Zonder T/S parameters de inhoud van een sub berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 77636

Topicstarter
Geloof me maar als ik zeg dat ik al weken achter elkaar forums afstruin naar de simpele berekening voor het volgende probleem...

Ik weet niets technisch over de 12-inch woofer die ik heb gekregen van een goeie vriend. geen VAS of Qms of wat dan ook.

Ik wil gewoon weten hoeveel liter ik minimaal nodig heb om deze 12-inch woofer z'n werk te laten doen in een reflex-kist. Het wordt een dood-simpele kubus met basbuis.

speaker = 4-ohms, 400 Watt max, 12-inch (+/- 30 cm), enkel spoel.
kist wordt MDF, afmetingen onbekend

Is er een simpele rekensom om het benodigde aantal liters van de kist te bepalen als je alleen weet hoe groot dat ding dus is (zonder die technische programma's en termen). Links, sommen, voorbeelden, schetsen, maakt me niet uit wat je hebt.

Post maar...

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 15:44
Staat er nergens op de woofer een naam ofzo ? :? Je kan mss een foto hier zetten, mss helpt dat verder ofzo

Vraag aan die maat of hij soms het merk van die woofer weet, als je dat nog niet gedaan hebt :)

Specs: http://specs.tweak.to/9454

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Hoeveel heeft 'ie gekost? Als het een budgetding is is 'ie meestal niet geschikt voor BR

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Anoniem: 50944

Ik vind het ook niet raar dat je niks hebt gevonden. Je vraagt eigenlijk of wij je kunnen helpen met een optelsom zonder dat je weet wat er opgeteld moet worden.

Maargoed, hij mag van mij open blijven mits je meer info post, een foto kan bijvoorbeeld erg nuttig zijn. Misschien herkent iemand hem bijvoorbeeld, om zo toch nog je som kloppend te maken. :)

Overigens ben ik blij dat je weet dat je zonder zoeken geen topic hoeft te openen, maar dat hoef je niet in je topictitel te zetten hoor. ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Enigste manier om de kast te bepalen, zonder T/S params of verder info, is simpelweg door de T/S params te meten :+

Daar is hier ergens een topic over, en op internet is er ook hier en daar wat te vinden.

[rml][ how-to] Het meten van de Thiele en Small parameters[/rml]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Topicstarter
Hierbij een tweetal plaatjes
Voorkant
Achterkant

Als iemand iets herkent...tips...links...anders...
ik hoor het graag.

Anoniem: 111211

Vraag eens aan de gene van wie je hem gekregen hebt of de woofer uit een andere kast kwam.
(er zitten nl 'houtresten' op)

Misschien weet hij meer over de vorige kast, kan een indicatie zijn voor in wat voor kast de woofer zich prettig voelt :)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
hier staat wel wat

http://www.power-sound.sk/cenniky/rto.htm

(fftjes zoeken naar xss 12 )

alleen daar kunnen we ook nog niet zo heel veel mee.

XSS-12 S 400W max, 300mm, 25-2000Hz, 130mm hĺbka, 91dB, 4Ohm, 29Hz-rezon.f. 1 990

[ Voor 24% gewijzigd door B_FORCE op 02-09-2004 21:36 ]

One World Concepts

Topicstarter
idd...die gegevens had ik al voor de gein ingevoerd in zo'n speaker progje (ben naam even kwijt, maar kreeg de melding dat ie onvoldoende gegevens had...

En toen...(zucht)...

Had al op "xss-12" en "xss 12" en "subwoofer Xss 12" en van alles gezocht via google...
Maar daarbij kreeg ik zoveel verschillende resultaten dat ik nu zelfs twijfel of de speaker ooit wel gefabriceerd is...

De ene website zegt Sony xss-12 450 Watt,
de ander RTO XSS 12 400 Watt,
ik kreeg zelfs Stealth XS XSS 12 subwoofer 600 Watt,
en heel veel sites die 'm te koop aan bieden.
Een hele goeie GEIN vond ik wel van een schijnbare RTO XSS 12 die er kompleet anders uit ziet (namelijk met vergulde tribal cone) en zelfs een speaker fabrikant die een "XSS 12" Discotheek-Woofer zuil aanbood, bestaande uit 2x 18-inch woofers met reflex... Wel mooi om te zien, maar ik heb er niks aan... :'(

En wie zei dat google altijd het goede resultaat gaf... ik niet iig....

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 77636 op 02-09-2004 21:51 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Anoniem: 77636 schreef op 02 september 2004 @ 21:42:
idd...die gegevens had ik al voor de gein ingevoerd in zo'n speaker progje (ben naam even kwijt, maar kreeg de melding dat ie onvoldoende gegevens had...

En toen...(zucht)...
winisd zekers??, sja mijn deze gegevens kan je idd nog maar weinig. Er speelt veel meer bij et ontwerpen van een kast.

One World Concepts

• B_FORCE
  • Niet online
hebbes hij staat wel in winisd het is de:
autotek xs1211

voor een bewijs met plaatje (van website)
http://www.highspl.com/subwoofers.html

althans hij lijkt et zelfde

edit:
misschien kan iemand vertellen of dit nu de goeie is

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 02-09-2004 21:52 ]

One World Concepts

Topicstarter
B_FORCE schreef op 02 september 2004 @ 21:50:
hebbes hij staat wel in winisd het is de:
autotek xs1211

voor een bewijs met plaatje (van website)
http://www.highspl.com/subwoofers.html

althans hij lijkt et zelfde
Hij lijkt inderdaad wel, was het niet zo dat er bij die autotek een dual-voice-coil zit, andere afmetingen heeft en andere cone. Maar misschien kan ik de gegevens gebruiken.
Nog meer tips...??

• B_FORCE
  • Niet online
Anoniem: 77636 schreef op 02 september 2004 @ 21:54:
[...]

Hij lijkt inderdaad wel, was het niet zo dat er bij die autotek een dual-voice-coil zit, andere afmetingen heeft en andere cone. Maar misschien kan ik de gegevens gebruiken.
Nog meer tips...??
mmm, nouja ik denk niet dat dat dan dezelfde is (was et probeen waard) ehm tips??. veel googlen.... as sowieso vuist regel nummer 1

One World Concepts

Topicstarter
B_FORCE schreef op 02 september 2004 @ 21:57:
[...]

mmm, nouja ik denk niet dat dat dan dezelfde is (was et probeen waard) ehm tips??. veel googlen.... as sowieso vuist regel nummer 1
Altijd...

You haven't lived until you've Googled...

Maar toch bedankt... :)

• B_FORCE
  • Niet online
deze vind ik kwa simpele specs wel heel erg overeen komen, maarja er zijn wel meer speakers met die specs

RTO XXS-12S

One World Concepts

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41
Stop hem in een kast van 60 liter.

Pak een baspijp van 70-100 mm in doorsnee. Een flinke lange (40cm oid)

en dan (gekopieerd uit een oud topic :P )
Speel eens met een toongenerator een toon van 30Hz af. Maak je pijp steeds een stukje kleiner, totdat je op een gegeven moment de situatie hebt dat de woofer lijkt stil te staan en de lucht in de baspijp enorm beweegt.
Dan heeft de baspijp zo'n beetje de juiste lengte

Succes durmee :)

Als je niet een goede bas krijgt, pak dan een toon van 35 of 40hz

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 02-09-2004 22:23 ]

Pagina: 1