[Gentoo] Highpoint 37x mofule voor 2.6.7

Pagina: 1
Acties:

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Ik wil een module compilen voor mijn Highpoint 372 controller met behulp van de source code die verkrijgbaar is op de site van Highpoint zelf. Als ik het goed begrijp heb ik hier een kernel voor nodig, maar hiervoor kan ik mooi 2.6.7 gebruiken die op de Gentoo Universal LiveCD staat als tar.bz2 bestand. Geen enkele kernel heeft, vanuit zichzelf, ondersteuning voor RAID functionaliteit op de betreffende controller, daarom moet ik de driver compilen voordat ik Gentoo installeer.

De vraag is, hoe doe ik dit? Volgens diverse fora moet dit met behulp van een geinstalleerde kernel, wat in mijn geval dus onmogelijk is. Is er een andere manier op de module te compilen zodat ik de Gentoo installatie voort kan zetten? Kan ik bijvoorbeeld Knoppix gebruiken, en deze updaten met de 2.6.7 kernel waarna ik de module compile? Heb geen ervaring met Linux, dus hou het aub simpel.

Ter info: Ik heb een RAID-0 array met diverse Windows installaties. Deze installaties moeten in tact blijven.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

benodigdheden:
- werkend linux systeem (mag ook knoppix of andere live-cd zijn)
- compiler (zit standaard bij knoppix)
- kernel sources (zit ook standaard bij knoppix)

als eerste kun je proberen knoppix op te starten, en vanaf daar de instructies van de highpoint-website volgen. het zou kunnen dat je te weinig schijfruimte hebt, je bent immers op een soort ramdisk bezig. Is ook wel op te lossen, maar wel een leuke puzzel...

Maar goed, dan heb je dus een module (zal wel hpt37x.ko oid heten), en die laad je dan met insmod hpt37x.ko in de kernel. En dan hoop je dat je je schijven kunt benaderen.

overigens is gentoo niet bedoeld voor beginners, en om het dan zelfs met slecht-ondersteunde hardware te proberen is best een uitdaging. ik zou ook uitkijken, een partitietabel is zo weg :X

It sounds like it could be either bad hardware or software

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Ben net even aan de slag geweest met Knoppix, zoals jij voorstelde :)

Geboot met Knoppix 3.6 LiveCD. Eenmaal in Knoppix, het Highpoint bestand van floppy uitgepakt naar een map op de ramdisk. Meteen ook de kernel (2.4.27) map van de Knoppix CD in de ramdisk gezet. Hierna naar die kernel map gegaan, met de instructies van Highpoint in de hand:
3. Build the driver
---------------------
1) Preparation

Users need to install the kernel source package and setup kernel headers with proper configuration before building the driver.

You shall use same configuration for the kernel and the driver. Otherwise the driver may be unable to load or work abnormally.

If you are using stock kernel, obtain the configuration in your Linux distribution (e.g. the kernel configuration file for Red Hat stock kernel can be found under "configs" directory in kernel source tree). Copy the configuration file to <your-kernel-source-dir>/.config and setup the kernel headers using "make oldconfig" and "make dep" commands before you build the driver.

Please refer to the documents in your Linux distribution for kernel configuration.

If the kernel contains built-in IDE support for your HPT3xx controller, you must rebuild and install a kernel without HPT37x controller support before using this driver. Please refer to kernel documents for how to configure/update the kernel.

2) Extract the driver files to somewhere.

3) Build the driver (example for RedHat 7.2 i686 type kernel):

# make KERNELDIR=/usr/src/linux-2.4.7-10

Available make options:

KERNELDIR=...
Specify kernel source directory.

SUPPORT_SATA=1
Build driver for RocketRAID 1520 S-ATA controller.

NON_RAID=1
Build driver without RAID support.
Ik kwam er na een tijdje achter dat de "kernel configuration file" in werkelijkheid .config heet, en dat deze hidden is 8)7 Bestand was al aanwezig in de linux kernel map, dus ik heb verder niets hoeven te kopieeren. Het uitvoeren van "make oldconfig" in die map lukt echter niet:

"No rule to make target 'oldconfig'"

Waarschijnlijk mis ik het benodigde bestand "Makefile". Ik heb geen idee waar ik dit bestand vandaan moet halen. Het Makefile bestand afkomstig van Highoint bevat geen instructies voor een "oldconfig." Op dit moment is dat dus het struikelblok.

Over m'n keuze Gentoo: Het is mij nooit gelukt om Red Hat of Mandrake (waar gecompilede drivers beschikbaar voor zijn) op mijn systeem te krijgen. Met de flexibiliteit van de Gentoo installatie hoop ik dat het nu wel lukt :)

[ Voor 10% gewijzigd door silentsnow op 03-09-2004 06:17 ]

The trade of the tools

• V-2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025

V-2

Je moet de .config van de runnende kernel te pakken zien te krijgen. Als er geen config.gz support in de kernel zit heb je dus ws mooi pech. Als het er in zit moet je even modprobe config doen, en dan moet er ergens onder /proc een mooie config of config.gz file verschijnen. Die kan je vervolgens kopieren naar je kernel-dir. Vervolgens ga je in de sourcedir van je kernel staan en run je 'make oldconfig', en dan is je kernel-dir klaar voor gebruik. Vervolgens kan je je highpoint-module compileren :)

• smokalot

smokalot

titel onder

V-2 schreef op 03 september 2004 @ 10:39:
Je moet de .config van de runnende kernel te pakken zien te krijgen. Als er geen config.gz support in de kernel zit heb je dus ws mooi pech. Als het er in zit moet je even modprobe config doen, en dan moet er ergens onder /proc een mooie config of config.gz file verschijnen. Die kan je vervolgens kopieren naar je kernel-dir. Vervolgens ga je in de sourcedir van je kernel staan en run je 'make oldconfig', en dan is je kernel-dir klaar voor gebruik. Vervolgens kan je je highpoint-module compileren :)
code:
1
2
cd /usr/src/linux
zcat /proc/config.gz > .config

om het samen te vatten ;)

als het nou echt niet lukt wil ik wel proberen om dat ding voor je te compileren, dan moeten we alleen even afspreken welke kernelversie we gaan gebruiken.

edit:
react zet wat vreemde dingen bij elkaar op een regel 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door smokalot op 03-09-2004 17:16 ]

Verwijderd

Ik wil ook wel dmraid voor je compilen, linken tegen dietlibc en voor je ter download online zetten (< 0.5 mb ). Je laadt dan gewoon de device driver voor de controller en runt dmraid om de raid mapping te vinden. Nix closed source troep die niet lekker werkt :)

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
smokalot schreef op 03 september 2004 @ 11:38:
[...]

code:
1
2
cd /usr/src/linux
zcat /proc/config.gz > .config

om het samen te vatten ;)
/usr/src/linux is (in Knoppix OS) read-only. As ik de gehele linux kernel naar /ramdisk kopieer, dan kan ik die code wel uitvoeren (ipv /usr/src/linux, /ramdisk/linux), maar krijg ik de melding dat het bestand (config.gz) niet bestaat op de locatie /proc. Ik kom via "Find" slecht 1 config.gz bestand tegen, maar die heeft te maken met ISDN apparatuur en bevind zich op een hele andere locatie.

Onder Gentoo bestaat /usr/src/linux niet eens. /usr/src bestaat wel, maar die dir is verder leeg.
als het nou echt niet lukt wil ik wel proberen om dat ding voor je te compileren, dan moeten we alleen even afspreken welke kernelversie we gaan gebruiken.
Graag :) Gentoo 2004.2 komt met kernel 2.4.26 en 2.6.7. Het liefst wil ik de driver voor 2.6.7, anders 2.4.26. De benodigde Highpoint sourcecode en readme is hier te vinden: http://www.highpoint-tech...t3xx-opensource-v1.35.tgz
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 19:08:
Ik wil ook wel dmraid voor je compilen, linken tegen dietlibc en voor je ter download online zetten (< 0.5 mb ). Je laadt dan gewoon de device driver voor de controller en runt dmraid om de raid mapping te vinden. Nix closed source troep die niet lekker werkt :)
Het gaat hier om een bestaande hardwarematige RAID 0 opstelling. Voor zover ik begrijp heeft dmraid omdersteuning voor ATARAID (software RAID), en niet hardware RAID.

The trade of the tools

• smokalot

smokalot

titel onder

silentsnow schreef op 04 september 2004 @ 00:08:
[...]

/usr/src/linux is (in Knoppix OS) read-only. As ik de gehele linux kernel naar /ramdisk kopieer, dan kan ik die code wel uitvoeren (ipv /usr/src/linux, /ramdisk/linux), maar krijg ik de melding dat het bestand (config.gz) niet bestaat op de locatie /proc. Ik kom via "Find" slecht 1 config.gz bestand tegen, maar die heeft te maken met ISDN apparatuur en bevind zich op een hele andere locatie.

Onder Gentoo bestaat /usr/src/linux niet eens. /usr/src bestaat wel, maar die dir is verder leeg.

[...]

Graag :) Gentoo 2004.2 komt met kernel 2.4.26 en 2.6.7. Het liefst wil ik de driver voor 2.6.7, anders 2.4.26. De benodigde Highpoint sourcecode en readme is hier te vinden: http://www.highpoint-tech...t3xx-opensource-v1.35.tgz

[...]

Het gaat hier om een bestaande hardwarematige RAID 0 opstelling. Voor zover ik begrijp heeft dmraid omdersteuning voor ATARAID (software RAID), en niet hardware RAID.
Aangezien de RAID-functionaliteit van oa highpointcontrollers in de drivers zit kun je deze ook wel software-raid noemen. dus in principe zou je die liever hebben.

ik ga toch even voor je kijken of ik die module voor elkaar kan krijgen...

Verwijderd

Ik heb een HPT372A nooit draaiend gekregen onder Gentoo. De enige distro waar het ging was Red Hat 9. Omdat die controller bij mij telkens opnieuw voor een kernel panic zorgde, heb ik uiteindelijk 2 patches voor 2.4.25 geinstalleerd die de timing voor die chip aanpaste.

RAID gaat nog altijd niet. Enkel te gebruiken als gewone PCI IDE controller.
Voor raid heb ik een mdraid installatie gedaan. Qua performance moet ie niet onderdoen voor de zgz native RAID van die chip.

Als je echt hardware raid wil, koop dan een 3Ware of Adaptec controller. Ze kosten wel véél meer dan die highpointjes, maar je heb dan wel echte raid, goede linux support en performance ^^

Die 2 patches die ik heb gebruikt zijn hier te vinden: http://www.kernel.org/pub...eople/hedrick/ide-2.4.25/

Zo is je systeem tenminste al bruikbaar. Ik draai nu al dik 6 maanden op die gepatchte kernel.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

silentsnow schreef op 04 september 2004 @ 00:08:
Zoals gezegd, hptraid is absoluut geen hardware raid. Het BIOS schrijft bij het opzetten van de raid wat metadata weg en een 32 bit OS moet gewoon zelf via een driver of mapping de gebruiker het gevoel geven dat het een logisch array is.

Dmraid is absoluut wat je nodig hebt voor Linux 2.6 en alle andere tips zou ik vergeten. Ik heb het werkend gehad op een epox 8k7a+ met onboard hpt372 (puur voor testen). De driver die je nu aan de praat probeert te krijgen is voor kernel 2.4 en dus hoogst waarschijnlijk onbruikbaar voor 2.6 (zeker als het op het ATARAID framewerk leunt).

Het idee is simpel: compileer dmraid en link het static tegen glibc of dietlibc. Boot je gentoo livecd download de dmraid binary die je eerder op een werkend systeem gemaakt hebt en executeer het: Voila je hebt raid en een zeer aardige performance. Vergeet niet de device-mapper kernel module te laden.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• smokalot

smokalot

titel onder

smokalot schreef op 04 september 2004 @ 03:53:
[...]

Aangezien de RAID-functionaliteit van oa highpointcontrollers in de drivers zit kun je deze ook wel software-raid noemen. dus in principe zou je die liever hebben.

ik ga toch even voor je kijken of ik die module voor elkaar kan krijgen...
hehe, react vroeg nog of ik mezelf echt wel wilde quoten :D

module kan ik zo niet doen, ik moet de exacte config weten van de kernel van die liveCD, anders past de module die ik bak niet in jouw kernel. ik heb al wel gevonden dat ze gentoo-dev-sources-2.6.7-r11 gebruiken.

config kun je dus vinden in /proc/config.gz

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp _/-\o_

Ik heb besloten de rit uit te zitten met m'n huidige config en Windows. Binnenkort stap ik over op een nieuwe harde schijven configuratie, met in elk geval een harde schijf op een gewone chipset (nForce4 waarschijnlijk) waar Linux zonder problemen op zou moeten kunnen. Wellicht dat Highpoint of Linux in de toekomst met een geupdate driver komt, zodat anderen dit probleem niet hebben.

The trade of the tools

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Het idee is simpel: compileer dmraid en link het static tegen glibc of dietlibc. Boot je gentoo livecd download de dmraid binary die je eerder op een werkend systeem gemaakt hebt en executeer het: Voila je hebt raid en een zeer aardige performance. Vergeet niet de device-mapper kernel module te laden.
Ik heb precies hetzelfde probleem met fedora 3. Ik wil mijn redhat9 servers binnenkort upgraden. Zoals ik begrepen heb zal de promise controller onder fedora niet meer werken maar wel met mdraid. Hoe werkt dit precies met het installeren? Tijdens de installatie zal de raidcontroller neem ik aan niet herkent worden? Is er ook de mogelijkheid een driverdisk te maken en deze te gebruiken voor meerdere servers? Of is er een andere workaround? Hoe werkt dit precies met mdraid?

[ Voor 35% gewijzigd door Erhnam op 30-12-2004 17:11 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Pagina: 1