IP van AP vinden

Pagina: 1
Acties:

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Topicstarter
ik heb bij de mediamarkt voor 75 euro's een kobishi-setje gekocht van 2 cardbus-kaartjes en een access point. nou werkt dat op zich wel mooi allemaal, redelijk bereik, kaartjes zijn prima ondersteund in linux, enz.

enige probleem is de adminpagina van het AP. Dat ding zit standaard op 192.168.1.1, subnetmask 255.255.255.0. Nou zit ik op een universiteitsnetwerk, en daar heb ik m direct op aangesloten. Het is niet de bedoeling dat je hier zelf adressen gaat verzinnen, dus heb ik het vinkje bij "DHCP" aangezet, zodat dat ding gewoon netjes een IP krijgt van de DHCP-server. Dat vinkje zal wel daarvoor moeten zijn, aangezien hij zelf geen adressen uitdeelt. Je moet ook kiezen tussen zelf een adres uitdelen en DHCP.

mijn probleem is nu: als DHCP dat ding een adres heeft gegeven, hoe weet ik dan wat dat is? er staat in de handleiding dat je er nog steeds bij kunt komen met de "naam", iets als apxxxxxx, waarbij xxxxxx=laatste 6 cijfers MAC adres. Dit in het geval "als u het exacte IP-adres niet weet". Dat werkt dus niet (of is die naam een WINS iets ofzo, en werkt dat in linux niet zomaar?).

het ding doet niets anders dan access point zijn, en dat doet ie dus wel goed, ik kan met mn laptops gewoon het netwerk op enzo. Hij routeert dus niet, en komt bij een tracepath dus ook niet voor.

Ik heb ook mn desktop's MAC gespoofd naar die van het AP en gekeken welk IP ik van de DHCP server kreeg. werkte niet.

iemand enig idee?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat je zou kunnen doen is je gehele subnet gaan lopen pingen met een of andere portscanner en dan zou áls het goed is onder windows bij arp -a érgens het MAC-adres van je AP moeten staan... Onder Linux voldoet arp, al dan niet met de -n-optie.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00

Rmg

Uhm als ik me niet vergis... moet ie wel in je tracer route staan... want je laptops gaan wel VIA de AP het internet op :?

heb je eigenlijk al eens 192.168.1.1 geprobeerd?.. want het lijkt me dat een wireless AP toch wel ongeveer hetzelfde werkt als een router.. :?

• Osiris
  • Niet online
Raz- schreef op 02 september 2004 @ 02:26:
Uhm als ik me niet vergis... moet ie wel in je tracer route staan... want je laptops gaan wel VIA de AP het internet op :?
Nee, een AP kan ook bridgen tussen je router en de wireless nic's. Hij zegt toch ook dat hij niet routert?
Raz- schreef op 02 september 2004 @ 02:26:
heb je eigenlijk al eens 192.168.1.1 geprobeerd?.. want het lijkt me dat een wireless AP toch wel ongeveer hetzelfde werkt als een router.. :?
Daar stónd ie dus op, vóórdat de TS de DHCP-client aanzette, waardoor hij gewoon een normaal IP in zijn eigen subnet kreeg..

Beetje beter lezen kan ook wel :)

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Osiris schreef op 02 september 2004 @ 02:28:
[...]

Nee, een AP kan ook bridgen tussen je router en de wireless nic's. Hij zegt toch ook dat hij niet routert?

[...]

Daar stónd ie dus op, vóórdat de TS de DHCP-client aanzette, waardoor hij gewoon een normaal IP in zijn eigen subnet kreeg..

Beetje beter lezen kan ook wel :)
jij hebt m door ;)

alleen vinden ze het hier op het netwerk niet zo leuk als je poorten gaat lopen scannen. Ik weet ook niet helemaal zeker of dat ding uberhaupt een IP heeft gekregen. nou ja, zo rond deze tijd staan er toch niet zoveel PCs aan, en ik heb op zich een goede smoes als ik morgen klagende netwerkadmins aan de deur heb...

ik ga t maar eens proberen...

edit:
mmm, ik heb wel een utility gevonden (arping) die doet wat ik wil, maar ik vrees dat ik zelf een scriptje moet schrijven om te portscannen...

edit2:
nou, met wat moeite een scriptje in elkaar gezet, maar vind t MAC van mn AP er niet in terug. hij zal dus wel geen IP gekregen hebben. Ik geef m wel gewoon zelf een IP, hoop alleen dat de DHCP server niet ook dat adres een keer uit zal delen. weet niet precies hoe zo'n DHCP server werkt, maar ik denk dat ie vooral kijkt naar welke adressen ie zelf heeft uitgedeeld, en niet naar welke al in gebruik zijn. weet iemand dat?

[ Voor 30% gewijzigd door smokalot op 02-09-2004 04:39 ]

Verwijderd

kun je met het arp -a commando niets vinden?

spuit 11
smokalot schreef op 02 september 2004 @ 03:44:
[...]

edit2:
weet niet precies hoe zo'n DHCP server werkt, maar ik denk dat ie vooral kijkt naar welke adressen ie zelf heeft uitgedeeld, en niet naar welke al in gebruik zijn. weet iemand dat?
by default kijkt een Windows DHCP server niet of een IP adres al bestaat
dit is wel aan te zetten op de server (conflict detection attempts, de server pingt dan een aantal maal naar het IP), maar in jouw geval zal het niet duidelijk zijn of dit aan of uit staat
je zou de AP zelf een IP adres in hetzelfde subnet kunnen geven dat nog niet bestaat en hopen dat de DHCP server later niet zelf het adres probeert uit te geven

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 05:41 ]

• Osiris
  • Niet online
Als je je AP nou eens een IP geeft uit een niet-gebruikte range? :)

Dan weet jij je IP tenminste en heeft niemand er als t goed is last van (wel netjes de voor LAN bedoelde ranges gebruiken hè :P)
Vervolgens voeg je dat IP zelf als tweede IP toe aan je NIC en is iedereen blij..

Máár.. Wat heb je nu precies gedaan met dat scripten? :? Want het enige wat je moet doen is gewoon elk IP uit je subnet een ping geven.. Dat zou je zelfs als BAT of BASH-bestand moeten kunnen maken :P
en dan met arp -n (linux) of arp -a (windows) checken of dr wat nuttigs tussen staat..

Verwijderd

Osiris schreef op 02 september 2004 @ 05:41:
Máár.. Wat heb je nu precies gedaan met dat scripten? :? Want het enige wat je moet doen is gewoon elk IP uit je subnet een ping geven.. Dat zou je zelfs als BAT of BASH-bestand moeten kunnen maken :P
en dan met arp -n (linux) of arp -a (windows) checken of dr wat nuttigs tussen staat..
code:
1
2
3
4
5
6
7
set count=0

:loop
if %count%==255 goto :eof
set /a count+=1
ping -n 1 192.168.0.%count%
goto loop

o.i.d. :P

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

smokalot schreef op 02 september 2004 @ 03:44:
[...]Ik geef m wel gewoon zelf een IP, hoop alleen dat de DHCP server niet ook dat adres een keer uit zal delen. weet niet precies hoe zo'n DHCP server werkt, maar ik denk dat ie vooral kijkt naar welke adressen ie zelf heeft uitgedeeld, en niet naar welke al in gebruik zijn. weet iemand dat?
De DHCP server doet niks, wat dat betreft. Maar een DHCP client moet controleren of het IP-adres wat-ie van de DHCP server krijgt, niet toevallig bezet is. Doet-ie met een pingetje en als daar antwoord op komt, vraagt-ie een nieuw adres aan de DHCP server.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:53

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Welk IPadres heeft de laptop? Is dat een private-range IPadres, of een universiteitsuitgedeeld adres?

Als het een private IPadres is, dan zou je middels de webconsole verbinding moeten kunnen maken met het AP.
Stel dat je eigen IP 192.168.1.25 is. Dan is de kans 99 % dat het IP van de AP 192.168.1.1 is. Open een webbrowser en type http://192.168.1.1 in. Als het goed is krijg je dan de webconsole van het AP voor je snuffert. In deze configuratie is het AP een router, die aan de vaste netwerkkant een uni-IPadres heeft gekregen, en aan de andere kant zelf als DHCP server optreed.

Heb je een uni-adres, dan is je AP in de bridge modus aan het werk. Dan heeft het AP zelf GEEN IPadres, maar dient enkel als doorgiftepunt voor alle pakketjes die langs komen.

Edit: niet helemaal goed gelezen.

Je AP is dus werkzaam als bridge. Dan krijgt je AP geen IPadres van het uni-netwerk en is enkel werkzaam als doorgeefluikje.

[ Voor 10% gewijzigd door Nitroglycerine op 02-09-2004 10:52 ]

Hier kon uw advertentie staan

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:16

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je verbinding hebt met je AP, kun je toch vaak in je WiFi software van alles (inclusief IP) zien over de AP waarmee je connected bent :?

* Koffie ziet eigenlijk niet wat het probleem is ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Koffie schreef op 02 september 2004 @ 10:55:
Als je verbinding hebt met je AP, kun je toch vaak in je WiFi software van alles (inclusief IP) zien over de AP waarmee je connected bent :?

* Koffie ziet eigenlijk niet wat het probleem is ?
nee dus, ik zie alleen het MAC van het AP. Het ding werkt in bridge-modus idd, dus heeft geen IP nodig om te zorgen dat mijn laptop het netwerk op kan. Alleen maar om bij de admin-pagina te kunnen komen. Mn laptop vraagt dus gewoon dwars door het AP een IP aan bij de universiteits DHCP-server en krijgt die ook. 192.168.1.1 heb ik al wel geprobeerd uiteraard, maar die werkt dus niet. Het zou echter ook aan het subnetmask kunnen liggen, standaard doet dat ding dus 192.168.1.1/255.255.255.0 maar hier in het netwerk doen ze 131.xxx.xxx.xxx/255.255.254.0. Nou weet ik niet zo goed wat zo'n subnetmasker nou eigenlijk doet, maar volgens mij is dat zeg maar niet de bedoeling...

Het probleem is dus dat ik wel kan internetten, maar niet bij de adminpagina kan, om bijvoorbeeld WEP in te stellen, MAC-adressen toe te voegen aan de whitelist, enz. Nu moet ik dat dus doen door het AP los te koppelen, te resetten, en dan een nieuw netwerkje bouwen in de 192.168-range. Beetje vreemd als het zo hoort te werken...

scriptje is wel gelukt, het is zoiets geworden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash
for p in yyy zzz
do
    for (( i=0; i=<255; i++ ))
    do
         arping "131.XXX.$i.$j" -w 2 -f | grep Unicast
    done
done

-f zorgt dat er slechts 1 ping verstuurd wordt, -w 2 zorgt dat er maximaal 2 seconden gewacht wordt op een reply.

de pipe naar grep Unicast is om alle andere troep eruit te filteren, nu krijg je zo'n soort output:
Unicast reply from 131.XXX.yyy.241 [00:04:XX:XX:XX:XX] 1.986ms

maar helaas zat het MAC van het AP er dus niet tussen...

nou ja, ik ga wel uitzoeken hoe ik een beetje veilig een IP kan vinden...

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 00:29
Wat mij eigenlijk een nog groter raadsel is, is waarom je een AP nodig hebt? Je zit op UTnet (met de 130.x.x.x IP) en de hele campus heeft 802.11b dekking (als het goed is). Dus zit jij in de stad op kabel@UT ofzo? of ben je gewoon bijdehand bezig B)

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 23:53
Hmm, hij routert niet, hij hangt alleen het AP uit. Waarvoor wil je er in? Om encryptie aan te zetten ofzow? Via netstat staat ie er niet bij?

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
cryforhelp schreef op 02 september 2004 @ 13:07:
Wat mij eigenlijk een nog groter raadsel is, is waarom je een AP nodig hebt? Je zit op UTnet (met de 130.x.x.x IP) en de hele campus heeft 802.11b dekking (als het goed is). Dus zit jij in de stad op kabel@UT ofzo? of ben je gewoon bijdehand bezig B)
Daar zit ik dus niet.

131.211.xxx.xxx is volgens mij gewoon SURFnet. Maar helaas hebben we hier geen WiFi-dekking, zelfs op de universiteit niet (toevallig alleen mijn faculteit, maar wij hebben geeneens collegezalen dus zit altijd bij andere faculteiten).

802.11g is trouwens ook wel een stuk prettiger dan 802.11b

enne, wat zou ik met netstat moeten zien? ik weet nu dus vrij zeker dat het ding helemaal geen IP heeft.

Pagina: 1