Toon posts:

[Apache] Hosting binnen lokaal netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Ben best wel verdwaald; ben normaliter vaste bezoeker van /14 :)

Ik ben bezig om een BackOffice te onwikkelen voor een bedrijf.
Dit BackOffice geeft inzicht in ontzettend veel dingen;
van de aktuele magazijn voorraad tot en met de opdrachten die het bedrijf binnen krijgt.

FYI; het BackOffice is ontwikkeld in PHP i.c.m. eem MySQL database en wordt dus benaderd met een webbrowser.

Probleem;
De klant <het bedrijf> wil niet afhankelijk zijn van een internet verbinding.
Met andere woorden, ze willen het backoffice niet laten draaien op een externe server.
Gedeeltelijke oplossing: de BackOffice + Database wordt lokaal gehosted.
Er komt een appart pc-tje te staan ergens op het kantoor bij de klant en deze zal geconfigureerd worden met Apache + MySQL.

Eigenlijk probleem en vraag:
Hoe kan ik er voor zorgen dat elke pc binnen het netwerk de server kan benaderen via de webbrowser (en dus het BackOffice kan gebruiken en inzien via de webbrowser) met daarbij in gedachten houdend dat de (boze) buitenwereld genaamd internet het BackOffice níet kan benaderen?

Ik heb vrij weinig (lees: geen) verstand van hosting en netwerken en de mogelijkheden daarvan.

Ik kan me wel voorstellen -weet niet of dat de waarheid is- dat het probleem dat ik hier neerleg niet erg moeilijk op te lossen kan zijn en dat er bijvoorbeeld ergens de IP-adressen van elke kantoor-pc ge-`allowed` moeten worden o.i.d.

Het netwerk draait op het TCP-IP protocol, alle systemen zijn uitgerust met Windows XP Home Edition en de server die we nog moeten installeren zal ook als besturingssysteem Windows XP Home Edition gaan draaien (dit is niet discutabel, ongeacht de eventueel sterke en ongetwijfeld aanwezige argumenten).

Verwijderd

Je moet een serverpakket downloaden. Easyphp zou voor dit doel zeer geschikt zijn.
Door het ipadres van de server in te typen kan elke client bij die server komen. En krijgt dan de website te zien. De eerste pagina zal dan wel index.*** moeten heten.
Ik weet niet hoe de firewalls zijn ingesteld, dit zou voor problemen kunnen zorgen waardoor het niet mogelijk is om andere pc's binnen het netwerk te bereiken. Ik denk dat een groter probleem is dan de server installeren.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt een dns verwijzing maken in je AD controller, bijv: www.intra.net=192.168.1.254
Als ze dan www.intra.net intypen komen ze op het ipadres uit dat je aan de server hebt gegeven.
Maar ik neem aan dat ze een beheerder hebben die dit voor je kan regelen ?

[ Voor 18% gewijzigd door KillerAce_NL op 02-09-2004 20:54 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Je kan ervoor zorgen dat je dus je default apache install bijwerkt, daarbij alles deniet, en alleen verkeer toestaat vanaf 'interne netwerken', dus vanaf die range. Het moet kunnen, ik geloof dat apache wel documentatie heeft over het 'denien' van ranges, en het weer toestaan van die ranges.

Maar het is gewoon apache config...

|>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 20:51:
Je moet een serverpakket downloaden. Easyphp zou voor dit doel zeer geschikt zijn.
Door het ipadres van de server in te typen kan elke client bij die server komen. En krijgt dan de website te zien. De eerste pagina zal dan wel index.*** moeten heten.
Ik weet niet hoe de firewalls zijn ingesteld, dit zou voor problemen kunnen zorgen waardoor het niet mogelijk is om andere pc's binnen het netwerk te bereiken. Ik denk dat een groter probleem is dan de server installeren.
Het toeval is dat ik al bezig ben geweest met het configureren van het server-tje, en dat ik daar EasyPHP al op heb gezet. Een goede keus lijkt ook mij.

Maar nu moet ik er achter zien te komen hoe ik het moet configureren.
Ik ga eens puzzelen, iemand boven mij zij al heel wijs dat het configureren van de fire-walls een groter probleem gaat zijn. Ik denk dat dat best wel waar is.
KillerAce_NL schreef op 02 september 2004 @ 20:53:
Je kunt een dns verwijzing maken in je AD controller, bijv: www.intra.net=192.168.1.254
Wat is een AD controller?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 20:59 ]

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:42
Daarnaast is het zo dat als je een firewall hebt draaien die je pc's beschermt, deze ook je webserver zal beschermen; oftewel, als er geen poorten open staan op de firewall, is jouw lokale webserver ook niet te bereiken via het internet, wel door iedereen in je netwerk

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
AD: http://www.microsoft.com/...tion/features/dirlist.asp
Je kan dus die DNS verwijzing wel maken, maar daarnaast zul je apache nog moeten configgen :)

|>

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon je computer 1 intern ip-adres geven wat alleen maar binnen je bedrijf geldig is ( zoiets als 192.168.1.254 ofzo ) Dan zet je in je apache config :
code:
1
listen 192.168.1.254:80

En iedereen die dan in zijn browser intypt : http://192.168.1.254/ kan erbij. Omdat elke internet provider ( AFAIK ) de hele 192.168. range afschermt hoef je het niet perse in je firewall op te nemen ( Zou ik zowiezo wel doen maar ja ). Dan kan je nog in je AD (=active directory ) / DNS server (= Domain Name Service ) een leuk naampje aan dat ip-adres hangen. Maar is niet echt nodig als je gewoon een internet short-cut naar iedere desktop pusht...

[ Voor 1% gewijzigd door Gomez12 op 02-09-2004 21:51 . Reden: tikfoutje verbeterd ]

Pagina: 1