Nieuwe kabel voor boxen, welke, en hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Ik zit net weer is op zolder, zie ik daar een hele oude stereotoren staan met 2 prachtige philipsboxen. Ik dus ff wat beter kijken, zie ik dat er geen stekker aanzit! (zie foto 1) Kan ik hier nog een stekker aanmaken, hoe moet ik dat dan doen, en welke stekker moet eraan? (ik ben een redelijke n00b in stekkers, en ook in boxen :P)

Ik heb al gegoogled en gezocht zonder resultaat.

Foto's: (gemaakt met een 1.3 megapixel camera :P)
1.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famlavr/DSCF0002.JPG
De draadjes
2.
http://www.xs4all.nl/~famlavr/DSCF0003.JPG
De back :P
3.
http://www.xs4all.nl/~famlavr/DSCF0004.JPG
Achterkant van de boxen
4.
http://www.xs4all.nl/~famlavr/DSCF0005.gif

Thnx alvast :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 16:25 ]

Verwijderd

Zo, ik heb je 2! andere topics maar gesloten, ééntje lijkt me genoeg.

Waarschijnlijk kwam je er niet zo goed uit met het resizen, maar plaats dan een topicreport of ik je daar even mee kan helpen (heb ik inmiddels gedaan).

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

offtopic:
Is je verstuur knop op hol geslagen of zo?

De meeste stereosets werken tegenwoordig nog steeds met Tulpstekkers. Die kun je er makkelijk aan vast solderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.new-line.nl/webshop/cat/cable-452.jpg
De buitenste ring is de aarde (meestal op je luidsprekerkabel de ader met een streepje erop) en de kern is de plus/fase of hoe het ook heet (iig de ader zonder streepje :P)

[ Voor 43% gewijzigd door dawuss op 02-09-2004 13:33 . Reden: plaatje ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Die kabeld die je in de zitten die al vast aan de boxxen zelf.
Wnt ze horen zo in de versterker te gaan daar zitten vaak een grote zwarte en rooe schroef dop en daar kan je die kabels onder klemmen.

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• sjukke
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 13:31:
Zo, ik heb je 2! andere topics maar gesloten, ééntje lijkt me genoeg.

Waarschijnlijk kwam je er niet zo goed uit met het resizen, maar plaats dan een topicreport of ik je daar even mee kan helpen (heb ik inmiddels gedaan).
Ja sorry daarvoor!

Maar dat erachterklemmen, ik wil ze graag voor andere doeleinden gebruiken (PC en TV ofzo?) Zou dat eventueel mogelijk zijn?

• C-BAS33
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
wat voor stekker wil je dan? :? Normaal stopt men die kabel in de achterkant van een versterker. Misschien bedoel je dat je hem in je geluidskaart wil proppen? Dan moet je er een jack-plug opzetten (weet alleen niet of dat werkt, misschien iemand anders?)

Verwijderd

Ik ken die luidsprekers trouwens, en het klopt dat er geen stekkers aan zitten, er zitten gewoon terminals op de bijbehorende set.

Ik zal verder geen oordeel uiten over de speakers, maar verwacht er niet teveel van. Het is ook belangrijk om te weten op wat voor aansluiting de speakers moeten zodat we je kunnen helpen met de stekker. :)

• sjukke
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 13:32:
Ik ken die luidsprekers trouwens, en het klopt dat er geen stekkers aan zitten, er zitten gewoon terminals op de bijbehorende set.

Ik zal verder geen oordeel uiten over de speakers, maar verwacht er niet teveel van. Het is ook belangrijk om te weten op wat voor aansluiting de speakers moeten zodat we je kunnen helpen met de stekker. :)
Het liefst gewoon tulp, want die past in mijn subwoofer + in de tv.

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:15
Precies. Die voor de geluidskaart in je PC staan algemeen bekend als mini-jack 3,5 mm.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:54
dawuss schreef op 02 september 2004 @ 13:31:
offtopic:
Is je verstuur knop op hol geslagen of zo?

De meeste stereosets werken tegenwoordig nog steeds met Tulpstekkers. Die kun je er makkelijk aan vast solderen.

[afbeelding]
De buitenste ring is de aarde (meestal op je luidsprekerkabel de ader met een streepje erop) en de kern is de plus/fase of hoe het ook heet (iig de ader zonder streepje :P)
Nou, voor speakers kom je deze eigenlijk alleen tegen op goedkope surround sets, niet echt overal gebruikelijk hoor.

deze is wat vaker gebruikt bij dat soort setjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.etnshops.com/antronics/listings/12.jpg

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• sjukke
Nou, ik denk dus dat ik een tulp wil. Een rode en een witte als dat kan, of maken kleuren niet uit? Kan ik dan gewoon naar een winkel gaan en zo'n stekkertje kopen, en die 2 kabeltjes erop solderen?

• Pino
sjukke schreef op 02 september 2004 @ 13:36:
[...]

Het liefst gewoon tulp, want die past in mijn subwoofer + in de tv.
Tv niet, daar hoort een versterker tussen. Subwoofer moet wel kunnen, maar verwacht niet teveel van die boxen, die heb ik in een grijs verleden ook eens gehad en direct vervangen.

Is idd te solderen:
Afbeeldingslocatie: http://home.swipnet.se/~w-35477/bygg/RCA-basicswe.gif

[ Voor 11% gewijzigd door Pino op 02-09-2004 13:42 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

THEF_Pino schreef op 02 september 2004 @ 13:38:
[...]

Nou, voor speakers kom je deze eigenlijk alleen tegen op goedkope surround sets, niet echt overal gebruikelijk hoor.

deze is wat vaker gebruikt bij dat soort setjes:

[afbeelding]
Euhm, ik heb toch versterkers en dolby-surround receivers gezien van 300+ euro waar gewoon een tulpstekker aansluiting op zit hoor, en zeg me niet dat dat een goedkoop setje is :+

Die aansluiting die jij laat zien is wel heel erg oud.
sjukke schreef op 02 september 2004 @ 13:39:
Nou, ik denk dus dat ik een tulp wil. Een rode en een witte als dat kan, of maken kleuren niet uit? Kan ik dan gewoon naar een winkel gaan en zo'n stekkertje kopen, en die 2 kabeltjes erop solderen?
Dat klopt :) Kleuren maken in principe niets uit, maar het is gebruikelijk om voor het linkerkanaal zwarte stekkers te nemen en voor rechts rood.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• sjukke
Volgens mij staat op zolder ook nog een versterker die bij de boxen hoort. Kan die dan wel op mn tv?

• Pino
sjukke schreef op 02 september 2004 @ 13:42:
Volgens mij staat op zolder ook nog een versterker die bij de boxen hoort. Kan die dan wel op mn tv?
Ik denk het wel, maak daar eens een foto van, ook van de achterkant.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:35

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
sjukke schreef op 02 september 2004 @ 13:42:
neem aan van wel... pak die versterker er is bij :) en wat voor tv heb je?

Home Assistant Configuratie V&A

• sjukke
Even foto's maken dan, komt eraan :)

Verwijderd

niet moeilijk doen. Hoe ingewikkeld die stekker ook lijkt (t is een oude niet meer in gebruik DIN-stekker) hij verbind gewoon 2 draadjes.

Dus socket eruithalen en draadjes verbinden. Of gaatje er naast boren, draadje doorvoeren, voorkant openschroeven en direct aan het filter solderen.

En denk aan je polariteit (plus en min gelijk).

PS, wat hebben tulppluggen met boxen van doen???

• sjukke
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 13:59:
niet moeilijk doen. Hoe ingewikkeld die stekker ook lijkt (t is een oude niet meer in gebruik DIN-stekker) hij verbind gewoon 2 draadjes.

Dus socket eruithalen en draadjes verbinden. Of gaatje er naast boren, draadje doorvoeren, voorkant openschroeven en direct aan het filter solderen.

En denk aan je polariteit (plus en min gelijk).

PS, wat hebben tulppluggen met boxen van doen???
Die passen in mn subwoofer :P
Btw, die versterker is een heel grote stereo (er zit nog een LP, cdspeler, en casetterecorder op die er niet af willen :/) dus ik denk dat ik ze toch maar op mn woofer aansluit. Hoe moet ik dat dan doen? Die draadjes in een tulpstekker solderen?

Verwijderd

sjukke schreef op 02 september 2004 @ 14:02:
[...]

Btw, die versterker is een heel grote stereo (er zit nog een LP, cdspeler, en casetterecorder op die er niet af willen :/) dus ik denk dat ik ze toch maar op mn woofer aansluit. Hoe moet ik dat dan doen? Die draadjes in een tulpstekker solderen?
je koopt gewoon een kabeltje met 4 tulp plugjes d'r aan, knipt deze door midden en dan maak je die aan de speaker kabel vast, bij links is het : " koper/wit en rechts is het koper/rood, dit zijn dus de 2 speaker kabels " zo heb ik het tenminste " beetje aan elkaar draaien, plakband dr aan of solderen klaar...

• sjukke
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 14:15:
[...]

je koopt gewoon een kabeltje met 4 tulp plugjes d'r aan, knipt deze door midden en dan maak je die aan de speaker kabel vast, bij links is het : " koper/wit en rechts is het koper/rood, dit zijn dus de 2 speaker kabels " zo heb ik het tenminste " beetje aan elkaar draaien, plakband dr aan of solderen klaar...
Aha, ik zal zo is naar het dorp gaan om te kijken of ze die ergens hebben. Hoe duur is dat ongeveer?

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

sjukke schreef op 02 september 2004 @ 14:02:
[...]

Weet je wel zeker dat die aansluitingen op je sub bedoelt zijn om direct luidsprekers op aan te sluiten? Bij mijn spulen worden tulpaansluitingen alleen gebruikt voor bron- of voorversterkte signalen. Nergens voor signalen die voor een luidspreker bedoelt zijn.

Great minds think alike!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij ga je nu ook proberen passieve speakers op een onversterkte uitgang aan te sluiten, ik vraag me af of je er veel geluid uit gaat krijgen, maar goed, dat zien we zo wel :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Uhm, ik weet niet wat je allemaal van plan bent maar je moet helemaal geen stekkertjes aan die kabels solderen. Je moet die losse draadeinden gewoon in de outputs van de versterker steken.
En je tv en pc moet je op die versterker aansluiten. Dus je hoeft helemaal niets te kopen of solderen :).

• sjukke
Hmm, mooi :) Dan eerst is die versterker slopen, die cd en lp speler zijn al lang vergaan en casette's heb ik niemeer. Ik zal vanavond is flink gaan knutselen :)

Verwijderd

Als ik een goed idee heb welke set je hiervoor moet slopen zou ik je aanraden om het te laten. Zo'n mega midiset, hoewel hij in lagen lijkt opgebouwd, is meestal 1 geheel. Je kunt dus niet zomaar het gedeelte van het cassette dek erafzagen. Ik zou dit alleen doen als hij echt kompleet waardeloos voor je is, én je er een nieuw kastje voor wilt maken. :)

Ik heb de laatste 3 pics in linkjes veranderd, er werd terecht de opmerking gemaakt dat de foto's bij elkaar behoorlijk groot waren (filesize). Je mag ze natuurlijk ook zelf resizen maar heel erg relevant zijn ze niet. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 16:26 ]

• sjukke
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 16:11:
Als ik een goed idee heb welke set je hiervoor moet slopen zou ik je aanraden om het te laten. Zo'n mega midiset, hoewel hij in lagen lijkt opgebouwd, is meestal 1 geheel. Je kunt dus niet zomaar het gedeelte van het cassette dek erafzagen. Ik zou dit alleen doen als hij echt kompleet waardeloos voor je is, én je er een nieuw kastje voor wilt maken. :)

Ik heb de laatste 3 pics in linkjes veranderd, er werd terecht de opmerking gemaakt dat de foto's bij elkaar behoorlijk groot waren (filesize). Je mag ze natuurlijk ook zelf resizen maar heel erg relevant zijn ze niet. ;)
Het is idd een geheel, maar zon gigaset staat niet zo mooi op mijn kamer, omdat ik bijna geen ruimte meer heb en alles is zilver. Ik gebruik er toch niks uit behalve de versterker dan, dus denk ik dat ik het wel sloop en in een mooi kastje zet.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Moet ik trouwens nog een apart kabeltje hebben om de versterker op mijn TV aan te sluiten?

• Pino
Als ik denk adhv je boxen welke midiset je hebt is dat een plastic voorkant met een hardboard achterkant en onderkant. De versterker daaruit zit op 1 grote printplaat, dus dat wordt moeilijk.

• sjukke
THEF_Pino schreef op 02 september 2004 @ 18:09:
Als ik denk adhv je boxen welke midiset je hebt is dat een plastic voorkant met een hardboard achterkant en onderkant. De versterker daaruit zit op 1 grote printplaat, dus dat wordt moeilijk.
Ja, dat is zo. Verder heb je nog een plaatje voor de Radio, en nog één voor de casetterecorder. Maar die er gewoon uitslopen en alleen die ene printplaat houden?
Pagina: 1