Toon posts:

[Harddisk] Soms tik bij boot gevolgd door een freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd wil mijn pc (en met name deze week) wel eens een tik geven bij een de boot, vervolgens freezed het winXP bootscherm (het blauwe/autologin) of hij tikt ietsje later net nadat de desktop geladen is wederom gevolgd door een tik.

Dat klinkt dus niet goed en ik ben op dit moment dan ook hard aan het backuppen geslagen (heb gelukkig altijd een 2e disk erin zitten waar ik een aantal keer per week files naar copieer). Vreemd is echter dat wanneer er niet getikt is (meestal) en er dus geen freeze heeft plaatsgevonden het systeem gewoon 100% werkt. Ik kan hem gewoon 12 uur ofzo laten draaien zonder tikken, zonder crashen, gewoon perfect. Een rotte hd (of desnoods een gare molex of ide kabel) zou toch niet alleen bij de boot last moeten hebben?

Ik heb altijd kaspersky antivirus in de achtergrond draaien dus het zal sowiezo geen virus zijn denk ik (elk uur auto-update). Net ook met trendmicro online gescand en ook die heeft niks gevonden. Verder draai ik adaware en spywareblaster, surf met firefox en ik installeer zelden tot nooit programma's dus spy/adware lijkt me ook uitgesloten.

Dit systeem:
Athlon XP 2700+ @ normale snelheid
Asus a7n8x (geen deluxe)
120GB Hitachi 7200rpm/8mb
40GB maxtor 7200rpm/8mb (lb) (backupschijfje)
Nec DVD-rw
Traxdata CD-rw (kadootje :P )
Hitachi DVD
Soundblaster Live player 5.1
MSI Geforce4ti4400 128mb
Asus Wireless Lan 54mbit
Firewire kaart (merk vergeten, was vroeger tulip iig)

Os WinXP sp1

Om een of andere vage rede wil trouwens geen enkele tool bij mij de S.M.A.R.T. status uitlezen. Niet dat S.M.A.R.T. zo geweldig is, maar toch.. in de bios is hij wel enabled. Iemand een idee welk tooltje/setting ik hiervoor nog kan proberen? De hitachi diskcheck kan niks vinden, Windows chkdsk idem dito niet.

edit:

Active Smart wil de status van beide disks uitlezen en beide worden als "OK" beschouwd. Temperatuur van de bootdisk is 42C, temperatuur van de backupdisk is 50C (die zit onder een cd-rom drive en kan zijn warmte minder goed kwijt)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 01:03 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Af en toe wil die niet opstarten en hoor ik alleen 1 tik vervolgens gaat die verder en hoor ik weer een tik. Dat doet die sinds een paar weken. daarna start die weer zonder problemen op! Is er al intussen bekend wat dit probleem kan zijn? heeft iemand anders dit al gehad? Wat moet ik doen>??

Ik heb 2 maxtor HDD.
AMD 2100XP
1GB MEM

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-03 15:59

Maasluip

Kabbelend watertje

Dit hoeft niet altijd een brakke HD te betekenen, ook een brakke voedingskabel/connector kan het euvel zijn. Dit fenomeen treedt bij mij altijd op als ik een bepaalde voedingsconnector gebruik. Als ik een andere connector voor de HD gebruik is er geen probleem. Als dit alleen bij boot gebeurt is de kans dat dit het probleem klein, maar probeer het eens.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Een tijd geleden is mijn voeding stuk gegaan, ik heb toen een nieuwe best prijzige gekocht. sindsdien heb dat gedoe met mijn HDD! Ik zal eens proberen een andere connector te gebruiken.

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 16:34:sindsdien heb dat gedoe met mijn HDD! Ik zal eens proberen een andere connector te gebruiken.
Het toeval(?) wil dat de laatste tijd, ook hier op tweakers, er veel mensen met uitvallende maxtors zijn, met name de 40 gig's, en inderdaad, tikke-takke, freese......

Jij hebt het alleen bij booten? Vreemd, bij de anderen is het als tie warm is, een tijdje gewerkt heeft.
Dan is die kabel een mogelijkheid (koud metaal krimpt, dus warm metaal dat uitzet kan wel eens contact maken, waar koud dus contact verliezen kan)

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels maar een andere disk gekocht een 120GB Maxtor 7200rpm/8mb. Ik had al geprobeerd op een andere molex en een andere ide kabel te gebruiken, maar zonder resultaat. Soms gewoon wel getik tijdens booten, soms niet en na het booten dus nooit.

Drive Fitness van Hitachi geprobeerd en die vind niks, zelfde geld voor alle mogelijke chkdsk, norton diskdoctor en active smart.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dve/smart.gif

Wat ik me onderhand wel begin af te vragen, ik heb de afgelopen pak weg 4 jaar 7 disks versleten van verschillende merken:

1x IBM 30GB 7200rpm/2mb
4x Maxtor 40GB 7200rpm/2mb
1x Seagate 60GB 7200rpm/2mb
1x IBM 120GB 7200rpm/8mb

De een zeurt over IBM de ander over Maxtor, maar bij mij houden ze het geen van alle lang uit. Waar kan dit aan liggen?
De schijven zijn gekoeld en komen zelden boven de 40C. Ik LAN niet ofzo, dus de kast blijft altijd staan (geen geschok), ik raak ze niet aan, stop ze erin met een antistatisch polsbandje en sleutel er niks meer aan en ze worden niet zwaar intensief gebruikt door allerlei scans en benches enzo.
Mijn pc staat wel vaak aan, pak weg een uur of 7 per dag (of ik er nu wel of niet ben). Maar dan moeten ze toch nog iets langer meegaan?
Op mijn werk staan 4 computers 24/7 al 7 jaar aan een stuk aan en die harddisks zijn geen van alle ooit kapot gegaan, zijn wel langzame oudjes maar toch (seagate 2GB 5400rpm als ik het me goed herinner).

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-02 03:30
brakke voeding ? Volgens mij zijn harde schijven nogal gevoellig voor schommelende voltages.. dus houd je volt lijnen in de gaten, als ze erg afwijken zou dat de oorzaak kunnen zijn van een vroege dood..

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Verwijderd

Active Smart wil de status van beide disks uitlezen en beide worden als "OK" beschouwd. Temperatuur van de bootdisk is 42C, temperatuur van de backupdisk is 50C (die zit onder een cd-rom drive en kan zijn warmte minder goed kwijt)

De schijven zijn gekoeld en komen zelden boven de 40C.

=> ik vind de temps van je schijven anders aardig hoog.
"Men" zegt dat > 45 graad Celsius het kritiek wordt, hoewel vlgs. fabrikanten de schijven het wel kunnen hebben.
Ik vraag me af hoe je koelt.

Heb zelf twee Maxtors 200GB gemiddeld 16 uur per dag draaien en meestal zo'n acht applicaties open staan.
Mijn schijven zijn momenteel: 28 resp. 30 graden (Active SMART / SiGuardian).
Zelfs bij het hele warme weer een paar weken terug bleven ze < 38 graden.

Ten tweede is een zeer stabiele voeding en een APC om de netspanningspieken af te vangen imo essentieel.

Verwijderd

ook ik denk dat het aan de voedingskabel ligt, bij korte loslating doet het dit soort dingen. Probeer de female pinnetjes van de molex eens wat strakker te maken met een piepklein schroevedraaiertje o.i.d. Zelf had ik zoiets ook, maar dan met mn cd brander die vastliep bij het cd branden :D ook power loss

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 23:48:

=> ik vind de temps van je schijven anders aardig hoog.
"Men" zegt dat > 45 graad Celsius het kritiek wordt, hoewel vlgs. fabrikanten de schijven het wel kunnen hebben.
Ik vraag me af hoe je koelt.
Ik koel met een cooldrive met 2 ingebouwde fans per disk. Zoals je nu in het screenshot kunt zien zijn ze normaal ook een stuk cooler. Die 40-50 zijn de extreemste geweest naar mijn weten. Met gewoon werken, internetten enzo worden ze rond de 30C, in de winter nog koeler natuurlijk.

Ik heb trouwens een enermax 450watt. Ik heb al een aantal keer van molex gewisseld, maar als het echt de voeding zou zijn lijkt het me dat deze niet alleen bugged bij de boot en niet alleen de harddisks. Ik heb trouwens in die 4 jaar tijd ook nog 3 andere voedingen gehad dus dat kan het niet zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 00:11 ]

Verwijderd

Je screenshot zal gemaakt zijn net na het opstarten: 22 resp. 12 graden...

Na je aanvullende opmerkingen: inderdaad raadsel, raadsel.

Software probleem? ? ?
Maar lijkt me strange.
Wat start er zoal op aan progs?
Je zou in de logs van Windows XP kunnen kijken naar foutmeldingen tijdens het opstarten...

Ik zou maar eens gaan Googlen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 00:47 ]

Verwijderd

Nee, voor de duidelijkheid gebeurt het bij mij alleen bij het booten. ik moet de compu 3 a 4 keer "hard" opnieuw opstarten wil die doorgaan met booten. Bij elke keer opstarten komt die iets verder met opstarten. maar dan weer "TIK" en dan komt de melding dat die de boot sector of de de I/O niet kan vinden. Zoals gezegd gaat die wel verder na een paar keer Hard resetten. Temperatuur kan het dus niet zijn als die net opstart. Ik heb andere voeding connectoren geprobeerd. Maar daar ligt het volgens mij ook niet aan.
Pagina: 1