[MSAccess 2k] QueryForm met Yes/No selecties

Pagina: 1
Acties:

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
Het probleem doet zich als volgt voor (ja, ik ben een beetje newbie)

ik heb dus een database met een hoopje hardware gegevens (modems/routers/...)

die gegevens bevatten oa: productnummer, omschrijving en een hele hoop YES/NO parameters

(elke mogelijke aansluiting (rj11, rj45, usb, pci, ...) is met een yes/no aangegeven)

nu zuo ik dus graag een formulier maken, zodat andere mensen in het bedrijf hier een paar yes/no vakjes aanklikt (bv wekle aansluitingen ze nodig hebben) en dan het resultaat krijgt van de mogelijke oplossingen (bv alle hardware met een RJ45 uitgang)

ik heb al vanalles geprobeerd, maar krijg het echt ni aan de praat zo blijkt...

ik zal tevens proberen om vandaag nog die .MDB eens online te zetten zodat jullie een piepje kunnen nemen in de DB en zien wat ik bedoel...

iig, ik heb dus wat raad nodig om te weten hoe ik het juist moet doen. (ik ben geen VbA kenner enzow, dus da's nogal moeilijk)

EDIT:
dit is het bestand: http://members.lycos.nl/dcnet/tmp/
daar klik je dan op de ovislink rarfile (jah, direct linken mag dus blijkbaar niet)

(sorry voor het ongemak)

[ Voor 11% gewijzigd door bogy op 03-09-2004 11:10 . Reden: filelocatie onbereikbaar met direct linking ]

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 15:09
Ik denk dat je het toch met Vba en SQL moet oplossen.
Je maakt een formulier met selectie vakjes en een knop berekenen. Als je op de knop berekenen klikt maakt'ie een query waar de selecties in zitten, en die er zoiets uit zal zien
code:
1
2
3
4
SELECT *
FROM tblHardware
WHERE rj45="yes" AND pci="yes" AND usb="yes"
AND ..... enzovoort

(in het voorbeeld wordt uitgegaan dat de gegevens in de tabel 'tblHardware' staan, en vergeet niet aan het einde een ';' te plaatsen)

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
definieer "vanalles geprobeerd" eens, mn kristallen bol is net als die van GoT een beetje kapot...

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:23

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hoef je helemaal geen formulier voor te maken. Zoek maar eens op de optie 'formulier filter'. Dan wordt je huidige frmulier een invulformulier waar je criteria in kan zetten om daarna op te filteren.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
bigbeng schreef op 02 september 2004 @ 12:22:
definieer "vanalles geprobeerd" eens, mn kristallen bol is net als die van GoT een beetje kapot...
ik zal vanavond een fileken uploaden dat massdb.mdb noemt en de url hiernaartoe posten...

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
Boss schreef op 02 september 2004 @ 12:36:
Hoef je helemaal geen formulier voor te maken. Zoek maar eens op de optie 'formulier filter'. Dan wordt je huidige frmulier een invulformulier waar je criteria in kan zetten om daarna op te filteren.
dat kan wel eens dé gouden tip zijn!

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
ik heb het bestand online gezet (zie startpost)

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Kan 't niet downloaden. Foutje in de link?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
Boss schreef op 03 september 2004 @ 08:18:
Kan 't niet downloaden. Foutje in de link?
dit zou'm moeten zijn:

http://members.lycos.nl/dcnet/tmp/Matrix_Ovislink.rar

maar blijkbaar laat lycos geen direct links toe, dus moet je effe hier klikken en DAN de ovislink.rar downloaden :)

http://members.lycos.nl/dcnet/tmp/

[ Voor 28% gewijzigd door bogy op 03-09-2004 11:11 ]

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

En heb je er ook nog een vraag over of werkt alles zoals het zou moeten?

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
bogy schreef op 02 september 2004 @ 12:12:
die gegevens bevatten oa: productnummer, omschrijving en een hele hoop YES/NO parameters
(elke mogelijke aansluiting (rj11, rj45, usb, pci, ...) is met een yes/no aangegeven)
Ruikt naar een stinkend db ontwerp ....

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Helemaal goed is het niet, maar voor wat de TS ermee wil doen zal het prima werken voorlopig.

• farlane
Boss schreef op 04 september 2004 @ 09:47:
Helemaal goed is het niet, maar voor wat de TS ermee wil doen zal het prima werken voorlopig.
Het is helemaal niet goed zul je bedoelen. De TS moet bv straks voor elke versie van PCI express een nieuwe kolom maken in zijn tabel ( Zoals ik het nu begrijp iig ).

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Relateer het nou gewoon naar idee en bedoelingen van TS. Deze methode is prima te begrijpen en daar kan 'ie nog jaren mee door. Mocht het echt een keer een probleem worden dan is het nog redelijk goed over te zetten.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Boss schreef op 05 september 2004 @ 14:43:
Relateer het nou gewoon naar idee en bedoelingen van TS. Deze methode is prima te begrijpen en daar kan 'ie nog jaren mee door. Mocht het echt een keer een probleem worden dan is het nog redelijk goed over te zetten.
offtopic:
Fouten in de database ontwerp dien je vóór het implementeren ervan al eruit te hebben, en anders zit je eraan vast. Laterna nog je ontwerp aanpassen is verschrikkelijk lastig, en zinloos als je het al eerder weet... Dus IMHO doet TS er beter aan om nu zijn database eerst goed te normaliseren...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• farlane
Boss schreef op 05 september 2004 @ 14:43:
Het spijt me zeer maar als ik een slecht plan herken, vind ik het niet meer dan logisch dat ik de bedenker ervan daarop wijs. Hij mag met mijn opbouwende kritiek doen wat ie wil, maar misschien dat hij er wat van opsteekt. Daarvoor is dit forum ook tenslotte.

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
ja natuurlijk, ...

als iemand me info/tips kan geven hoe ik mijn database kan optimaliseren (ik heb eerder al gezegd da ik geen krak ben in access), dan wil ik dat zeker doen.

de bedoeling is dus uiteindelijk een soort van overzicht te creëren op ingave van de gebruiker...

het simpelste voorbeeld zit er eigenlijk al in.

het form ZZ_netttype (wat trouwens in de autoexec zit) is een sumier voorbeeld van wat er eigenlijk moet komen. Het is dus de bedoeling dat er onder dat ene keuzevak dus nog een aantal keuzevakjes bijkomt (checkboxes) voor de verschillende aansluitingen.

nu kan je dus enkel het type hardware kiezen, zonder dat je de bijhorende poorten kan aanduiden (jaja, sales zijn onwetende mensen bij ons (bijna overal denk ik), en kennen amper het verschil tussen een switch en een router, daarom dat ik dus begonnen was aan het schrijven van een tooltje, maar ben dus vastgelopen bij het formulier...

ik ben sowieso al blij dat er toch mensen hebben gekeken naar dit topic, en ik hoop dat er nog een aantal mensen blijven kijken ook, zodat ik "op een dag" klaar ben met die matrix :)

dus, concreet, hoe kan ik om te beginnen mijn databasegegevens optimaliseren?

• farlane
bogy schreef op 06 september 2004 @ 11:05:
dus, concreet, hoe kan ik om te beginnen mijn databasegegevens optimaliseren?
Naar mijn idee moet je je gegevens 'kantelen'. Dwz, niet voor elk type aansluiting een nieuwe kolom aanmaken, maar een nieuw record.

Maw, je hebt een tabel met typen aansluitingen, een tabel met 'hardware' en daartussen een koppeltabel met 'hardware_aansluitingen'.

Je kunt op die manier dus een stuk hardware meerdere typen aansluitingen geven. In je ui zou je dit mbv een combobox en een 'add'/'rremove' button kunnen doen, maar ook checkboxes zijn nog mogelijk.

• bogy

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
farlane schreef op 06 september 2004 @ 11:44:
[...]

Naar mijn idee moet je je gegevens 'kantelen'. Dwz, niet voor elk type aansluiting een nieuwe kolom aanmaken, maar een nieuw record.

Maw, je hebt een tabel met typen aansluitingen, een tabel met 'hardware' en daartussen een koppeltabel met 'hardware_aansluitingen'.

Je kunt op die manier dus een stuk hardware meerdere typen aansluitingen geven. In je ui zou je dit mbv een combobox en een 'add'/'rremove' button kunnen doen, maar ook checkboxes zijn nog mogelijk.
ik had het bewust met checkboxes gedaan, omdat ik eerder met een gewoon record werkte waarin je de keuze had tussen de mogelijkheden... maar dat bracht een aantal onhandigheidjes mee... zo zijn er bv routers die ook USB ondersteunen en nog wifipoortjes hebben ook... dwz da je dus enorm veel combinaties moet maken in de keuzemogelijkheden, en dit maakt het onoverzichtelijk en de mensen hier op't werk snappen er dan ook geen snars meer van.

checkboxes lijkt me daarom ook een beetje onoverkomelijk... (toch al zeker in het queryform)

ikzelf had eerder gedacht om de mogelijkheden in een soort wiskundige formule te steken (binair), maar wederom laat mijn kennis mij hier in de steek.

• farlane
bogy schreef op 06 september 2004 @ 12:04:
ik had het bewust met checkboxes gedaan, omdat ik eerder met een gewoon record werkte waarin je de keuze had tussen de mogelijkheden... maar dat bracht een aantal onhandigheidjes mee... zo zijn er bv routers die ook USB ondersteunen en nog wifipoortjes hebben ook... dwz da je dus enorm veel combinaties moet maken in de keuzemogelijkheden, en dit maakt het onoverzichtelijk en de mensen hier op't werk snappen er dan ook geen snars meer van.
Stel je hebt een combo met daarin de 'devices', een combobox met daarin de 'connectiontype' en een add button.

ALs je op de add button drukt, maak je een nieuw record in de koppeltabel ([DeviceConnections]) die een nieuwe link legt tussen het device ([Devices]), en een connectiontype ([ConnectionTypes]).

Op die manier heb je helemaal geen probleem met het aantal combinaties ( elke combinatie wordt een nieuw record in de koppeltabel ), en je hebt in principe maar 3 ui controls nodig.

Als je dan de connectiontypes van een device wilt ophalen, voer je de volgende query uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
SELECT
    [Name]
FROM 
    [DeviceConnectionTypes]
INNER JOIN
    [ConnectionTypes]
ON
    [ConnectionTypes].ID = [DeviceConnections].[ConnectionTypeID]
WHERE
    [DeviceID]=.....

Pagina: 1