[Tekenen] Manga supplies

Pagina: 1
Acties:
  • 617 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Ik wil me, als übern00b, gaan richten op het tekenen van manga. Ik heb een aantal mooie boeken gekocht, onder andere uit de serie "Manga Tekenen" van Librero. In die boeken wordt me verteld dat ik voor het inkten van de tekeningen verschillende soorten pennen kan gebruiken. De schrijver van het boek vertelt over maru-pennen (round pens), G-pennen, Kaburu-pennen (spoon pens) en schoolpennen. Hij noemt de merken Tachikawa, Nikko, Zebra en Gillots.

Nu ben ik meteen na het kopen van die boeken gaan lezen wat ik zoal nodig had, en ik wil het graag goed aanpakken, en de goeie pennen kopen. Dus ben ik enkele grotere steden hier in de buurt gaan verkennen in de hoop ergens een winkel te vinden die dit soort pennen verkoopt, maar ik kwam niet verder dan een winkelier die me wist te vertellen dat ze alleen kroontjespennen hadden, en dan ook alleen maar van die onhandige, dunne plastic houders. In de meeste winkels waar ik binnenstapte kreeg ik reacties als "Maru-pen? :? Round pen? :?" enzovoorts.

Nou vraag ik me af of er een meer gangbare Nederlandse naam is voor de genoemde pennen, en of ze ergens in Nederland verkocht worden. Ik vind op internet wel een paar sites waar dit soort pennen verkocht worden, maar daar zijn geen Nederlandse sites bij, en ik koop liever niet iets uit Amerika. Ten eerste omdat ik dure aankopen uit het buitenland liever uit de weg ga, en ten tweede omdat er vaak iets van 15 euro aan verzendkosten bij komt, en dan heb ik het nog niet eens over invoerrechten.

Ik ben op het internet ook vaak de merknaam Deleter tegengekomen, en daarover is men telkens erg lovend. Zijn deze pennen niet verkrijgbaar in Nederland?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

de betere speciaalzaak (lees: kunstenaarsbenodigdhedenwinkels) leveren vaak maar 1 of 2 merken pennen, dat is ook niet zo gek want hoewel goed materiaal noodzakelijk is, maakt het merk echt niet zoveel uit. Waar het om gaat is de 'flow' (hoeveelheid inkt per tijdseenheid) en de dikte. Je zegt dat je net begint met manga tekenen, dan is een willekeurig HB en B2 potlood meer dan voldoende. Daarnaast een kroontjespen (of kwastje) en een fineliner van 0,5 mm is meer dan voldoende om te oefenen.

als je per se die merken wil ben je imho veel geld aan het uitgeven aan iets wat je echt niet helpt beter te tekenen. Tekenen is simpelweg oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En als je daar mee klaar bent moet je nog meer oefenen. Sterker nog, ik teken mijn hele leven al, maar als ik een paar maanden niets schets of teken ben ik zo erg mijn routine kwijt dat ik minstens een maand nodig heb om op mijn oude niveau te komen.

Kortom, koop een vulpotlood (of 2) met harde en zachte vullingen, een goede fineliner en een kroontjespen of kwastje en ga daar mee aan de slag. Het is echt zonde van je tijd en geld om dure spullen te kopen.

Stoer; Marduq

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Ik ben het niet helemaal eens met de vorige poster. Zelf ben ik ook nog steeds opzoek naar een echte Japanse inktpen en ben die in Nederland dan ook nog steeds niet tegengekomen.
Als je echt serieus wilt gaan inken, is zo'n ding onontbeerlijk aangezien dit zo'n beetje de enige pennen zijn waarme je een lijn met een variabele dikte kunt maken.
Fineliners, vulpennen, kroontjespennen (bah!) zijn voor dit soort werk doorgaans niet geschikt.
Echter, als je net begint, is het zeker aan te raden te beginnen met potlood aangezien je zeker het eerste halfjaar waarschijnlijk toch nog niets gaat produceren dat het inken waard is :P (en ik spreek uit ervaring!).
Je kunt IMHO het beste beginnen met een H of HB potlood voor het schetsen en een B potlood voor het contouren ("inken" met potlood). Later kun je evt. tijdelijk een fineliner gebruiken (of liever een dunne stift).
Mocht je toch interesse hebben in zo'n pen kunnen we misschien een inkoop actie organiseren en die dingen bestellen op www.howtodrawmanga.com

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
@XangadiX: ik hoef niet zonodig die merken te hebben, maar ik wil toch wel graag een echte maru-, g-, en kaburu-pen hebben, omdat ik de verschillen heb gezien, die voornamelijk met variabele breedtes te maken hebben.
Wat betreft de pennen-houders die ik hier in Nederland heb gezien moet ik zeggen dat ik teleurgesteld ben. De enige winkel die ik gevonden heb, die daadwerkelijk pennen en houders verkocht die hier enigszins op leken, verkocht dus alleen maar van zo'n 2mm dikke houders van plastic. Dat ligt dus echt niet fijn in de hand...
Uiteraard heb ik ook wat potloden van verschillende loodgehaltes en een vulpotlood met verschillende hardheden in de vullingen, en alle andere benodigdheden, maar die pennen zijn dus een probleem. Niet dat er haast bij is, maar ik denk vooruit. Ik was inderdaad voorlopig toch nog niet van plan wat te inkten. ;)
Als er genoeg animo is voor het bestellen op howtodrawmanga, dan doe ik iig mee. :)

• phaas
Misschien een inkoop actie dan op www.inkoopactie.net ?

Verwijderd

ik zou gewoon eerst hoop gewoone potloden gaanverspillen
voordat je allemaal duur merken koopt je gaat er niet beter van tekenen en lijkt me aleen maar frustrerender als het niet zo lekker gaat
al snap ik wel dat je liever merk naam hebt dan gewoon

hier wat van mijn manga anime char's ( na getekend van een voorbeeld)
http://members.lycos.nl/sould3mon/anime/

in de dir 1 moest ik soort hentai manga maken voor iemand maar dat is nog niet echt af :) maar wel het laatste werk wat ik gedaan heb
http://members.lycos.nl/sould3mon/anime/1/ (link pg 13 + rated ;) )

hier voor wat producten / tutorials /boeken /universiteit ( jaja manga uni in california geloof ik )
http://www.howtodrawmanga.com/ (buitenland )
ik hoop dat deed enig sinds wat behulpzaam is :) veel plezier met manga tekenen

sjit zie net pas dat iemand me voor was met laatste link :o

-
inkoop actie lijkt me intresant
maar ligt er aan wat iemand nodig heeft of wil hebben
en hoeveel goedkoper als dan zonder inkoop actie
en waneer hoe betalling moet geschieden

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 13:52 ]

• XangadiX
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

wat is er mis met een kroontjespen?
ik mag het het vast niet zeggen maar als je niet met een kroontjepen kunt werken ben je best wel een beetje uhm... :X

Kroontjespennen zijn eigenlijk de enige manier om goed met lijndiktes te werken, of, als je echt hardcore bent, een dun kwastje. De laatste techniek heb ik ongeveer 2 jaar over gedaan om te leren (!) en eigenlijk vind ik dat het nog steeds niet lekker gaat, overigens doe ik veel inktwerk tegenwoordig met fotowinkel, scheelt je weer vieze vingers.

Die pennen waar jullie het over hebben zijn eigenlijk ook fijne kwastjes die automatisch voldruppelen, een soort vul-penseel dus. Leuk hoor. Duur. Wat is er mis met je penseel in een potje oostindische inkt dopen?

nogmaals, hoe goed en duur je apperatuur ook is, uiteindelijk gaat het om hoe je het gebruikt.

Stoer; Marduq

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 11:32:
ik zou gewoon eerst hoop gewoone potloden gaanverspillen
voordat je allemaal duur merken koopt je gaat er niet beter van tekenen en lijkt me aleen maar frustrerender als het niet zo lekker gaat
al snap ik wel dat je liever merk naam hebt dan gewoon
Nogmaals, het gaat me niet om het merk, alleen om de soort pen. :) En zoals ik al zei: ik ga me echt wel eerst botvieren op mijn verzameling potloden, maar ik ben gewoon nu alvast aan het kijken voor wat goeie pennen, omdat het schijnbaar zoveel moeite kost om die te vinden in Nederland.
XangadiX schreef op 04 september 2004 @ 16:30:
nogmaals, hoe goed en duur je apperatuur ook is, uiteindelijk gaat het om hoe je het gebruikt.
Met die laatste zin ben ik het niet eens. Het gaat er niet alleen om hoe je je apparatuur gebruikt, maar ook om hoe je apparatuur zich laat gebruiken. Ik kan dus echt niet werken met die standaard pennen die de gemiddelde kantoorboekhandel verkoopt. De houder is te dun, en werkt dus niet prettig, en bovendien is de punt vaak zo sterk dat je relatief druk uit moet oefenen om überhaupt wat fatsoenlijks op papier te krijgen, waardoor die irritante houder alleen nog maar vervelender wordt.

Ik wil gewoon een pen hebben die makkelijk tekent, en goed in de hand ligt. Voor mijn part een kroontjespen, maar die heb ik dus ook niet kunnen vinden, althans niet een die aan de voorgenoemde eisen voldoet.

Een penseel is trouwens helemaal niks voor mij, als beginner. :)

Verwijderd

tuurlijk materiaal is erg belangrijk maar niet in het begin
het lijkt me ook frustrerend als je allemaal duurde spullen hebt gekocht
en duur papier

( ik merkte dat meest print papier houtvrij is ? ) :S

maar je gaat er niet beter van tekenen wel denk ik dat als je techniek onder de knie hebt dat je met beter kwalitijd materiaal mooiere tekeningen zou kunnen maken :) en dat het iig fijner in hand ligt dat soort kleine dingen ( voor somigen toch erg belangrijk)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 12:11:
tuurlijk materiaal is erg belangrijk maar niet in het begin
het lijkt me ook frustrerend als je allemaal duurde spullen hebt gekocht
en duur papier
Nogmaals, ik ben nu alvast aan het kijken waar het te krijgen is, zodat ik het kan kopen voor wanneer ik het nodig is... Ik ga het nog niet meteen gebruiken...
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 12:11:
( ik merkte dat meest print papier houtvrij is ? ) :S
Schijnt ook het makkelijkst te zijn met tekenen, omdat houtvrij papier niet zo snel beschadigt met gummen, waardoor je er gewoon met inkt overheen kan. Op 'normaal' papier, met hout dus, kun je volgens mijn boek dan weer beter kneedgum gebruiken.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

NMe84 schreef op 05 september 2004 @ 13:28:
Schijnt ook het makkelijkst te zijn met tekenen, omdat houtvrij papier niet zo snel beschadigt met gummen, waardoor je er gewoon met inkt overheen kan. Op 'normaal' papier, met hout dus, kun je volgens mijn boek dan weer beter kneedgum gebruiken.
Houtvrij papier is slechts papier dat door een chemisch kookproces is ontdaan van alle incrusten, stoffen die het papier sneller doen verkleuren en minder lang houdbaar maken. Krantenpapier is erg houthoudend papier, printerpapier daarentegen veel minder. B)

Simon: dat zeiden er al meer. Hij blijft koppig. Ik laat hem lekker :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 05-09-2004 22:19 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
Kun je niet eerst gewoon veel oefenen, en pas als je het 'echt' kan er geld in gaan steken? Voordat je het manga tekenen door hebt heb je al heel wat tijd verdaan aan potlood tekenen. Dan pas kom je aan die pen.

|>

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Simon schreef op 05 september 2004 @ 22:18:
Kun je niet eerst gewoon veel oefenen, en pas als je het 'echt' kan er geld in gaan steken? Voordat je het manga tekenen door hebt heb je al heel wat tijd verdaan aan potlood tekenen. Dan pas kom je aan die pen.
Weet je wat me veel frustrerender lijkt? Manga leren tekenen, en dan, als ik eindelijk aan inkten toe kom, er niets meer aan doen omdat het inkten niet lukt door crappy materiaal. Ik wil gewoon weten waar ik de zooi kan halen; desnoods koop ik het voorlopig nog niet, maar dan weet ik wel waar ik moet zijn als ik eraan toe ben...

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Mja, feitelijk ben ik het met Xang eens hoor, als je het goed beheerst kan goed materiaal helpen om je art nog beter te maken, maar het is toch in eerste instantie belangrijk dat je je skills goed beheerst. Inkten is sowieso van secundair belang imo, maar die dure merkpennen enzo heb je in het begin echt nog niet nodig. Je weet trouwens blijkbaar sowieso al wat je wilt, ik snap dan niet zo goed wat je nog aan advies wil? Alle advies wat anders is als wat jij in je hoofd hebt ga je mee in discussie :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
DarkX schreef op 05 september 2004 @ 23:32:
Mja, feitelijk ben ik het met Xang eens hoor, als je het goed beheerst kan goed materiaal helpen om je art nog beter te maken, maar het is toch in eerste instantie belangrijk dat je je skills goed beheerst. Inkten is sowieso van secundair belang imo, maar die dure merkpennen enzo heb je in het begin echt nog niet nodig. Je weet trouwens blijkbaar sowieso al wat je wilt, ik snap dan niet zo goed wat je nog aan advies wil? Alle advies wat anders is als wat jij in je hoofd hebt ga je mee in discussie :)
Ik zoek niet zozeer advies, eerder pennen die vergelijkbaar zijn met de pennen die ik in mijn TS noemde, en verkrijgbaar zijn in Nederland. Ik snap jullie argumenten best, en ik heb dan ook al meerdere malen gezegd dat ik eerst met potlood aan de gang ga. Maar daarna, als ik eraan toe ben, dan wil ik toch wel gaan inkten, en dan niet met zo'n crappy geval waar de eeltknobbels je binnen 5 minuten mee op je vingers staan...
En nogmaals: ik koop ze wel als ik ze nodig heb, dit topic heb ik gewoon bij voorbaat geopend, omdat ik merkte dat die krengen hier zo lastig te krijgen zijn.

Dus jongens, ben maar niet bang, ik ga, net als iedereen, eerst leren lopen, en dan pas rennen. Ik heb alleen ook een oog op de toekomst, en in de toekomst ga ik die pennen nodig hebben. Dan wil ik ze ook kunnen vinden.

Ik hoop dat ik nou niet meer hoef uit te leggen hoe het zit, en waarom ik als beginner nu al die pennen wil hebben, en dat we dit topic nu dan kunnen focussen op waar die dingen te krijgen zijn. :)
Of, als het idee dat ik heb over gewone kroontjespennen niet klopt, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26
Je ziet dat inkten zelf als heel belangrijk, maar dat is het eigenlijk niet. Het is een finishing touch die het af maakt, maar niet een middel waardoor je opeens beter tekent. Verder zijn er op het internet sites waar die pennen te bestellen zijn, iets wat ik je wel afraad, omdat je dan niet weet hoe ze in het echt zijn. Maar het beste kun je als je de stijl onder de knie hebt even naar een goede 'crea/teken winkel gaan' en daar het vragen, ik zelf wou ook ooits beginnen met manga, maar na een tijdje oefenen toch mee gekapt. En stel dat je zo'n pen hebt liggen ter waarde van [insert bedrag], en je gebruikt 'm niet, wel een beetje jammer..

|>

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Ik heb een tijdje manga nagetekend om er een beetje in te komen, maar ik vondt manga tekenen al snel helemaal niks omdat ik vondt dat je aan een stijl gebonden wordt. Mijn laatste manga tekening was een kleurpotloodtekening van Alita, nagtekend van de cover alleen dan 2x zo groot. (iemand geinteresseerd in het zien hiervan ??)

Anyway, ik heb vrij weinig te melden over waar je die pennen kunt krijgen; je hebt hier alleen al een paar goede tips gekregen over dat samen inkopen, of toch gewoon op internet bestellen; als ze zo duur zijn, maken die extra kosten het verschil niet heh. Koop ert desnoods meer, als je door wilt gaan heb je er ooit weer nodig, spullen verslijten.

offtopic:
Is het zo moeilijk even de thread te lezen voorsdat iedereen hetzelfde bleart. Hij wil weten waar je het kunt krijgen, meteen kopen is een ander verhaal

• phaas
Zo duur zìjn die pennen helemaal niet dus ik snap niet waar iedereen zich druk over maakt.
Bovendien is inken helemaal niet zomaar 'finishing touch', het is gewoon een fase van het maken van je karakter, net als schetsen en inkleuren.
Met fotosoep inken gaat trouwens erg gauw vervelen aangezien het (ook met tablet) gewoon vreselijk lang duurt.
Als je trouwens begint met manga na te tekenen boek je wel degelijk gauw resultaat en is een inkpen misschien helemaal zo slecht nog niet, zeker als je daarna met fotosoep in wilt gaan kleuren ofzo.
Maargoed, genoeg hierover :+

Wordt het mischien tijd voor een animo-check op inkoopactie.net oid?

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
phaas schreef op 06 september 2004 @ 11:12:
Zo duur zìjn die pennen helemaal niet dus ik snap niet waar iedereen zich druk over maakt.
Bovendien is inken helemaal niet zomaar 'finishing touch', het is gewoon een fase van het maken van je karakter, net als schetsen en inkleuren.
Met fotosoep inken gaat trouwens erg gauw vervelen aangezien het (ook met tablet) gewoon vreselijk lang duurt.
Als je trouwens begint met manga na te tekenen boek je wel degelijk gauw resultaat en is een inkpen misschien helemaal zo slecht nog niet, zeker als je daarna met fotosoep in wilt gaan kleuren ofzo.
Juist, daarom wil ik die pennen ook graag hebben. :) Het inkleuren met Photoshop kan ik al een tijdje, dankzij de tutorials op howtodrawmanga.com die ik een jaar terug al gedaan heb, en ik wil straks ook mijn eigen tekeningen kunnen inkleuren op de computer. Dat gaat met potloodtekeningen veel lastiger. :)

Als het via inkoopactie.net moet gaan, dan wacht ik sowieso nog wel een tijdje, tot ik ze nodig heb. Maar als iemand nog een Nederlands verkoopadres weet, dan hou ik me aanbevolen. :)

Pagina: 1