Toon posts:

Certificaat voor Wi-Fi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey ,

Op school hebben wij een draadloos netwerk waar mensen met een laptop gebruik van kunnen maken.
Wil je hier gebruik van maken moet je eerst een certificaat downloaden installeren. Nu is het probleem dat dit certificaat alleen beschikbaar is voor windows en niet voor andere systemen :(
Nu heb ik samen met een aantal andere mensen op mijn school een Apple Powerbook met Airport. Alleen komen wij het draadloze netwerk niet op omdat wij heel dat certificaat niet kunnen installeren.

Nu vraag ik me af of dit certificaat omgezet kan worden voor Apple of, dat zo'n certificaat voor de Apple geschreven kan worden ??

Bedankt !

Verwijderd

ehm WELK certificaat?

en vraag het anders eens aan de netwerkbeheerder, als die het niet wil hebben moet je het sowieso niet doen

Verwijderd

Topicstarter
er moet eerst een certificaat geinstalleerd worden om gebruik te kunnen maken van het netwerk. Een extra beveiliging bij ons op school. Zodat niet iedereen "van buiten" bij ons kan internertten!

Bij ons op school zit geen systeembeheer meer. Alleen nog 1 kneus die netwerkkaartjes e.d mag vervangen. Het systeem beheer zit nml in een andere locatie. (heb die wel net een mailtje gestuurd)

mvg

Verwijderd

ik snap ook wel waar dat certificaat voor dient, maar welke heb je nodig dan? er zijn genoeg certificaten voor de mac verschenen, alleen is dat soms ff zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
oke thnx! Kan ik het windows certificaat downloade, bekijken welke het is en dan 1 voor de mac te zoeken ?

Thnx

Verwijderd

zoiets jah. maar ik denk dat het handiger is om gewoon bij een windows user ff te kijken welke hij gebruikt ;)

maar het is dus niet gezegd dat er ook een mac-versie is he?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 12:46 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Volgens mij kun je gewoon zo'n certificaat in je key-chain hangen komt alles van zelf goed. Gewoon downloaden en er eens op dubbelklikken ofzo.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

Waarschijnlijk word er zoiets gebruikt als secure2w?
Dit word tenminste op mijn school gebruikt en ik zie genoeg mensen met linux op het net met wifi :)

• Remenic
  • Laatst online: 12-12-2025
Xof schreef op 02 september 2004 @ 15:07:
Waarschijnlijk word er zoiets gebruikt als secure2w?
Dit word tenminste op mijn school gebruikt en ik zie genoeg mensen met linux op het net met wifi :)
Welke school is dat? Bij ons (NHL) verplichten ze het nu ook sinds kort, maar ik krijg 't niet voor elkaar onder Linux... Ik gebruik ndiswrapper en xsupplicant 1.0.1...

Sorry dat ik het hier vraag, misschien kun je me er over mailen als je wat weet? justremenic@hotmail.com

[ Voor 3% gewijzigd door Remenic op 03-09-2004 00:38 ]

• Xof
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

Ik zit op de windesheim in zwolle, ik gebruik zelf gewoon windows dus ik heb geen idee hoe dat in linux ingesteld moet worden. Maar heb dus genoeg mensen gezien die met linux aan het surfen waren, dus het moet wel lukken :)

Verwijderd

Ik zit ook te kijken hoe ik met mijn net gekochte powerbook (nog niet ontvangen) gebruik kan maken van de wifi voorzieningen op de universiteit utrecht. Het werkt bij ons met vpn's en ik moet daarvoor een client downloaden geloof ik als ik een website beetje snap (http://www.cs.uu.nl/technical/services/vpn/). Er staat alleen niet echt mac bij, wel darwin ofzo, linux, solaris en windows. Is er een van deze geschikt? (linux?. Ik kom er niet echt uit, maar wil liever nog wat met jullie kutten ermee voordat ik contact op neem met de systeembeheerder aldaar.

Thanks.
Gijs

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 11:32

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Het 'Windows' certificaat zal BASE64 (ASCII) of DER (BINARY) gecodeerd zijn. Linux / Unix achtige omgevingen werken meestal met het PEM formaat.
Met OpenSSL kan je de certificaat formaten converteren (www.openssl.org).

Het is dan uitdaging om dat certificaat in een keystore o.i.d. te plaatsen zodat de wirelees kaart daarmee overweg kan.

Het authenticatie mechanisme wat gebruikt wordt is waarschijnlijk iets van EAP of LEAP. Onderzoek eens in hoeverre je apple / linux / unix omgeving dit ondersteund (en configureerd).

Het certificaat wordt in principe gebruikt om over de wireless verbinding een ssl tunnel op te zetten t.b.v. client authenticatie op bijvoorbeeld een VPN concentrator of firewall.

[ Voor 2% gewijzigd door BlaTieBla op 03-09-2004 08:09 . Reden: typo's ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 01:33:
Ik zit ook te kijken hoe ik met mijn net gekochte powerbook (nog niet ontvangen) gebruik kan maken van de wifi voorzieningen op de universiteit utrecht.
Pak de Darwin versie, Darwin is de naam van de Unix onderlaag van Mac OS X.
Ik gebruik 'm ook. Pak 4.0.3E, die werkt bij mij prima.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Ok dan ik zal het volgende week eens even gaan proberen met de darwin versie! Gracias!

• 1Mark
  • Laatst online: 17:21
Bij de UvA kan je de OSX Cisco VPN client downloaden.

http://www.ic.uva.nl/uvav...3AF-497D-BD2AC291766D8221

oei, dat is hetzelfde als waar blackd het over had.
Nouja, je weet iig dat het werkt ;)

[ Voor 39% gewijzigd door 1Mark op 03-09-2004 14:26 ]

Verwijderd

blackd zit ook op de UU?
Zo ja.. als het niet lukt volgende week mag ik je dan nog even aantikken hier voor wat hulp? Verwacht overigens niet al te veel problemen, maar ben nog een mac groentje. Dus je weet maar nooit :-)

• blackd
  • Niet online
* blackd zit inderdaad op de UU. Vraag maar raak ;)

Verwijderd

Welke opleiding doe je dan? Ik informatiekunde, ik hoop dat je ook dat of informatica doet. Dan zitten we in de zelfde gebouwen en maakt het jouw hulp (mocht dit nodig zijn) des te doeltreffender :)

Ik laat nog van me horen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mailtje terug gehad van de helpdesk. Hun zeggen dat ik het certifcaat tijdens het downloaden op moet slaan op disk ipv gelijk installeren. Daarna moet ik hem exporteren naar mn Apple.
Maar ik denk toch niet dat dit zo maar 123 gaat werken als ik de reply's zo lees. Ik ga sowieso proberen om het aan de praat te krijgen. Alleen waar/hoe moet ik de certificaten installeren ??

Thnx!

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 18:53:
Welke opleiding doe je dan? Ik informatiekunde, ik hoop dat je ook dat of informatica doet. Dan zitten we in de zelfde gebouwen en maakt het jouw hulp (mocht dit nodig zijn) des te doeltreffender :)
Ik doe ook informatiekunde, hiervoor deed ik informatica, dus dat komt wel goed ;)

Volg je heel toevallig deze periode het vak INFOWO1?

Verwijderd

Yes volg komende tijd ook WO1 ja.
Dan zullen we elkaar wel een keertje zien ? :-)

Cheers!
Pagina: 1