Toon posts:

[html] formules in html - methoden

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in een wetenschappelijke omgeving graag een methode bieden om op een eenvoudige manier (wiskundige) formules online te zetten.

Het betreffende wiskundeprogsel gifjes uit te laten spugen, deze vervolgens uploaden en in de tekst plaatsen is een erg omslachtige methode. Temeer omdat de mensen die hun sites onderhouden weinig kennis van webdevelopment hebben (de boel werkt via een cms) en ook bijzonder weinig verstand hebben van esthetica (wat resulteert in gruwelijk grote lettertypen of allerlei fancy kleurtjes)

Nu zijn er wat andere mogelijkheden, er zijn commandline tooltjes om TeX om te zetten naar plaatjes (met wat server side scripting is daar gebruik van te maken), mathematica heeft een webmathematica wat speciaal voor dit doel is gemaakt

natuurlijk is MathML hier gewoon voor bedacht, maar dit heeft als nadeel dat het in IE niet werkt zonder plugin en dat gebruikers ook gewoon niet bekend zijn met MathML syntax (wel met TeX, mathematica of matlab syntax bijvoorbeeld)

Zijn er mensen met ervaringen op dit gebied? Wat zijn de overwegingen geweest en hoe is een en ander geimplementeerd?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

pfew.. goeie vraag man...
Al die wiskundige tekens kunnen behoorlijk moeilijk gaan doen in html code..
Iets als internet explorer kan ook gewoon textfiles weergeven..
Misschien dat een linkje naar een .txt file functioneel genoeg is?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

possamai schreef op 02 september 2004 @ 12:38:
Gaat het ook niet om het uitschrijven van breuken, en worteltekens etc.?
Dan kom je echt niet ver met normale ascii in een tekst bestand. Het moet boven, onder, naast elkaar staan enzo. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
possamai schreef op 02 september 2004 @ 12:38:
TeX != text

Ik vermoed dat je daar een denkfoutje maakte... :Y)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik weet niet hoe het cms nu werkt en in hoeverre je dit aan kunt passen, maar je zou een component kunnen schrijven dat een gif genereerd van de tex module. Je gaf zelf al een linkje hiernaar. Ikzelf ken het vooral van latex2html waarbij een websit gegenereerd wordt van je latex document. Hierbij worden speciale dingen ook omgezet in een plaatje.

Het hele latex2html script is in perl dus hoe ze het doen is 'zo' te achterhalen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:38

samo

yo/wassup

download misschien eens van de Texas Instruments website het pakket TI-Connect of de demo van TI-interactive (http://education.ti.com), ik geloof dat er bij 1 van de pakketten een volledige font zit in deze tekens, voor windows... Misschien dat dat je iets verder helpt...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Topicstarter
cms is TYPO3, daar bouwen we wel iets voor als dat nodig is
kan LaTeX2html ook individuele plaatjes maken (vanuit een TeX code voor een formule)? want ik begreep dat ie alleen hele TeX documenten om kan zetten in hele HTML bestanden

Alleen een font is geen optie, omdat je zit met stretching (van worteltekens, integralen, matrices ed).

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Even een gedachtenspinsel: is er niet een dhtml module te maken die wiskundige formules op het scherm plaats met behulp van layers?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

latex2html zet inderdaad hele text documenten om in html, maar bij de stukjes waar hij niet zomaar html van kan maken (zoals formules) wordt iets aangeroepen waarbij alleen die formule wordt omgezet naar een plaatje. Hetzelfde geld ook voor waneer je vreemde tekens in de tekst gebruikt. Je zou kunnen kijken hoe latex2html het doet (aangezien je daar zo in de source kunt kijken)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
@André: zou wel kunnen, moet je even van alle griekse letters, veel gebruikte symbolen enzo plaatjes maken, iets slims verzinnen voor oprekkende wortels, integralen, matrices, vectorstrepen en dat soort gein (een groot plaatje scalen ofzo). Misschien is het ook wel met wat php en gdlib te doen, maar er zijn gewoon tools voor, dus waarom het wiel weer uitvinden (behalve dan dat het wel cool zou zijn)? Ik vraag me alleen af wat de ervaringen met verschillende tools zijn, maar die zijn er niet echt superveel geloof ik

is Genoil niet in de buurt? die heeft toch ook met MathML etc zitten friemelen?

Verwijderd

Ik zag ook een MathML -> Flash oplossing laatst:
http://terradotta.com/ind...ts&Link_ID=118&Page_ID=27

Op een andere site schreef de auteur:
Also, I should mention that MathIWYG has a viewer component built in the same parser/renderer in Flash that can be embedded inline with HTML and dynamically resizes itself to the area of the content. A demo of this piece is forthcoming.
Misschien dat je contact met hem op kan nemen?

Verwijderd

Je kan ook flash gebruiken... met een drag & drop interface om gezellig formules te maken á lá Lego of Duplo ;) ...dan nog een paar knoppen en dropdowns voor validatie en specifieke tekens e.d. , klaar is mophor! Dan kan je boel ook nog gezellig met php in een database knallen, daar hoef je dan verder ook niet naar om te kijken. niet dan ? B)

Verwijderd

Topicstarter
zelf een formule editor aanbieden is idd 1 optie (de link van Blues hierboven is een hele aardige), maar eigenlijk is dat nog te omslachtig vind ik. Ik wil eigenlijk gewoon TeX/Mathematica/Matlab/Maple code kunnen c/p'en in een invoerveld en er moet een formule uitrollen.

Ik ben dus nog een beetje aan het rondsnuffelen welke methoden daar zoal voor zijn. Ik denk overigens ook dat het niet zo simpel zelf te klussen is als hierboven wordt beweerd...

Verwijderd

Kijk even hier rond: http://golem.ph.utexas.edu/~distler/blog/

Hij heeft diverse MathML filters ontwikkeld geloof ik om van diverse invoerformaten MathML te maken. Het is uiteraard wel complex aangezien je je bezig moet houden met MIME type switchen (content negotiation) zodat browser het goed interpreteren, maar het is te doen.
Pagina: 1