data behouden raid 5 promise fasttrak

Pagina: 1
Acties:

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10-2025
Hoi,

ik ben bezig met een servertje thuis opzetten, alleen heb ik, op een ander mobo dan ik uiteindelijk voor ga, mijn promise fasttrak sx4000 getest met een raid5 array van 3x 80gb, met daarop 2 partities. nou vroeg ik me af of ik de data en de partities kwijt raak als ik de hele array en kaart in een ander systeem plaats en windows (op de ande partitie dan de data die ik wil behouden)opnieuw installeer. Ik kan er namelijk geen wijs uit of dat behouden blijft in de raidkaartzelf?
Dit vanuit het liever lui dan moe standpunt, de data, voornamelijk mp3's heb ik nog ergens anders staan,maar eigenlijk geen zin om het weer allemaal over te pompen...

Verder even afkloppen dat die kaart wel "sterk" is, heb namelijk een ander mobo verneukt door de raidkaart met een flexible pciriser.....verkeerdom(180 graden gedraaid, ja het is fysiek mogelijk) te installeren...gevolg, pci controler naar de gallemiezen,mobo dus waardeloos geworden, maar mijn raidkaart gelukkig wel nog heel en geheel functioneel! zo zie je maar, zelfs na dubbelcheck gaat er nog wel eens iets verkeerd...

Mako4444

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Als je dezelfde kaart en schijven gebruikt (and ervoor zorgt dat de schijven op dezelfde poorten weer worden ingeplugt), blijft de array in principe behouden na een 'verhuizing'.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Dat is geen probleem, gelukkig heeft Promise dit goed voor elkaar, hoe het met andere merken zit weet ik niet.
Ik heb een raid 1 array zelf wel eens in 3 pc's gehad.

Het is zelfs zo dat je je array over kunt zetten op een (nieuwer) type controller, Array informatie wordt op de schijf opgeslagen namelijk...bij Promise that is.

• voort4444
das mooi, en idd,bij promise maakt het daardoor ook niet uit op welk kanaal ik mijn schijven plant, want dat regelt hij zelf door de config data op de schijven zelf.

Trouwens heeft iemand ervaring met dat PAM en uitbreiden van zo'n array? Volgens mij moet het mogelijk zijn om een nieuwe schijf erbij te plaatsen en met behoud van data de array (raid5) zodoende uit te breiden zodat ik van 33% "schijfcapaciteitsverlies" naar slechts 25 % ga. Ik kan er volgens mij als mij servertje een beetje draait nog een zelfde als de drie die er nu aan hangen bij plaatsen.....en dan benut ik de kaart, kanalen en schijven tenminste optimaal.

Thnx voor de snelle replies anywayz

Mako4444

• Gman
Ja dat is geen probleem, geen ervaring maar ik heb er alle vertrouwen in.

-Schijf erbij hangen
-In PAM naar je array gaan en dan kan ik 3 opties kiezen waarvan de laatste "Conversion/Expansion Wizard" heet, die moet je hebben.

Kind kan de was doen :)
Tis dat ik een SATA convertor tekortkom ATM anders testte ik het even op een S150 SX4

[ Voor 28% gewijzigd door Gman op 02-09-2004 19:06 ]

• voort4444
dat het kan, was ik wel achter, ik ben eerder benieuwd naar de ervaring van de gebruiker zelf daarmee, ben je veel tijd kwijt geweest met rebuilden oid (wellicht dat dat ook wel afhankelijk is van de rest van de sysspecs (in mijn geval voor dat een p3 866 met 512 mb ram) of probllemen die daar mee gepaard gingen als die er waren. Was al een beetje aan het prutsen geweest met synchroniseren in PAm en dat duurde wel even(4 uur), vind ik ook niet erg, maar ben gewoon benieuwd.

ik lees dat Gman mij die info volgens mij (nog) niet kan geven, maar vroeg me af of er iemand ervaring mee had

[ Voor 11% gewijzigd door voort4444 op 02-09-2004 19:10 ]

Mako4444

• Gman
Als ik morgen zo'n ding binnen krijg dan kan ik het je vertellen.

Verwijderd

Ik zelf heb de SX6000 met 6hdd's van 200gb. Deze heb ik ook een keer verplaatst. maakt ook overigens niet uit op welke ide kanalen je hdd's aansluit.
Maar voor het zekere even opschrijven.

Verwijderd

Gman schreef op 02 september 2004 @ 18:43:
Dat is geen probleem, gelukkig heeft Promise dit goed voor elkaar, hoe het met andere merken zit weet ik niet.
Ik heb een raid 1 array zelf wel eens in 3 pc's gehad.

Het is zelfs zo dat je je array over kunt zetten op een (nieuwer) type controller, Array informatie wordt op de schijf opgeslagen namelijk...bij Promise that is.
Ook Compaq/HP Raid controllers kunnen dat. Laatst nog een controller die overleden was, nieuwe controller erin, nog steeds de array intakt, inderdaad, een beetje controller slaat dit op de schijven zelf op. Maarreh... goed de volgorde onthouden (Compaqs met SCSI ID toekenning door de positie in de bay), anders is het feest.... >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 21:22 ]

• Gman
Ja de dure kunnen dat zeker, 3ware ook wel!
Alleen die onboard raid 0 controllers he.....

Verwijderd

Gman schreef op 02 september 2004 @ 21:22:
Ja de dure kunnen dat zeker, 3ware ook wel!
Alleen die onboard raid 0 controllers he.....
Oh? Goed dat je dat zegt, ik wilde mijn SATA schijven (RAID 0) gaan overzetten naar een andere machine.

/me zegt dat een gewaarschuwd mens voor twee telt!

• Gman
Ja ik vind het echt tricky shit, zowiezo moet het dezelfde controller zijn wil je een kans maken, als ie het niet overneemt kan het zijn dat je een "nieuw" array moet aanmaken met exact dezelfde instellingen.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb wel bij mijn onboard raid 0 de kabels omgewisseld gehad, dat maakt niks dus ik vermoed dat het ook opgeslagen wordt.

Eigenlijk moet ik dat een keer testen als ik nieuwe bakkies binnen krijg op m'n werk (ben systeembeheerder).

[ Voor 67% gewijzigd door Gman op 02-09-2004 21:34 ]

• voort4444
helaas, vandaag opnieuw xp pro geinstalleerd, en de partitie tabel is niet behouden gebeleven.
setup geeft meteen c als enige mogelijkheid om te instaleren weer, helaas met de grote van de gehele raid 5 array....dus mijn data kwijt
ik weet het niet zker, maar ligt misschien aan hoe ik de 2 partities, bij de eerste install, had aangemaakt....xp op de maximale grote (van de array)geinstalleerd, dan met partionmagic een 2de partite gemaakt en daar de data op geknald.

Met het opnieuw installeren van windows geeft hij meteen aan dat de schijf niet leesbaar is door fouten? en dat ik alleen op c, tergrote van de gehele array windows kon installeren, na een format....dus toch maar data over het netwerk weer gaan verzamelen en overpompen zo.....

thnx anyways allemaal

Mako4444

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 21:20:
..... Maarreh... goed de volgorde onthouden (Compaqs met SCSI ID toekenning door de positie in de bay), anders is het feest.... >:)
Ik heb zelf een compaq SCSI Harddisk array met een ami megaraid scsi controler er aan, maar het maakt niet uit WAAR ik de schijven plaats, zolang ze maar op 1 v/d 3 kanalen aangesloten worden, dan wordt de array gewoon herkend (schijven van 1 array mogen ook op verschillende kanalen zitten) Roaming heet dat geloof ik.

Het ligt dus aan de raid controler of dat de disken "verschoven" mogen worden...

Verwijderd

EHofman schreef op 05 september 2004 @ 18:13:
[...]

Ik heb zelf een compaq SCSI Harddisk array met een ami megaraid scsi controler er aan, maar het maakt niet uit WAAR ik de schijven plaats, zolang ze maar op 1 v/d 3 kanalen aangesloten worden, dan wordt de array gewoon herkend (schijven van 1 array mogen ook op verschillende kanalen zitten) Roaming heet dat geloof ik.

Het ligt dus aan de raid controler of dat de disken "verschoven" mogen worden...
Ok, goed om te horen, mijn ervaring dateert alweer van enige jaren gelden. Ik was overgens altijd redelijk precies hiermee omdat ik het vaak bij klanten moest doen. Als het even kan wil ik geen restores of nachten doorhalen door een foute plaatsing... Om van een slechte beurt nog maar niet te spreken. :'(
Pagina: 1