[BIOS terugflashen] Mag niet van Intel,.. hoe nu ?

Pagina: 1
Acties:

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Ik heb een Intel SE440BX-2 moederbordje liggen en omdat ik eigenlijk altijd met de laatste BIOS versies werk, heb ik deze even geflashed Van versie 10 naar versie 17, omdat bij versie 10 er een onbekende processor op 700 Mhz. werd aangegeven.

Echter, na de flash zegt het BIOS doodleuk dat deze processor niet ondersteund wordt en hij stopt gewoon met booten. 'Stop er maar een P3-600 in' zegt Intel.

Kun je Intel moederborden ook flashen zoals op Award borden met de SHIFT-F2 floppy methode ? Zo kan ik hem in ieder geval weer terugflashen zodat de Pc het weer gewoon doet.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dat lijkt me niet echt de bedoeling.... zit er in het bios ook nergens een optie om dit te negeren? Bijv. bij "Halt on" en dat op "no errors" zetten ipv. "all errors".

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat je kunt proberen is de bios te hotflashen in een andere plank en zo weer de versie 10 erop krijgen :)
1) Terwijl de PC nog uitstaat (zoals Malbje al zei) de BIOS van de flash mobo losmaken en slechts licht aandrukken opdat het makkelijk eruit te krijgen is. Bouw ook evt de mobo eruit om makkelijk bij de BIOS EEPROM te kunnen en zorg in ieder geval dat de mobo plat ligt
2) Zorg dat je de BIOS image en Uniflash op een 'kale' DOS bootflop hebt (dus hooguit IO.SYS, MSDOS.SYS, COMMAND.COM, UNIFLASH.EXE en <BIOSnaam>.BIN)
3) boot het systeem vanaf de bootflop tot aan een A: prompt.
4) haal voorzichtig de BIOS chip eruit en vervang het met de chip die geflashed moet worden (dit is het moment waarop je dus risico loopt)
5) draai nu uniflash -e <BIOSnaam>.bin
6) zet het systeem uit, haal de vers geflashte chip eruit en zet de oorspronkelijke BIOS chip terug
7) plaats de geflashte BIOS in de mobo waar het voor geflashed is en test **beide** systemen

Lees nu nummer 4 nog een keer. Als je dat niet denkt te kunnen zonder een willekeurige contact op de mobo of een willekeurige uitbreidingskaart aan te raken: BEGIN ER NIET AAN
[rml]dion_b in "[ BIOS hotswap] op andere chipset flashen"[/rml] :)

[ Voor 85% gewijzigd door Atlas op 02-09-2004 00:08 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
De SHIFT-F2 flash functie zit niet op dat moederbord, dat is pas vanaf 2003 ofzo en daarvoor moet de cpu toch ook echt werken.
Ik ben bang dat je moet hotflashen, maar voordat je daarmee aan de gang gaat probeer eens te forceren met jumpers als dat kan.
mobo's met die chipset hebben misschien nog wel jumper mode.

[ Voor 4% gewijzigd door Gman op 02-09-2004 00:13 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Hotflashen zal ws. niet lukken, de Intel flashchip zit meestal in het mobo gesoldeerd bij de Seattle 440BX serie (1, 2, 3 ...)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Palomar schreef op 02 september 2004 @ 00:06:
dat lijkt me niet echt de bedoeling.... zit er in het bios ook nergens een optie om dit te negeren? Bijv. bij "Halt on" en dat op "no errors" zetten ipv. "all errors".
Ik kom dus niet het BIOS in,.. dat wil Intel niet. Netjes F2 bij het opstarten... 'Entering SETUP' en dan de melding dat mijn processor niet mag... maar blijkbaar wel kan, want hij deed het wel..

Hotflashen is leuk, maar ik heb niet hetzelfde mobo liggen,.. of ik moet van iemand even een P2 processor lenen voor 10 minuten, dan kan ook... Kijken of ze die nog op mijn werk hebben liggen.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dan blijft er weinig anders over dan of een ander mobo of een andere processor te kopen lenen :P

[ Voor 7% gewijzigd door spone op 02-09-2004 00:15 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
limoentje schreef op 02 september 2004 @ 00:12:
Hotflashen zal ws. niet lukken, de Intel flashchip zit meestal in het mobo gesoldeerd bij de Seattle 440BX serie (1, 2, 3 ...)
Even gechecked,.. en inderdaad,.. dies gesoldeerd...

P2/P3 scoren dus..... :(

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat kan, maar er zit geloof ik ook een Recovery mode jumper op (zowat de enige jumper op het bord)

Die jumper heeft 3 instellingen (of 2 + niet gejumperd, tis ff geleden :))
- Normale werking
- BIOS Configuratie mode
- Recovery mode

Die laatste is volgens mij een BIOS recovery die automatisch een bootflop inleest, maar geen idee of die ook werkt als ie de CPU check niet voorbij wil :)

Meer info: zie manuals van Intel of Dell XPS T systemen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
JAAAAA, die heb ik ook gevonden in de manual en na heel lang zoeken op de site van Intel heb ik ook gevonden hoe je die recovery kon uitvoeren... Heel handige site van Intel... NOT :(

Maar goed,... hij doet het weer.... pffff..

deze kan dus dicht.

Pagina: 1