• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik zat me laatst af te vragen of het niet mogelijk is om een chip bij mensen in te bouwen, die als een soort van keylogger werkt. Maar dan gedachten omzetten in tekst, of misschien zelfs beelden.

Dit zou dan gebruikt kunnen worden in de rechtszaal om de schuld of onschuld van een verdachte te kunnen bepalen. Of de laatste data van een vermoord iemand bekijken, om zo een dader op te sporen.

Probleempjes:

1) De techniek. We zijn nu in ieder geval niet ver genoeg om het te kunnen realiseren. Maar ik weet wel dat er geexpirimenteerd wordt met het koppelen van mens aan machine bij verlamde mensen. Ook microsoft heeft laatst een patent aangevraagd op een soort van interface tussen pc en mens. De toekomst zal het ons laten weten.

2) De datastroom. Ik weet er het fijne niet van, maar een mens verwerkt gruwelijk veel informatie op een dag. De chip moet dit ten eerste aankunnen en opslaan. Ten tweede, een heleboel kijk/leeswerk als je een bepaald deel wilt weten. Een filter of een tijdregistratie is dan een oplossing.

3) Misbruik. De info kan verkeerd gebruikt worden. Zoals alles zal deze chip gehacked gaan worden. Het lijkt me allerminst onprettig als anderen mijn gedachten kunnen lezen.

4) Morele bezwaren. Verplicht je zo'n apparaat? of geef je mensen een keuze (het kan immers ook je onschuld bewijzen). Of gebruik je het apparaat alleen bij veroordeelde criminelen.

Ik bedacht dit in een opwelling, maar hoe meer ik erover nadenk, hoe beter ik het vind. Ik heb altijd het gevoel dat ik een belangrijk detail over het hoofd zie. Mede daarom wil ik graag weten wat jullie ervan denken en vinden.

King of Cod

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
he ja wat een geweldig idee!

weet je wat, als er dan een misdaad gepleegd is, laten we gewoon een hele wijk "uitlezen".
nee wacht, er gebeurt veel meer dat opgelost kan worden, laten we gewoon standaard elke avond iedereen verplicht uitlezen met een apparaatje thuis, en alles loggen in een grote centrale database.

Willen we het echt veilig enzo, dan gooien we ook nog "automatische" (om de privacy te waarborgen) scans eroverheen die op bv vandalisme enzo scannen.

agja als je niks fout doet heb je toch niks te vrezen, dus alleen criminelen zullen tegen dit plan zijn.

Verwijderd

Ik bedacht dit in een opwelling, maar hoe meer ik erover nadenk, hoe beter ik het vind. Ik heb altijd het gevoel dat ik een belangrijk detail over het hoofd zie. Mede daarom wil ik graag weten wat jullie ervan denken en vinden.
Een belangrijk detail is dat gedachten niet in tekst om te zetten zijn, en dat er bovendien onnoemelijk veel conflicterende gedachten tegelijkertijd door je hersenen verwerkt worden. Als een chip dat altijd zou loggen, zou het me niks verbazen als je bij elke willekeurige verdachte bewijsmateriaal in zijn gedachten terugvindt.

Daar komt nog bij dat ik de morele bezwaren erg belangrijk vind. Jouw voorstel gaat een eind richting "thoughtcrime", veroordeeld worden omdat je de verkeerde gedachten denkt :/

Verwijderd

De hoeveelheid analoge meerkanaals (horen, zien, ruiken, denken, voelen etc.) informatie in een mens is zo onmenselijk groot dat als je dat zou digitaliseren dat je dagelijks wel meerdere DVD's mag klaarleggen ter backup - daarnaast is de informatie doorweekt van herinnering/associatie en andere kleuring etc waardoor het nog maar de vraag is of ze ook nog wel klopt ;)

hoeveel blonde vrouwen die je vandaag tegenkwam hadden een rood kledingstuk aan? :+

Verwijderd

de VPRO heeft ooit een serie uitgezonden die hier wel wat van weg had (quidam ofzo). hoe het precies zat weet ik niet meer, maar daar was een jongen die geexecuteerd werd omdat ze via mens-computer interactie hadden vastgesteld dat hij iemand zou gaan vermoorden.

was heel erg griezelig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 01:48:
de VPRO heeft ooit een serie uitgezonden die hier wel wat van weg had (quidam ofzo). hoe het precies zat weet ik niet meer, maar daar was een jongen die geexecuteerd werd omdat ze via mens-computer interactie hadden vastgesteld dat hij iemand zou gaan vermoorden.

was heel erg griezelig.
vergis je je niet met de film "minority report" ?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zo'n soort zwarte doos bestaat al, zonder hersenimplantaten, maar zelfs dan zijn er nog ethische bezwaren:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3111004.stm

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 01:49:
[...]

vergis je je niet met de film "minority report" ?
die heb ik niet gezien, dus dat kan niet. maar die gaat geloof ik ook over zoiets ja.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 01:55:
[...]

die heb ik niet gezien, dus dat kan niet. maar die gaat geloof ik ook over zoiets ja.
offtopic:
moet je echt een keer zien. is volgens ander principe dan hier behandeld, kijken namelijk in de toekomst of iemand iets gaat plegen, maar wel vet!

Modbreak: Offtopic tags toegevoegd. Gelieve hier niet over door te kletsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Confusion op 03-09-2004 08:18 ]

Verwijderd

Johnny schreef op 03 september 2004 @ 01:52:
Zo'n soort zwarte doos bestaat al, zonder hersenimplantaten, maar zelfs dan zijn er nog ethische bezwaren:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3111004.stm
Ik denk dat het ethische nogal wat voeten in de aarde heeft. (technische natuurlijk ook) Maar als je het gaat verplichten dan kom je in een wereld te leven die totaal gecontroleerd is. Voor misdaad natuurlijk fantastische maar ze weten alles van je. Denk ook is aan dingen zoals. Verliefdheid, schaamte en verdriet. Mensen zullen steetd voorzichtiger omgaan met hun gevoelens en proberen bepaalde gevoelens te onderdrukken. En na een aantal generaties krijg je een zeer dood ras. De mens leeft dan wel maar is geen mens meer. Want mensen lachen, huilen en leven voor zichzelf. De mens zal dan steeds meer op een robot gaan lijken.

Zon techniek brengt aan het begin een heel veilig gevoel bij mensen. En de criminaliteit zal beginnen te zakken. En dan zeggen de autoriteiten dat ze iets meer gaan beveiliggen ze gaan ook op bijvoorbeeld onbetaalde pakeerbonnen letten en dan is het al te ver gegaan vind ik. Als je je op een gegeven moment je niet meer kan verslapen omdat je in de gaten gehouden word. Of je stiekem ziek kan melden terwijl je niet ziek bent. Ik vind dat dat soort dingen namelijk een mens een mens maken. Juist het niet perfect zijn.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Er bestaat al iets dergelijks: Brain Fingerprinting. Hierbij wordt aan je hersengolven gedetecteerd of je iets al eens eerder hebt gezien of niet. Zelfs dat vind ik eigenlijk al te ver gaan, laat staan dat ik ooit zo'n chip in mijn hoofd zou willen hebben.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3495433.stm

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:47

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 10:43:
[...]

-knip-
Mensen zullen steetd voorzichtiger omgaan met hun gevoelens en proberen bepaalde gevoelens te onderdrukken. En na een aantal generaties krijg je een zeer dood ras. De mens leeft dan wel maar is geen mens meer. Want mensen lachen, huilen en leven voor zichzelf. De mens zal dan steeds meer op een robot gaan lijken.

-knip-
A la 1984 door George Orwell :)

Geweldig boek, maar k moet er niet aan denken dat dit echt zou gebeuren :|
opzich zou t wel handig zijn om zelf weer dingen terug te kunnen halen (zelf ben k nogal "verstrooid" 8)7 ).
Maar die info moet niet toegangelijk worden voor andere.... dan krijg je idd een robot ras |:(

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Pagina: 1