T.net 100% Nederlands (niet de taal, maar land)

Pagina: 1
Acties:

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zag in een nieuwspost dit staan:
Onze zuiderburen bij Madshrimps hebben een review gepubliceerd over de XP-120 koeler van Thermalright.
Dit komt wel vaker voor dat er naar de zuiderburen wordt verwezen. Terwijl er ook een nieuwsposter(s) zijn die Vlaming zijn. En x% van de T.net bezoekers zijn ook Vlamingen.

Is het niet beter om het karakter van T.net als een Nederlands als voertaal-site te gebruiken ipv altijd het Nederlandse karakter weer zo te tonen ?

Soms gebruikt men ook woorden die een verbastering zijn van AN-woorden; wat misschien in Vlaanderen/Nederland bekend is van in de spreektaal; maar bij de andere buren, dan weer nagenoeg niets betekend.

Hopelijk maakt dit van mij geen 'verwaande' Belg ofzo :p

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:35
T.net is en blijft een Nederlandse site aangezien de eigenaar en stichter ervan Nederlands is.
Ook al zou de site in de Chinese taal geschreven zijn, dan nog was het een Nederlandse site. :+

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
NitroX infinity schreef op 03 september 2004 @ 15:31:
T.net is en blijft een Nederlandse site aangezien de eigenaar en stichter ervan Nederlands is.
Ook al zou de site in de Chinese taal geschreven zijn, dan nog was het een Nederlandse site. :+
Dit voegt natuurlijk niet zoveel toe aan de discussie he :+

Als Belgische, op en top Vlaamse, nieuwsposter zal ik natuurlijk nooit iets schrijven als zuiderburen. Ik zit er echter niet mee dat dit door een andere poster wel gebeurt.

De hoofdbrok van Tweakers.net-bezoekers is Nederlands. Langs de andere kant is Tweakers.net inderdaad een Nederlandstalige site die zowel België als Nederland bedient.

Het is een beetje een gewoonte die leeft imo. Misschien kan dat op termijn afgeleerd worden, maar of dat noodzakelijk is... ?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 16:20

Remy

I usually get 100% accuracy

Afleren? Nee joh, wij houden van onze zuiderburen, vanwege de lekkere frieten en het bier :9 :9

Even serieus:
Is het niet beter om het karakter van T.net als een Nederlands als voertaal-site te gebruiken ipv altijd het Nederlandse karakter weer zo te tonen ?
Dat over zuiderburen is redelijk ingesleten, net zoals over Duitsers als 'oosterburen' wordt gesproken. Doodnormaal, geografisch gezien, en gebeurt overal ter wereld waar landen aan elkaar grenzen :) Wat Yoeri al zegt: of het nodig is om het af te leren, tja? ;)

LinkedIn
Instagram

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Remy schreef op 03 september 2004 @ 15:39:
Dat over zuiderburen is redelijk ingesleten, net zoals over Duitsers als 'oosterburen' wordt gesproken. Doodnormaal, geografisch gezien, en gebeurt overal ter wereld waar landen aan elkaar grenzen :) Wat Yoeri al zegt: of het nodig is om het af te leren, tja? ;)
Maar het zou verwarrend kunnen zijn voor onze geachte mede-tweakers uit België (en dan vooral uit Vlaanderen), die worden dan in één keer verwezen naar de Fransen (of nog erger, de Walonen) en dat vind ik persoonlijk toch echt niet kunnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mizitras schreef op 03 september 2004 @ 15:24:
Dit komt wel vaker voor dat er naar de zuiderburen wordt verwezen. Terwijl er ook een nieuwsposter(s) zijn die Vlaming zijn. En x% van de T.net bezoekers zijn ook Vlamingen.
Er is zelfs gewoon een verwijzing naar Tweakers via http://www.tweakers.be :)

C:\>_

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Mr. Liu schreef op 03 september 2004 @ 15:50:
[...]

Maar het zou verwarrend kunnen zijn voor onze geachte mede-tweakers uit België (en dan vooral uit Vlaanderen), die worden dan in één keer verwezen naar de Fransen (of nog erger, de Walonen) en dat vind ik persoonlijk toch echt niet kunnen.
nu je't zegt... afvoeren dat zuiderburengedoe :( :P

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

Sja, 't is moeilijk. Ik ben de andere Belgische nieuwsposter (en ook redacteur), maar ik heb er eigenlijk niet echt een probleem mee. Maar dat kan ermee te maken hebben dat ik het altijd al zo gelezen heb en er verder niet echt bij stilgestaan heb.

Nu ik er even over nadenk, lijkt het me geen misselijk idee om het nieuws te schrijven vanuit het 'Dietsland'-standpunt (en daarmee bedoel ik voor alle duidelijkheid enkel het geografische gebied Nederland+Vlaanderen). Er komt namelijk inderdaad een niet verwaarloosbaar percentage Vlaamse bezoekers op Tweakers.net en er zijn er een ook een paar crew. Om deze mensen niet in de war te brengen, zoals Mr. Liu aangeeft, en om Vlamingen/Belgen die wat 'nationalistischer' ingesteld zijn niet voor het hoofd te stoten, is het misschien dus beter om bijvoorbeeld niet meer expliciet te spreken over 'zuiderburen'. Maar dat moeten we als crew onderling even uitmaken :).

FP-crewleden: zie hier

[ Voor 7% gewijzigd door Steve op 03-09-2004 17:29 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Mja, maar mogen ze bij de VRT het woord noorderburen ook niet meer gebruiken omdat het hier ook op de kabel zit? :+
Deze site bedient natuurlijk primair Nederland en secundair Vlaanderen. Natuurlijk ligt het wat minder zwart-wit dan bij een televisie-zender, maar denk hier eens overna. Je zal op de frontpage ook niet zo snel lezen "In het Nederlandse dorpje $naam" maar wel "In het Belgische dorpje $naam". :P
Ik heb niets tegen mijn Zuiderburen trouwens hoor :*

(En het moge duidelijk zijn dat mijn nickname rood is, en niet blauw, en dat dit dus totaal geen standpunt van de nieuwsposterij is, mocht iemand dat denken :P )

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 04:46

Steve

Krokodil \o/

m-m schreef op 03 september 2004 @ 17:05:
Mja, maar mogen ze bij de VRT het woord noorderburen ook niet meer gebruiken omdat het hier ook op de kabel zit? :+
Er is een verschil tussen 'op de kabel zitten' en 'actief gevolgd worden door een niet te verwaarlozen groep mensen' :).
m-m schreef op 03 september 2004 @ 17:05:
Deze site bedient natuurlijk primair Nederland en secundair Vlaanderen. Natuurlijk ligt het wat minder zwart-wit dan bij een televisie-zender, maar denk hier eens overna. Je zal op de frontpage ook niet zo snel lezen "In het Nederlandse dorpje $naam" maar wel "In het Belgische dorpje $naam". :P
Ik heb niets tegen mijn Zuiderburen trouwens hoor :* )
Nee, dat klopt. Dat heeft er ook alles mee te maken dat er voorál Nederlanders op de site komen. Bij een bekendere Belgische/Vlaamse stad als Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge et cetera zal er afaik niet vermeld worden "in de Belgische stad Antwerpen"...

Iig is dat alweer een andere discussie: het merendeel van de bezoekers zal wellicht niet weten dat Koksijde een Belgische badplaats is, terwijl het merendeel bijvoorbeeld wel Noordwijk aan Zee zal kennen. Daar is het dus een kwestie van 'duidelijk zijn'. Dat zou je kunnen oplossen door er de provincie bij te vermelden, zoals ook met Nederlandse plaatsnamen wel wordt gedaan. En ik neem aan dat iedereen wel zal weten dat West- en Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, (Belgisch) Limburg en de provincie Antwerpen in Vlaanderen liggen.

Maar een woord als 'zuiderburen' is niet echt noodzakelijk, wie in het geval van het voorbeeld nog niet weet dat madshrimps een site van de 'zuiderburen' is, zal daar snel achterkomen door even op de link te klikken of de url te bekijken. En daarmee wordt er ook expliciet aangegeven dat 'wij' (= redactie van Tweakers.net) Nederlands (als in: van Nederland) zijn, en dat is hetgeen dat ter discussie staat.

Maar nogmaals, aangezien er nog niet echt een 'beleid' over is, zal de discussie eerst onder de crew gevoerd moeten worden. Meningen zijn natuurlijk welkom :).

[ Voor 27% gewijzigd door Steve op 03-09-2004 17:19 ]

Verwijderd

Aan de ene kant allemaal overstappen op Frans, aan de andere kant allemaal zeuren als we het op een site die voor ws. zo'n 90% Nederlandse bezoekers heeft over zuiderburen hebben :P

Verder heb ik na bovenstaande posts van Steve inderdaad niets zinnigs meer toe te voegen :+
Pagina: 1