Jetdirect achter HUB

Pagina: 1
Acties:

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:00
ik heb hier een netwerk dmv een router daar zijn 3 pc's opaangesloten. Nu staat er bij 1 van die pc's een laserjet met een jetdirectkaart die heb ik rechtstreeks aangesloten op de router en ik kan vanaf mijn pc printen. Maar nu komt het bij die ene pc met de printer die moet ook op internet dus ik dacht een hub ertussen maar dan werkt de printer niet meer. Ik heb vanalles geprobeerd cross straight kabels maar geen resultaat. Wie heeft de oplossing?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• V-2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025

V-2

Ok, dit is wat onduidelijk. Wat is nou het probleem? Als ik het goed snap heb je een internetrouter, met daaraan 3 computers en 1 printer. Wie/wat moet er nou op internet, en waarom zijn daar hubs en crossover-kabels voor nodig? :P

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:13
Laat je netwerk eens in een schemaatje zien, zodat we zien wat je uitspookt. Een gemiddelde router voor meerdere apparaten heeft nl. 4 poorten, je hub zie ik dus nog niet nodig zijn.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

^^ With stupids

Zit er een interne switch in je inetdeelkastje ofzo :? Want een printer sluit je niet aan op een router.

Tijd voor een nieuwe sig..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koffie schreef op 03 september 2004 @ 11:11:
^^ With stupids

Zit er een interne switch in je inetdeelkastje ofzo :? Want een printer sluit je niet aan op een router.
Och, de printer in ons lokaal op school heeft een publiek IP-adres ;)

---

Je kunt toch gewoon die hub (geen afkorting btw, kleine letters dus) aan je router hangen en er dan 2 PC's in proppen ipv een printer en een PC? Kun je die printer lekker laten zitten zoals 'ie zat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wouter37
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/woutervanderende/schema.JPG
zo wil ik het graag hebben en zonder hub wil het wel maar met hub niet

sry voor de onduidelijkheid

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 11:04

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kabel van router naar hub moet bij de hub in de uplink of de kabel tussen de router en de hub moet een crossed zijn. Alle andere kunnen gewoon straight blijven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heeft die PC wel verbinding :?
Denk dat je kabel tussen router en hub niet goed is (straight, cross :?)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:13
Ja, dat, en kijk even naar de configuratie van je netwerkkaarten. Hubs zijn wat gevoeliger voor verschillendce snelheden. Dus alles op 10 Mbit of 100 Mbit op die hub (afhankelijk van z'n specs) maar liever geen auto-negotiate.....

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ethefox schreef op 03 september 2004 @ 11:25:
Ja, dat, en kijk even naar de configuratie van je netwerkkaarten. Hubs zijn wat gevoeliger voor verschillendce snelheden. Dus alles op 10 Mbit of 100 Mbit op die hub (afhankelijk van z'n specs) maar liever geen auto-negotiate.....
Wat is dat nu weer voor'n onzin? Autonegotiate gaat eigenlijk altijd goed. Het gaat pas mis als je ze hard configureert en je doet dat niet exact goed. Met manageable switches kun je doen wat je wilt maar met unmanegeable switches/hubs niet.

Heb jij ueber-cheap hardware ofzo dat je meent dat autonegotiaten mis gaat?

Verwijderd

De snelheid zal geen probleem zijn, zolang ie maar HALF duplex staat en niet FULL.

• wouter37
ik heb nu alles straight op de pc heb ik wel inet maar printen kan ik nog steeds niet.
de jetdirect is 10mbit en de rest van het systeem is 100mbit

Verwijderd

Is het een interne JetDirect of een kastje (bij kastje: 500X oid?)?
Draai anders een test pagina uit en kijk bij het netwerkgedeelte of de printer een netwerkverbindig heeft.
Zet de netwerk config op BootP/DHCP indien mogelijk (of reset de kaart)

Post in elk geval de specs van de printer even.

• wouter37
het is een HP laserjet 4 plus met een interne jetdirect kaart. mischien helpt resetten van de kaart weet iemand hoe dat moet?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23

BCC

Heb dit probleem ook gehad. Punt is dat de Jet-Direct zich alleen maar indentificeert bij het opstarten van de printer, daarna niet meer. Je Router onthoudt dit correct, waardoor het correcte verkeer naar de printer geleidt wordt. De Hub doet dit niet, waardoor al het printerverkeer na een tijdje richting de router wordt gestuurd die het waarschijnlijk het internet op stuurt. Je kan zien of dit ket geval is door een tracert naar de printer te doen vanaf de PC achter de hub. Het is alleen op te lossen door de HUB te vervangen.. of de printer in de switch te stoppen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• wouter37
BCC schreef op 03 september 2004 @ 11:40:
Heb dit probleem ook gehad. Punt is dat de Jet-Direct zich alleen maar indentificeert bij het opstarten van de printer, daarna niet meer. Je Router onthoudt dit correct, waardoor het correcte verkeer naar de printer geleidt wordt. De Hub doet dit niet, waardoor al het printerverkeer na een tijdje richting de router wordt gestuurd die het waarschijnlijk het internet op stuurt. Je kan zien of dit ket geval is door een tracert naar de printer te doen vanaf de PC achter de hub. Het is alleen op te lossen door de HUB te vervangen.. of de printer in de switch te stoppen.
waardoor moet is de hub vervangen? een switch?

• BCC

BCC

wouter37 schreef op 03 september 2004 @ 11:47:
[...]
waardoor moet is de hub vervangen? een switch?
Eeh, dat kan. Maar de switch die ik nu hier heb doet het ook niet correct. Ik kon ongeveer 1 minuut na dat de printer aan was wel printen, maar daarna niet meer. Ik heb de printer dus nu maar aan een servertje gehangen. Maar een goede switch zou moeten werken... een router zeker.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Was ff zoeken....
Interne Jetdirect resetten: Printer uitzetten, Online ingedrukt houden en printer aanzetten. Wachten op Cold Reset of Restoring Factory Settings.

Krijgt default 192.0.0.192 od een 169. x.x.x adres.
http://h20000.www2.hp.com...0&locale=en_US&docId=9696

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

moeilijk doen is ook een verhaal.. als je van mening bent dat alleen de printer werkt op de router pak je 't toch even anders aan..

verwissel de printer met een PC..

zodat je oude situatie:
2 PC's op router, 1 PC en printer op HUB

de volgende situatie wordt:
1 PC en printer op Router, 2 PC's op HUB

Ik denk dat de oorzaak bij de HUB ligt.. vanwege de PC's en router wel op 100Mbit willen en de printer niet en de HUB mogelijk geen twee verschillende snelheden aan kan.

nog een tip:.. probeer de printer eens te pingen

---
BCC schreef op 03 september 2004 @ 11:50:
[...]

Eeh, dat kan. Maar de switch die ik nu hier heb doet het ook niet correct. Ik kon ongeveer 1 minuut na dat de printer aan was wel printen, maar daarna niet meer. Ik heb de printer dus nu maar aan een servertje gehangen. Maar een goede switch zou moeten werken... een router zeker.
Ehh.. ik zie hier het logica niet van in.. zover ik weet zijn communiceren jetdirect adapters via TCP/IP en maakt het eigenlijk niks uit of er nou een HUB/SWITCH of een router eraan hangt..

als je een router hebt met 4 poorten en één WAN poort dan zijn de 4 poorten van de router TECHNISCH een SWITCH. dus zou het helemaal niks uitmaken als je een ROUTER of een SWITCH gebruikt zolang de printer niet in een WAN hangt.
wouter37 schreef op 03 september 2004 @ 11:35:
het is een HP laserjet 4 plus met een interne jetdirect kaart. mischien helpt resetten van de kaart weet iemand hoe dat moet?
Ik zou 'm niet zomaar gaan resetten als het op de vorige situatie gewerkt heeft. het enigste wat je kunt verwachten dat je IP en netmask ranges ook gereset worden.
DiSoNe schreef op 03 september 2004 @ 11:52:
Was ff zoeken....
Interne Jetdirect resetten: Printer uitzetten, Online ingedrukt houden en printer aanzetten. Wachten op Cold Reset of Restoring Factory Settings.

Krijgt default 192.0.0.192 od een 169. x.x.x adres.
http://h20000.www2.hp.com...0&locale=en_US&docId=9696
hier zie 't al gebeuren.. dus de IP gaat dus veranderen. Dus het valt wel onder de motto : "Je moet wel weten waar je aan begint"..

[ Voor 104% gewijzigd door nIghtorius op 03-09-2004 12:02 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

CyBeR schreef op 03 september 2004 @ 11:28:
[...]

Wat is dat nu weer voor'n onzin? Autonegotiate gaat eigenlijk altijd goed. Het gaat pas mis als je ze hard configureert en je doet dat niet exact goed. Met manageable switches kun je doen wat je wilt maar met unmanegeable switches/hubs niet.

Heb jij ueber-cheap hardware ofzo dat je meent dat autonegotiaten mis gaat?
wil jij zeggen dat hub uber-expensive zijn dan?

en JA, hubs zijn inderdaad zeer gevoelig voor multispeeds ... aangezien het een gewone repeater is die ELK signaal dat op eender welke poort doorstuurt naar alle andere poorten... (waar een switch enkel stuurt tussen de poorten die nodig zijn!)

maw; als er een 10mbit en een 100mbit door elkaar op de hub zitten, je eigenlijk niet anders kan verwachten dat er problemen van komen....

imo koop je nu gewoon een switch van 20 euro ofzo, en je problemen zullen opgelost zijn...

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• wouter37
nIghtorius schreef op 03 september 2004 @ 11:52:
moeilijk doen is ook een verhaal.. als je van mening bent dat alleen de printer werkt op de router pak je 't toch even anders aan..

verwissel de printer met een PC..

zodat je oude situatie:
2 PC's op router, 1 PC en printer op HUB

de volgende situatie wordt:
1 PC en printer op Router, 2 PC's op HUB
nt
"..[/quote]gaat niet werken er ligt maar 1 kabel heen en een tweede gaat niet werken

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

bogy schreef op 03 september 2004 @ 11:58:
[...]

wil jij zeggen dat hub uber-expensive zijn dan?

en JA, hubs zijn inderdaad zeer gevoelig voor multispeeds ... aangezien het een gewone repeater is die ELK signaal dat op eender welke poort doorstuurt naar alle andere poorten... (waar een switch enkel stuurt tussen de poorten die nodig zijn!)

maw; als er een 10mbit en een 100mbit door elkaar op de hub zitten, je eigenlijk niet anders kan verwachten dat er problemen van komen....

imo koop je nu gewoon een switch van 20 euro ofzo, en je problemen zullen opgelost zijn...
Niet alle hubs hebben problemen met 10/100 doorelkaar heen.. (3Com OfficeConnect b.v.). Maar ik ben wel met je eens als je een cheapo Sweex of een andere zeer goedkoop merk wel behoorlijke shit kunt krijgen met 10/100mbit.

dus daarom heb ik hetzelfde vermoeden wat jij hebt.. dat z'n HUB het niet trekt. vooral omdat de SWITCH en de PC Autonegotiaten op 100mbit en de jetdirect stug op 10Mbit blijft hangen en de HUB vrolijk 100MBit stuurt naar de jetdirect.. en die snapt het natuurlijk dan niet meer.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bogy schreef op 03 september 2004 @ 11:58:
[...]

Dat is dus helemaal niet waar. Dual-speed hubs zijn eigenlijk 2 hubs met een simpele switch er tussen. Een 10mbit hub en een 100mbit hub. Ertussen wordt geswitched.
Hoewel ik het er helemaal mee eens ben dat hub z.s.m vervangen dienen te worden door switches begrijp ik niet helemaal waaromk een van 20 euro nu weer goed genoeg is. Cheap switches heb ik al veel te vaak kapot zien gaan. Koop dan meteen een goeie. (HP Procurve 408 is een goeie, kost 70 a 80 euro, 8x10/100, levenslange garantie.)

• BCC

BCC

nIghtorius schreef op 03 september 2004 @ 11:52:
Ehh.. ik zie hier het logica niet van in.. zover ik weet zijn communiceren jetdirect adapters via TCP/IP en maakt het eigenlijk niks uit of er nou een HUB/SWITCH of een router eraan hangt..

als je een router hebt met 4 poorten en één WAN poort dan zijn de 4 poorten van de router TECHNISCH een SWITCH. dus zou het helemaal niks uitmaken als je een ROUTER of een SWITCH gebruikt zolang de printer niet in een WAN hangt.
Je zou ook kunnen lezen voordat je wat zegt natuurlijk. Technisch maakt het niets uit inderdaad. Wat ik zei is dat de JetDirect kaart maar één keer zijn MAC adres Broadcast als hij opgestart wordt. Een goedkope switch onthoudt dit adres niet/niet lang genoeg om toekomstige printopdrachten correct te routen. Theoretisch zou het bij een HUB wel goed moeten werken (alle poorten zelfde info) maar ik denk dat de HUB "denkt" dat er geen device aan de poort zit als er geen regelmatige broadcast komt en het dan daarom mis gaat. Een router heeft meestal wat meer intelligentie qua routing en daarom gaat het daar "meestal" wel goed. Punt blijft dat de oude JetDirect kaarten dus maar eens broadcasten en dat zul je moeten opvangen.

• wouter37
Het probleem is opgelost ik heb er een 10mbit hub tussen gedaan inplaats van een 100mbit hub en het probleem is nu opgelost :)

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

BCC schreef op 03 september 2004 @ 12:26:
[...]

Je zou ook kunnen lezen voordat je wat zegt natuurlijk. Technisch maakt het niets uit inderdaad. Wat ik zei is dat de JetDirect kaart maar één keer zijn MAC adres Broadcast als hij opgestart wordt. Een goedkope switch onthoudt dit adres niet/niet lang genoeg om toekomstige printopdrachten correct te routen. Theoretisch zou het bij een HUB wel goed moeten werken (alle poorten zelfde info) maar ik denk dat de HUB "denkt" dat er geen device aan de poort zit als er geen regelmatige broadcast komt en het dan daarom mis gaat. Een router heeft meestal wat meer intelligentie qua routing en daarom gaat het daar "meestal" wel goed. Punt blijft dat de oude JetDirect kaarten dus maar eens broadcasten en dat zul je moeten opvangen.
Wat onderzoek plegen voordat je iets zegt is ook aan te bevelen.. HUB's zijn technisch gezien gewoon multiport repeaters.. ze hebben geen MAC translatie tabellen zoals switches. een pakket gaat in één poort en wordt verzonden op de overige poorten. Switches hebben MAC tabellen voor elke poort. dus een switch ontvang een pakket en verstuurt het op de poort waar het ontvangende apparaat zich bevindt.

En over dat MAC adres verhaal ben ik helaas niet met je eens.. ooit gehoord van ARP/RARP? Address Resolution Protocol / Reserve Address Resolution Protocol? dit is een onderdeel van TCP/IP en deze requests worden gebroadcast over het netwerk.. b.v.: een ARP aanvraag wordt gebroadcast over het netwerk willende het MAC adres van IP 192.168.1.1.. het apparaat wat geconfigureerd is voor deze IP adres reageert dan. dus weet je ook het MAC adres.

beetje in de materie verdiepen kan geen kwaad..
wouter37 schreef op 03 september 2004 @ 12:37:
Het probleem is opgelost ik heb er een 10mbit hub tussen gedaan inplaats van een 100mbit hub en het probleem is nu opgelost :)
Kijk.. deze reactie sluit perfect aan m'n vermoedens.. nu worden de PC ook geforceerd op 10MBit te werken en de poort van de router ook. de jetdirect zal hiervan geen last hebben want die wil altijd op 10Mbit werken. probleem opgelost. nadeel: datadoorvoer tussen DIE pc en de rest is 10x zo laag..

[ Voor 8% gewijzigd door nIghtorius op 03-09-2004 13:31 ]

• lucaspr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Goed na het lezen van al deze reacties en wederreacties is mij wel 1 ding duidelijk. Ik kan dus gewoon mijn Jetdirect 600N kaartje op mijn 8 poorts switch drukken zonder dat dat problemen gaat geven!
Rest mij nog 1 vraag:
BCC schreef op 03 september 2004 @ 11:50:
[...]

Afgezien van het hub/switch verhaal, wat mijn inziens nu toch zo'n beetje duidelijk is, hoe kan het dat deze switch het maar een minuutje doet?
Is dit afhankelijk van merk type (tuurlijk, de manageble (kut hoe schreef je dat ook alweer :P ) switch is beter), of zou dit ook bij mij op kunnen treden?? Want daar zit ik dus (natuulijk) niet op te wachten! Ik heb de planet fsd-803 voor de liefhebbers een linkje:

http://www.planet.com.tw/...?product_id=21&menu_id=11

Weet iemand dit?

[ Voor 10% gewijzigd door lucaspr op 10-09-2004 09:01 . Reden: linkjeuh ging nie goe.. nu wel weer :) ]

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

• wouter37
linkje werkt niet!!
tja waarom das de vraag waarom werkt een sitecom niet goed met @home en een draytek 2900 wel Linkje werkt weer

[ Voor 8% gewijzigd door wouter37 op 04-09-2004 22:34 ]

Pagina: 1