Webwereld meld het volgende:
Onrust na aanpassing voorwaarden @Home
Zaterdag, 4 september 2004 - @Home heeft zijn voorwaarden aangepast. Zo geeft de kabelaanbieder geen schadevergoeding meer als de klant ten onrechte afgesloten is geweest.
In vergelijking met de oude voorwaarden is een groot aantal wijzigingen aangebracht door moederbedrijf Essent. Zo is de aankondigingtermijn voor prijsverhogingen verlaagd van vier naar twee weken. Bovendien kan deze alleen op de website van @Home vermeld worden.
Daar waar de abonnee tot op heden binnen tien dagen na prijsverhoging zijn abonnement kon beëindigen, moet deze nu voor de wijzigingsdatum bij @Home zijn aangekomen. Een andere wijziging is dat @Home geen schadevergoeding meer betaalt als de klant ten onrechte wegens vermeend misbruik tijdelijk is afgesloten.
Bij gebruikersverenging Troubles at Home hebben de wijzigingen geleid tot de nodige onrust en irritatie. Met name het feit dat abonnees hun contract niet mogen opzeggen na deze laatste wijziging, zorgt voor kwaad bloed.
Volgens een zegsman gaat het om 'niet noemenswaardige' wijzigingen. Alleen ingrijpende wijzigingen, die zeer nadelig voor de consument uitpakken, geven klanten het recht om op te zeggen, zo stelt de provider in zijn voorwaarden.
http://www.webwereld.nl/nieuws/19409.phtml
Goed wat is hier nu van waar?
* Toegevoegd: 1.2
1.2 Essent Kabelcom levert de Kabelinternetdiensten, met inbegrip van de Aanvullende diensten. Aanvulllende diensten kunnen door Essent Kabelcom op afzonderlijke voorwaarden en tegen bekend te maken afzonderlijke tarieven ter beschikking worden gesteld.
Aanvullende diensten zijn diensten die nu nog niet geleverd worden. Waarschijnlijk is dit voor diensten bij een telefonie dienst (zoals Voicemail etc)
* Toegevoegd: 1.3
1.3 In deze Algemene Voorwaarden wordt uitgegaan van de meest voorkomende situatie waarin Essent Kabelcom de Kabelinternetdienst aanbiedt via een door Essent Kabelcom zelf geleverd AOP. Voor aanbiedingsvormen van de Kabelinternetdienst waarbij gebruik wordt gemaakt van een door een andere aanbieder geleverd vergelijkbaar aansluitpunt ,zijn deze Algemene Voorwaarden van overeenkomstige toepassing. Eventueel afwijkende voorwaarden die in dat geval tevens gelden zullen bij de desbetreffende aanbieding worden vermeld.
Dit artikel lijkt me speciaal bedoeld voor abonnees buiten Essent Kabelcom verzorgingsgebied, zoals in KabelNoord.
* Toegevoegd: 2.8
2.8 Indien en voor zover een Overeenkomst tussen Essent Kabelcom en de Abonnee langs elektronische weg (waaronder in dit verband mede wordt verstaan op telefonische wijze) wordt aangeboden of tot stand komt, zijn tevens onderstaande bepalingen van toepassing:
a - De overeenkomst wordt uitsluitend in de Nederlandse taal gesloten;
b - Op de Website zijn algemene gegevens omtrent Essent Kabelcom als aanbieder van Kabelinternetdiensten raadpleegbaar, zoals in dit kader relevante registers waar Essent Kabelcom is ingeschreven, relevante vergunningen waaraan Essent Kabelcom is onderworpen en BTW identificatienummers;
c - Indien door of voor risico van de (Aspirant-)Abonnee langs elektronische weg gegevens worden ingevoerd teneinde een Overeenkomst tot stand te doen komen of te wijzigen, staat de (Aspirant-)Abonnee in voor de juistheid van de gegeven opdrachten en de daarin vermelde gegevens. Essent Kabelcom is niet gehouden de juistheid van de opgegeven gegevens te verifiëren;
d - De Abonnee mag een overeenkomst, uitsluitend indien en voor zover dit een overeenkomst op afstand als bedoeld in artikel 7:46a, onder a, Burgerlijk Wetboek betreft, zonder opgaaf van redenen ontbinden binnen 7 Werkdagen na totstandkoming van (het betreffende deel van) de Overeenkomst of, in voorkomend geval, binnen 7 Werkdagen na ontvangst door de Abonnee van de middelen voor toegang, zoals gebruikersgegevens en/of voor toegang benodigde applicaties en/of software. Dit recht op ontbinding geldt niet indien de gebruikmaking en/of raadpleging van de desbetreffende Kabelinternetdienst door, met medeweten van, of voor het risico van de Abonnee binnen deze periode van 7 Werkdagen is begonnen, dan wel indien op grond van de wet de bedoelde ontbindingstermijn niet van toepassing is
Dit is een toevoeging voor koop op afstand, geen probleem lijkt me, sterker nog dit verduidelijkt voor de toekomstige abonnee zijn rechten.
* Gewijzigd/toegevoegd in 3.1: "De Randapparatuur moet voldoen aan de daaraan door Essent Kabelcom of bij of krachtens de wet gestelde eisen. Essent Kabelcom is gerechtigd de Randapparatuur van de Abonnee te (laten) keuren opdat Essent Kabelcom kan nagaan of de besturing en het beheer van het netwerk niet zullen worden geschaad."
3.1 Om gebruik te kunnen maken van een Kabelinternetdienst dient de Abonnee de noodzakelijke Randapparatuur, de interne bekabeling (of een draadloze oplossing) alsmede de benodigde software zelf aan te schaffen en te installeren. De Randapparatuur moet voldoen aan de daaraan door Essent Kabelcom of bij of krachtens de wet gestelde eisen. Essent Kabelcom is gerechtigd de Randapparatuur van de Abonnee te (laten) keuren opdat Essent Kabelcom kan nagaan of de besturing en het beheer van het netwerk niet zullen worden geschaad.
Lijkt me ook duidelijk. Het lijkt me volkomen terecht dat @Home eisen mag stellen aan de apperatuur die je aan de aansluiting hangt. Maar laten we reeel zijn, als je een beetje fatsoenlijke apperatuur hebt (dus geen no-name chinese routers ofzo) dan heb je echt geen probleem.
Vergelijk ook eens met de voorwaarden van Orange:
7.2. De Klant is verplicht om uitsluitend goedgekeurde Toestellen te gebruiken in overeenstemming met de Handleiding en de toepasselijke regelgeving.
http://www.orange.nl/orange/voorwaarden/algemeen.php* Toegevoegd in 4.2 c/d: eenmalige of afname-afhankelijke bedragen voor geleverde diensten.
4.2 De in artikel 4.1 bedoelde vergoedingen kunnen behelzen:
[...]
c. een eenmalig bedrag, een maandelijks verschuldigd bedrag en/of (een) maandelijks verschuldigde (afname-afhankelijke) vergoeding(en) voor het leveren van een Kabelinternetdienst;
De huidge kabelinternetdiensten kennen een dergelijke afname-afhankelijke vergoeding niet. Dit moet dus eerst ingevoerd worden wat wel een reden zou zijn om op te zeggen. De verklaring voor dit artikel lijkt met duidelijk, telefonie wordt per tik afgerekend ...
Keyword zijn, "kunnen behelzen" en "een kabelinternetdienst" (dus niet alle)
* Toegevoegd in 4.3: mogelijkheid om de factuur online ter beschikking te stellen (evt in plaats van email)
4.3 De vergoeding die de Abonnee (maandelijks) is verschuldigd, wordt in een door Essent Kabelcom opgestelde factuur vermeld, welke per E-mail aan de Abonnee wordt toegestuurd en/of online ter beschikking wordt gesteld. Het verschuldigde bedrag zal worden verhoogd met de verschuldigde wettelijke belastingen en eventuele andere van overheidswege opgelegde heffingen.
Dit lijkt me ook duidelijk, en zal ook wel met telefonie diensten te maken hebben (welke telefonie aanbieder heeft nu geen factuur online?)
* Gewijzigd in 4.4: aankondigingstermijn prijswijzigingen is verlaagd van 4 weken naar 2 weken en die verhoging kan eventueel alleen op de website gemeld worden. Daar waar je vroeger binnen 10 dagen na prijsverhoging je abo kon beindigen moet deze beindiging nu voor de wijzigingsdatum bij @Home zijn aangekomen, per email of per post (dus rekening houden met vertraging in bezorging!)
Je zou dit met heel veel moeite als probleem kunnen zien. Een termijn van 2 weken is redelijk, bovendien biedt dit voor @Home de mogelijkheid sneller in te springen op tariefswijzigingen (alweer telefonie denk ik). Bovendien kan je ook per e-mail de overeenkomst beeindigen bij @Home, dus post hoeft er niet aan te pas te komen met eventuele vertraging. Bij e-mails naar @Home krijg je altijd een ontvangstbevestiging, dus je weet ook dat de mail is aangekomen.
* Gewijzigd in 5.4: termijn om een niet ontvangen betaling (naar Essent) alsnog te voldoen is verlaagd van 10 naar 5 dagen.
Het zijn 5 werkdagen (dus een gehele werkweek), bovendien wordt je hiervoor gewaarschuwd (aanmaning). Voor mensen die normaal betalen lijkt me dit geen probleem. Bovendien biedt @Home in de praktijk vrijwel altijd een betalingsregeling aan.
* Toegevoegd: 5.6
5.6 Onverminderd het overigens in deze voorwaarden bepaalde is Essent Kabelcom gerechtigd de levering van een Kabelinternetdienst en/of Aanvullende diensten (tijdelijk) op te schorten, indien de Abonnee tekortschiet in de nakoming van zijn verplichting(en). De verplichting tot betaling van de in artikel 4 genoemde vergoedingen blijft gedurende de periode van opschorting in stand. Essent Kabelcom zal de betreffende dienst(en) weer leveren indien de Abonnee binnen een door Essent Kabelcom gestelde termijn zijn verplichting(en) alsnog is nagekomen. Voor hervatting van de levering van de dienst(en) zijn kosten verschuldigd.
Dit artikel is vrij logisch. Bij wanbetaling wordt niet direct de overeenkomst ontbonden, de abonnee is verantwoordelijk voor de betaling, @Home mag de levering opschorten. Vrijwel alle mobiele telefoonaanbieders doen hetzelfde. (heb ik gemerkt

)
Vergelijk met de voorwaarden van Orange (niet geheel hetzelfde maar je krijgt een idee):
9.6. Als (i) in een kort tijdsbestek de gesprekskosten van de Klant buitengewoon hoog zijn, (ii) Orange op redelijke gronden vermoedt dat er oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van de Diensten, (iii) een automatische incasso niet slaagt en de Klant niet tijdig betaalt, (iv) de Klant zijn machtiging tot automatische incasso intrekt of (v) het automatisch geïncasseerde bedrag terugboekt, heeft Orange het recht om zonder nadere aankondiging de Aansluiting (tijdelijk) te blokkeren. In een dergelijk geval heeft Orange het recht om per Aansluiting € 25,- in rekening te brengen voor heraansluiting. * Samenvoeging van 6.1 en 6.2 tot 6.1
Lijkt me een tekstuele ingreep.
* Toegevoegd in 7.1: beperking om max 2x per kalenderjaar te wijzigen van abo-vorm met voor Essent de mogelijkheid voor de klant hier in positieve zin van af te wijken.
maximaal 2 keer per (kalender)jaar van Kabelinternetdienst te veranderen.
Lijkt me niet bezwaarlijk, gezien het feit dat er vanafgeweken kan worden, en dat je toch bij elke wijziging een nieuw jaarcontract aangaat.
* Toegevoegd in 7.2: kabelmodem kan worden overgenomen bij verandering van abovorm mits modem nog geschikt is.
Lijkt me duidelijk ivm de migratie naar EuroDocsis modems. Maar ook bijvoorbeeld bij wijzigingen in een telefoniedienst (Ze gebruiken daar andere modems voor).
* Toegevoegd: 7.4
7.4 Indien een extra Kabelinternetdienst of een Aanvullende dienst wordt afgenomen wordt de Overeenkomst uitgebreid met die Kabelinternetdienst en/of Aanvullende dienst met dien verstande dat, ingeval het een dienst betreft waarvoor een maandelijkse vergoeding verschuldigd is, de duur van de Overeenkomst als genoemd in artikel 21.1 een nieuwe aanvang neemt als ware het een nieuwe Overeenkomst.
Lijkt me ook een toevoeging voor nieuwe diensten, die huidge abonnees niet beinvloed.
* Gewijzigd in 8.1: aankondigingstermijn bij onderhoud was 5 dagen en is veranderd naar "tijdig en van te voren"
8.1 De Aansluiting wordt in stand gehouden door of vanwege Essent Kabelcom. Ten behoeve van het onderhoud of de instandhouding kan Essent Kabelcom tijdelijk een Aansluiting buiten gebruik stellen. Essent Kabelcom zal de Abonnee hiervan tijdig en van tevoren via de Website of schriftelijk (per reguliere post of per E-mail) op de hoogte stellen, tenzij dit in redelijkheid niet mogelijk is of de onderbreking minder dan 5 (vijf) minuten zal duren.
Gezien het feit dat ook korte onderbrekingen zijn toegevoegd lijkt me het hier te gaan over noodwerkzaamheden etc.
Overigens worden werkzaamheden over het algemeen op tijd aangekondigd (zie bijvoorbeeld
http://www.troublesathome...oring&page=aankondiging#1) en zijn ze toch meestal 's nachts.
* Toegevoegd aan 8.3: Essent Kabelcom zal zich inspannen om eventuele storingen zo spoedig mogelijk op te lossen
8.3 Essent Kabelcom zal zich inspannen om eventuele storingen zo spoedig mogelijk op te lossen.
Lijkt me niet echt bezwaarlijk. Overigens is een derlijke inspanningsplicht zwaarder dan het zo op het eerste gezicht lijkt. Mocht dit ook een geschil worden dan moet @Home best wat moeite doen om aan te tonen dat zij zich hebben ingespannen. Ik zou dan ook zeggen dat dit in voordeel is voor de abonnee.
* Toegevoegd aan 8.4: Essent Kabelcom verricht geen onderhoud of reparatie aan apparatuur en software die niet door Essent Kabelcom ter beschikking zijn gesteld.
Essent Kabelcom verricht geen onderhoud of reparatie aan apparatuur en software die niet door Essent Kabelcom ter beschikking zijn gesteld.
Lijkt me logisch.
Een die is vergeten door Troubles@home
8.5 Indien de Aansluiting of de Kabelinternetdienst tenminste 2 opeenvolgende dagen (48 uur) niet heeft gefunctioneerd door een oorzaak welke naar in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen voor rekening van Essent Kabelcom dient te komen, heeft de Abonnee recht op teruggave van een gedeelte van de Abonnementsvergoeding zoals vermeld in artikel 4.2. De teruggave bedraagt een aan de duur van de storing van de levering evenredig gedeelte van deze maandelijks verschuldigde vergoeding over de periode waarin de storing heeft plaatsgevonden. Het recht op teruggave geldt niet indien slechts delen van de Kabelinternetdienst of de Aansluiting niet hebben gefunctioneerd.
Dit is in het voordeel van de abonnee, eerst was er alleen bij opzet of nalatigheid recht op een vergoeding.
* Toegevoegd in 9.1 a: het woord "(meer)".
9.1 Essent Kabelcom kan het leveren van de Kabelinternetdienst per onmiddellijke ingang (geheel of gedeeltelijk) weigeren, opschorten respectievelijk beëindigen, indien:
a. de Abonnee niet (meer) aan bepalingen van het Aanvraagformulier en/of de Algemene Voorwaarden voldoet;
Lijkt me een taalkundige correctie. De bedoeling van het artikel is niet gewijzigd.
* Toegevoegd: 9.3
9.3 Essent Kabelcom kan de levering van een Aanvullende dienst waarvoor geen maandelijkse vergoeding als bedoeld in artikel 4.2 verschuldigd is beëindigen indien de Abonnee gedurende drie (3) maanden geen gebruik heeft gemaakt van een dergelijke Aanvullende dienst. Op verzoek van de Abonnee (per reguliere post, e-mail of online) kan Essent Kabelcom deze diensten weer aan Abonnee ter beschikking stellen.
Lijkt me bedoelt voor bijvoorbeeld Voicemail etc.
* Toegevoegd in 10.4: geen schadevergoeding als @Home de klant ten onrechte wegens misbruik tijdelijk heeft afgesloten.
10.4 Indien Essent Kabelcom een redelijk vermoeden heeft dat er sprake is van Ongeoorloofd gebruik door de Abonnee is Essent Kabelcom gerechtigd de levering van de Kabelinternetdienst op te schorten, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, totdat is gebleken dat de Abonnee een einde heeft gemaakt aan het Ongeoorloofd gebruik dan wel het vermoeden onjuist is gebleken.
De uitleg van Troubles@home is te kort door de bocht. Er moet wel een redelijk vermoeden zijn van Ongeoorloofd gebruik. Tevens hoeft @Home geen schade vergoeding te geven ("zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn"), maar naar artikel 8.5 kijkende zou @Home dat wel moeten doen. De bedoeling van dit artikel lijkt zeker niet te zijn om mensen die ontrecht zijn afgesloten geen vergoeding te geven.
* Toegevoegd: 11.1 (resterende onderdelen hernummerd)
11.1 Het gebruik van een Kabelinternetdienst geschiedt op eigen risico van de Abonnee. Essent Kabelcom is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor (de inhoud van) enige informatie die de Abonnee of derden bij het gebruik van een Kabelinternetdienst bereikt. De informatie kan van inbreukmakende, kwetsende, godslasterlijke of seksueel aanstootgevende aard zijn. Essent Kabelcom is niet aansprakelijk voor de schade die verband houdt met (de inhoud van) die informatie.
Iets dergelijks stond al in de Aanvullende Gebruiksvoorwaarden. Lijkt me geen probleem voor de huidge abonnees.
* Verwijderd in 11.2: aansprakelijkheid bij gevolgschade waarbij van opzet of grove nalatigheid sprake is (van de kant van Essent kabelcom)
11.2 Essent Kabelcom is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan door de uitvoering van de Overeenkomst behoudens in de gevallen genoemd in dit artikel alsmede in de artikelen 11.3 en 11.4 en behoudens in de gevallen die niet wettelijk kunnen worden uitgesloten.
Ook dit is niet zo erg als het lijkt, gezien de bijzin "behoudens in de gevallen die niet wettelijk kunnen worden uitgesloten.". Ik denk niet dat er iets aan de feitelijke afhandeling van schade is veranderd.
* Toegevoegd in 11.5: telefoonkosten worden expliciet uitgesloten
Werd toch al gedaan, een toevoeging aan de voorbeelden. Meer duidelijkheid lijkt me...
* Gewijzigd in 11.7: termijn voor het melden van schade verruimd van 4 weken naar 2 maanden (leuk, nu toch vrijwel alles is uitgesloten wat betreft aansprakelijkheid)
Er is feitelijk niets meer uitgesloten dan in de vorige Algemene Voorwaarden.
* Toegevoegd in 12.1: abonnee is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door randapparatuur
12.1 De Abonnee is tegenover Essent Kabelcom aansprakelijk voor schade die het gevolg is van een tekortkoming die aan hem is toe te rekenen, waaronder mede te verstaan schade die voortvloeit uit het gebruik van Randapparatuur.
Lijkt me een verduidelijking. Onder het oude artikel kon ook schade door Randapparatuur worden verstaan.
* Verwijderd: 13.1 (rest is hernummerd)
Duidelijk
* Toegevoegd in 13.1: blikseminslag wordt expliciet genoemd als iets waar de klant verantwoordelijk voor is.
Lijkt me wederom een verduidelijking.
* Gewijzigd in 20.3: mogelijkheid tot opzeggen per Email (zie definitie aan het begin) wordt nu expliciet genoemd.
Lijkt me wederom een verduidelijking. (mocht inprincipe ook al, en is ook gebeurd onder de oude Voorwaarden)
* Toegevoegd in 21.2 d: Als Essent het contract in het eerste jaar verbreekt, dan betaalt de abonnee toch de resterende contractmaanden.
d. door Essent Kabelcom indien artikel 9.1 van toepassing is. Indien Essent Kabelcom gedurende het eerste contractjaar de Overeenkomst opzegt op grond van het bepaalde in artikel 9.2 is de Abonnee aansprakelijk voor het restant van de contractwaarde (zijnde de resterende Abonnementstermijnen) van dat eerste contractjaar;
Dit is niet helemaal waar. Als Essent de overeenkomst beeindigd omdat de abonnee in gebreke is gebleven
dan mag de rest van het contract in rekening worden gebracht. En alleen tijdens het eerste contractjaar. Ook dit is een verduidelijking, de abonnee is een overeenkomst aangegaan voor minimaal een jaar, het is niet ongebruikelijk om dan de rest van het jaar in rekening te brengen bij een dergelijk geval.
* Toegevoegd: 21.2 f
f. door Essent Kabelcom indien de Abonnee een deel van de Overeenkomst beëindigd terwijl de levering van de dienst(en) als opgenomen in het resterende deel van de Overeenkomst daarvan afhankelijk is;
Lijkt me duidelijk... (en niet relevant voor de huige abonnees, omdat er nog niet diensten zijn die van elkaar afhankelijk zijn).
* Gewijzigd in 21.3: opzeggen naar aanleiding van verhuizing alleen nog maar per 1e van kalendermaand mogelijk. Bovendien moet de verhuizing nu aantoonbaar zijn

21.3 In afwijking van het bepaalde in artikel 21.1 kan de Abonnee indien deze aantoonbaar verhuist naar een locatie waar de Kabelinternetdienst niet geleverd kan worden de Overeenkomst zowel gedurende het eerste contractjaar als daarna, opzeggen met ingang van de eerste dag van een kalendermaand en met inachtneming van een opzeggingstermijn van tenminste 4 weken.
Iets aangescherpt, geen grote wijziging. Bovendien was opzeggen sowieso in dit soort gevallen alleen per de eerste van de maand mogelijk/
* Toegevoegd: 22.2, schriftelijke uitingen prevaleren boven mondelinge uitingen
Let wel, dit staat niet voor niets onder het kopje Geschillen. Pas bij een geschil wordt er een bepaalde waarde gehecht aan de manier van uitingen en bovendien geld dit alleen als er een strijdigheid is.
* Toegevoegd: 22.3, mondelinge toezeggingen door ondergeschikten van Essent of derden zijn niet bindend (dus zorg dat je alles schriftelijk krijgt)
Dit lijkt me gewoon dat een uitspraak van bijvoorbeeld een onderaannemer over een vergoeding oid niet bindend is voor @Home.
* Toegevoegd: 23 (geschillencommissie)
Het is te hopen dat de geschillencommissie ook internet gaat afhandelen. De huidige geschillenprocedure bij het NLIP verloopt stroef, het NLIP kan ook maar net het hoofd bovenwater houden.