[Router] 1 modem, 2 routers, 3 computers

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 12:45
Ik ben nu al de hele avond bezig maar krijg het maar niet voor elkaar. Maar ben dan ook niet zo thuis wat betreft netwerk-configuraties.

Het scenario:
Wij hebben een chello classic internet verbnding, welke wij delen door middel van een Enermax BR-6104.
vanaf poort 1 van deze router loopt een straight-UTP5 kabeltje naar boven, naar mijn kamer, en vanaf poort 2 eenzelfde kabeltje naar mijn vader's pc in de huiskamer.

Nu heb ik vandaag van mijn werk een niet langer in gebruik zijnde DrayTek Vigor2200E meegenomen.
Ik wil deze router in mijn kamer neerzetten om ook makkelijk een laptop en 2de pc het internet op te krijgen. En hier beginnen de problemen.

Uit meerdere topics op GoT heb ik kunnen herleiden dat dit zeker mogelijk moet zijn. Uiteindelijk was het me ook gelukt om te kunnen internetten door de router, maar heb met mn slaperige hoofd de config gereset en krijg het niet nogmaals aan de praat.

Ik heb de kabel welke vanaf de Edimax komt zowel in de WAN, LAN1, als Uplink poort van de Vigor geprobeert, ookal ben ik er va overtuigt dat hij in de WAN moet. Ik heb diverse instellingen op de Vigor aan en uit geschakeld, maar niets lijkt te werken. Heb zitten kloten met statische IP's, als met DHCP, met NAT, en RIP (beide duister gebied voor mij)

De chello-modem heeft het interne IP 192.168.100.1
De Edimax-router 192.168.2.1
Mijn pc 192.168.2.101
Mijn vaders pc 192.168.2.102

Ik heb de Vigor laten draaien onder 192.168.2.2 als 192.168.100.2 en heb het zowel geprobeerd met DHCP uitgeschakeld, als ingeschakeld op de range 192.168.2.200 - 210.

De Edimax ondersteunt NAT, de Vigor NAT en RIP. Beide termen zeggen mij helaas weinig .Wat doe ik fout?

Het maakt me overigens niet uit als de pc's achter de Vigor de pc van mijn vader achter de Edimax niet kan bereiken. Het gaat me puur om het delen van internet, en dat de pc's achter de Vigor elkaar kunnen zien. De diverse topics die ik heb kunnen vinden over dit onderwerp bespraken namelijk alleen t probleem dat filesharing ed. niet werkte, maar niet hoe het netwerk zelf in elkaar zat.

[ Voor 13% gewijzigd door frickY op 02-09-2004 23:10 ]

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

de pc's achter de vigor moeten volgens mij in een ander subnet, dan zou het moeten werken

• frickY
Ik heb nog n topic over dit overwerp gevonden; Router op router aansluiten

Hieruit blijkt dat de kabel welke in de Edimax in LAN1 zit, in mijn Vigor in de Uplink moet. Dit omdat het een straight-kabel is. Als het een corssed was had ik hem in een LAN poortj ein mn Vigor moeten doen. Als ik dan alle opties van de Vigor uitzet zou hij als simpele switch moeten fungeren, en alles werken. Ik ga het even proberen

Werkt dus niet.
Als ik een tracert naar mijn Chello modem doe (dus vanaf mijn PC door de Vigor, de Edimax, tot de modem, krijg ik het volgende;
code:
1
2
3
4
5
Tracing route to 192.168.100.1 over a maximum of 30 hops
  1    <1 ms     *       <1 ms  192.168.2.2 
  2     *        *        *     Request timed out.
  3     *        *        *     Request timed out.
  4     *        *        *     Request timed out.

Nu ben ik geen expert.. maar het lijkt alsof ik vanaf 192.168.2.2 (de Vigor) niet wordt doorgeroute.

Als ik via de webinterface van de Vigor naar de routing table kijk krijg ik dit;
code:
1
2
Key: C - connected, S - static, R - RIP, * - default, ~ - private
C~        192.168.2.0/   255.255.255.0 is directly connected, IF0

Ik heb geen id wat dit betekend, of hoe hij aan deze info komt. Ik kan alleen nergens vinden waar ik dit kan aanpassen :?
(n demo van de Vigor web-admin staat hier Misschien dat iemand weet in welk menu ik moet zijn O-) )

[ Voor 61% gewijzigd door frickY op 02-09-2004 23:34 ]

Verwijderd

Je gaat naar een ander subnet welke niet direct aan de router zit dus de router pakt zijn default gateway en volgens mij is dat in dat soort routertjes altijd de WAN aansluiting, vandaar dat ke pakketjes dus in het luchtledige verdwijnen.

Je moet je default gateway op je uplink poort zetten, dan zou het moeten werken.

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:51
En waarom zou je de router functie van het ding gebruiken en niet gewoon als switch/hub. Zodat je niets hoeft te veranderen.

Verwijderd

Volgens mij kunnen die dingen niet anders. Dan zou je tegen het apparaat moeten zeggen dat hij puur als switch dient en volgens mij kunnen ze dat niet (kan ik helemaal mis hebben hoor). In dat geval moet je er dus rekening mee houden dat het apparaat sowieso probeert te routeren omdat het pakketje naar een ander (niet direct op de switch aangesloten) subnet zit en dan gaat het outbound via de default gateway.

• frickY
Hoe vertel je zown ding op een lieve manier dat hij alleen mag switchen? O+
Volgens een bovengenoemd topic hoefde ik dan alleen de kabel uit de LAN1 van de Edimax in een LAN-port op de Vigor te proppen, en alle routing-functies (DHCP, NAT, RIP?) uitschakelen. Geprobeerd, maar werkte niet.

Als er gewoon een nieuw subnet achter de Vigor ontstaat vind ik dat ook geen probleem. Zolang ik maar kan internetten :P Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.

[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 03-09-2004 10:12 ]

• V-2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025

V-2

Je probleem is dat Chello nu een ander MAC-adres ziet. Je moet dus dit adres aanmelden, via de fijne web-interface. moet je maar even op zoeken hoe dat moet :) maar daar ligt het iig aan.

Verwijderd

Volgens mij zet hij die Draytek achter die enermax dus Chello ziet nog steeds alleen het MAC adres van die Enermax, daarbij verliest hij de route al naar het chello modem toe dus het probleem zit eerder in zijn config.

Verwijderd

Tja, als je alle routing functies uit hebt gezet en je nog steeds problemen hebt dan zou je kunnen proberen om die edimax aan te sluiten op de wan poort en dan achter die draytek een ander subnet te draaien.

• frickY
@ V-2
T klopt was bassieman zegt

En moet ik bij "een ander subnet" denken aan 192.168.3.0/255.255.2550 of aan 192.168.2.0/255.255.0.0 ?

* frickY heeft nog wel het eerste semester Cisco gehad |:(

Moet ik dan in dit configscherm; http://www.draytek.nl/rou...0e&fw=2.00a&show=enet.sht
1st IP op 192.168.3.1 zetten en het 2nd IP op 192.168.2.2 (de Edimax heeft 192.168.2.1). En dan DHCP instellen op uitgifte van IPs in 192.168.3.2/254 ?

En dan heb ik nog dit configscherm; http://www.draytek.nl/rou...e&fw=2.00a&show=inet5.sht
Hier kan ik WAN IP Network Settings instellen. Moet ik hier (ook) 192.168.2.2 aangeven, of op "Obtain an IP address automatically" zetten zodat mijn router zn ip van de edimax krijgt? Of is dit veld heel ergens anders voor?

[ Voor 75% gewijzigd door frickY op 03-09-2004 19:00 ]

Verwijderd

Ik zou die Draytek gewoon een static IP aan de 'WAN' kant geven in de 192.168.2.0/24 range en dan het subnet achter de draytek een klasse C maken (inderdaad dus bijvoorbeeld 192.168.3.0/24, een B klasse is hier overkill ... maar ja, je kan doen wat je leuk vindt).
DHCP zet je dan bijvoorbeeld op 192.168.3.100 - 192.168.3.120.

Access control uitzetten aangezien je al het inkomende verkeer wilt accepteren en ook NAT en dergelijke uitzetten, je gaat het ding gewoon als een router gebruiken tenslotte.

Vergeet trouwens niet dat als je het ding niet als gewone switch kunt gebruiken de machines op het subnet achter die draytek alleen op ADSL snelheden met de rest van je netwerk kunnen praten, volgens mij zijn die Draytek's wel snel maar zal hij echt geen 10Mb over zijn WAN poort kunnen pompen, daarom is het misschien ook wel handig om óf gewoon te investeren in een goedkope switch (zelfs een hub zal waarschijnlijk sneller zijn dan die Draytek) óf om nog eens goed uit te zoeken hoe je het routing gedeelte kunt uitzetten en puur het switch gedeelte kunt gebruiken.

(helaas heb ik zelf niet de beschikking over zo'n apparaat)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 20:57 ]

• frickY
Op de bovenkant van het ding staat 'Broadband Router/Switch'. Het zou dus wel moeten kunnen.. lijkt me.
de specs op de draytek site zeggen
• Vierpoorts Ethernet 10/100Base TX switch met uplink mogelijkheid voor extra switch of HUB.
• Doorvoersnelheden tot 6,5Mbps

Ik ga even proberen wat jij zegt; router op 192.168.2.2 en DHCP-server op 192.168.3.* laten uitdelen...

[edit]
w00t! Het werkt!! 8)
Ik deed bovenstaande.. al voor de 100ste keer.. en weer werkte het niet. Toen ik de router probeerde te pringen kreeg ik eerst 2 time-outs, en toen opeens wel een reply, en toen weer een timeout. Na een aantal keer pingen lukte sommige pings wel, en sommige niet.
Toen in de instellingen van mn nic ingesteld dat het mediatype 10mbit fullduplex is, ipv autoselect. En nu werkt het opeens :?

Ohneej, heb ook nog als 'static route' het volgende opgegeven;
S 192.168.100.1/ 255.255.255.0 via 196.168.2.1, IF3

Mijn pc, waar ik dit nu op typ, heeft nu ip 192.168.3.101..

Iedereen bedankt voor t meedenken. Ik weet niet wat nou uiteindelijk de oplossing is.. maar het werkt =)

-edit
Als ik hem nu weer op Auto Mode zet, vlieg ik er weer uit. Misschien dat dit de hele tijd t probleem is geweest :?

[ Voor 61% gewijzigd door frickY op 03-09-2004 21:33 ]

• frickY
Toch nog even een kickje

In de specs van deze router staat;
• Vierpoorts Ethernet 10/100Base TX switch met uplink mogelijkheid voor extra switch of HUB.

Ik heb hem nu aan de praat gekregen door in de instellingen van mijn NIC (3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX) aan te geven dat het media-type 10Mbps Full-Duplex is. Het lampje van LAN1, de poort waarop mijn pc is aangesloten, brand dan constant oranje. Volgens het boekje van de router betekend de oranje kleur een verbinding van 10Mbps.. dat klopt dus
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/eprui/netwerk1.jpg

Zodra ik deze instelling echter op 100Mbps (half of fullduplex maar geen verschil) of 'Auto Select' zet, gaat het LAN1 lampje vrij snel groen knipperen. De groene kleur betekend een snelheid van 100Mbps, wat dus opzich juist is, ik kan alleen niet terug vinden wat dit snelle knipperen inhoud. Met deze instelling verkrijgt mijn pc geen IP van router, en als ik handmatig een IP-adres instel in dezelfde range als de router en ik ping hem, krigj ik de ene keer wel een response (<1ms) en de andere keer een Request Timed out.
Het kabeltje tussen mijn pc en de router is een CAT5+ UTP kabel van 2meter.

Waarom flipt die router (de DrayTek Vigor2200E, firmware v2.3.8 (nieuwste) boven de 10Mbps??

• frickY
* frickY geeft n subtiel kickje O-)

Waarom doet mijn 100Mbit router t alleen met een 10Mbit verbinding?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:09

Jimbolino

troep.com

- omdat je een rotte kabel gebruikt
- omdat je netwerkkaart niet goed is
- omdat je router niet goed is (niet voor niks: van mijn werk, niet langer in gebruik)

waarom gebruik je niet gewoon een switch ?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
WAN kant die alleen maar 10 Mbit aan kan ?

Verwijderd

Hm, Etherlink XL? Da's dan zeker zo'n oude, zo'n grote? Die hebben nogal eens problemen met 100Mb, kan ook een rotte kabel zijn natuurlijk.

Probeer eens een andere kabel en/of een andere kaart (preferably een beetje een nieuwe ;))

• frickY
De kabel is een gloednieuwe UTP CAT5+ (patch-)kabel van 2 meter.
Heb het met een net zo splinternieuwe UTP CAT5+ kabel van 30cm geprobeerd, met het zelfde resultaat.
Heb het ook op een van realtek afgeleid kaartje geprobeerd, met hetzelfde probleem.
Heb het met een totaal andere pc geprobeerd, zelfde probleem.

En zelfs als de WAN kant maar 10mbit is, wat best zou kunnen, zou het interne netwerk alsnog op 100mbit moeten functioneren. En zelfs als dat niet kon, dan zou hij wel moeten kunnen detecteren dat het een 100mbit aansluiting betreft.
Het LAN-lampjes zijn duo-ledjes welke oranje of groen kunnen branden.
Oranje staat voor een 10mbit verbinding, groen voor een 100mbit.

Als ik mijn NIC instel op auto-select of 100mbit, knipperd het lampje vrij snel groen. Zodra ik hem op 10mbit zet brand hij constant oranje.

De reden dat hij op mijn werk niet meer in gebruik is is dat we 1 van onze 2 fast-adsl abbonnementen hebben opgezegd, niet omdat er iets mis was met de router.

Overigens werken beide kaartjes wel gewoon op 100mbit wanneer ik ze direct met het kabelmodem (chello) verbind. Het lijkt mij dus overduidelijk een probleem met het router.
Pagina: 1