Toon posts:

[java] Andere toolkit dan AWT/SWING voor standalone apps?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die wel eens een (serieuze) applicatie hebben gebouwd in Java met behulp van een alternatieve toolkit.

Zoals al bekend zijn er daar verschillende van. De meest bekende en geroemde zijn ongetwijfeld SWT en Draw2D, beiden afkomstig van het Eclipse project. SWT is een zogenaamde heavy-weight toolkit (mapped zoals AWT meestal 1:1 naar native widgets, maar kan ook sommige emuleren), terwijl Draw2D net zoals Swing light-weight gebasseerd is.

Eclipse zelf is bijvoorbeeld helemaal opgebouwd met SWT en voelt daardoor zeer solide en snel aan. Volgens velen stukken malen beter dan als Swing gebruikt zou zijn. Er zijn tevens een groot aantal mensen die SWT gebruikt voor de zogenaamde plug-ins waar Eclipse zo bekend om staat.

Echter, ik kom SWT eigenlijk nooit tegen buiten een Eclipse context, terwijl het toch 'de betere' toolkit zou zijn. SWT implementaties zijn beschikbaar voor vele platformen, maar niet allen. Voor die platformen waar het wel bestaat moet er een aparte library gedownload worden omdat er natuurlijk maar weinig systemen zijn waar deze al standaard geinstalleerd is.

Nou is mijn vraag of er toch iemand is die een standalone Java applicatie op SWT of andere alternatieve toolkit heeft gebasseerd en wat jullie ervaringen daar mee zijn.

Verwijderd

Heb ff in swt een heel klein hello world progje gemaakt dat zowel op linux als op windows werkte. Het progje was wel snel. Het maken duurde iets langer :/ Kon toendertijd nog niet echt goeie tutorials of een api ref vinden. Kweenie of dat tegenwoordig beter is.

In ieder geval volgens mij wel de moeite waard om eens wat beter naar te kijken.

Volgens mij zijn er al wat topics over SWT trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 17:05:

Volgens mij zijn er al wat topics over SWT trouwens.
Inderdaad, maar dit is ook bedoeld als algemeen alternatief tookit topic, hoewel SWT zoals gezegd de grootste en bekendste daarvan is.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb het nooit gebruikt, maar wxWindows is ook vrij populair als basis voor GUI bindings in andere talen. wxWindows is snel, native, en lijkt aardig ontworpen te zijn.

Ik heb echter geen idee of de Java bindings echt goed functioneren en of het verstandig is om je werk erop te gaan baseren.

http://www.wx4j.org/

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

Ik heb een eigen plugin gemaakt voor Eclipse en daarmee een beetje gespeeld met SWT. Sommige dingen waren wel makkelijk, maar de api van Swing vind ik fijner werken. Dat zal voor een groot gedeelte gewenning zijn.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
Macros schreef op 02 september 2004 @ 20:00:
Ik heb een eigen plugin gemaakt voor Eclipse en daarmee een beetje gespeeld met SWT. Sommige dingen waren wel makkelijk, maar de api van Swing vind ik fijner werken. Dat zal voor een groot gedeelte gewenning zijn.
Ik heb zelf ook wat plug-ins for Eclipse gemaakt (oa een simpele uitbreiding op JFaceDbc). Voor Eclipse wordt het ook redelijk veel gebruikt (logisch). Ik vind het zelf best lekker werken, en als ik nu een opdracht zou krijgen voor een standalone java application zou ik ook zeker SWT gaan overwegen.

Ps
Uit nieuwschierigheid, wat voor Eclipse plug-in heb jij gemaakt?

• misfire
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10-2024
Als je met SWT wat wilt uitproberen dan is het misschien leuk om het Visual Editor Project in de gaten te houden. SWT support is hier nog in de preview status, maar de basis werkt al best goed.

Ik vind zelf SWT erg goed, niet zozeer de architectuur, maar om het resultaat. De meest succesvolle niet-developer Java apps: Azureus en RSS-Owl zijn met SWT gebouwd. Het is gewoon een gigantisch werk om een windowing toolkit te bouwen wat al het gedrag van het target platform nabootst. Sun heeft met de laatste versie van Swing eindelijk iets neergezet wat -redelijk- werkt, maar er zitten nog steeds hele kromme dingen in. Waarom niet gebruiken wat er al is? Ik vind de scheiding tussen SWT en JFace ook vrij netjes, low level fine grained control als je het nodig hebt, en standaard handige duplo blokken voor de rest.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 09:28

Macros

I'm watching...

offtopic:
Ik heb een rss viewertje gemaakt die onderin bij de views de slashdot, osnews en tweakers headlines toont. Download linkt staat bij 'zelfgemaakte tools' topic. Het is een beetje in elkaar gehacked en er zijn betere varianten online, maar het was een kleine oefening.

Grootste probleem vond ik de vele models die je moest implementeren voor een leuk tabelletje. Erg lastig is het maken van een tabel waar je direct in kan editen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 22:50
SWT is hier de beste kandidaat voor een opkomend project waarbij een momenteel webbased applicatie omgezet moet worden in een standalone applicatie. Andere alternatieven ken ik niet, behalve Swing/AWT, maar hier kan ik het allebei absoluut niet mee vinden.

Zowiezo is het Rich Client Platform erg interessant, maar dat gaat ver voorbij een windowing toolkit.

Verwijderd

Ik heb een tijd terug het een en ander in SWT gedaan en het werkt super. Je hebt alle standaard widgets ter beschikking, het is snel en wat misschien tegenwoordig zeker belangrijk is, het is compatible met Windows themes (Swing probeert het ook wel, maar ja...). Voor een beetje professionele uitstraling van een niet-developer product is dit toch wel een belangrijk pluspunt.

Ook de combinatie van JFace en SWT zit erg goed in elkaar. Je gebruikt gewoon JFace voor de 'grote lijnen' en daarnaast kun je SWT gebruiken om af en toe wat te tweaken. En als het nodig is kun je ook nog altijd je swing componenten hergebruiken.

Ik heb het laatste half jaar niet meer met Java hoeven te werken, dus ik ben niet helemaal op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. SWT leek me in ieder geval eindelijk een stap in de goede richting voor de toekomst van Java, jammer dat Sun het niet officieel bij de 1.5 release heeft gestopt als vervanging van AWT/Swing ;)
Pagina: 1