[ASP] CSV Gebruiken als database

Pagina: 1
Acties:

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 14:10
Ik heb hier een aantal tab gescheiden configuratie bestanden die ik middels een ASP interface wil bekijken/wijzigen.

Nu doe ik dit momenteel door elke regel in te lezen en te splitten op VbTab. Maar soms zie je de bomen niet meer door het bos en snap je er echt helemaal niks meer van. Ook met regels toevoegen trekt soms het hele bestand scheef omdat de ene keer nog wel een Tab op het eind moet staan maar weer geen VbCrLf en de andere keer weer wel.

Bestaan er nou geen makkelijkere dingen om dit soort bestanden te kunnen bewerken zodat je ze net als en MS SQL database kan aanspreken ofzo?

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Bestaan er nou geen makkelijkere dingen om dit soort bestanden te kunnen bewerken zodat je ze net als en MS SQL database kan aanspreken ofzo?
Voor zover ik weet niet :) Tegenwoordig worden ook .xml bestanden meer gebruikt als configuratiebestand; is dat geen optie? :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Polderdijk
gorgi_19 schreef op 02 september 2004 @ 13:58:
[...]

Voor zover ik weet niet :) Tegenwoordig worden ook .xml bestanden meer gebruikt als configuratiebestand; is dat geen optie? :)
Nou het gaat er om om de configuratie bestanden online aan te passen van de mailserver MailEnable, dus ik heb zelf weinig keuze in het maken van het type configuratiebestanden.

Wel zag ik dat je een DSN kon aanmaken met CSV bestanden, is dat niet wat. Helaas snap ik voor geen milimeter hoe die DNS's werken, maar misschien zou dit wel een optie zijn :?

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Polderdijk
Dit ziet er zeer interessant uit! Alleen vraag ik me zelf af of hij het onderscheid ziet of hij met , of ; of met <tab> is gescheiden.

Nou ik ga het ff proberen, ik laat het wel ff horen hoe en wat. Maar het leuke is nu ook dat je, als ik het goed hebt, gewoon standaard SQL query's kan maken :)

• Polderdijk
Mmm, ik heb het geprobeerd, maar hij werkt dus alleen op , gescheiden, weet iemand hoe ik dit DSN bestand om kan toveren zodat deze ook luisterd naar TAB gescheiden bestanden?

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:24
kan je niet een simpele replace van te voren doen?

• Polderdijk
Nou ik ben nog ff verder aan het kijken hoe ik dit probleem zo 'mooi' mogelijk kan oplossen. Van te voren replacen en daarna alles weer terug zetten enzo is een mogelijkheid, maar niet de meest logische.

Ik ben dus nu op de volgende link http://www.able-consultin...ess.htm#ODBCDriverForText tegen gekomen de ODBC driver voor textfiles:
code:
1
2
3
4
5
6
7
oConn.Open _
    "Driver={Microsoft Text Driver (*.txt; *.csv)};" & _
    "Dbq=c:\somepath\;" & _
    "Extensions=asc,csv,tab,txt"

oRs.Open "Select * From customer.csv", _
         oConn, adOpenStatic, adLockReadOnly, adCmdText

Nu staat er dus bij dat je een Schema.ini moet aanmaken als je dus gebruik wilt maken van TAB gescheiden bestanden. Hoe je dit moet maken heb ik gevonden op http://msdn.microsoft.com...dbcjetschema_ini_file.asp en heb dus snel zo'n bestand gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[AUTH.TAB]
Format=TabDelimited
Col1=Inlognaam Text
Col2=GeenIdee Text
Col3=Wachtwoord Text
Col4=Postoffice Text
Col5=Soort Text

En dit werkt dus perfect! Dus ik heb de ini uitgebreid door nogmaals blokken te configuratie erbij te zetten voor de andere .TAB files. Nu is het echter zo dat hij daar niet intrapt en de driver kijkt dus alleen naar de configuratie van het eerste bestand van Schema.ini.

Op wat voor manier kan ik dit nou weer aanpassen, denk je eindelijk wat gevonden te hebben wat ook goed werkt, werkt het weer niet helemaal :(

• Polderdijk
:) Oplossing gevonden! :)

Ik heb niet verder gekeken dan me neus lang was. Onderstaande is de Schema.ini:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[AUTH.TAB]
Format=TabDelimited
Col1=Inlognaam Text
Col2=GeenIdee Text
Col3=Wachtwoord Text
Col4=Postoffice Text
Col5=Soort Text
[ADDRESS-MAP.TAB]
Format=TabDelimited
Col1=Mailadres Text
Col2=PostofficeMailbox Text
Col3=GeenIdee Text
Col4=Postoffice Text
[DOMAIN.TAB]
Format=TabDelimited
Col1=Domein Text
Col2=Een Text
Col3=Nul Text
Col4=Leeg Text
Col5=Postoffice Text

En ik probeerde dus de info uit ADDRESS-MAP.TAB te pakken met:
code:
1
2
3
4
5
6
RS.Open "SELECT * FROM ADDRESS-MAP.TAB", conn, 
adOpenStatic, adLockReadOnly, adCmdText

Maar dit moest dus worden:
RS.Open "SELECT * FROM [ADDRESS-MAP.TAB]", conn, 
adOpenStatic, adLockReadOnly, adCmdText

En nu doet alles het _/-\o_

Pagina: 1