Toon posts:

[gentoo] na LILO komt niks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ola

ik ben weer eens bezig met het installeren van Gentoo. iets wat ik wel eens vaker heb gedaan. echter wil het dit keer niet lukken.

mijn situatie:
2 hd's hde en hdf (hda t/m hdd zijn niet gebruikte raid en sata-raid)

hde > windows spul
hdf > complete schijf voor linux. met een boot, swap en root partitie

installatie gevolgd zoals beschreven op gentoo.org. LILO geinstalleerd en lilo.conf aangemaakt. ik wil lilo gewoon in de mbr van hdf zetten want die staat als first-boot device in m'n bios.

lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
boot=/dev/hdf
prompt 
timeout=50
default=gentoo
vga=792

image=/boot/kernel-2.4.26-gentoo-r9
  label=gentoo
  read-only
  root=/dev/ram0
  append="init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/hdf3"
  initrd=/boot/initrd-2.4.26-gentoo-r9

other=/dev/hda1
  label=windows

als ik de computer opstart krijg ik netjes LILO maar als ik gentoo kies gaat het scherm op zwart en begint capslock en numlock op m'n toetsenbord te knipperen.
Ik heb dat vga=792 regeltje al weggehaald maar dat hielp niet. de kernel en initrd staan wel gewoon in boot.

iemand een idee?

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Hmm, dat knipperen lijkt op n kernel panic. Klopt dat root= argument wel?

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Topicstarter
mjah.. dat staat in de installatie handleiding.. heb een stage3 genomen en genkernel all gedaan

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Op zich kan je regel 10 t/m 12 weglaten (altans dat kan bij debian :*) ) probeer dat eens, misschien helpt het :)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Staat de kernel ook op hdf of elders?

LILO onthoudt het beginpunt van de kernel. Blijkbaar klopt het toch niet helemaal.
Hetzelfde verschijnsel krijg je als je Lilo instelt na installatie en later een nieuwe kernel bakt en installeert zonder lilo opnieuw weg te schrijven.

Ik denk dat je het in die richting moet zoeken: Probeer een manier te vinden om naast de root ook expliciet aan te geven waar die kernel staat. (misschien dat Lilo rekent vanaf /dev/hdf (sector 0 dus) terwijl de kernel in werkelijkheid verderop staat (/dev/hdf3))

Ik begrijp trouwens ook niet waarom er eerst een ramdisk image wordt gemount en niet meteen het root filesystem.

[ Voor 10% gewijzigd door SvMp op 02-09-2004 23:01 ]

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-02 00:15
Is er ook een bepaalde reden dat je LILO gebruikt. GRUB is een betere bootloader en heeft het nadeel wat LILO wel heeft dat die onthoud waar de kernel nu precies staat..

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

viper schreef op 03 september 2004 @ 00:07:
Is er ook een bepaalde reden dat je LILO gebruikt. GRUB is een betere bootloader en heeft het nadeel wat LILO wel heeft dat die onthoud waar de kernel nu precies staat..
Lekker onderbouwd ook. Of je GRUB of LILO gebruikt is puur een kwestie van smaak. LILO is in ieder geval aan minder verandering onderhevig dan GRUB, dus is het meer "stable" (niet noodzakelijk hetzelfde als "stabiel") dan GRUB.
Het statische aspect van LILO kan voor problemen zorgen als je er niet goed mee om gaat. Ik denk echter niet dat dit bij jou het geval is. LILO laadt namelijk wel gewoon, dus zal het een kernel/initrd fout zijn.
Het knipperen van je toetsenbord LED's is overigens absoluut niet normaal. Probeer met de liveCD eens een nieuwe kernel te bakken, waarbij je goed oplet of je geen hardware support vergeet, en geen onnodige zooi meecompileert.

[ Voor 16% gewijzigd door dawuss op 03-09-2004 00:14 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

het voordeel van grub is dat het zeg maar runtime werkt, en dus ook meer mogelijkheden geeft tot foutmeldingen (die je als het goed is ook direct kunt oplossen).

maar ik vermoed dat het probleem toch in je kernel zit, heb je de .config nog eens goed nagekeken?

edit:
oja, het root= argument zal het probleem niet zijn, die gebruikt ie pas als ie klaar is met de kernel zelf laden, niet eerder. bovendien zou je dan ook gewoon beeld moeten hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door smokalot op 03-09-2004 01:52 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:49

killercow

eth0

Ik denk dat je probleem zich bevindt in het HDF verhaaltje,

Op je live-cd worden mischien andere drivers geladen voor je ide-raid en sata adapters waardoor je disk met gentoo erop als HDF wordt gezien, maar dat wil nog niet zeggen dat de met genkernel gemaakte kernel van jouw dat nu ook zo doet, mischien vindt hij die 2 adapters wel helemaal niet (of adresseerd hij ze als scsi) waardoor je gentoo disk alsnog hda is.
Install grub, en speel eens met die driver letter combinaties (dat kun je in grub gewoon doen met de grub commandline) hoef je niet steeds met je livecd je grub.conf aan te passen.

openkat.nl al gezien?

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:35
stomme vraag misschien, maar laadt je je lilo ook steeds opnieuw met /sbin/lilo? en voegt ie dan alles toe? Er moet dan added Gentoo* en added Windows komen te staan... En je windows staat die op hde of hda? In je config staat nl. hda en je zegt hde. Verder issie hetzelfde als mijn lilo.conf. Je zou eens kunnen proberen om root=/dev/hdf3 te proberen ipv. root=/dev/ram0 en dan append real_root=/dev/hdf3, maar dit zou niks uit mogen maken.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het inmiddels werkend. Kheb een nieuw kernel gemaakt met genkernel en /sbin/lilo gedaan en nu werkt het. het was dus denk ik iets van een kernel panic. waarom weet ik niet want ik heb echt geen gekke dingen gedaan :)
Pagina: 1