Toon posts:

Centrino of Pentium processor?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Welke processor raden jullie aan? Een Centrino of een Pentium processor? De Centrino processoren zijn veel duurder dan de Pentium processoren, maar voor mijn opleiding raden ze een Centrino processor aan. Ze gaan ervan uit dat je de laptop 5 a 6 jaar gaat gebruiken. Ik vind dit echter onzin, en koop liever een goedkopere Pentium processor, die qua snelheid ook nog beter zijn, want voor mijn opleiding wordt een 1.5GHz Centrino aangeraden, terwijl een Pentium 2.8GHz veel goedkoper is)

Wat raden jullie aan, rekening houdend dat ik 5 a 6 jaar met de laptop moet kunnen werken?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Ligt eraan wat je wilt gaan doen :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Centrino is geen processor maar een chipset. Pentium - M is een processor die onderdeel uitmaakt van de Centrino chpiset.....

5 of 6 jaar met een laptop is wel erg veel, tegen die tijd wil je daar niet meer mee werken denk ik.

Als je meer wilt weten over Centrino in het algemeen, raad ik je aan om het volgende topic eens door te nemen;

[rml][ Laptops] Het Centrino topic deel 2[/rml]

[ Voor 28% gewijzigd door Gunner op 02-09-2004 23:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 12:14
Een 1,5 Ghz Pentium M (dat is de processor die gebruikt wordt bij het Centrino platform) is niet veel trager dan een Pentium 4 2.8 (wel wat, maar niet veel). Zeker niet voor normaal laptop gebruik. De Gigaherzen zijn namelijk niet meer lekker te vergelijken tegenwoordig.

Voordelen Pentium M
Laag stroomverbruik
Batterij gaat dus langer mee
Hoeft minder gekoeld te worden
Maakt dus minder herrie

Nadelen Pentium M
Duur
Minder snel dan een Pentium 4

Voordelen Pentium 4
Snel
Goedkoop

Nadelen Pentium 4
Word warmer, dus meer herrie
Verbruikt meer stroom
Dus je batterij gaat minder lang mee

Mijn ervaring met Pentium M's is dat ze meer dan snel genoeg zijn voor gebruik in een laptop en dat de laptop lekker stil is. Alleen daarom zou ik eigenlijk al voor een Centrino gaan. Daarbij komt dat Centrino een platform is. Je krijgt er dus ook een goede chipset bij en een wifi adapter. Dat maakt de laptop dus extra mobiel.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik raad je aan wat meer te lezen. :)

Verdiep je eens wat verder in de materie... hier in CSL is er een technische CSL documentatie die je kan raadplegen. Hier staat veel informatie in over het Celeron en het Centrino platform. Uiteindelijk kan je vaak het best zelf beslissen nadat je research hebt gedaan. Zo kan je erg veel prioriteit geven aan een hoge accutijd, of juist gaan voor wat meer snelheid.

Veel succes. :)

Dit topic is gesloten.