[excel] zoeken met twee critea in een matrix

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122601

Topicstarter
Ik heb een matrix met afstanden tussen steden (zo'n tabel die soms ook op wegenkaarten staat)

De eerste rij van de matrix is een alfabetische lijst met namen (Amstedam, Berlijn, Copenhagen,...) en de eerste kolom van de matrix is diezelfde lijst. In de overige cellen staan de afstanden tussen die steden. Dus eigenlijk staat elke afstand er twee keer in en op de diagonaal staan nullen.

De vraag is nu: is er een functie die eerst horizontaal de eerste naam zoekt en dan vertikaal de tweede en als antwoord het getal op het snijpunt van die twee (de afstand) geeft.

Ik heb het al geprobeerd met bv. vert.zoeken, dan krijg je wel de hele rij met waarden die bij een stad horen (de afstanden naar alle andere steden) alleen ben je dan de horizontale informatie kwijt (bij welke stad de getallen horen) en kun je daarna dus niet meer verder zoeken.

Ik heb het gevoel dat het niet moeilijk moet zijn maar toch kon ik het nergens vinden.

Wie weet een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Met index en vergelijken is dat niet zo moeilijk.
=index(tabel;vergelijken();vergelijken())

Probeer eens wat en als je er niet uitkomt dan horen we het wel weer.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122601

Topicstarter
Dat is precies wat ik zocht!
tnx Niesje.