkoopacties.net :)

Hoe was je trouwens van plan ze te gaan produceren? met een CNC frees ofzo?
gewone frees (wel eentje die lekker veel olie d'r bij gooit zodat je de boel niet sloopt.) met de hand dus.

en over die frigus tent, idd vrij goedkoop, maar wil toch m'n eigen koelblokken maken, vind het gewoon leuk om te doen en kan ook vrij extreme blokken maken die in de winkel dus stukken duurder zijn als die frigus dingen.

maar ik zit straks met een stuk koper waar ik 80 blokken mee kan maken terwijl ik er 2 maak...

edit: goed idee van je (inkoopacties.net) thnx. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 18:26 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 18:01:

Als iemand nog andere ideeen heeft voor 4 meter koper (ander ontwerp koeler ofzo) dan hoor ik het ook graag.
misschien kun je ook een koelblok maken met 3 gaten naast elkaar......de buitenste twee komt 't water naar binnen....de binnenste gaat 't eruit....

zo'n koelblok zit nl. ook bij mijn antartica setje.....en met een t-stuk sluit je dat dan aan...

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Als je 80 blokken met de hand wil gaan frezen ben je wel even bezig.

En het probleem van blokken verkopen is dat ze dan ook goed moeten zijn. Ze moeten waterdicht zijn, de mouthingholes moeten op de goede plek zitten enz.

Let dus op met wat je allemaal op je hals gaat halen aangezien het niet niks zal zijn.

Mensen zullen jouw verantwoordelijk stellen als de blokken niet in orde zijn denk ik zo....

Kijk maar naar Frigus, die blokken worden ook gemaakt door een "hobbyist"
Die maakt ze dus op een professionele CNC freesbank bij het bedrijf waar hij werkt. En daar zit dus ook flink wat werk in en kost ook flink wat tijd om ze te produceren. 80 blokken met de hand maken is haast ontdoenelijk

[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
cnc progje maken duurt neit zo lang hoor :)

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

OD-Frozen schreef op 03 september 2004 @ 18:31:
cnc progje maken duurt neit zo lang hoor :)
Dat progje misschien niet, maar jij moet er wel bij blijven staan om te kijken of het goed gaat :P

En hij wil het met de hand gaan doen, dus nog meer werk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is idd zeker meer werk, was ook niet van plan om er zoveel te maken, maar een aantal om beetje te compenseren voor de kosten lijkt me wel haalbaar.

freesbank bij mij op het werk is wel van zeer goede kwaliteit, alleen geen cnc maarja, je kan niet alles hebben.

Maar het is ook nog maar een idee, als er hier niemand belangstelling heeft weet ik dat het niks wordt, en als er een paar man is wat zo'n ding wil hebben dan gaat dat wel lukken, als er 100 man is die zo'n ding wil hebben dan heeft de grootste helft pech gehad..

Verwijderd

kan je ook gewoon een stuk koper van jou kopen ofnie ? dat je gewoon je eige blokje meej je eige ontwerp maakt ?
waar heb je da koper vandaan btw ?

*edit* typ fout :P *edit*

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 22:41:
kan je ook gewoon een stuk koper van jou kopen ofnie ? dat je gewoon je eige blokje meej je eige ontwerp maakt ?
waar heb je da koper vandaan btw ?

*edit* typ fout :P *edit*
Ook goed, zeg maar hoeveel je nodig hebt, maar: ik heb nog geen koper en ben nog op zoek naar een tent die het in wat minder achterlijke hoeveelheden levert, maar ik hou sowieso een flink stuk over denk ik, en als ik maar genoeg van die reut kan verkopen dat ik zelf een gratis koeler heb vind ik het wel best, alles wat er nog meer bij komt is leuk maar niet noodzakelijk.

Waarschijnlijk wordt het gewoon 4 meter.

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op 03 september 2004 @ 18:27:
[...]

misschien kun je ook een koelblok maken met 3 gaten naast elkaar......de buitenste twee komt 't water naar binnen....de binnenste gaat 't eruit....

zo'n koelblok zit nl. ook bij mijn antartica setje.....en met een t-stuk sluit je dat dan aan...
offtopic:
De bedoeling van 3 gaten is dat je in het midden het koude water op de core spuit en dat vervolgens via de buitenste weer weg laat lopen

Verwijderd

Ik zou opzich heel erg geinteresseerd zijn in een aantal blokjes. Al dan niet bewerkt... ligt eraan wat het gaat kosten. Als het niet te duur is lust ik toch waarschijnlijk wel een 2 of 3 tal CPU, GPU en NB blokken. Als je meer info hebt, zou je het dan naar me willen sturen ? nantheos AT gmail DOT com

Ik weet trouwens niet of de modjes het leuk vinden als je dit hier doet, in feite is dit meer een www.tweakers.net/aanbod of een www.inkoopactie.net geval.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ze het niet leuk vinden gooien ze et er maar af, op forum van inkoopactie.net ben ik bezig met animocheck.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 23:43:
[...]

offtopic:
De bedoeling van 3 gaten is dat je in het midden het koude water op de core spuit en dat vervolgens via de buitenste weer weg laat lopen
M'n (ook zelfgemaakt) koelblok voor m'n cpu werkt zo, water komt in het midden (recht boven de core) naar binnen, en gaat langs 73 pinnen (3x 10 mm naar twee kanten), koelt HEEL erg goed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 23:50:
Ik zou opzich heel erg geinteresseerd zijn in een aantal blokjes. Al dan niet bewerkt... ligt eraan wat het gaat kosten. Als het niet te duur is lust ik toch waarschijnlijk wel een 2 of 3 tal CPU, GPU en NB blokken. Als je meer info hebt, zou je het dan naar me willen sturen ? nantheos AT gmail DOT com

Ik weet trouwens niet of de modjes het leuk vinden als je dit hier doet, in feite is dit meer een www.tweakers.net/aanbod of een www.inkoopactie.net geval.
Die blokjes maken is niet zo'n probleem, kwestie van avondje frezen.
Wat misschien wel lastig is, is de bevestiging voor op je videokaart/cpu/nb...
Ik denk dat het het handigste is als je zelf gewoon een simpel plaatje maakt om dat ding op z'n plek te houden, of je stopt er arctic silver adhesive tussen, gaat'ie ook nie meer los :P

Verwijderd

Hoe ga je de blokjes trouwens weer dichtmaken aan de bovenkant nadat ze gefreest zijn ?

Verwijderd

Topicstarter
dat hangt er nog vanaf.. als ik aan een fatsoenlijk stuk koper kan komen voor deksels dan doe ik dat (en dan vastsolderen, voordat dat gaat lekken moet je toch wel heel onzorgvuldig met je spullen omgaan) En mocht dat niet lukken wordt het kunstof, met rubberen ring afgedicht en vastgeschroefd, of misschien een fatsoenlijk tweecomponentenlijm-achtig spul als dat fatsoenlijk werkt.
(heb 2 componenten siliconenrubber, ook om dingen waterdicht te maken)

Aansluitingen hebben een schroefdraad waarme ze vastgezet worden, en ook deze worden indien mogelijk vastgesoldeerd of in het geval van kunstof op een andere manier waterdicht gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig zullen jullie moeten wachten (behalve Me WhizKid) aangezien het nogal veel tijd kost, verder ben ik van plan om gewoon een paar van die dingen per week te maken en ergens een site neer te planten waar ik die dingen kan verkopen.

Maar voorlopig worden het alleen de setjes voor Me WhizKid (en eentje voor mezelf natuurlijk :P)

Zodra ik een site heb waar je ze kunt bestellen ofzo laat ik het wel weten.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
is dit misschien iets:

Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/wc1.jpg

die heb ikooit is voor mezelf gemaakt, maar nooit uitgevoerd :P
dis dan voor een cpu (60x60, maar ik wil wel een northbridge, gpu ding tekenen.

ik zou het iig wel leuk vinden om dan te kopen via jouw, scheeld me weer een paar euro's

[ Voor 37% gewijzigd door BasieP op 04-09-2004 11:07 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
BasieP schreef op 04 september 2004 @ 11:06:
is dit misschien iets:

[afbeelding]

die heb ikooit is voor mezelf gemaakt, maar nooit uitgevoerd :P
dis dan voor een cpu (60x60, maar ik wil wel een northbridge, gpu ding tekenen.

ik zou het iig wel leuk vinden om dan te kopen via jouw, scheeld me weer een paar euro's
misschien een idee om onder de inlet met een klein boortje wat gaatjes te boren (a la cascade) voor de extra turbilentie.

en grotere slang pilaren 10/13mm binnen diameter.

[ Voor 8% gewijzigd door ikman op 04-09-2004 12:08 ]

Verwijderd

hoeveel denk je dat je ongeveer gaat vragen voor genoeg koper om zelf cpu, gpu en nb blokjes te maken ?? en wat zijn de afmetingen van dat koper ??

en heeft iemand mssn nog wat ontwerpen voor wat blokjes ligge ?? die wel een beetje uitvoerbaar zijn zonder een computer frees en al dat soort dingen.
alvast super bedankt _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ontwerp is iets aangepast, zodat ik aan 40mm breed koper genoeg heb, scheelt 20% in de kosten + een hoop zaagwerk enzo. Wanden blijven dik genoeg.

Heb inmiddels besloten om de bovenkant ook van koper te maken, en dat vast te solderen (zilver of tin weet ik nog niet, maakt opzich niet veel uit.

Wat betreft het ontwerp wat hierboven staat, ziet er wel aardig uit, blok wat ik voor m'n cpu heb is 42x42, het water komt in het midden aan en gaat dan naar allebei de kanten een stuk opzij en dan langs de boven- en onderkant er weer uit, zitten 73 koperen pinnen in van 10x3mm en blok is 5 mm dik. Doet het heel goed.

Wat ik wel zou doen is iet erbij maken wat het oppervlak nog iets vergroot en ook wat meer turbulentie geeft, maar ik zou zo gauw niks weten wat een beetje redelijk te maken is.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 21:53
ik zou toch proberen een cascade/tdx achtig design te maken
dit ziet er weer standaard uit waar frigus.nl al een hele goede goedkope versie van heeft
deksel ziet er trouwes listig uit... alles gaan solderen is veel & secuur werk?

Verwijderd

Topicstarter
deksel ziet er trouwes listig uit... alles gaan solderen is veel & secuur werk?
valt wel mee, je freest eenk klein spoortje uit aan de rand en eventueel ook in het midden ergens, waar je soldeerspul in propt, vervolgens zet je het hele blok + deksel + aansluitingen op een warm ding (strijkbout ondersteboven doet het heel goed, spreek uit ervaring :) en als het gesmolten is zakt de boel op elkaar, zet je dat ding uit, plens water d'r overheen en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
@ BassieP, weet jij de exacte afmetingen van de gaten in het mobo bij SocketA 66,1X ??? wel handig als iemand me dit kan vertellen want dan hoef ik niet m'n bak open te halen om het te meten...
Pagina: 1