ADPCM naar OGG converteren

Pagina: 1
Acties:

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
Ik heb met een tooltje de muziek uit Max Payne 2 weten te halen. Deze komt in het ADPCM formaat, in dit geval precies hetzelfde als PCM (geen mp3-achtige compressie, 44.1kHz,16bit) alleen dat 4bit in plaats van 16 (de muziek is dus ook 1/4 van het formaat als een gewone .wav van die lengte). Nu wilde ik dit naar OGG converteren om nog wat winst te behalen (op kwaliteitsstand 6). Wel wil ik de OGG op 4bit houden, omdat ik anders het bestand onnodig 4 keer zo groot maak. Nu dacht ik met "oggenc.exe --raw-bits=4" dit te kunnen bewerkstelligen, maar dat gaat niet :P

Ik heb het vermoeden dat ik het bestand eerst naar een gewoon PCM formaat om moet zetten. Ik heb echter nog geen programma's die dit doen, met behoud van de 4bits (8 is meestal het laagste). Iemand tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 02-09-2004 23:18 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ten eerste kun je geen kwaliteitswinst behalen. Ook voor psycho-acoustische audio codecs geldt de eeuwige waarheid garbage in --> garbage out
Omzetten naar normale PCM kan in elke audio editor. Maak er gewoon 16 bit audio van en codeer dat naar Ogg Vorbis -q 0 of zo. Het verschil zul je echt niet horen.
Pas eventueel eerst nog een lowpass filter toe met een frequentie van bijvoorbeeld 12 kHz, om adpcm artifacten eruit te filteren.

• Brent
Henk007 schreef op 02 september 2004 @ 23:31:
Ten eerste kun je geen kwaliteitswinst behalen.
Ik bedoelde natuurlijk winst qua diskspace :)
Henk007 schreef op 02 september 2004 @ 23:31:
Omzetten naar normale PCM kan in elke audio editor. Maak er gewoon 16 bit audio van.
Dat wil ik dus niet :) Fijn dat je hebt gelezen wat ik precies bedoel.

Als ik dat namelijk doe, heb ik nauwelijks winst qua bestandsgrootte, terwijl me het daar om te doen was. Ik moet dus een PCM 4bit maken, maar hoe?

• Henk007
De bestandsgrootte kun je sturen met je Vorbis -q setting. Standaard kun je die instellen tot -q -1 , wat een nominale bitrate is van 45 kbps. Er bestaat zelfs een speciaal getweakte encoder die tot -2 gaat . De door jou gesuggereerde -q 6 is volledige overkill voor dit doel. Bedenk wel dat je files nu 360 kbps zijn.
Ik heb wel gelezen wat je bedoelt, maar je oplossing is niet optimaal. Voor een perceptiegestuurde encoder maakt het geen bal uit of het ingangssignaal 4 of 16 bit is. Hij probeert gewoon te encoden wat je hoort. Inclusief de bagger-vervormingen als gevolg van de 4 bit adpcm compressie. Kun je ergens een fragmentje (<30 sec) uppen, zodat ik wat kan testen ?

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 02-09-2004 23:46 ]

• Brent
Toch zou ik graag willen hetgeen wat ik bedoel te bewerkstelligen. Ik kan met de diverse audio-apps niet lager dan 8bit kiezen bij het opslaan van standaard PCM. Het enige wat ik wil is zorgen dat ik ook 4bit kan kiezen.

Verwijderd

ADPCM is wel gecomprimeerd, ongecomprimeerd is de PCM audio gewoon 16 bit, daar doe je niets aan. Eerst dus naar 16 bit PCM omzetten en daarna met Vorbis comprimeren.

• Brent
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 19:26:
ADPCM is wel gecomprimeerd, ongecomprimeerd is de PCM audio gewoon 16 bit, daar doe je niets aan. Eerst dus naar 16 bit PCM omzetten en daarna met Vorbis comprimeren.
Als je het zo bekijkt is alle digitale muziek gecomprimeerd.

Nogmaals, hoe maakt ik standaard PCM bestanden die ipv 16 4 bits gebruiken?

Verwijderd

PCM zijn allemaal los staande samples, ADPCM niet.
Ik denk niet dat veel software 4 bit PCM files zal accepteren (vorbis dus niet waarschijnlijk) maar met Adobe Audition/Cooledit kun je ze wel maken. Elke sample heeft bij 4 bit trouwens maar 16 verschillende waardes (voor 4 bit ADPCM geldt dat dus niet, die kan wel meer waardes hebben om dat er compressie technieken zijn gebruikt) en dat zal dus ongelofelijk slecht klinken (enorme ruis).

Edit: Oh net even gebprobeerd, je kunt die 4 bits bestanden in cooledit dus niet opslaan. Ik denk dus dat alleen 8, 16, 24 en 32 bit WAV bestanden mogelijk zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 20:04 ]

• Henk007
Een laatste poging...
Zoals Menjo al zegt, is adpcm gecomprimeerd. Na decompressie is het weer 16 bit.
Analogie: Stel je zou een 1440 kbps (44.1 kHz/ 2ch/ 16 bits per sample) wav file kunnen comprimeren met Rar of Flac. Stel je houdt 50% over van de oorspronkelijke afmeting. Dat is dus effektief 8 bits/sample.
Echter na uitpakken heb je exact hetzelfde bestand weer. Je zou wel gek zijn als je dat bestand naar 8 bits ging opslaan.
Deze vergelijking gaat natuurlijk niet volledig op, adpcm is niet lossless, rar/flac wel.
Lees verder mijn vorige post hoe je het wel zou moeten doen imo.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 03-09-2004 23:45 ]

• Brent
owww...................... Ik dacht van wel. Goed, dan denk ik nog even na of hercomprimeren wel zo slim is.

Pagina: 1