Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Hoogspanning in beeldbuis van monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:50
ik wilde dit weekend aan een mod beginnen met een oude monitor, weet iemand hoelang het duurt voordat je de beeldbuis kan aanraken zonder dood te gaan?
De (crt) monitor staat al een jaar in de kelder btw.

en als niemand het zeker weet, hoe maak ik dan de monitor veilig leeg? met rubber handschoenen ofzo?

Verwijderd

Je kan een monitor ook ontladen hoor. ff googlen....

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Euhm, dude, die monitor staat al een jaar in je kelder niets te doen zonder spanning en je vraagt je af of 't wel veilig is?

• Micha
  • Niet online
Je moet een schroevendraaier met een stroom dreaadje uit de achterkant hebben met aan de snoer een klemmetje. Als je kijkt naar je scherm zie je dat er om de beeldbuis electrische draden zonder isolatie zijn. Hier zet je het klemmetje op en met de schroevendaaier moet je een beetje porren onder de rood plakje wat midden op je beeldbuis zit porren totdat je of een knalletje hoord of niets. Na dit gedaan te hebben kun je eventueel met een beetje knijpen dat rde plakje met snoer eraan er af halen.
(heb een tijdje monitors gerepareert....)

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Ik haal altijd meteen de hoogspanning der af, of ie nog geladen is of niet, en vervolgens duw ik hem ergens tegen het chasis aan om hem te ontladen.... gaat lekker snel en is effectief >:) , gevaarlijk O-) ??
Een veiligere manier is om een meetsnoer te nemen, en de ene kant aan het chasis vast te maken, en met de andere onder de hoogpannings aansluiting te klooien tot je een pats hoort en de boel ontladen is :)

blabla

Verwijderd

Of nog netter met een kabeltje en een R van 100 ohm in serie. Voorkomt nare knallen.

Wanneer de spanning weg is is lastig te zeggen, neem altijd het zekere voor het onzekere.. :)

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Osiris schreef op 02 september 2004 @ 04:19:
Euhm, dude, die monitor staat al een jaar in je kelder niets te doen zonder spanning en je vraagt je af of 't wel veilig is?
ja:?

volgens mij kan dat gewoon een jaar erin blijven hoor :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
MidiMaze schreef op 02 september 2004 @ 08:13:
Ik haal altijd meteen de hoogspanning der af, of ie nog geladen is of niet, en vervolgens duw ik hem ergens tegen het chasis aan om hem te ontladen.... gaat lekker snel en is effectief >:) , gevaarlijk O-) ??
Een veiligere manier is om een meetsnoer te nemen, en de ene kant aan het chasis vast te maken, en met de andere onder de hoogpannings aansluiting te klooien tot je een pats hoort en de boel ontladen is :)
gevaarlijk ? ja want het belangrijkste onderdeel vergeet je

effectief ? nee. de lijntrafo + diode houden geen spanning vast, de beeldbuis zelf wel en die moet je nou net ontladen

Repareren doe je zo.

• justinb81
  • Laatst online: 21:50
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 05:18:

een jaar lijkt me wel voldoende :P
ik hoorde dus wel een knalletje met dat snoertje >:)
en een flinke ook dus ik ben blij dat ik het gevraagd heb _/-\o_

• Micha
  • Niet online
midimaze volgens mij vertel je een beetje het zelfde als ik:P Maar mijn manier lijkt me beter maar ts heeft het al gedaan..

[ Voor 34% gewijzigd door Micha op 02-09-2004 14:41 ]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:36

WouterG

Dit is geen ondertitel

Met hoogspanning kun je NOOIT te voorzichtig zijn! Deze spanningen zijn echt dodelijk. Altijd de hoogspanningspunten aarden dus!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Hehe, ik had ook een oude TV, die een fout code op het scherm gaf. Ik op internet gezocht, bleek het dat het 1 condenstatortje van 10uF ofzo was die je moest vervangen, dus ik d8 da kan ik wel.

Afijn ding opengeschroeft, maar kreeg die rode kabel met rubberen dop er niet af, dus tis dat rubbere dopje op en pak hem wat beter vast, ( da deed ik maar 1x 8)7 }) ). Twas niet da ik flauw viel ofzo, maar heb wel kwartiertje last van me arm gehad :| .

!!! DUS LETOP MET HOOGSPANNING !!!, ik heb mazzel gehad.

Nu doe ik het voortaan ook met de schroevedraaier en kabel methode 8) .

Signature unavailable

Pagina: 1