Internet e.d. in het Midden-Oosten

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mailman|IA
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:19
Ja, een vreemde vraag, maar ik zal hem even toelichten:

Mijn vader gaat voor een aantal jaar naar Oman. Hij zit daar dan in de stad Sohar. Nu wil hij daar de luxe van wat hij hier in Nederland heeft niet kwijtraken. Dus hij wil: breedband internet én Nederlandse tv zenders kunnen bekijken.

Ik heb al wat onderzoek gedaan, en het blijkt dat de stad waar hij zit geen ADSL heeft. Wel hebben ze daar vaste telefoonlijnen en GSM dekking.

Voor het breedband internet zal hij dus mogelijk via de satelliet moeten werken. Ik heb hier nog geen ervaring mee, maar waar sluit je iets dergelijks af en waar zou je op moeten letten bij deze systemen?

Voor het kijken van Nederlandse TV zenders zal hij niet via de satelliet kunnen kijken, zover ik weet, omdat de footprint van de Astra satellieten dit niet dekt. Weet iemand of dit ook echt klopt?

Mijn idee was dus, als hij daar breedband internet heeft via de satelliet, om dan tv te kijken via internet. Helaas lees ik hier en daar dat dit niet aangeboden wordt voor alle zenders en alle uitzendingen op de Nederlandse tv. Wat wel zou kunnen, is dat ik in Nederland mijn pc met videokaart, deze beelden laat streamen over internet, zodat hij dit kan kijken in Oman. Ik heb een Zon ADSL family verbinding en vraag me af of dit echt mogelijk is en of mijn upload voldoende is om een redelijk beeld te kunnen zenden.

Iemand hier tips over, of betere ideeen hoe dit plan uit te voeren?

Verwijderd

Over het streamen van de beelden; jouw upload is 320 kbit/s. Als je bij RTL Nieuws gaat kijken naar de video's die ze daar uitzenden, is dat 355 kbit/s. Het beeld wat je dan iet in Oman is iets minder dat de breedbandkwaliteit van RTL. Is dat voldoende voor hem? Daarnaast moet je je dan wel bedenken dat jouw computer aan moet staan en moet streamen als hij iets wilt zien. Hij kan niet vanaf afstand een andere zender kiezen en jouw gehele upload zit vol en je kan dan dus bijna niet internetten. Het idee van beelden streamen is leuk, alleen niet haalbaar met jouw abo denk ik.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:21
Zend BVN-TV niet over de hele aardkloot uit ? Want dan heb je in iedergeval nog wat Nederlandse programma's. En qua internet weet ik niet hoe het zit , want het ligt volgens mij nogal aan wat factoren :
Intresse, internetaansluiting voor Oman, Kosten etc.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
Ja BVN-TV zend over bijna de hele aardkloot uit maar het programma-aanbod is natuurlijk beperkt.

Ik weet dat ze in Egypte Nederlandse zenders (gewoon CanalDigitaal) kunnen ontvangen met een schotel van een meter of 2. Zelfde geld ook in Baghdad.

In Oman moet het misschien net kunnen met een schotel van 2,50 of 3 meter. Vereist dus wel een fikse installatie maar het is niet per se onmogelijk. Allicht een poging waard..

Internet is weer een ander verhaal. Je hebt voor satelliet-internet namelijk meestal een uplink lijn nodig in de vorm van een modem of ISDN-verbinding. Uplink via sat kan wel maar is vrij duur.. :o

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Wat gaat hij daar doen?

Ik kan me niet voorstellen dat er geen breedband is in Oman voor de wat hogere piefen daar.
Vaak zitten Westerse mensen (zakenlui) toch in speciale wijken of gebouwen, ik neem aan dat daar wat meer techische snufjes zitten.

De lokale bevolking wat neem ik aan niet al te rijk is zal geen toegang hebben nee.

Verwijderd

Ik heb zelf 6 jaar in Oman gewoond, en kan je vertellen dat het lastig gaat worden om je luxe te behouden. Breedband verbindingen over land zijn er alleen in de capital area's ( Muscat, Ruwi, PDO kamp) en deze zijn erg duur ( voor 40 euro in de maand heb je een 265/128 verbinding met max 1gb data verkeer :| ). Via de sateliet moet het wel te regelen zijn om in Sohar ook breedband te krijgen maar dat zal ook niet goedkoop zijn.
Tv weet ik alleen van dat ik daar geen enkele nederlander kende die nederlands tv kon ontvangen, dus het zal wel kloppen dat je het daar niet kan ontvangen.

Verwijderd

Maar je kunt hier toch wel Nederlandse zenders ontvangen via de schotel, waarom dan niet in oman, daar hangt toch ook een satteliet boven?

Ik ben niet zo thuis in schotels dus als het dom klinkt :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:26

jep

Omdat je een stukje verder zit op deze ronde aardbol, en derhalve de astra je niet ziet. :+

Verwijderd

Ik weet het ook niet precies aangezien wij daar op de kabel zatten en niet met een schotel werkte. Maar de mensen die ik kende met een schotel hadden geen nederlandse tv.

Volgens deze link http://www.bvn.tv/html/thaicom.html is BVN-tv iig te ontvangen maar dan heb je natuurlijk niet alle nederlandse zenders. Maar ja ligt er ook aan wat je wil, ik zou alleen nederlandse tv willen voor het nieuws. Films en series kan je ook wel via de lokale kabel krijgen. Het is nou niet echt zo dat het gemiddelde tv programma in nederland nou zo daverend is dat je het echt zou missen.

• ScuL
Satellieten mikken op een bepaald gebied op de wereldbol, hoe verder je van dat gebied vandaan reist des te zwakker wordt het signaal.
Hoe groter een schotel is des te meer signaal wordt er opgevangen en des te minder kans op uitval.
Als je dus in een randgebied zit moet de schotel steeds groter zijn naarmate het signaal zwakker wordt.
Stel dus dat je een grote metalen kom van 20 meter zou hebben dan moet het zeker weten lukken.

Kom je echter achter de horizon (meer dan 70 graden weg van het uitzendgebied) dan lukt het met geen mogelijkheid meer om nog signaal te krijgen omdat de satelliet niet zichtbaar is. Dit is in Oman iig niet het geval....

Dus de enige oplossing is om een zo groot mogelijke wokschotel te vinden en te proberen of je signaal kunt krijgen..

Verwijderd

jep schreef op 02 september 2004 @ 19:17:
Omdat je een stukje verder zit op deze ronde aardbol, en derhalve de astra je niet ziet. :+
Is er dan maar 1 astra?
Ik dacht dat een stel van die sattelieten rond de aarde zaten die het boeltje naar elkaar stralen.

Valt wel weer tegen zeg :(

Verwijderd

satelliet internet is te krijgen via het intelsat netwerk. Die hoogstwaarschijnlijk ook dekking in Oman heeft. Dit zou je even moeten checken. Abo's vanaf 100 dollar als ik het me goed herinner (dat is dan wel reseller inkoop prijs)

Verwijderd

http://www.omantel.net.om...tial/internet/default.asp

Je moet wel eerst contact met ze opnemen over de dekking. Die kan ik nergens vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 19:40 ]

• ScuL
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 19:29:
[...]

Is er dan maar 1 astra?
Ik dacht dat een stel van die sattelieten rond de aarde zaten die het boeltje naar elkaar stralen.

Valt wel weer tegen zeg :(
Nee er zijn 4 Astra's .... Astra 1A (5 oost), Astra1B-H & 2C (19.2 oost), Astra 3 (23.5 oost), Astra 2A-B&D (28.8 oost). Maar dat zijn allemaal verschillende satellieten...

De Nederlandse zenders zitten op die Astra die op 19,2 oost staat
Oman ligt op circa 57 oost dus de afstand tussen ontvangstlocatie en satellietlocatie is 37 en een halve graad.

Het heeft ook geen nut om op iedere satelliet Nederlandse zenders uit te zenden want wat hebben ze eraan om in Tanzania naar SBS6 te kijken... Om maar 's een voorbeeld te geven.

Er zijn trouwens VEEEEEL meer satellieten dan alleen Astra, kijk hier eens voor een overzicht.

Verwijderd

ik ben pas een aantal weken in Sohar geweest voor mijn werk
Maar de g.s.m dekking is redelijk tot goed , maar internet is alleen via telefoonlijn
( analoog ) of sateliet mogelijk ( peperduur )
Televisie is via de schotel goed te kijken ( in sohar Beach Hotel ) maar alleen internationale zenders NGC , CNN , Discovery , BBC world

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 21:46 ]

• lzandman
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een keer gelezen over een Nederlands bedrijf die de internetaansluiting (via satelliet) voor een aantal van die oliesjeiks verzorgt. Zo'n gast vertelde over dat die sjeiks van hun overheid geen sexsites mochten bezoeken (dat werd door de Staat gecontroleerd ofzo). Dus deden ze dat allemaal via hun eigen verbinding :-)

Ben helaas de naam van het bedrijf vergeten.

What's the speed of Dark?

• mailman|IA
Bedankt voor het meedenken allemaal. Sohar is echt een heel erg achtergesteld gebied. Dus geen voorkeursbehandeling voor de rijken of zo.
Ik heb wel contact gehad met Omantel. Zij zeggen volgend jaar april met ADSL te komen in Sohar, maar ik ken die Omani's en weet dat je hier wel wat jaartjes bij op kan tellen.
Dat van die satelliet schotel vraag ik me dus af. Zou een mega schotel wel werken? Straks koop je er een en dan blijkt het niet mogelijk te zijn. Weet niet hoe de niet goed, geld terug garantie in Oman is.
Wat misschien nog een idee is, om via zijn kantoor in Sohar, waar ze vast wel internet moeten hebben, een verbinding te leggen naar zijn huis. Bouw wel een of andere zendmast of zo.... :P

Ja, BVN moet te ontvangen zijn, maar om daarvoor nou een hele schotel installatie aan te gaan leggen, is het ook niet echt waard.

Ik dnek er nog maar eens wat over na

Verwijderd

http://www.bentleywalker.net/

Een bedrijf wat 2-weg satteliet levert. Dekking ook in Oman.

Omantel is van de Sultan die van Sohar een grote haven wil gaan maken, dus achtergesteld valt wel mee.
ISDN schijnt al wel mogelijk te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 17:17 ]

• ScuL
Je beste kans om schotelontvangst uit te proberen is contact te zoeken met mensen die daar ook naar Astra 19,2 kijken. Hotels bijvoorbeeld.. of in contact te komen met een lokale dealer en kijken wat de opties zijn.

• mailman|IA
Madbuce, ik ben bekend met Sohar en de haven. Mijn vader wordt namelijk de site manager hiervan, vandaar ;).
Ik vrees ook dat ik in Oman zelf pas het een en ander kan uitzoeken...

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 10:06

Padvinder

doet z'n best

Voor internet kan je ook voor het Iridium netwerk kiezen, maar die halen max 10Kbps.

www.iridium.com

[ Voor 6% gewijzigd door Padvinder op 03-09-2004 22:12 ]

Pagina: 1