Hoog resolutie plaatjes van een dvd halen

Pagina: 1
Acties:

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:01
Nou het punt is hetvolgende: van een dvd wil ik graag hoog resolutie plaatjes (formaat tif, jpg oid.) halen. Screenshots zijn onvoldoende omdat de plaatjes nogal vergroot moeten worden, dus zoek ik iets wat de dvd resolutie direct uit de .vob files kan halen. Nu heb ik geen kennis van van proffesionele dvd-software of beeldbewerkingsprogrammas dus wie kan mij in de goede richting sturen?

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-02 17:26
Een hogere resolutie dan 720x576 zal je toch nooit halen.. dat is nl. de DVD resolutie. Dan kan je wel met een videobewerkingspakket 1 los frame isoleren en opslaan als whatever, maar daar kan je ook niet mee qua vergroten zonder kwaliteitsverlies.

• Shutdown98
oh, dat is teleurstellend...
waar zit die kwaliteitsverbetering t.o.v. reguliere tv uitzendingen dan in? Ik dacht dat dat ook met verhoogde resoluties had te maken

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Shutdown98 schreef op 02 september 2004 @ 22:15:
oh, dat is teleurstellend...
waar zit die kwaliteitsverbetering t.o.v. reguliere tv uitzendingen dan in? Ik dacht dat dat ook met verhoogde resoluties had te maken
Dat een dvd werkt met de resolutie van de tv, in tegenstelling tot de vhs :)
Een tv heeft nu eenmaal niet meer beeldlijnen en dus heeft een grotere resolutie geen nut :P

• Shutdown98
Erkens schreef op 02 september 2004 @ 22:19:
[...]

Een tv heeft nu eenmaal niet meer beeldlijnen en dus heeft een grotere resolutie geen nut :P
Maar als ik op mijn 19" crt op 1280 x 1024 een dvd draai dan heb ik m ook heel scherp en zie ik geen blokjes of verdubbelde pixels.
Of betekent dat dat ik een betere bril nodig heb? 8)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op 02 september 2004 @ 22:19:
[...]

Wie had het over VHS? :P That said gebruikt een DVD wel meer beeldlijnen dan ze op TV uitzenden. (Wat meestal met Beta* tapes gebeurt btw).
Shutdown98 schreef op 02 september 2004 @ 22:24:
[...]

Maar als ik op mijn 19" crt op 1280 x 1024 een dvd draai dan heb ik m ook heel scherp en zie ik geen blokjes of verdubbelde pixels.
Of betekent dat dat ik een betere bril nodig heb? 8)
Dat betekent dat je een videokaart hebt die 't netjes kan scalen. Bovendien is MPEG2 sowieso best goed qua scalen en helpt 't ook dat 't bewegend beeld is waardoor je hersenen ook nog meehelpen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Vooral op plasma en tft computerschermen kan je dat wel zien als je een tv resolutie van je tv kaart op fullscreen 1280x1024 zet e.d. Je kant evt wel zelf superimposen naar een hogere resolutie maar dan moet je toch een blur doen, is alleen aantrekkelijk als de eindhardware geen blur ondersteunt bij evt. inzoomen.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:42

HeepH

Dope Rapper

als je hem afspeelt op je 32 inch superscherm met giga reso zie je het verschil wel...

je ziet in een 800 bij 600 game ook geen pixels,tot je de schermgrootte verdubbelt (of de reso halveert;))

/offtopic
hoi pieter O-)

[ Voor 8% gewijzigd door HeepH op 02-09-2004 22:30 ]

http://specs.tweak.to/16495

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CyBeR schreef op 02 september 2004 @ 22:28:
[...]

Wie had het over VHS? :P That said gebruikt een DVD wel meer beeldlijnen dan ze op TV uitzenden. (Wat meestal met Beta* tapes gebeurt btw).
ik had het over vhs :+
maar ehm, een tv heeft (PAL) 575 horizontale beeldlijnen, een DVD heeft, ja 576 pixels in de verticale richting (wat dus overeenkomt met die beeldlijnen) dus ja je hebt gelijk een DVD heeft een beeldlijn meer :P

• Shutdown98
tja, dan blijft alleen de vraag over hoe ik dan een "zo goed mogelijk" plaatje kan krijgen waar ik wellicht toch nog iets mee kan.
Is een screenshot op 1280 x 1024 dan beter als een frame uit een of ander dvd programma?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Shutdown98 schreef op 02 september 2004 @ 22:33:
tja, dan blijft alleen de vraag over hoe ik dan een "zo goed mogelijk" plaatje kan krijgen waar ik wellicht toch nog iets mee kan.
Is een screenshot op 1280 x 1024 dan beter als een frame uit een of ander dvd programma?
Ik zou gewoon zo'n frame eruit halen @ 720x576 en die desgewenst oprekken met bijvoorbeeld photoshop.

• Shutdown98
Erkens schreef op 02 september 2004 @ 22:34:
[...]

Ik zou gewoon zo'n frame eruit halen @ 720x576 en die desgewenst oprekken met bijvoorbeeld photoshop.
Photoshop is bekend terein, maar een frame uit een dvd halen niet. waar doe je dat mee?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Shutdown98 schreef op 02 september 2004 @ 22:37:
[...]

Photoshop is bekend terein, maar een frame uit een dvd halen niet. waar doe je dat mee?
volgens mij kan bijna elke stukje software dat DVD's afspeelt wel een frame opslaan :?
Althans, met PowerDVD of met WinDVD kan dat prima :)

• Shutdown98
Erkens schreef op 02 september 2004 @ 22:38:
[...]

volgens mij kan bijna elke stukje software dat DVD's afspeelt wel een frame opslaan :?
Althans, met PowerDVD of met WinDVD kan dat prima :)
oh dat is mooi en mag dus geen probleem opleveren, thanks :)
Pagina: 1