Toon posts:

Snelheidsverschil bij gedeelde internetverbinding

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een maand hebben wij thuis @home. Omdat mijn huisgenoot zijn computer een stuk dichterbij de kabel stond hebben we van zijn computer een server voor internet gemaakt met all aboard. Mijn computer staat weer via een coax netwerk in verbinding met zijn computer. Nu heb ik het idee dat het internet op zijn computer een stuk sneller gaat dan op mijn computer. Nu weet ik alleen niet of dat aan zijn computer ligt of aan het feit dat hij de server is.

configuratie mijn pc:

iP200mmx@225
64 mb dimm

zijn pc:
celeron 433
128 mb dimm

Komt dit snelheidverschil door zijn pc of niet? Anders maak ik van mijn pc de server.
Ik had ook gelezen dat er internetsharing programmas zijn die dusdanig werken dat er bijna geen snelheidsverschil is.

Bij voorbaat dank

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 10:32

wiho

Certified Nerd

Heb je alleen het idee dat internet sneller is op de server, of het je het ook gemeten? In het eerste geval zou het best kunnen dat de internetverbinding evensnel is op beide machines, maar dat het 'sneller' aanvoelt op de server omdat je browser daar vlotter op draait.

Probeer het anders eens te meten: FTP een groot bestand van een snelle server, liefst zo dicht mogelijk bij het @home netwerk (bv. je eigen @home homepage). Doe dit zowel naar de server als naar jouw machine en bepaal de overdrachtssnelheid. Dan zie je meteen of er een significant verschil is.

Zo ja, test dan ook de snelheid van de server naar jouw machine. Dat weet je of 't aan het interne netwerk ligt, of aan all aboard (ik ken dat programma overigens niet).

Succes!

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

• The Ghost
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-07-2024
Je hebt altijd een vorm van snelheids velies.
Dit om het simpele feit, dat de server jouw vraag eerst verwerkt voordat het via de tweede netwerkkaart naar het i-net word gestuurd.
Ook op de weg naar jouw pc word alle data eerst door de server verwerkt alvorens het binnen komt op jouw pc.

Het kan natuurlijk ook te maken hebben met de snelheid van de netwerk kaartjes die jullie gebruiken voor de sharing.
Als er bij hem een 100mbit kaart inzit naar het i-net toe en jullie zitten via coax(10mbit) dan is het natuurlijk goed verklaarbaar.

The Ghost

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Alleen zijn de meeste internet verbindingen niet boven de 10 Mbit, hier in NL.

Werkt het netwerk verder wel goed? Want ik heb hier ook een client p200 MMx, 64 MB, win95 en dat gaat net zo snel alsof ik op de server zit. Het netwerk is een coax netwerkje met AMD en 3Com netwerkaarten.

Verwijderd

Topicstarter
qua ftp snelheid is er niet echt veel verschil. Ik heb wel het idee dat de ping (die ik overigens hier niet kan meten door all aboard) een stuk hoger ligt. Normaal zou je zeggen dat op een stukje coax netwerkkabel van 40 meter de ping niet erg hoog zou moeten zijn. De LAN verbinding werkt wel vlekkeloos, met du meter haal ik 1150 kb/s over het netwerk, dicht tegen het theoretische maximum van 10mbit.

• wiho
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 10:32

wiho

Certified Nerd

Ghost, hoewel je verhaal op zich klopt voor snelle netwerkverbindingen, is het totaal niet relevant voor de doorsnee kabelverbinding.

Immers, in Nederland kun je maximaal een 1.5 a 2.0 Mbit/s verbinding over de kabel krijgen. Deze hoeveelheid dataverkeer kan een celeron 433 met gemak bijhouden. Ook de snelheid van het interne net (10 Mbit/s) is ruim voldoende, zoals Gert al opmerkte.

Er zou dus geen enkel significant snelheidsverlies moeten optreden in de setup die chrizz bescrijft. Je krijgt hooguit een iets verhoogde latency, wat zich uit in een hoge ping-tijd. Maar ook die extra latency zou vrij klein moeten zijn bij een goed ontworpen NAT programma.

"Pas als het proces gecrashed is, dumpt men de core"

Pagina: 1