Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

welke potmeter?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het toerental van een electro motortje met een potmeter kunnen regelen,
het motortje werkt op 53 ampere (of 52) en op 12 volt. Dus is de weerstand R=U : I
0,22 ohm, nu kan ik alleen maar potmeters met een laagste weerstand van 100 omh vinden, of kan dat gewoon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 19:59:
Ik wil het toerental van een electro motortje met een potmeter kunnen regelen,
het motortje werkt op 53 ampere (of 52) en op 12 volt. Dus is de weerstand R=U : I
0,22 ohm, nu kan ik alleen maar potmeters met een laagste weerstand van 100 omh vinden, of kan dat gewoon.
Electro motortje van 53 Ampere? Zal wel dan.. :? maaruh, hoeveel Volt is de voeding, en hoeveel MilliAmpere? (Ampere in jou geval)

Verwijderd

motortje van 53 A ? ! Je kan beter een PWM circuit er aan hangen http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/17 en evt. de BUZ11 vervangen door een potiger exemplaar.

Verwijderd

Topicstarter
ik had het dus fout met het vermogen ( want 12 x 53 = een vermogen van 636 watt, beetje veel) ik heb het motortje aan een ouwe voeding hangen. Maar hoe kom ik dan achter het aantal amperes? (het is een best wel zwaar motortje)

Verwijderd

wat staat er op het ken plaatje van de motor ? anders sluit de motor op een goede 12 Volt (je vaders auto accu }) ) aan en meet je de stroom die er door heen loopt

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 15:40

Mojo

The Power Within

P = U . I idd

vreemd :P

Edit: het lijkt wel een startmoter van een auto ofzo;)
Pittig motertje iig

[ Voor 61% gewijzigd door Mojo op 02-09-2004 20:15 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-11 19:55

Meneer aard

Porsche rulez!

Mojo schreef op 02 september 2004 @ 20:15:
P = U . I idd

vreemd :P

Edit: het lijkt wel een startmoter van een auto ofzo;)
Pittig motertje iig
Start motor niet, eerder een dynamo

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Topicstarter
het motortje heeft wel aan een auto accu gezetten (het zat in een compressortje)
btw het zijn best dikke draadjes dus er kunnen best wat amperetjes door lijkt mij

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

En even 'for the record': je zal geen potmeter vinden die 52 A over 100 Ohm kan regelen hoor. Daar zal je toch echt een apart circuit voor moeten maken vrees ik, want om >600 Watt te kunnen regelen heb je heel wat koeling nodig!
Waar wil je het eigenlijk voor gebruiken btw?

En kijk nog eens goed voor de zekerheid, staat er niet toevallig 53 mA? Lijkt me logischer eerlijk gezegd.. K lees net je verhaaltje hierboven.. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Silentpuma op 02-09-2004 20:23 ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 20:20:
het motortje heeft wel aan een auto accu gezetten (het zat in een compressortje)
btw het zijn best dikke draadjes dus er kunnen best wat amperetjes door lijkt mij
zegt natuurlijk niet of het dikke kabels zijn of niet, je kan aan een batterij ook levensgrote lasso's hangen.... 8)

maare 53 ampere, beetje veel he

Verwijderd

Topicstarter
in mijn berekening van 12 x 53 = 636 watt probeerde ik dus te vertellen dat dat het niet kan zijn

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 20:23:
in mijn berekening van 12 x 53 = 636 watt probeerde ik dus te vertellen dat dat het niet kan zijn
is het misschien een stofzuiger op een batterij 8)7

Verwijderd

Topicstarter
geen flauwe opmerkingen okee?

Verwijderd

Er loopt al een actief topic over (variabele) weerstand berekening voor ventilator/DC-motorregeling: [rml][ EL] Weerstand berekening klopt niet?[/rml] inclusief uitleg van berekening etc ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.