Toon posts:

[cisco] NHRP, spoke-2-spoke tunnels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem doet zich voor.
Ik heb 5 routers in een hub-en-spoke configuratie.
Dit werkt allemaal naar behoren, alleen wat ik vreemd vindt is het volgende
als ik de documentatie van Cisco nalees over hub-en-spoke configuratie mbv
nhrp, staat er dat de spokes een permanente tunnel met de hub opbouwen
en als er verkeer naar een andere spoke gaat deze zelf een tijdelijke tunnel naar
de spoke opbouwt. Nu kan ik elke spoke vanaf elke andere spoke benaderen
alleen als ik ga kijken hoe het verkeer loopt, zie ik tot mijn verbazing dat dit via
de hub-router verloopt. Iemand enig idee hoe dit kan ?

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Als ik het zo nalees,
waarom nog een tunnel naar van spoke naar spoke leggen als er al permanente tunnels met de hub-router zijn vanaf alle spokes, en doormiddel hiervan al gecommuniceerd kan worden.

Allicht dat er op basis van een soort van criteria gestelt wordt dat er geen spoke 2 spoke tunnel hoeft te worden opgebouwd omdat de spokes elkaar al kunnen bereiken doormiddel van de permanente tunnels naar de hub-router?

Inhoudelijk ken ik het hub-en-spoke config type niet, so don't shoot me :+

Dan zou het zoeken worden naar welk protocol waarom de voorkeur voor de permanente spoke-2-hub tunnels maakt ipv de spoke-2-spoke tunnelopbouw
NHRP Resolution Requests traverse one or more hops within an NBMA subnetwork before reaching the station that is expected to generate a response. Each station, including the source station, chooses a neighboring NHS to which it will forward the NHRP Resolution Request. The NHS selection procedure typically involves applying a destination protocol layer address to the protocol layer routing table which causes a routing decision to be returned.
Voegt allicht iets toe?

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt dus allemaal naar behoren, maar als ik in de documentatie lees
van cisco over next hop resolution protocol http://www.cisco.com/univ.../122t/122t13/ftgreips.htm

staat er dat de spokes onderling een tijdelijke tunnel op zouden moeten bouwen.
echter ook met debug etc, wordt er niet eens een poging getracht spoke2spoke tunnels te maken.

Waarom wil ik spoke 2 spoke tunnels ? als ik bijvoorbeeld met mijn cisco
ip telefoon een collega thuis wil bellen op zijn ip telefoon, dan gaat het gesprek
nu via de hoofdrouter op kantoor, als ik een spoke2spoke tunnel heb, dan
gaat mijn telefoonverkeer directer naar de andere kant.

hieronder de situatie in een plaatje

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/univercd/illus/8/89/82589.gif

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 20:47 . Reden: plaatje toegevoegd ]