Toon posts:

Harddisk is kapot (defect aan de printplaat)

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met het solderen van de weerstandjes op een printplaat.
Er zitten bij mij 2 kleine weerstandjes los die ik namelijk weer vast wil solderen.
Is dit mogelijk? Zo ja, welke apparatuur kun je daar het best voor gebruiken en wat zijn de kosten daarvan?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

geduld, een kleine soldeerbout en een vergrootglas ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
En wat voor een soldeerbout gebruik je daar dan voor?

Wat kost zo een?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 12:33:
En wat voor een soldeerbout gebruik je daar dan voor?

Wat kost zo een?
Kijk eens op de site van Conrad en zoek dan naar electronia bouten met een instelbaar vermogen ;)
Ik geloof dat je voor een euro of 40 wel een goede hebt ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik veronderstel dat je zo'n mini-weerstandje hebt. In ieder geval: Good luck ;-)

Maak eerst je printplaatje los van de harde schijf. Probeer dan te solderen

Ik zou toch geen 40W soldeerbout gebruiken. Probeer zo licht mogelijk te gaan. Misschien kun je een soldeerstation lenen die je kunt instellen (op de lichtste vermogen +/- 10-20W). Je hebt ook soldeerbouten die adhv de tip die erop zit het vermogen instelt (ik dacht dat Weller er zo'n in het assortiment had).

Pas op met het tin! Gebruik een tinzuiger of beter nog, tinzuigdraad. Oppassen met soldeervloeistof daar het bijtend is (voor de printplaat) dus gebruik een aboluut minimum (oorstokje of zo gebruiken).

Als je een andere harde schijf vindt (identiek) zonder kapotte printplaat zou je ze kunnen verwisselen. Zie wel dat je ze IDENTIEK hebt (zelfde chipmerk en chipnummer) want anders kun je nog wel wat tegenkomen (ik spreek uit ervaring).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org