prijs/kwaliteit/bereik/gemaks-verhoudingen van WLAN?

Pagina: 1
Acties:

• Thy King
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 21:53

Thy King

Ruler Of Thy World

Topicstarter
Ik heb nu al de hele avond gezocht op got forum naar duidelijke rechttoe rechtaan info en ervaringen over de verschillende WLAN mogelijkheden. Dit doe ik natuurlijk niet zonder reden: ik heb op school de mogelijkheid om via WLAN in te loggen op het netwerk (ik heb dus een Laptop), en ben op zoek naar een goede prijs/kwaliteit/bereik/gemaks-verhouding van de verschillende WLAN producten.

Tot nu toe heb ik bar weinig gevonden. Ik heb van verschillende fabrikanten de sites bekeken voor misschien relevante info, maar simpele informatie (al is het een schatting) zoals bereik is al erg lastig te vinden.

wat zoek ik:

primair:
- USB of PMCIA kaartje voor WLAN (voor de laptop)
- met 802.11g standaard, oftewel 54mb/s of meer aan snelheid.
- mooie prijs, met een grens van 50 €
- mooie kwaliteit, dus niet dat ie kapot is bij bv het eerste stootje, compatible is met meerdere merken (en backwards compatible, maar dat is meestal geen probleem)
- beetje mooi bereik. Hier bedoel ik binnen en buitenshuis (bijv: 50 m - 450 m [niet accurate getallen])
- en natuurlijk goede drivers, die niet moeilijk doen, of gegarandeerd vastlopen of conflicten veroorzaken.

redelijk standaard dus..

secundair:
misschien als uitbreiding voor later een goed pci kaartje voor in mijn pc die op zolder staat, met daarvan ook uiteraard goed bereik enz.. Dit kaartje gaat dus gebruikt worden voor een directe pc->laptop verbinding, en gebridged worden met alle andere netwerkmogelijkheden op deze computer. (als dit mogelijk is)

Naar deze informatie ben ik nu een tijdje op zoek geweest en niet naar mijn zin gevonden, vandaar dit topic.

wat heb ik beschikbaar:
- Win XP, op laptop (Jewel notebook1520) en thuis computer (intel/asus)
- Beide computers zijn geschikt voor netwerk (uiteraard), en modern (2500+ mhz)
- beide computers zijn uitgerust met bluetooth usb dongles (misschien dat het mogelijk conflicten kan gaan krijgen met WLAN usb dongles?????)
- op de thuiscomputer alle netwerkverbindingen in een brug geknikkerd, en de router ip-adressen laten geven.
- thuisnetwerk: een gewone router met utp kabels
- zelf opgedane kennis met XP netwerken door proberen. Het loopt hier thuis als een trein

Tot nu toe heb ik aan informatie gevonden dat mensen regelmatig problemen hebben met verbindingen of merk incompabiliteit. Op school is het merk accespoint niet bekend, dus wil ik daar zowiezo geen problemen mee hebben. Ook is het handig dat mijn kaartje een beetje goed binnenshuis bereik heeft, want op school gaat het signaal zeker door een paar dikke muren.

Ik weet dat de prijs/kwaliteit/bereik/gemaks-verhouding altijd een compromis is, en dat vind ik ook geen probleem, maar ik zoek wel het beste compromis. Mijn vraag aan u is dus: heeft u relevante en simpele informatie over de verschillende merken die aan mijn zoekcriteria voldoen? En kunt u dus een beetje richting deze verhouding werken?

Bij voorbaat erg veel dank.

'I had a thought but it hurt, so i let it go.' Collective Soul - Never Here Alone

• SSH
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Bereik van 450 meter haal je niet(wel met stralers + schotel ok). En dit heeft ook weinig met het product te maken dat jij zoekt, een ontvanger. Eigenlijk kan ik in jouw geval een PMCIA kaartje adviseren. USB is toch te extern en vragen om problemen. Welke maakt eigenlijk niet zo veel uit, hoe groter de antenne hoe beter het ontvangst zou je denken. Misschien kan je ergens benchmarks vinden//

• Thy King

Thy King

Ruler Of Thy World

Topicstarter
ik heb nog even verder gezocht naar een review of benchmark of iets interessants, maar tot nu toe is het nog steeds bar weinig..

Hoezo zou USB problemen geven? die ruk je eruit, en stop je in je tas. Als ik met bluetooth aan het internetten ben (zoals nu dus) hangt er ook een usb dongle aan mijn laptop. Tis geen probleem, en ik heb er ook geen last van. Mijn vraag is of er degelijk verschil zit tussen de pcmcia versie en de usb versie van een wlan kaartje... (als in: usb is 3/2 minder bereik of zo)

die range getallen die ik had genoemd waren een voorbeeld, en niet een streven. Al is een goede range natuurlijk geen overbodig luxe. Heeft iemand nog informatie voor mij?

'I had a thought but it hurt, so i let it go.' Collective Soul - Never Here Alone

Verwijderd

Thy King schreef op 02 september 2004 @ 17:16:
ik heb nog even verder gezocht naar een review of benchmark of iets interessants, maar tot nu toe is het nog steeds bar weinig..

Hoezo zou USB problemen geven? die ruk je eruit, en stop je in je tas. Als ik met bluetooth aan het internetten ben (zoals nu dus) hangt er ook een usb dongle aan mijn laptop. Tis geen probleem, en ik heb er ook geen last van. Mijn vraag is of er degelijk verschil zit tussen de pcmcia versie en de usb versie van een wlan kaartje... (als in: usb is 3/2 minder bereik of zo)

die range getallen die ik had genoemd waren een voorbeeld, en niet een streven. Al is een goede range natuurlijk geen overbodig luxe. Heeft iemand nog informatie voor mij?
Probleem bijeen compromis is, dat hetgeen je eigenlijk wil meestal net niet mogelijk is.

- Een bereik van 50 meter binnenshuis is niet echt mogelijk zonder externe antennes, als -zoals je zegt- heg signaal door een paar zware muren heen moet.
Oplossingen voor dit probleem kosten meer dan 50 euro.

- USB apparaten doen het in de meeste gevallen net zo goed als niet-USB apparaten, maar wireless "clients" vreten nogal wat stroom, wat een USB bus meestal maar net aankan. Als je dan meerdere USB apparaten op EEN computer hebt draaien wil het wel eens verkeerd gaan. Bovendien moeten voor USB apparaten altijd extra drivers worden gebruikt. Een Ethernet adapter heeft geen van deze problemen, maar is weer een stuk duurder.

- Een 54 MB wireless verbinding is in de regel wat duurder dan een 11 MB.

Dus op welk punt wil je een compromis sluiten?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 10:47
Thy King schreef op 02 september 2004 @ 17:16:

Ik weet niet of je laptop usb2.0 ondersteund anders zou ik je het afraden. bij USB 1 is de doorvoersnelheid van usb een behoorlijk bottleneck en haal je een superlage snelheid. (ze zijn ms. 11 of 54mbit maar je haalt maar een fractie hiervan)

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:20

No13

/me was here

Ik zou als ik jou was eens kijken of je misschien een interne mini-pci aansluiting hebt, veel laptops hebben deze tegenwoordig en zo kan je je wifi kaartje intern inbouwen (dus goed beschermt) en als je bijvoorbeeld een intel of broadcom kaartje bij dell besteld zit het met de drivers ook wel goed.

Maar let dus wel op dat je een mini-pci aansluiting moet hebben en een antenne, hier een foto van mijn lappie ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://foto.frotmail.nl/pic.php?action=resize&size=400&pic=.%2FZooi%2FDSC01078.JPG

Dat zwarte en witte draadje is de antenne en dat witte u-vormige ding de mini-pci socket

• Thy King

Thy King

Ruler Of Thy World

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 09:35:
[...]

Probleem bijeen compromis is, dat hetgeen je eigenlijk wil meestal net niet mogelijk is.

- Een bereik van 50 meter binnenshuis is niet echt mogelijk zonder externe antennes, als -zoals je zegt- heg signaal door een paar zware muren heen moet.
Oplossingen voor dit probleem kosten meer dan 50 euro.
nogmaals: die 50 meter die ik vermeldde in mijn beginpost is gewoon een voorbeeld. Ik kom namelijk BIJNA nergens goede en concrete getallen over range tegen. Van wat ik heb kunnen vinden, is 30 meter een aardige aanname voor binnenshuis, maar dat is maar van 1 merk, en met een pcmcia kaartje. (volgens mij was dat SMC, maar daar ben ik niet 100% zeker van)
- USB apparaten doen het in de meeste gevallen net zo goed als niet-USB apparaten, maar wireless "clients" vreten nogal wat stroom, wat een USB bus meestal maar net aankan. Als je dan meerdere USB apparaten op EEN computer hebt draaien wil het wel eens verkeerd gaan. Bovendien moeten voor USB apparaten altijd extra drivers worden gebruikt. Een Ethernet adapter heeft geen van deze problemen, maar is weer een stuk duurder.
Hey.. dit wist ik niet. *Ben heeft weer wat geleerd.* Uitgaande hiervan, mag ik dan de volgende dingen aannemen, of heb ik het dan ook mis?:
- De PCMCIA kaart heeft geen drivers nodig (wat me vreemd en hoooooogst onwaarschijnlijk lijkt)???
- Het PCMCIA gedeelte van mijn laptop is voor stroom los gemonteerd van het USB-systeem, en heeft een grotere stroom-range?
- Er kan een conflict ontstaan tussen de USB drivers voor de WLAN en voor de Bluetooth Dongle??
- Een 54 MB wireless verbinding is in de regel wat duurder dan een 11 MB.

Dus op welk punt wil je een compromis sluiten?
Dat de 54 MB wat duurder is, is bekend, maar bij mycom en computerland zijn er zowel kaartjes/usb pluggies van onder de 50 euro voor de 54 mb, als over de 50 euro..

Mijn compromis zal ik baseren op de gegevens die mijn beschikbaar zijn. Dus de range voor de prijs, is zeker het belangrijkste, maar daar moet wel bij gezegt worden dat als er merkincompabiliteit is en als de drivers slecht zijn, deze meteen weer afvalt.

Ik zoek dus gewoon informatie om mijn compromis te kunnen maken, en daarbij is een gebruikerservaring wel prettig.
m3gA schreef op 03 september 2004 @ 09:46:
[...]

Ik weet niet of je laptop usb2.0 ondersteund anders zou ik je het afraden. bij USB 1 is de doorvoersnelheid van usb een behoorlijk bottleneck en haal je een superlage snelheid. (ze zijn ms. 11 of 54mbit maar je haalt maar een fractie hiervan)
Tuurlijk ondersteunt mijn schootbovenkant [laptop] USB 2.0. Anders had ik m niet eens aangeschaft.. (extra draagbaar hardeschijfje [Xclef HD-500].. dat schiet niet op met USB 1.1...)
No13 schreef op 03 september 2004 @ 17:57:
Ik zou als ik jou was eens kijken of je misschien een interne mini-pci aansluiting hebt, veel laptops hebben deze tegenwoordig en zo kan je je wifi kaartje intern inbouwen (dus goed beschermt) en als je bijvoorbeeld een intel of broadcom kaartje bij dell besteld zit het met de drivers ook wel goed.

Maar let dus wel op dat je een mini-pci aansluiting moet hebben en een antenne, hier een foto van mijn lappie ter verduidelijking:
[afbeelding]

Dat zwarte en witte draadje is de antenne en dat witte u-vormige ding de mini-pci socket
Hey.. weer wat nieuws.. Leuk om te weten. Ik heb nog even het boekje erop nageslagen, en daar staat niks in van zo'n slot. Op de achterkant van de pc zit geen apparte opening voor een slot, en van de 'platte grond' uit het boekje is te zien dat mijn laptop van binnen al aardig vol zit.. Ik kan dus met goede zekerheid zeggen dat zo'n mini pc aansluiting niet in mijn laptop zit. Ik moet het dus doen met een PCMCIA kaartje, of een usb dongle. Daaruit moet ik dus een goede keus maken..

Ik ben momenteel nog steeds op zoek naar de informatie die ik zoek, hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen. Alvast bedankt

*Ben was blij met de reacties*

Verwijderd

Bereik:

ik ken maar weinig sites waar harde gegevens over bereik zijn terug te vinden. op
http://www.zyxel.nl/support/a005.html#prestaties
staat het een en ander in een tabel onderaan punt 1.

Prijs:

Mijn eerdere opmerkingen hadden voornamelijk betrekking op het probleem, dat je er bij een lange afstand waarschijnlijk niet bent met alleen een USB dongle of PCMCIA kaart, eventueel heb je dan ook een externe antenne nodig. De prijs van zo'n antenne varieert van heel goedkoop tot aardig aan de prijs.

Drivers:

PCMCIA kaarten hebben inderdaad ook drivers nodig. Ik noemde het alleen als nadeel van een USB od PCMCIA kaart t.o.v. een ethernet dongle.
In de regel zitten drivers van verschillende apparaten elkaar niet in de weg, maar ik heb al aardig wat laptops onder handen gehad waar bijvoorbeeld de normale LAN kaart de wireless kaart in de weg zat.
Het voedingsprobleem bij USB adapters doet zich alleen voor bij meerdere aansluitingen op hetzelfde "blok" en kan meestal worden vermeden door gebruik te maken van een externe USB Hub, maar dat is weer niet handig.
Dit wil overigens niet zeggen dat er geen volksstammen zijn waarbij een USB dongel prima werkt.

Compatibititeit:

Apparaten van verschillende fabrikanten doen het in de regel prima met elkaar, zolang ze maar dezelfde standaard ondersteunen. Aangezien veel leveranciers in de "populaire prijsklasse" producten inkopn bij meerdere fabrikanten, er een stikker op plakken en doosje omdoen en op die manier het produkt als eigen produk verkopen is het zo dat zelfs als je alle produkten van een en helzelfde merk neemt dit geen garantie is dat dit nu de optimale combinatie is.

Suggestie, aangezien het om een school gaat: is er geen collega, vriend, ouder of desnoods leerling met een wireless aansluiting om eens te kijken welk bereik je op school zou kunnen verwachten?

• Thy King

Thy King

Ruler Of Thy World

Topicstarter
Interessant linkje. Staat wel wat grappige informatie.

iemand nog een suggestie/nog wat informatie/gebruikerservaringen/enz/enz aub?

Pagina: 1