[Maya 6.0] Maken van een plattegrond

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:05
Ik wil nu in Maya een plattegrond namaken met paden, gras, water en heuvels.
Maar hoe kan ik zoiets het best aanpakken?

Ik heb de plattegrond zelf al as imageplane geladen en heb wat zitten klooien met:
- 1 grote 'plane' en deze zo vervormen dat het past
Nadeel: erg veel schuiven met vertices, lastiger te texturen
- per onderdeel een plane en zo vervormen dat ze op elkaar aansluiten: eentje voor een stuk water, eentje voor een pad, etc.
Nadeel: geen aaneengesloten vlak
- per onderdeel 'overtrekken' met EP-curve en vervolgens 'Planar' gebruiken
Nadeel: geen aaneengesloten vlak, Planar volgt niet exact de curve

Ik vond deze methoden niet echt prettig werken en sommigen leken mij erg omslachtig.
Om te voorkomen dat ik helemaal op de verkeerde manier begin en later dus in de problemen kom, wil ik graag van jullie weten hoe ik dit het best aan kan pakken.

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Hangt er vanaf hoe precies je het wil maken.
Een mogenlijkheid zou zijn om het water als een vlakke plane te maken. En de grond (alles, paden, heuvels, gras) als een andere plane. En dan kan je er later met textures van maken wat het moet zijn. En met shag-hair oid gras er op zetten als dat wat realistischer moet dan alleen groen achtig. Dat texturen zou al best redenlijk moeten lukken als je gewoon een planar projection gebruikt van boven. Screenshot van je top view, plakken in photoshop, en gaan met die banaan.

Als je het heel realistisch wil doen begin je met dezelfde opzet. Maar ga je daarna het detail erin moddelen. Steenstjes, plantjes, gras, boompje. Maar ik denk niet dat je dat bedoelt.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:05
MaDDoG schreef op 02 september 2004 @ 18:00:
Hangt er vanaf hoe precies je het wil maken.
Een mogenlijkheid zou zijn om het water als een vlakke plane te maken. En de grond (alles, paden, heuvels, gras) als een andere plane. En dan kan je er later met textures van maken wat het moet zijn. En met shag-hair oid gras er op zetten als dat wat realistischer moet dan alleen groen achtig. Dat texturen zou al best redenlijk moeten lukken als je gewoon een planar projection gebruikt van boven. Screenshot van je top view, plakken in photoshop, en gaan met die banaan.

Als je het heel realistisch wil doen begin je met dezelfde opzet. Maar ga je daarna het detail erin moddelen. Steenstjes, plantjes, gras, boompje. Maar ik denk niet dat je dat bedoelt.
En dan de grond-plane bij de vijvers gewoon omlaag verplaatsen zodat de water-plane er doorheen komt?
Aan zoiets zat ik dus inderdaad ook te denken. Maar dat is wel een hoop gedoe met de vertices van de planes goed zetten.