[hdd] promise controller wil drivers niet slikken

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren er 2 x 200 Gb aan WD schijven erbij.

Deze wilde ik formatteren en dus verwijderde ik de partities in schijfbeheer van windows. Maar toen werden ze alleen nog maar herkent als 128 Gb.

Nu denk ik zelf dat dit aan de drivers van de controller ligt, maar als ik de drivers van promise zelf wil installeren, dan krijg ik telkens de foutmelding. Het apparaat kan het opgegeven bestand niet vinden. :?

Ik heb ook al andere dingen geprobeerd om dit op te lossen en dat is:
  • De bios van de controller ge-update
  • partition magic geprobeerd
  • De drivers geprobeerd te installern in veilige modus
  • De reghack van windows uitgeprobeerd die beschreven staat in de Faq
  • gezocht naar wat het kon zijn met google en de GoT search.
Ik kom er op het moment even niet meer uit. Ik zou graag willen dat ik gewoon de drivers kan installeren en dat ik daar niet telkens een foutmelding krijg.

De controller is een Promise Ultra100TX2
Ik gebruik windows XP prof SP1 NL met alle essentiele updates gedaan. (Ik wacht nog op de NL-versie van SP2.

Bijvoorbaat dank.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• zebra
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06-2025
Je hebt een ATA-100 controller, daar is de maximale hdd-grootte 128 Gig, je moet een ATA-133 controller hebben om de hele schijf aan te kunnen spreken.

//Z

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Maar het is toch raar dat ik toen ze nog niet geformatteerd waren, ze wel werden gezien als een 183 Gb. Volgens jou zou dat dan ook niet kunnen...

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
zebra schreef op 02 september 2004 @ 14:59:
Je hebt een ATA-100 controller, daar is de maximale hdd-grootte 128 Gig, je moet een ATA-133 controller hebben om de hele schijf aan te kunnen spreken.
Dat is niet geheel juist, wat er gedaan moet worden is een bios update in zo'n geval.
Oude moederborden kunnen dan ook +128gb aan.

De topicstarter moet handmatig (de nieuwste!) drivers toewijzen en niet automatisch laten zoeken, probeer dat eens.

[ Voor 15% gewijzigd door Gman op 02-09-2004 15:30 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Gman schreef op 02 september 2004 @ 15:28:
[...]

Dat is niet geheel juist, wat er gedaan moet worden is een bios update in zo'n geval.

De topicstarter moet handmatig (de nieuwste!) drivers toewijzen en niet automatisch laten zoeken, probeer dat eens.
• De bios van de controller ge-update
Had ik al gedaan dus ;)

En ik moet ook idd de drivers handmatig toewijzen, als ik laat zoeken, dan vind microsoft dat de eigen drivers de beste zijn. En als ik dat dus doe, krijg ik de foutmelding.

• Gman
Opgelost dus?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Neej, want de microsoft drivers herkennen de schijf dus te klein. En de promise drivers wil hij niet installeren, want dan krijg ik een foutmelding (zie startpost).

• Beelzebub
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 13:06
<!--[15:36] <Hooglander1> zucht
[15:36] <Hooglander1> die Gman kan ook niet lezen zeg |:(

:P -->
Modbreak:Als je niets hebt te zeggen, post dan ook niets..

[ Voor 42% gewijzigd door moto-moi op 02-09-2004 20:49 ]

www.hetbsg.nl

• zodje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-10-2021
Gman schreef op 02 september 2004 @ 15:28:
[...]

Vreemd ik heb de zelfde controller en daar heb ik 4 schijven aan hangen. 2 maal 80 gig en 2 maal 160 gig. Deze werden herkent zonder dat ik een bios update nodig had. Heb je de originele diskette van promise nog? Die drivers doen het bij mij prima. XP geeft wel aan dat ze niet whql zijn maar dat kun je wel negeren.

ahtlon 64 3500 met H2O 1024mb 6800 gt

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
maar je bios herkent ze wel goed?

want als alleen windows het verkeerd ziet kan het ook nog aan andere dingen liggen, nl:
OM FAQ / Beleid
Windows-gerelateerde kwesties:
1) Met FAT16 kun je partities van maximaal 2GB aanmaken.
2) Windows 95 ondersteunt geen schijven groter dan 32GB. Hier is niks anders tegen te doen dan een OS upgrade naar minimaal Windows 98. Zie ook Q246818.
3) De FDISK van Windows 98 en ouder kan geen schijven groter dan 64GB correct weergeven. Je kunt in de meeste gevallen nog wel partitioneren als je de partitiegrootte in procenten opgeeft in plaats van in megabytes. Microsoft heeft hier een fix voor. De FDISK van Windows Me heeft hier geen last van.
4) Wanneer je een schijf in Windows 2K/XP met FAT32 wil partitioneren en formatteren, dan kun je niet verder dan 32GB gaan. Dit is een 'feature' van 2K/XP en dit is om te zeilen door simpelweg PartitionMagic of FDISK te gebruiken. Maar gewoon NTFS gebruiken is een betere oplossing
5) Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren. In sommige gevallen werkt dat zelfs niet, dan zul je een klein reghackje moeten doen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen. Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en doe eventueel de volgende reghack. Dit kun je toepassen zonder dat de data op de schijf verloren gaat. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
6) Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.
meeste heb je al uitgevoerd, dus zou het moeten werken.
er onder staat idd ook dat stukje van de ata100 controller

verder heb je geen ata 133 controller waar je op kan testen?

ow trouwens: heb je die WD tool al geprobeerd? (http://support.wdc.com/download/)

[ Voor 9% gewijzigd door BasieP op 02-09-2004 15:51 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Crusher77
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:31
Gebruik de Maxtor Big Drive Enabler als je Windows XP hebt. Wil ook nog wel eens helpen :)

code:
1
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/big_drive_enabler.htm

• Gman
Ik kan prima lezen, de bios update tip was gericht aan zebra, ik heb gezien dat Hooglander dat al gedaan heeft.

En als hooglander zegt dat hij inderdaad de drivers handmatig moet aanwijzen komt dat op mij over als "ik ben al een stap verder".

Just trying to help....
zodje schreef op 02 september 2004 @ 15:44:
[...]

Vreemd ik heb de zelfde controller en daar heb ik 4 schijven aan hangen. 2 maal 80 gig en 2 maal 160 gig. Deze werden herkent zonder dat ik een bios update nodig had. Heb je de originele diskette van promise nog? Die drivers doen het bij mij prima. XP geeft wel aan dat ze niet whql zijn maar dat kun je wel negeren.
Ja de ultra100 zit denk ik net op het randje tussen wel/niet 48bits addressering, als je een van de eerste hebt heb je kans dat je moet updaten, jij zal wel een latere hebben.
www.promise.com Ultra100 TX2 Controller BIOS 34.71KB 2.20.0.14 Windows
2002/1/21
Description - Supports 48-bit LBA for drives larger than 137 GB.
- Fixes unable to boot to Linux CD Rom

[ Voor 13% gewijzigd door Gman op 02-09-2004 15:54 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
[...]

Die whql melding had ik idd al genegeerd.

De originele diskettes heb ik helaas niet, ik heb ze overgekocht van een andere tweaker. Maar ik heb net wel zijn drivers gekregen, dus ik ga het zometeen even uitproberen. Hopelijk werkt het :)
BasieP schreef op 02 september 2004 @ 15:48:
maar je bios herkent ze wel goed?

want als alleen windows het verkeerd ziet kan het ook nog aan andere dingen liggen, nl:
OM FAQ / Beleid

[...]

meeste heb je al uitgevoerd, dus zou het moeten werken.
er onder staat idd ook dat stukje van de ata100 controller

verder heb je geen ata 133 controller waar je op kan testen?

ow trouwens: heb je die WD tool al geprobeerd? (http://support.wdc.com/download/)
Ja, mijn bios herkent hem wel goed en die 48 bits adressering aanzetten heb ik ook gedaan, met die windowsupdate :)

Ik ga zo ff kijken naar die tool van Western Digital
Crusher77 schreef op 02 september 2004 @ 15:51:
Gebruik de Maxtor Big Drive Enabler als je Windows XP hebt. Wil ook nog wel eens helpen :)

code:
1
Ik heb Western Digital schijven.
Gman schreef op 02 september 2004 @ 15:52:
Ik kan prima lezen, de bios update tip was gericht aan zebra, ik heb gezien dat Hooglander dat al gedaan heeft.

En als hooglander zegt dat hij inderdaad de drivers handmatig moet aanwijzen komt dat op mij over als "ik ben al een stap verder".

Just trying to help....
[...]
Ja de ultra100 zit denk ik net op het randje tussen wel/niet 48bits addressering, als je een van de eerste hebt heb je kans dat je moet updaten, jij zal wel een latere hebben.
[...]
Ja, daar had ik al naar gekeken, thnx for trying ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Hooglander1 op 02-09-2004 16:00 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Crusher77 schreef op 02 september 2004 @ 15:51:

code:
1
het zijn WD schijven... nou weet ik niet of dit uitmaakt, aangezien die big drive enabler alleen windows settings veranderd, en niks speciaals op je schijf doet

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
[...]

Zou jij de drivers die jij gebruikt mij willen toemailen? mijn mailadres staat wel in mijn profiel, ik vind die foutmelding echt zo maf he :S misschien promise maar eens een mailtje sturen hierover.

Ik krijg deze foutmelding overigens:
Afbeeldingslocatie: http://home.skyaccess.nl/d2tip446/got/foutmelding.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Hooglander1 op 02-09-2004 16:45 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Een update, ik heb de controller om de drivers eens goed te verwijderen. Maar toen ik dat had gedaan, werkte mijn WMP54G (wlan nicje van linksys) niet meer. Ook een foutmelding in de drivers.

Ik snap er op het moment echt geen hol meer van, ik denk zelf misschien aan een IRQ probleem, maar ze zitten beiden op verschillende IRQ's dus dat kan het toch niet zijn ????

Ook heb ik Promise al gemailt, ze reageerden gelukkig zeer snel, maar het is nu na 6'en dus die reageert niet meer vandaag.

Ik wil nu eigenlijk gewoon al die zut van die controllers van mijn pc afhebben, maar hoe krijg ik dat voor elkaar???

• Arion Rufus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-04-2025
Heb je dat kaartje al in een ander pci slot gedrukt?
Heb je ook al 1 schijf aangesloten om te kijken of hij het dan wel goed aangeeft?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Hooglander1 schreef op 02 september 2004 @ 18:22:
Ik wil nu eigenlijk gewoon al die zut van die controllers van mijn pc afhebben, maar hoe krijg ik dat voor elkaar???
Gewoon zoeken in je System32, INF en System32\Drivers mappen?

INF bestandje, SYS bestandje, evt nog een CAT bestandje, nou dan heb je zowat een hele Promise driver package wel te pakken :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Ah, misschien is hier het probleem wel, Ik kan in de mappen alleen maar een .sys bestandje vinden. De microsoft drivers hebben misschien die .cat en .inf niet nodig, die wel in de driver mappen zitten die ik heb gedownload. Kan het misschien zijn dat daarom die drivers niet kunnen worden ge-installeerd?

* Hooglander1 prutst nog even verder.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Hooglander1 schreef op 02 september 2004 @ 19:00:
Ah, misschien is hier het probleem wel, Ik kan in de mappen alleen maar een .sys bestandje vinden. De microsoft drivers hebben misschien die .cat en .inf niet nodig, die wel in de driver mappen zitten die ik heb gedownload. Kan het misschien zijn dat daarom die drivers niet kunnen worden ge-installeerd?

* Hooglander1 prutst nog even verder.
De MS drivers (uit Windows) hebben ook gewoon een INF bestand als het goed is, vaak zijn hierin meerdere merken/types in één INF bestand opgenomen.

Promise driver is meestal gewoon zoiets:
ultra.cat
ultra.inf
ultra.sys

Die drie bestanden download je als het goed is ook als je een driver van de Promise site plukt :) Daarmee moet het installeren gewoon lukken (handmatig driver opzoeken, niet Windows laten zoeken :))

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
limoentje schreef op 02 september 2004 @ 19:27:
[...]

De MS drivers (uit Windows) hebben ook gewoon een INF bestand als het goed is, vaak zijn hierin meerdere merken/types in één INF bestand opgenomen.

Promise driver is meestal gewoon zoiets:
ultra.cat
ultra.inf
ultra.sys

Die drie bestanden download je als het goed is ook als je een driver van de Promise site plukt :) Daarmee moet het installeren gewoon lukken (handmatig driver opzoeken, niet Windows laten zoeken :))
Ik kan de .inf en de .cat dus niet vinden, ik heb ze handmatig opgezocht. Ik heb de .sys gevonden in de c:\windows\system32\drivers, maar de andere 2 zijn daar niet te vinden.

Update:

Ik heb nu alles wat ultra.* wat ik kon vinden verwijderd in veilige modus. Daarna heb ik met de kaart eruit, alle drivers handmatig in de drivers map gezet, maar toen ik de kaart er weer in stopte werd hij net zo leuk weer automatisch herkend met de standaard microsoft drivers.

Er blijft weinig over op mijn lijstje met oplossingen eigenlijk, terwijl ik eigenlijk bijna zeker weet dat het probleem in die drivers zit.

* Hooglander1 gaat nu naar de pc-boer om wat voeding splittertjes te halen. Meteen even vragen of ze hier iets over weten. Je weet maar nooit.

In de tussentijd mogen de mensen met idee-en die nog niet voorbij zijn gekomen, zich nog steeds geroepen voelen om dat te posten.

[ Voor 34% gewijzigd door Hooglander1 op 02-09-2004 19:35 ]

Verwijderd

Ik heb nog geen antwoord gezien op de vraag of je hem al in een ander pci-slot hebt geprobeert. Volgens de handleiding van mijn promise tx-2000 controllertje (en uit eigen ervaring) weet ik dat je hem niet kunt gebruiken in een geshared (irq) slot. Meestal de onderste 2 op het mb.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 19:37 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 19:36:
Ik heb nog geen antwoord gezien op de vraag of je hem al in een ander pci-slot hebt geprobeert. Volgens de handleiding van mijn promise tx-2000 controllertje (en uit eigen ervaring) weet ik dat je hem niet kunt gebruiken in een geshared (irq) slot. Meestal de onderste 2 op het mb.
Hij zit iig niet in 1 van de onderste 2 sloten en ook heb ik de IRQ's nagekeken van al mijn AGP en PCI apparaten.

Wlan = IRQ 15
Grafische kaart = IRQ 16
Controller = IRQ 17

Dus dan zit hij toch niet in een geshared IRQ slot?

De pc-boer had er geen oplossing voor bij zoveel uitzoekwerk, deden zij gewoon een nieuwe windows-installatie. Nu is dat natuurlijk wel een beetje makkelijk en eigenlijk voel ik me nu gewoon geroepen om dit op te lossen zonder een nieuwe windows installatie.

Ik zal de kaart iig even proberen in een ander slot, wie weet wat dat brengt.

UPDATE
Een ander pci-slot bracht geen uitkomst, hij herkende de hardware en ging meteen de microsoft drivers ervoor gebruiken, wilde ik weer de promise drivers ervoor installeren... *insert zelfde verhaal

Iemand nog idee-en?

[ Voor 12% gewijzigd door Hooglander1 op 02-09-2004 20:30 ]

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Bij het handmatig installeren van Promise drivers heb je dus dat "kan bestand niet vinden" probleem. Kopieert ie uberhaupt wel iets uit de map met de Promise driver ? Had je nou wel of niet een andere driver versie geprobeerd?

• Arion Rufus
Ga naar apparaatbeheer, selecteer de promise adapter. Er zit een knop bovenin, met update hardware. Als je nu de promise drivers uitpakt in een mapje. Update drivers, selecteer de map en zoek het beste stuurprogramma. Maybe helpt het... :)

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Arion Rufus schreef op 02 september 2004 @ 21:20:
Ga naar apparaatbeheer, selecteer de promise adapter. Er zit een knop bovenin, met update hardware. Als je nu de promise drivers uitpakt in een mapje. Update drivers, selecteer de map en zoek het beste stuurprogramma. Maybe helpt het... :)
Dan zegt windows dus dat de microsoft drivers de beste zijn... Dat had ik ook al geprobeerd ;)
limoentje schreef op 02 september 2004 @ 21:00:
Bij het handmatig installeren van Promise drivers heb je dus dat "kan bestand niet vinden" probleem. Kopieert ie uberhaupt wel iets uit de map met de Promise driver ? Had je nou wel of niet een andere driver versie geprobeerd?
Ik heb al een hele zooi met versie's geprobeerd en hij kopieert wel wat uit die map, want hij vraagt wel om een bevestiging om ultra.sys te vervangen (taalconflict)

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
What the fucking hell, nu ik dus die drivers heb ge-installt die niet goed zijn, dacht ik maar gewoon de schijven klein te formatten, omdat ik het toch wilde opgeven.

Maar nu ik dus met (wat windows zegt) corrupte drivers naar schijfbeheer ga, dan kan ik ze wel gewoon op 200 Gb formatten, ik ga nu ff rebooten en kijken wat er gebeurt.

Ik houd jullie op de hoogte :D

(dat ik hier nu pas achterkom zeg |:( )

UPDATE

Nu na de reboot, zijn de microsoft drivers weer present, maar de schijven zijn wel goed geformatteerd en ze worden met de goede grote herkend.

Het probleem is dus opgelost nu :Y)

Bedankt voor alle hulp.

[ Voor 22% gewijzigd door Hooglander1 op 02-09-2004 22:01 ]

• zodje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-10-2021
Hooglander1 schreef op 02 september 2004 @ 18:22:
Een update, ik heb de controller om de drivers eens goed te verwijderen. Maar toen ik dat had gedaan, werkte mijn WMP54G (wlan nicje van linksys) niet meer. Ook een foutmelding in de drivers.

Ik snap er op het moment echt geen hol meer van, ik denk zelf misschien aan een IRQ probleem, maar ze zitten beiden op verschillende IRQ's dus dat kan het toch niet zijn ????

Ook heb ik Promise al gemailt, ze reageerden gelukkig zeer snel, maar het is nu na 6'en dus die reageert niet meer vandaag.

Ik zit nu op mijn werk.
Maar vanavond zal ik wel even een zipje mailen.
Het lijkt er echt op dat je niet de juiste driver hebt.

ahtlon 64 3500 met H2O 1024mb 6800 gt

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
zodje schreef op 03 september 2004 @ 09:40:
[...]

Ik zit nu op mijn werk.
Maar vanavond zal ik wel even een zipje mailen.
Het lijkt er echt op dat je niet de juiste driver hebt.
Het is niet meer nodig, ik heb al verscheidene drivers geprobeerd, ook degene die de vorige eigenaar had, ik kan nu iig wel de schijven weer fatsoenlijk formatteren. En ze volstampen. :)

• Arion Rufus
vaag probleem, maar gelukkig is het opgelost, drink er een biertje of kratje op :)
Pagina: 1