Toon posts:

[Cara 2.2] vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu een tijdje aan het stoeien met het Cara programma. Daarmee kan ik het akoestische karakter van mijn toekomstige luisterkamer simuleren >:)
Nu zou het akoustiek een te lange reverbation time hebben voor het laag en een iets te lange reverbation time voor het midden.
Ik heb al aangegeven dat ik een hoogpolige tapijt op de vloer wil hebben en voor de ramen (over de hele breedte van de kamer, van het plafond tot aan de vloer) gordijnen (velours). Aan de muur komt een structuurverflaag met glasfibers erin verwerkt, maar TOCH emmert het prog over de reverbation time?!
Ik heb de gordijnen wel als een vlakke rechthoek getekent. Ik weet niet of het programma er rekening mee houdt dat gordijnen van nature golft?!
Betekent dat: ik heb wel voldoende absorptie maar geen diffusie of andersom?
Of zal de praktijk er anders uitzien dan de simulatie (in wetenschappelijke wereld is dit heel normaal)?! Of komt dat omdat de gordijnen recht zijn ipv gekromd?!
Wat kan ik er aan doen om die reverbation time voor het laag en midden aanpassen (maybe voor het hoog mag ook wel lager)?! Ik heb niet veel zin om mijn kamer te voorzien van Texaa Vibrasto schuimbehang... de kosten zijn nl. €4600,- :X :X

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59
Heb je ook meubels ed in je kamer getekend?

Verwijderd

Topicstarter
Raymond schreef op 03 september 2004 @ 14:01:
Heb je ook meubels ed in je kamer getekend?
Nee... in deze deel van de Z-kamer komen alleen twee (stoffen) fauteuils te staan (heel misschien een kleine bijzettafel). In de andere poot van de Z staan de meubels. Maar volgens de simulatie zouden de geluidsgolven amper terugkaatsen naar de luisterkamer deel.
Zou de stoelen al sterke invloed hebben op de akoustiek?
Ik kan wel een plaatje proberen hierop te zetten.

Verwijderd

welke instellingen heb je voor de luidspreker gehanteerd of heb je een kant en klare luidspreker geplaatst.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:59
Ik kan je simulatie niet zien, dus wat ik nu zeg kan er faliekant naast zitten. Maar stoelen en banken ed. moet je wel degelijk in je simulatie menemen. Je een 4kante bak waarin de golven ongehinderd heen en weer kunnen stuiteren. Meubilair helpt goed daartegen :)

Verwijderd

Topicstarter
Raymond schreef op 03 september 2004 @ 16:15:
Ik kan je simulatie niet zien, dus wat ik nu zeg kan er faliekant naast zitten. Maar stoelen en banken ed. moet je wel degelijk in je simulatie menemen. Je een 4kante bak waarin de golven ongehinderd heen en weer kunnen stuiteren. Meubilair helpt goed daartegen :)
@ eyesonly: Ik ben begonnen met Elac Dolce Vita als fronts en surrounds, Elac 518 als surround backs en een centre in de 500 serie als center (duhhh).
Zodra de inrichting ECHT compleet is, zal ik andere speakers proberen. Ik vraag me af, of het zinvol is om de verplaatsingvrijheid op te geven: bij optimalisatie gingen de vloerstaanders (suuroundbacks) ineens richting plafond |:( 8)7

@ Raymond: ik zal de twee fauteuils erin plempen en kijken of dat wat uitmaakt. Daarnaast zal ik kijken of het zinvol is om een extra gordijn op te hangen (virtueel) tegenover de raamkant (die al voorzien is van gordijnen).

Verwijderd

Topicstarter
Archhhh... ik kan nergens de edit knop vinden..

Een toevoeging iig: het geluid vloeit netjes uit de luisterruimte naar de andere poot van de z-kamer. De reflecties komt nauwelijks weer in de luisterkamerdeel. Dus dat lijkt me niet de oorzaak. Cara zegt dat boekenkasten een oplossing kan zijn (en dat in een LUISTERKAMER)... 8)7

Verwijderd

Bewegingsruimte moet je iig opgeven anders heeft een optimalisatie geen nut.
Het probleem lijkt erop dat jouw ruimte te leeg is.

Wat heb je opgegeven als wandbekleding?. Wat men in vroegere tijden (ong jaren 1000-1100) vaak deed als men in lege ruimtes (geen meubels) muziek luisterde was het ophangen van wandtapijten, probeer voor de gein eens een tapijtje aan de muren te hangen.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Klinkt als een interessant programma, zou je wat screenshots kunnen plaatsen?

Great minds think alike!

Verwijderd

www.cara.de

Programma is best handig. Maar het vergt wel redelijk nauwkeurige invulling aan materiaal etc. Af en toe krijg ik een analyse die helemaal niet klopt met de werkelijkheid. Vaak is het materiaal dan het probleem (kast te dun, dichte stoelen ipv open stoelen etc).

Verwijderd

Topicstarter
Verbal Kint schreef op 03 september 2004 @ 16:39:
Klinkt als een interessant programma, zou je wat screenshots kunnen plaatsen?
Zie http://www.elac.nl/cara/nl/index.html , klik op cara powerplus 2.2 en de links voor previews.
Voor screenshots van mijn kamerontwerp: wacht tot maandag of dinsdag!

Verwijderd

Topicstarter
Zo... Thanx 2 EyesOnly _/-\o_ _/-\o_ Het heeft idd een hoop opgelost: ik heb een lichte gordijn (vanaf vloer tot plafond) aan de kant tegenover de raamkant opgehangen (zodat het bijna rechthoekig is en geen galm meer is door de kamer in de andere poot van de Z-kamer. Verder heb ik twee banen 100 Hz absorber platen van 2x0.5 m achter de fronts aan de muur gezet: nu heb ik perfecte midden en hoog galmtijden. Het laag is nog iets te lang. Wellicht kan ik dat met de subwoofer instellingen dat opvangen. Het scheelt niet veel, maar het prog is wel streng ;)
Nu rijst er twee vragen:
1. Waar kan je die 100 Hz absorber platen krijgen?
2. Hoe kan ik die lage frequentie galmtijd extra verkorten,zonder te korte tijden te krijgen in het midden (daar kwam ik achter door zware gordijnen ipv lichte gordijnen te gebruiken)? :X
Pagina: 1