Toon posts:

Laptop start alleen op accu.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste troubleshooters en andere techneuten.
Mijn laptop wil alleen opstarten op de batterij. Als ik de adapter inplug, tikt er iets (blijft tikken) in de buurt van de rechterspeaker. De batterij is leeg na ong. 3 kwartier, dus daar kom ik niet ver mee. Win XP krijg ik alleen (op de batterij) tot schrijfcontrole, en probeert het weer overnieuw. Win 98SE draait wel na 3 opstartpogingen, maar zoals gezegd niet lager dan 3 kwartier. Ben van de week bij de importeur geweest, vanwege een ander probleem en die heeft er een splinternieuw moederbord ingezet. Ook de batterij is nagelnieuw. Het apparaat is slechts 2 maanden oud, maar in Nederland is er geen service te krijgen. De internetwinkelier is niet te vertrouwen dus dat schiet ook niet op.
Mijn systeem is een Clevo 5600D, Intel moederbord, P4 2,4 mhz, 265 ram, recent bios uiteraard (waar ik niet meer aan durf te komen, buiten de meest gangbare instellingen), adapter 20 volt 6A.
Batterij 14,4 volt.
Dit alles klopt ook met de handleiding.
Ben alle topics nagelopen, maar geen oplossing.
Zou het kunnen, dat de adapter teveel power levert en er een veiligheid in werking treedt en niet verder komt ?

Bedankt voor evt. antwoorden.

PS. Ik heb niet alleen hier naar antwoorden gezocht.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Nieuw moederbord...

1. Is de voeding wel 100%?
1a. De batterij is 'nagelnieuw'.. is deze al eens vervangen?
2. Blijft de laptop (ladende) doorlopen MET voeding
3. Laadt de laptop normaal bij (zonder dattie aanstaat) met de voeding?

We kunnen denk ik weinig met deze informatie, (ja of er moet toevallig iemand zijn met hetzelfde probleem)...

(Offtopic: Weltrusten trouwens voor degenen die dit nu lezen ;P)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Topicstarter
Beste Scyth,

Bedankt voor je respons.

1 Of voeding 100% is, kan ik niet beoordelen.

1a De batterij heb ik van de week bij de importeur nieuw gekocht, wegens onbetrouwbaarheid van de vorige. (op de batterij geen garantie)

2Met de voeding erin terwijl hij aanstaat, sluit hij zichzelf af.

3 Hij laadt inderdaad op, zonder dat hij aanstaat.

Misschien moet ik Windows opnieuw installeren, omdat er een nieuw moederbord inzit. Maar je begrijpt, met een accu die tussen de 30 en 45 minuten zal dat een aardige klus worden.

Coen

Verwijderd

Topicstarter
Moderator, ik wil niet mijn topic bovenaan zetten, alleen een oplossing voor mijn supergroot probleem.

Inmiddels de adapter laten testen, bij een electronicazaak (8 computerzaken in Den Bosch en Oss hebben absoluut geen verstand van derg. materie)) en geconstateerd, dat hij 20,4 volt levert. Dit moet voldoende zijn.
Ik heb geprobeerd via het aloude dos de xp bestanden te kopieren naar de harde schijf (i.v.m. minder energiegebruik bij het opnieuw installeren), maar dat duurt een eeuwigheid, en zoals geschreven, de accu houdt het maar 30 minuten uit.
Ik denk dat de apparatuur die erin zit, toch veel power nodig heeft, en na de vervanging van het moederbord de stuurprogamma's niet meer goed werken.(drivers etc.)
Ik ga het volgende proberen.
Harde schijf totaal formateren, zodat de ingebouwde apparatuur veel minder energie gebruikt.
Vervolgens winxp installeren, en de drivers in volgorde van de handleiding (zoals chipsets etc.) installeren. Tenminste die drivers die door windows niet gevonden worden.
Wens me succes, want een investering van een dergelijke omvang die niet naar behoren functioneert, is te gek voor worden. (nu 2 maanden oud, en alleen maar ellende)

Coen.

PS Ik hou me aanbevolen voor evt. suggesties, daar ik nog even tijd heb. De batterij is zich al aan het voorbereiden.

Verwijderd

Topicstarter
Het vervolg.

BTW, weinig interesse voor dit topic, gezien het aantal reacties, maar een zeer veel voorkomend probleem, gezien mijn speurtocht op het www.

Wellicht belangrijk voor medetweakers, die met hetzelfde geconfronteerd worden.
Wat heb ik gedaan.
Met behulp van het kleine beetje accupower wat ik had, de hele handel geformatteerd. (in 3 etappes)
Geen resultaat.
Weer 2 uur wachten, opdat ik weer een beetje power in de accu had.
Na tig keer opnieuw opstarten, (in dos) scandisk.
Wat gebeurt er tot mijn grote verbazing, hij start op met adapter ingeplugd.
Win98-installatie gaat perfect.
Verder met XP Proff. (upgrade)

Zwart scherm....................

Wordt vervolgd,

Coen

PS. Beide lampjes blijven groen, van de accu en adapter.

Verwijderd

Topicstarter
Wederom de boel geformateerd.
Win98 geinstalleerd, en tot mijn grote vreugde draait hij nog steeds op de adapter.
De accu wordt ook opgeladen.
In het bios heb ik de energieoptie op disable gezet, wat ik voorheen ook al geprobeerd had.
Ik waag me even niet meer aan WinXP (een legale) om verder gedonder te voorkomen.
Maar wat nu precies de oorzaak is geweest, blijft mij een raadsel.
Terwijl ik dit typ, ben ik de laptop aan het updaten, met mijn (gedeelde) draadloze verbinding, waar ik mee wil zeggen dat het tot nog toe prima verloopt.
Niet vergeten een ghost te maken.

Probleem (gedeeltelijk) opgelost.

Bedankt voor de reacties.

Coen
Pagina: 1