Format om testen website te structureren

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pthn
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-07-2023
We zijn aanbeland bij de laatste loodjes van een website met CMS. Er staat er redelijk hoeveelheid informatie in de site, nu moeten we nog testen of de bezoekers dit makkelijk terug kunnen vinden.

Daarvoor ben ik opzoek naar een enquete-achtig iets, wat je geprint uit kunt delen en de testbezoekers vervolgens in stappen, gestructureerd kunnen gebruiken om te testen en de resultaten op in te vullen.

Misschien hebben/kennen jullie iets dat we kunnen gebruiken als basis? (zoeken op google met website testing format hielp me niet verder)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:23
Ehm is dit niet iets wat je vooraf doet :? :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ben het met willem169 eens dat je hier veel te laat mee bent. Normaal gesproken wordt een UI eerst op papier uitgewerkt en getest, en eventueel voorgelegd aan een leek. Pas daarna ga je aan het ontwerpen. Als jij al aan de laatste loodjes bezig bent, dan betwijfel ik dat je project wat dat betreft een goeie aanpak heeft gehad.
Omdat je je niet houdt aan de normale gang van zaken wat betreft ontwerpen denk ik niet dat er kant en klare scripts zijn die doen wat je wil, maar als je een CMS hebt gemaakt zou je ook zelf een polling systeem kunnen maken, of op hotscripts.com kijken of daar een leuk poll-scriptje bij zit.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
Je kunt natuurlijk ook loggen welk traject je bezoekers afleggen op de site om zo te kijken of alle pagina's wel gevonden worden... :-)

Maar ben je op zoek naar enquete-technieken of naar een manier om een soort walkthrough te maken waarvan elke stap genoteerd moet worden?

• pthn
Uiteraard zou je vooraf al een hoop vragen kunnen stellen, maar wat ik bedoel met testen onder de bezoekers is bijvoorbeeld een vraag als:

Vind het telefoonnummer van dhr. Jansen?
Hoeveel kliks had u nodig dit te vinden [......]

@NMe84

Dit is ook wel gebeurd, maar vooraf overleggen en testen a.d.h.v. een stuk papier is wel wat anders als testen in een werkende site.

[ Voor 24% gewijzigd door pthn op 03-09-2004 13:28 ]

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

NMe84 schreef op 03 september 2004 @ 13:23:
Ik ben het met willem169 eens dat je hier veel te laat mee bent. Normaal gesproken wordt een UI eerst op papier uitgewerkt en getest, en eventueel voorgelegd aan een leek. Pas daarna ga je aan het ontwerpen. Als jij al aan de laatste loodjes bezig bent, dan betwijfel ik dat je project wat dat betreft een goeie aanpak heeft gehad.
Eens, maar op het moment dat het klaar is wil je ook het resultaat testen.

[edit]
Blah... DUBBEL..

[ Voor 3% gewijzigd door LuCarD op 03-09-2004 13:30 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

pthn schreef op 03 september 2004 @ 13:25:
Uiteraard zou je vooraf al een hoop vragen kunnen stellen, maar wat ik bedoel met testen onder de bezoekers is bijvoorbeeld een vraag als:

Vind het telefoonnummer van dhr. Jansen?
Hoeveel kliks had u nodig dit te vinden [......]
Dan moet je kijken naar keypoints in de website en vervolgens x aantal gebruikers dat laten uitvoeren.

Het is alleen lastig voor ons om dit soort 'opdrachtjes' te verzinnen, aangezien dat uiteraard per website verschilt ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• pthn
@Minos111
Zo'n Walk-through zit wel in de goeie richting, dan stel je dus een vraag en laat je iemand opschrijven welke stappen hij moest doorlopen om tot het resultaat te komen?
Pagina: 1