Ftp server achter Speedtouch 580 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 13:05

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Sinds gisteren hebben we op mijn werk een nieuw adsl modem/router, een Speedtouch 580 (aangeschaft via de actie van Xs4all voor bestaande adsl abonnees). Op zich werkt bijna alles prima, er hangt via een aantal switches een heel netwerk aan en alle client computers kunnen gewoon op internet. Alleen, op één van de computers in het netwerk draait een ftp server en deze is nu niet meer van buitenaf bereikbaar. Ik heb volgens mij alles wel zo ingesteld als zou moeten, heb twee Network Address Port Translation entries toegevoegd die ervoor zouden moeten zorgen dat incoming connections op poorten 20 en 21 worden doorgesluisd naar de ftp server (die een vast, intern ip adres heeft), maar toch is het niet mogelijk van buitenaf een connectie met de server te krijgen. Clients krijgen een time-out en in de logfile van de ftp server (Serv-U) zie ik alleen twee regeltjes verschijnen, namelijk 'connected to <adres van externe client>' meteen gevolgd door 'closing connection'. Het lijkt er dus op dat connecties van buitenaf wel bij de ftp server aankomen, maar dat er niks van de ftp server terug gaat naar de clients. Voorheen, toen we nog een los Alcatel adsl modem met een losse Vigor 2200E router hadden, heeft dit wel gewerkt, maar nu met deze Speedtouch 580 modem/router krijg ik de boel niet meer aan de praat.

Iemand enig idee wat ik fout zou kunnen doen?

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

volgens mij moet je de server forwarden in de router ?
moet het zelf ook nog doen thuis komende week en las gister dat je het moest forwarden.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

Hmm. Dit is een behoorlijk lastige probleem. de router heeft het blijkbaar niet door dat het om een FTP verbinding..

een FTP verbinding (vooral passive) vereist vaak een speciale behandeling vanuit de router..

een FTP verbinding bestaat uit de verbindingen:
• de command verbinding (poort 21)
• de data verbinding (poort ????)

misschien "????" bij jouw al een lichtje gaat branden.. de ???? is niet bekend voordat de poort 21 verbinding is gemaakt. en natuurlijk blokkeert je router dit.. je kunt dit testen door de FTP bak in de DMZ te plaatsen (pas op!! HW firewall van router is niet meer van toepassing en je kunt het beste een firewall op je FTP bak configureren voor je zoiets doet). als het goed is moet FTP nu wel kunnen...

je kunt het ook op een andere manier testen.. ga naar een kameraad die internet heeft en ga op z'n bak naar de command prompt en typ in:

FTP <je publieke IP adres>

als 't goed is zie je dat er een verbinding tot stand gebracht word.. je kunt als 't
goed geen data binnenhalen.. (volgens mij behoort DIR daar ook toe).

mocht dit het probleem zijn dan zijn er maar twee oplossingen:

• DMZ naar een goede router die wel FTP ondersteunt.
• DMZ naar je FTP bak en stel daar een goede FIREWALL op.

[ Voor 10% gewijzigd door nIghtorius op 03-09-2004 14:17 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 13:05

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost: ik bleek vergeten te zijn op de server de default gateway aan te passen, deze wees nog naar het ip adres van de oude router |:(
Nu werkt alles wel weer :)